Top 10 bedste apps til Shopify webshops

Erik Jeppesen fra det danske webbureau grafikr.dk er i dag gæsteblogger, hvor han har skrevet et indlæg, som giver dig et overblik over nogle af de bedste Shopify Apps, som du bør installere på din webshop.

Har du en Shopify webshop, så anbefaler jeg, at du læser videre. I dag kommer jeg nemlig ind på 10 apps, som enhver webshop-ejer bør kigge nærmere på

Markedsføring

1) Points, VIP, Referral Programs (Sweet Tooth)

Loyale kunder, som bliver ved med at komme igen, er tit de bedste. Du kan sætte Sweet Tooth op på omkring 10 minutter, og så har du et pointbaseret system, som motiverer dine kunder til at handle mere – og komme igen. Desto mere dine kunder køber for, desto flere point indsamler de.

Dine kunder kan så bruge disse point til at opnå fordelagtige rabatter, gratis forsendelse eller endda et gavekort til din webshop. Valget er op til dig og der er mange muligheder med denne app.

Gå til app

2) Mailbot – Email Automation

Mange webshops anvender forskellige software til deres e-mailmarkedsføring, så som Mailchimp, Campaign Monitor, Aweber osv. Det er faktisk de færreste, som ved, at der findes en Shopify app til netop at styre sin e-mail automation.

Med Mailbot kan du hurtigt sætte et e-mail flow op, som er baseret på dine besøgendes adfærd og handlinger. Mailbot udsender automatisk personliggjorte e-mails til dine besøgende, så du kan konvertere dem op til kunder.

Du kan nemt designe og tilpasse dine mails og du behøves ikke at kunne kode.

Gå til app

3) Better Coupon Box – Free Email Popups

Har du også det problem, at cirka halvdelen af dine besøgende aldrig kommer tilbage igen? Så er du ikke alene.Det er nemlig en skam at smide sine markedsføringskroner ud af vinduet – derfor kan du ligeså godt forsøge konvertere dine besøgende om til leads.

Denne app hjælper dig med at konvertere dine besøgende om til potentielle kunder. Når én besøger din hjemmeside, så vil der komme en responsive pop-up frem, som viser dine besøgende, at de kan få en rabatkode, hvis de følger dig på Facebook eller signer up til dit nyhedsbrev.

På den måde udvider du din fanskare og det er et win for de besøgende, at de nu har en rabatkode og er derfor mere tilbøjelige til at foretag et køb.

Både i frontend og backend er Better Coupon brugervenlig og du kan nemt designe og tilpasse den enkelte pop-up, som du ønsker.

Gå til app

Salg

4) Sales Pop

Med Sales Pop kan du opbygge troværdighed og tillid til dine besøgende. Når du har installeret denne app, vil der kommer små realtime pop-ups nede i f.eks. venstre hjørne af dine side, hvor der f.eks. står: “Hanne fra Randers har lige købt [produktnavn]”.

Dette giver dine besøgende en fornemmelse af, at du driver en travl webshop med mange ordrer og på samme tid er det et utrolig skabt værktøj til at skabe social proof.

Når dine besøgende kan se, at andre handler på din hjemmeside, så har det en positiv effekt og det kan motivere dem til også at foretage et køb.

Gå til app

5) Yotpo – on-site reviews

Desto mere troværdig du får bygget op omkring din Shopify webshop, desto større mulighed har du du for at få en tilfredsstillende konverteringsrate. Med denne app giver du dine kunder mulighed for at lave en kort anmeldelse, efter de har foretaget et køb.

Derudover er det også et plus i Google’s øjne, at der kommer noget brugergenereret indhold på din hjemmeside, hvis man kigger på SEO. Det kan derfor alt andet lige være med til at genere mere trafik også.

At få dine kunder til at anmelde dit produkt er vigtigt ift. skabelsen af social proof. Dine besøgende er skeptiske, hvis du selv siger at du har et fantastisk produkt. Men kommer udtalelsen fra en kunde, så virker det mere troværdigt.

Gå til app

6) Boost Sales – Up-sell & Cross-sell

Hvis du ikke allerede laver mer- eller krydssalg på din Shopify webshop, så er det på tide, at du kommer igang. Her er der mange ekstra penge at hente – hver måned.

Det er virkelig simpelt og kig du bare på hvordan burgergiganten, McDonald’s gør. De spørger altid: “Kunne du tænke dig en stor Sodavand for 5kr. mere?”, hvis du har valgt en mellem sodavand. I sidste ende er det mange penge, som man kan tjene ekstra.

Med Boost Sales kan du motivere dine besøgende til at købe mere hos dig. F.eks. hvis man lægger ét produkt i kurven,kan der komme en pop-up frem, hvor der stor “Sådan! Køb for 100kr. mere og spar 20% på hele din ordre”. Her pusher du altså budskabet ud til forbrugerne, i stedet for at sidde passivt og håbe på at dine kunder køber mere end ét produkt.

Gå til app

Se en live demo af appen her

Kundeservice

7) Facebook Chat by Beeketing

Vis at du er tilstede og vær klar til at besvare dine besøgende spørgsmål. Med denne app kan du chatte med dine kunder gennem deres Facebookprofil – men direkte på din Shopify webshop. Tit er nøglen til at skabe salg at være venlig og ikke være en aggressiv sælger.

Tit har man ikke lyst til at åbne sit mailprogram, for at få svar på et enkelt spørgsmål og vente i flere dage på at få svar. Men hvis du viser, at du er online og sidder klar via en livechat, så kan du interagere med dine besøgende og i sidste ende, kan det resultere i salg. Det handler om at være foran sine konkurrenter på alle parametre og det er vigtigt at fokusere på en god kundeservice.

Gå til app

Sociale Medier

8) Instagram shop by Snapppt

Denne app er relativ ny, men er hurtig blevet populær og er faktisk én af mine favoritter, da jeg synes, den med til at revolutionere måden, som vi shopper på.

Kort fortalt, så får du dit eget Instagram-feed på din webshop, hvor man kan shoppe direkte fra. Jeg ser flere og flere webshops, som f.eks. sælger interiør eller modetøj, som gør brug af denne teknik.

Dine produkter bliver vist på en ny, mere inspirerende og realistisk måde, som dine potentielle kunder kan forholde sig til. Appen skaber liv og stemning til din webshop, også kan den være med til at genere salg.

Appen er connected til din Instagramprofil også kan du “tagge” hvilke produkter, som er på billedet. Klikker man på den lille cirkel på produktet, bliver man redirected til det givne produkt på din webshop, hvor man kan foretage sit køb.

Gå til app

9) Checkout Boost

“Cart abondonment” (den procentdel som forlader din kurv) er noget, som mange webshopejere kæmper med. Det kan aldrig undgås, men man kan ligeså se om man kan minimere antallet, som forlader din kurv.

Hvis en besøgende har lagt noget i kurven, men er på vej ud igen, kan du fange hendes opmærksomhed med en exit intent pop-up, hvor du f.eks. skriver, at hun får 20% eller x-produkt med, hvis hun deler sin ordre på Facebook eller Twitter.

Dette er en fin motivationsfaktor for at hun skal fuldføre købet, da hun nu får en gave, eller noget helt andet, som du finder på.

Udover at det vil bringe dig trafik fra de sociale medier, så motiverer det også dine besøgende til at fuldføre deres bestilling.

Gå til app

Forsendelse

10) Aftership

Sender du dine ordrer med “Track & Trace” kan du få stor glæde af denne app. Du kan selv spore alle dine forsendelser på ét dashboard, men endnu bedre er, at du kan sende automatiske og personliggjorte sms’er til dine kunder, så de ved, hvor langt deres pakke er.

Derudover får du en branded “tracking side”, hvor dine kunder kan logge ind og få oplysninger om forsendelsen.

Gå til app

Se din webshop som en mobilwebshop

Mobilhandel kommer kun til at fylde mere og mere af online handel, og alle nye webshops har også allerede indset dette, og de er derfor responsive. Det betyder, at webshoppens design virker på alle typer platforme. Ofte bliver webshopdesign dog lavet med tanke på computeroplevelsen og så kommer mobiloplevelsen i anden række. Sådan bør det ikke være.

I de første seks måneder af 2016 blev der solgt for 50 mia. kr. på nettet i Danmark. Heraf var hver tiende handel på mobil, og det tal kommer til at vokse markant i fremtiden.

Her kommer jeg med nogle af de problemer, som jeg har set på webshops, selvom de var responsive.

Plugins til WooCommerce virkede ikke

lavenwebshop-on-mobile

Et af de helt store problemer med WooCommerce er i mine øjne, at plugins ofte skaber problemer med ens tema. Hvis du har et plugin til sociale medier, oplever du tit, at det ser grimt ud på din mobil.

Det skyldes, at rigtig mange der udvikler plugins, stadigvæk har mest fokus på computer, og det virker ofte til, at de glemmer at have fokus på mobile enheder. Et andet problem er, at et ekstern plugin skal spille sammen med dit tema, og her kan der ofte opstå problemer. Især på mobile enheder.

Hver gang du opdaterer plugins, WordPress eller WooCommerce vil jeg anbefale, at du sørger for at gennemgå din webshop på alle platforme (computer, tablet og mobil.)

Apps til Shopify

Jeg ser ikke ligeså tit samme problem med webshops, der benytter Shopify. Hos Shopify bruger man apps. Stort set alle apps koster penge hver måned, så hvis de ikke hele tiden opdaterer, stopper deres kunder med at betale for app’en. Det gør, at apps hurtigt bliver opdateret, når der opdages problemer.

Du bør stadigvæk holde løbende øje med, om dine apps virker på alle platforme. På den måde kan du hurtigt kontakte appudvikler, hvis der er noget, som ikke virker.

Det kan f.eks. være, at du har en app, som hjælper dig med at indsamle nyhedsbreve. Den vil stort set altid virke korrekt på din computer, da der er masser af plads til den form, som dine besøgende skal udfylde.

På mobil er der begrænset plads, og derfor kan tilmeldning til dit nyhedsbrev ødelægge webshoppens brugervenlighed. Du kan vælge at slå sådan en app fra på mobile enheder, men så mister du også rigtig mange potentielle tilmeldninger til dit nyhedsbrev.

Jeg anbefaler, at du hele tiden tjekker din Shopify webshop på alle enheder. I det mindste hver uge.

Test på flere typer af mobiler

Det er vigtigt, at du tester din webshop på flere forskellige mobile enheder, da alle kunder ikke har samme mobil som dig. Hvis du har en mobil med en stor skærm, kan du teste, hvordan brugeroplevelsen er for kunder med mindre skærme.

Her kan du overveje en service som Crossbrowsertesting.com, hvor du kan teste din webshop på flere forskellige platforme. Det koster 39 USD for en bruger om måneden (348 USD hvis du betaler for et år), og det er klart pengene værd. For det er vigtigt, at du ved, at din webshop virker på alle enheder.

Ellers kan du hyre en virksomhed til at sørge for, at din webshops hele tiden er opdateret og virker.

For 1.000 kr. om måneden sørger jeg for, at din hjemmeside er opdateret, og at den virker på alle platforme. På den måde kan du være sikker på, at du ikke har nogle problemer med din webshop.

Hvordan ser din mobilwebshop ud?

Hvis du skal i gang med at få designet en ny webshop, skal du gå længere end at få en responsiv webshop. I dag er det standard, at webbureauer designer responsive webshops og hjemmesider. Derfor er det vigtigt, at du tænker skridtet videre. Du skal ikke have en seperat mobilwebshop, men du skal tænke mobileenheder ind i din strategi.

Dine kunder fortjener en god oplevelse, uanset om de besøger din webshop på mobil eller computer. Det gavner din omsætning.

Fra starten af skal du tænke over, hvordan brugeroplevelsen skal være på mobilen. Du skal tænke over, hvordan du gerne vil have, at din webshop skal se ud på mobilen.

Ofte tænker vi kun på, hvordan vores webshop ser ud på computer, og så tilpasses den til mobile enheder. Det er vigtigt, at du tænker ligeså meget over brugeroplevelsen på mobil som på computer.

Mobilen er kommet for at blive, og dine kunder har den altid med sig. Det betyder, at du altid kan sælge til dem.

Sådan hjalp jeg Celia med at sælge for 9.058 kr. de første tre dage

Celia Schow fra Lavenblog.dk har designet sit eget WordPress tema, som er henvendt til bloggere. Hun havde brug for en webshopplatform til at sælge sit nye tema. Kravet var, at det skulle fungere uden problemer og generelt være simpelt.

Vi valgte Shopify til hende og på de første tre dage havde det tjent sig ind, da hun solgte for 9.058 kr.

I dette indlæg kommer jeg ind på, hvorfor vi valgte Shopify, og hvordan vi ændrede nogle ting på webshoppen, efter hun stort set ikke solgte noget første dag.

Derfor valgte hun mig

Jeg startede med at tage en snak med hende om hendes behov og herefter forklare hende, hvilke muligheder hun havde med henholdsvis Shopify og WooCommerce.

Celias eneste krav var, at hun fik en webshop som var simpel, og som kunne sælge hendes tema. Hun var ligeglad med, hvilken webshopplatform, som jeg valgte til hende. Jeg skulle blot vælge den, som jeg mente var bedst til hende.

Hun havde allerede læst flere af mine gratis guides og fået en god forståelse for, hvilke muligheder man har med en webshop. Hun var positiv overrasket over, at jeg kunne forklare tingene til hende i et letforståeligt sprog.

Mine guides er skrevet, så alle kan sætte deres egen webshop op med et købetema, hvis de har lyst til det, men det tager tid at forstå det hele. Da jeg allerede forstår de ting, kunne Celia hurtigt komme i gang med at sælge sit produkt og derved tjene penge.

Ofte oplever jeg også, at mange går kold, når de skal opsætte deres egen webshop, fordi det ikke er her, at deres fokus er. De vil gerne i gang med at sælge produkter, og så kan det være demotiverende, at skulle opbygge en webshop.

Det er her, hvor jeg kan hjælpe, da jeg har forstand på at opsætte webshops i både Shopify og WooCommerce.

Så den primære årsag til, at Celia valgte mig, var, at hun gerne vil hurtigt i gang med at sælge sit produkt, og at hun ikke gad bruge sin tid og energi på opbygning af webshoppen.

Med min hjælp kom hun hurtigt i gang med at tjene penge på sit tema.

Hvem er Celia fra Lavenblog.dk?

Celia Schow står bag hjemmesiden Lavenblog.dk, hvor hun skriver guides til blogging i et letforståeligt sprog. Det er alt fra gode råd til at få flere læsere til tekniske guides.

Som navnet antyder, er det en hjemmeside, som man kan få stor gavn af, hvis man er blogger eller gerne vil være det. Det er bloggere, som det hele handler om.

Celia blogger selv, og hun var træt af de bloggingtemaer, der var derude. Derfor besluttede hun sig for at designe sit eget tema, som er designet med fokus på bloggere.

Fra starten af havde hun besluttet, at det skulle være simpelt at få til at se flot ud. Med mange temaer ender bloggere med at bruge alt for lang tid på selve temaet, og det gør, at mange aldrig kommer i gang med at blogge.

Der er mange tanker bag hendes tema, som jeg ikke vil komme nærmere ind på i dette indlæg. I stedet skal vi kigge nærmere på, hvordan man kan bruge Shopify til at sælge et digitalt produkt, og hvorfor det altid er vigtigt at overbevise sine besøgende om, at de skal købe ens produkt(er).

Valget stod mellem Shopify og WooCommerce

Hendes webshop har jeg oprettet på et subdomæne til hendes hjemmeside. Hendes webshop ligger på bold.lavenblog.dk. Grunden til, at vi valgte at gå med Shopify fremfor WooCommerce, var, at Shopify er en ren webshopplatform, og det betyder bl.a., at man ikke ender med at skulle bruge tid på teknisk bøvl.

Faktisk har der ikke været nogle tekniske problemer med hendes Shopify webshop i alt den tid, hun har haft den.

På Amino.dk har jeg skrevet lidt tanker om fordele og ulemper ved WooCommerce og Shopify, som du kan læse her.

En anden årsag til at valget faldt på Shopify var temaerne. Jeg viste hende en række temaer til henholdvis WooCommerce og Shopify, og hun var generelt mest imponeret over temaerne til Shopify.

Generelt set kan man godt mærke, at Shopify kun er lavet til webshops, så alt er bygget til at håndtere en webshop. Det gør det let at arbejde med, når ens webshop skal opsættes, og når webshoppen skal vedligeholdes.

Når du vælger Shopify, skal du være opmærksom på, at funktioner som ikke er med i dit tema, kun virker ved hjælp af apps. Disse apps bliver betalt pr. måned, så hvis du har mange af dem, kan det pludselig blive dyrt at drive din webshop.

Det er vigtigt, at du tænker over, hvad din webshop skal kunne, inden du går i gang. Det gjorde jeg ved BOLD webshoppen, og derfor fandt jeg hurtigt ud af, at vi kunne lave den stort set uden apps.

Hvordan sælger du et digitalt produkt med Shopify

Da et WordPress tema ikke er et fysisk produkt, skal det af åbenlyse grunde heller ikke sendes ud med posten. Det betyder, at kunderne får deres tema tilsendt på e-mail med det samme, at de køber det.

Modsat med WooCommerce så er dette ikke en integreret del af Shopify. Det betyder, at man skal gøre nogle ting for at få det til at fungere. Tidligere havde Shopify lavet en gratis app, som vi kunne have brugt, men de holdt desværre op med at opdatere den.

I stedet brugte jeg SendOwl, som koster 15 USD om måneden. For at sætte det op hentede jeg det i Shopifys app store. Herefter tilmeldte jeg Celia på SendOwls hjemmeside, og så er man faktisk i gang. Der kommer snart en guide til, hvordan du sætter det op, hvis du også vil bruge det til at sælge digitale produkter.

Igennem SendOwls hjemmeside uploadede jeg temaet og knyttede det sammen med produktet hos Shopify.

Herudover foregår alt på samme måde, som jeg har beskrevet i mine guides om Shopify.

Lettere ikke at starte på nul

Når du starter en webshop, er det selvfølgelig lettere, hvis du allerede har nogen at sælge til. Celia havde allerede nogen tilmeldt på sit nyhedsbrev.

Det gav hende en kæmpe fordel, da hun kunne sende et nyhedsbrev ud, hvor hun fortalte om sit nye bloggertema.

Det er altid godt, at have nogen du kan sælge til fra starten af, men som jeg kommer ind på i afsnittet “Hvorfor temaet ikke solgte første dag,” er det ikke nok, at man har nogen, man kan henvende sig til. Du skal hele tiden overbevise dine besøgende om, at de skal købe.

Hvis det er muligt, vil jeg anbefale dig, at du sætter dig ned og skaber en masse godt indhold. Det giver dig mulighed for ikke at starte på nul, når du skal i gang med at sælge dine produkter.

Betyder det, at du ikke kan få succes, hvis du ikke har en god lancering? Nej, selvfølgelig ikke.

Hvis du starter på nul?

Hvis du ikke har nogle at sælge til fra starten af, skal du ikke lade dig slå ud af det.  Så skal du i gang med at lave markedsføring.

Med internettet har det aldrig været lettere at markedsføre sine produkter uden et kæmpe markedsføringsbudget. Men der er stor konkurrence, da alle har mulighed for det.

Det kan hjælpe, hvis du tænker lidt ud ad boksen. Du skal ikke kun kigge på hvad dine konkurrenter gør. Ofte er det mere interessant, hvad de ikke gør.

Du skal hele tiden vise dine kunder, hvorfor de skal købe dine produkter. Selvom Celia kunne sende sin webshop ud via nyhedsbrev, solgte hun faktisk bedst på den dag, hvor færre besøgte hendes webshop.

Det er her, at du kan lære en masse om dine besøgende.

Derfor solgte temaet ikke første dag

google-analytics-for-BOLD

Billedet er taget fra webshoppens Google Analytics, hvor man kan se, at der var klart flest inde første dag. Jeg har ingen tal på, så det er mere for at vise, at der kom mange ind første dag, hvor hun kun solgte for 499 kr. og dagen efter 698,60 kr. Det var først, da vi lavede en række ændringer på siden, at besøgende begyndte at konvertere til salg.

På 3. dagen solgte hun for 7.861 kr., og det viser, at det er vigtigt, hvad der møder dine besøgende, når de kommer ind på en webshop.

De besøgende, der kom ind i starten, var allerede nogen, som Celia Schow havde overbevist om, at hun er værd at følge, og det fik os til at glemme vigtigheden af at forklare, hvorfor de skulle købe WordPress temaet.

Nu tænker du sikkert, hvordan kan man glemme det? Svaret er, at Celia har en masse trofaste læsere, som har meget tillid til hendes arbejde. Tanken var, at hun hurtigt skulle i gang med at sælge sit tema ved at lave en simpel hjemmeside.

Det betød, at man kom ind på webshoppen, og så var det stort set kun muligt at købe temaet. I menuen var der kun links til en installationsguide og en supportside.

Det virkede slet ikke, da folk ikke forstod, hvorfor de skulle købe hendes tema og ikke bare et af de mange andre temaer på markedet. Hvis der er usikkerhed hos en kunde, køber de ikke af dig. Selvom du allerede har skabt tillid mellem dig og dine besøgende, skal du stadigvæk overbevise dem om, hvad dit produkt kan gøre for dem.

Jeg har desværre ikke noget billede af, hvordan webshoppen så ud i starten. Det var opbygget på samme måde som nu, men hvor besøgende kun kunne købe produktet.

Vi satte os derfor ned og tænkte over, hvordan vi fortsat kunne have en simpel webshop men samtidig forklare besøgende, hvorfor de skulle købe temaet.

Det skulle være nogle ting, som vi hurtigt kunne ændre, så hun ikke gik glip af flere af salgene i hendes lanceringsfase. Målet var at vise de besøgende, at hun havde det perfekte tema til bloggere.

Hvordan vi lavede nogle hurtige (værdiskabende) ændringer

Da vi havde travlt, var vores fokus på ting, som vi hurtigt kunne sætte ind på webshoppen. Vi skriv en informationstekst, så besøgende kunne læse, hvorfor temaet var godt for bloggere.

Herunder kan du se, hvad vi skrev for at skabe noget mere tillid om produktet.

texts-for-webshop-

Det er ikke, fordi punkterne er revolutionerende, men de er med til at forklare besøgende, at de køber et tema, som de kan bruge. Du skal aldrig regne med, at dine besøgende selv gætter, hvor fantastisk dit produkt er. Du bliver nødt til at forklare det til dem.

Det er bedre at vise, hvad dit produkt kan fremfor kun at skrive om det. Da Celia sælger et WordPress tema, var det oplagt at smide en demo ind på siden, så man kan se, hvad man får. Det var hele tiden planen, at der skulle være en avanceret demo, hvor man kunne vælge nogle forskellige ting for at vise, hvad man kan ændre i temaet.

Men da vi gerne ville have en demo hurtigt ud, valgte vi den simple løsning med at installere et demotema på et subdomæne.

menupunkt-BOLD-theme

Når besøgende trykker på det nye menupunkt, kommer de ind på næste side, hvor de kan vælge mellem at se en ren demo eller se temaet blive brugt på Celia Isabella Schows personlige blog.

BOLD-demo
Sådan ser BOLD demoen ud

BOLD demoen er blot en installation af temaet med tilfældig tekst og billeder. Den viser ikke hvilke muligheder man har i kontrolpanelet. Den er kun lavet for at give en fornemmelse af, hvordan ens blog kan se ud.

Her kan besøgende bl.a. se, at billederne i sidebar og på forsiden flugter, som de faktisk ikke gør i de fleste temaer til bloggere.

Design af webshop

Webshoppen er lavet med et Shopify tema, og ideen var hele tiden, at der skulle ske så lidt som muligt på den. Det skyldes, at webshoppen er en del af hjemmesiden Lavenblog.dk, hvor det er meningen, at der vil være guides til temaet.

I dag har Shopify lavet et plugin til WordPress, så hvis du ønsker at sælge produkter via din WordPress blog eller hjemmeside, kan du sagtens bruge Shopify som salgsplatform uden at dine kunder skal over på en anden side. Du kan læse mere om denne mulighed her.

Det var ikke muligt, da Celia lancerede sit tema, og derfor valgte vi et simpelt tema, som er designet til kun at sælge et produkt. Forsiden består af selve produktet og noget informationstekst.

BOLD-theme-for-sale

Ideen er, at besøgende allerede har hørt om temaet, når de kommer ind på webshoppen, og det skal derfor være let for dem at købe temaet.

Så længe Celia kun har et tema, forbliver webshoppen simpel med produktet på forsiden. Men der skal mere information på den, som kan overbevise besøgende om, at de skal købe temaet.

Der er allerede en række tiltag i støbeskeen.

Fremtiden for temaet?

Der skal skabes mere indhold på webshoppen om temaet. Her er videoindhold oplagt, da Celia her kan vise og forklare bloggere, hvorfor hendes tema er det rigtige valg for dem.

Det handler om at vise bloggere, at der er tænkt over hver eneste lille detalje. Det skal ikke forstås på den måde, at det skal være lange tekniske forklaringer om temaets funktioner. Ideen er at vise, hvorfor detaljerne giver et mere professionelt look til ens blog.

Herunder hvordan de let og hurtigt kan gøre bloggen mere personlig uden at miste selve temaets look.

Disse videoer skal fylde en mere integreret del af webshoppen, så besøgende hurtigt kan se, at temaet er noget for dem. Jeg har ofte købt WordPress temaer udfra deres demo, hvorefter jeg har fundet ud af, at de ikke helt kunne det, som jeg havde håbet.

Målet er at få en masse glade kunder.

Hvad koster en webshop?

Det er meget forskelligt, hvad det koster at komme i gang med sin webshop. I dette indlæg beskriver jeg de mest almindelige måder at få en webshop på, og hvad det koster dig. På den måde kan du afgøre, hvad du helst vil. Du har sikkert fundet dette indlæg, da du har undret dig over, hvad det koster at starte en webshop.

I indlægget beskriver jeg fordele og ulemper med et unikt design, open source temawebshop og temawebshop baseret på månedsabonnement. I hvert afsnit kommer jeg med et priseksempel på, hvad det koster at starte en webshop.

Designet webshop

Det er den dyreste løsning, du kan vælge. Her får du lavet en unik webshop, som tilhører dig. Det betyder, at ingen andre har samme webshop. Denne løsning går typisk igennem et webbureau, da det er besværligt at designe og kode sin egen webshop.

Du kan få en designet webshop i en række forskellige webshopløsninger. De mest typiske er open source webshopløsninger som Joomla, Magento og WooCommerce.

Med alle webshopløsninger kan du få en designet webshop. Alt fra Dandomain til Shopify. Hvis jeg skulle have designet en webshop, ville jeg vælge en webshopløsning, som du kan stole på.

Personligt ville jeg vælge WooCommerce eller Magento, hvis du vil have en open source løsning. Hvis du vælger en hosted løsning, ville jeg vælge ShopOrama eller Shopify.

Fordel

Du får en webshop, som 100 pct. ser ud og kan det, som du ønsker. Med temawebshops risikerer du tit, at der er mange ting, som du ikke kan gøre, da du her har et tema, som er designet til, at flere kan bruge det.

Hvis du har nogle meget specifikke ønsker til din webshop, skal du have en designet webshop.

Ulempe

Det er en meget dyr løsning.

Hvis du er en nystartet webshop, kan det være overkill med dit eget unikke design.

I en temawebshop kan du sagtens tilpasse den, så den ikke ligner andres webshop. Ofte kan det være en idé at begynde småt, indtil du ved, hvad du egentlig vil have, at din webshop skal kunne.

Pris

Det er svært, da det kommer helt an på, hvad du skal have lavet. Men det er meget almindeligt at betale mellem 30-100.000 kr. for en designet weneshop hos et webbureau.

Du kan evt. finde et nystartet webbureau, som du kan presse på prisen, men de vil ofte ikke have en track record, og det kan derfor være svært at vide, om de er dygtige til deres job.

Temawebshop – Open source

Med en temawebshop mener jeg et webshopdesign, som flere kan købe. I de guides som jeg har skrevet her på siden, er det denne form for webshop, som jeg skriver om. Jeg skriver om dem, fordi de er billige at komme i gang med, og hvis du gerne vil i gang med at sælge produkter, er der ingen grund til at starte med at bruge alt din kapital på selve webshoppen.

I sidste ende handler det om, hvilken type webshop du skal starte, og hvad den skal sælge. Kunder går generelt mest op i, om du beskriver dine produkter, og at du altid leverer det, som du har lovet dem. I dette tilfælde er en temaløsning en rigtig god løsning for dig.

Især fordi det er billigt at komme i gang. De fleste temaer koster omkring 500 kr, og du kan købe temaløsninger til de fleste webshopplatforme.

Med WooCommerce (WordPress webshop) har du mange temaer, du kan vælge i mellem. Når du køber et tema til WooCommerce, er det dit eget ansvar at købe hosting og webshoppen skal stadigvæk opsættes.

Når du køber et webshoptema i WooCommerce, er det sjældent sat op på den måde, som de har vist i demoen, og det er et stort arbejde at opsætte den.

Fordel

Det er en ufattelig billig løsning og med et open source tema, ejer du altid hele din webshop. Dvs. du kan let skifte til en anden webshopløsning, hvis du får lyst til det.

Ulempe

Hvis din webshop er langsom, er det din egen skyld, da du selv står for hosting. Selvfølgelig køber du det hos et ekstern firma, men de kan ikke garantere din webshops hastighed, hvis du får mange besøgende. Medmindre du betaler mange penge for hosting.

Når noget går galt i din open source webshop, er det dit ansvar at fikse det. For de fleste betyder det, at de bliver nødt til at have et webbureu tilknyttet, som ved, hvad de laver.

Pris

Startomkostningerne er lave. Et tema koster ca. 500 kr. Herudover skal du betale for hosting. Hos UnoEuro koster det 270 kr. for første år. Fremover koster det kun 90 kr. for hosting hos dem pr. år og 45 kr. for domæneforlængelse. Jeg har skrevet om, hvordan du kommer i gang hos UnoEuro.

Startomkostninger = Ca. 500 + 270 = 770 kr.

Fremover uden support = 45 + 90 = 135 kr.

Som du kan se, at det er virkeligt billigt. Men i denne pris er det ikke medregnet, at du nok kommer til at bruge en del penge på support, og hvis det går godt med din webshop, vil jeg anbefale dig, at du skifter hostingudbyder. Men UnoEuro kan være et fint sted at starte.

Hos WP-Engine (de har specialiseret sig i WordPress hjemmeside/webshops/blogs) koster hosting 249 USD om måneden for deres forretningsløsning. Hvis du skal op på sådan en hostingløsning, er der pludselig ikke mange at spare i forhold til de hostet løsninger.

Hosted løsning med temawebshop

På det seneste er det blevet en af mine favoritløsninger, da det er let at komme i gang. Du betaler et beløb hver måned, men til gengæld står en anden virksomhed for din hosting. Det betyder, at din webshop ofte er hurtigere end dine konkurrenter, og din webshop går ikke ned, når du får flere besøgende.

Det skyldes, at de fleste hosted løsninger sørger for, at din webshop hele tiden fungerer. Hvis din webshop pludselig skal bruge mere plads eller kunne håndtere mere trafik, sætter de det normalt op og skriver til dig, at du skal opgradere.

Med den danske løsning ShopOrama har de dog ingen billige løsninger, men til gengæld bliver din løsning heller aldrig dyr, da de kun har en pris. Du kan se mere om deres priser her.

Hvis du skal vælge en hosted løsning, ville jeg vælge Shopify eller ShopOrama. Så lad os kigge nærmere på fordele, ulemper og pris hos dem.

Fordele

De står for hosting, og det fungerer bare på begge webshopplatforme. Både Shopify og ShopOrama sørger for, at deres webshopplatform virker, så de står for den tekniske del. De hjælper ikke med html osv., og her skal du have fat i hjælp udefra.

Hastigheden er flere gange blevet målt til at være hurtigere på ShopOrama webshops i forhold til mange open source webshop. Men dette kan nu også skyldes, at open source webshop sparer på hosting, og det har kæmpe betydning for hastigheden.

En anden fordel ved både Shopify og ShopOrama er, at hvis du køber bedre hosting til din open source webshop, så er en hosted løsning billigere eller ligeså billig.

Du har heller ikke en masse tekniske problemer med din webshop, da dette ikke er dit ansvar.

Du kan opsige din Shopify webshop, når du har lyst.

Ulemper

Det kan være besværligt at skifte væk fra en hosted løsning, hvis du pludselig beslutter dig for at skifte til en open source løsning. Det er især besværligt med Shopify, da du her skal sidde og flytte alle dine sider og blogindlæg manuelt.

Du kan heller ikke bruge dit design mere, da det er lavet til ShopOrama eller Shopify.

Pris

ShopOrama koster 750 kr. ekskl. moms pr. måned. Herudover skal du betale penge for at få designet et tema, da de vist ikke har det store udbud af standardtemaer. Du skal ikke hænge mig op på det, da jeg normalt bruger Shopify eller WooCommerce.

Shopify har tre løsninger. Den billigste koster 29 usd og den dyreste koster 179 usd. I starten kan du starte med den billigste løsning, da du altid kan opgradere. Herudover skal du købe et tema til din webshop, som koster et sted mellem 500-800 kr.

Du kan selvfølgelig vælge at få designet dit helt eget tema i Shopify, og så er det selvfølgelig langt dyrere. Men Shopify har vildt mange temaer, du kan vælge i mellem, og der kommer hele tiden flere til. ShopOrama har ikke de samme muligheder for at komme i gang med et tema.

Shopifys startomkostninger = Ca. 200 kr pr måned + 500-800 = Mellem 700-1.000 kr.

Pris for et år fremover = 200 x 12 måneder = 2.400 kr.

Hvad koster en webshop? Konklusion

Som du kan se, er det billigt at komme i gang med en open source løsning som WooCommerce. Men du kommer nok til at bruge en del penge på support. Med en webshopløsning som Shopify får du ikke ekstraudgifter, når det kommer til tekniske problemer.

Da du betaler pr. måned hos Shopify, ville jeg vælge den webshopløsning, hvis du ikke ønsker at bruge tid på det tekniske. Din webshop skulle gerne tjene de 200 kr., som du betaler for deres webshopløsning.

På den måde er en Shopify webshopløsning en fed måde at teste et marked på, da du altid kan opsige din aftale med dem, hvis du ikke mener, at der er et marked for dit produkt.

Jeg håber, at dette indlæg har hjulpet dig med at vælge din næste webshopløsning. Hvis du har brug for hjælp, kan du skrive en kommentar til dette indlæg. Ellers kan du tjekke, hvad jeg kan hjælpe dig med.

Nu kan Shopify og WordPress arbejde sammen

wordpress shopify plugin

Shopify har endelig lavet et plugin til WordPress. Nu kan dine besøgende købe produkter direkte fra din WordPress hjemmeside/blog, uden at du behøver installere WooCommerce. Det betyder ren praktisk, at du faktisk benytter det gode shoppingsystem, som Shopify har og kombinerer det med indholdsdelen i WordPress.

Alt det kræver er, at du har et billigt abonnement hos Shopify, og så kan du oprette produkter hos dem, som du indsætter på din blog eller hjemmeside.

Hvorfor ikke bare bruge WooCommerce?

Det er en løsning for dig, som allerede har en blog eller hjemmeside, hvor du gerne vil sælge produkter. WooCommerce er en stor løsning, som gør din hjemmeside til en webshop. Det kræver, at du får en masse nye sider til din blog, som webshopdelen skal bruge. Det behøver du ikke, hvis du bruger dette plugin.

Selvfølgelig kan du godt bruge WooCommerce på samme måde, men jeg må indrømme at webshopdelen er super let at opsætte i Shopify. Det er f.eks. let at oprette betalingsmetoder i Shopify, uden at du behøver hente endnu en plugin til WordPress.

På den måde kan du sælge produkter i din blog eller hjemmeside ved hjælp af kun et plugin, og du får et webshopsystem, som bare virker.

Hvem kan bruge det?

Det er mest oplagt for folk, der har en hjemmeside eller blog, hvor de gerne vil sælge nogle produkter. I stedet for at promovere andres produkter er det oplagt at begynde at sælge sine egne produkter.

Hvis du kun vil have en webshop, er denne løsning næppe det, som du leder efter. Så skal du oprette en hel webshop i enten WooCommerce eller Shopify.

Hvordan skal det bruges?

Det er simpelt. I dit WordPress kontrolpanel henter du følgende plugin: Shopify eCommerce Plugin – Shopping Cart.

Når du har hentet den, skal du blot signe op til en konto hos Shopify (gør du fra denne plugin) eller bruge en konto, som du allerede har. Herefter kan du vælge dine produkter og betalingsmetoder.

Du kan nu indsætte dit produkt og en køb knap i indlæg, sider og/eller sidebar. Når dine besøgende trykker på købknappen, popper der en checkout side op, hvor de nu kan købe dit produkt.

Du kan også vælge at linke til dit produkt eller indkøbskurv, hvis du mener, at det er for voldsomt at linke til din checkout side. Det kan f.eks. være en god idé, hvis du har flere produkter, som du gerne vil sælge.

Dvs. at dine besøgende behøver ikke forlade din WordPress blog eller hjemmeside for at købe det produkt, som du viser til dem.

Hvad koster det?

Det koster 9 usd om måneden, hvis du kun skal bruge Shopify platformen til WordPress.

Hvis din hjemmeside eller blog skal sælge produkter uden at have en decideret webshop, vil jeg klart vælge denne plugin.

Hvis du skal have hjælp til at opsætte det, smider du bare en kommentar til dette indlæg. Hvis du allerede har en succesfuld blog eller hjemmeside i WordPress, burde du have en god forståelse for, hvordan du henter og benytter dette plugin.

Jeg håber, at nogen af jer kan bruge dette plugin til at sælge nogle produkter på jeres blog eller hjemmeside.

Sælg til (næsten) hele verden

Alt for mange webshops kigger kun mod Danmark, når de sælger deres varer. Jeg ejede på et tidspunkt selv en niche webshop, hvor jeg solgte billige computersleeves på det danske marked.

Der var som sådan ikke noget galt med nichen, andet end den var alt for lille til det danske marked. Hvis jeg havde udvidet til hele Europa, havde der været bedre mulighed for at få omsætningen højt nok op til, at nichen gav mening for mig.

Selv hvis du ikke har en nichewebshop, skal du stadigvæk få din webshop ud til resten af verden. Det er oplagt at udvide til EU, da dine kunder slipper for bøvlede toldregler. Ulempen er selvfølgelig de mange sprog i Europa, men du kan starte med tysk og engelsk.

Mere end Norden

Der er ikke noget galt med at sælge til Norge og Sverige. Det virker som et trygt marked, da de tænker på samme måde som danskere. Det virker også til, at mange bliver skræmt af de mange forskellige sprog, som Europa har.

Men hvis vi tager Storbritannien, som de fleste nok godt kan overskue, da de taler engelsk, bor der omkring 60 millioner mennesker. Det er et stort og spændende marked. Der er også voresz tyske naboer, hvor du rammer over 80 millioner mennesker.

Selvfølgelig skal du da også tage Norden med, men du skal ikke glemme vores store nabo i syd. Der er en grund til, at Tyskland er vores største handelspartner

Hvad holdt mig tilbage og hvad kan du lære af det?

Det virker overskueligt at sælge til udlandet, når man har en lille webshop. Vi kender alle sammen til Post Danmark, men hvordan fungerer det lige, hvis du vil sælge varer til udlandet?

Svaret er, at det fungerer på meget samme måde, men det er besværligt at finde priser og hvem du skal bruge til at udsende.  Post Danmark har jeg aldrig haft meget glæde af, da de især virker til at gå op i de store webshops.

Jeg forstår det godt, men en lille webshop kan sagtens vokse sig stor, hvis man har den rette strategi for sin webshop. Om du sælger børnetøj eller gadgets, er der ingen god grund for, hvorfor du ikke skulle udvide din forretning til hele EU. I hvert fald med de store lande i EU.

Heldigvis er der kommet en løsning på problemet, da der nu findes to fantastiske udbydere til at hjælpe dig med at sende varer ud i verden. De hedder Pakkelabels.dk og Webshipr.

Begge har integrationer til de fleste webshopplatforme, også Shopify og WooCommerce.

Let løsning på problemet

De er løsningen på dit problem, da du med det samme finder ud af, hvad fragt koster til andre lande. Desuden opnår de bedre aftaler med f.eks. Post Danmark, end du ville kunne gøre.

Det bedste er, at de kan integreres i de fleste webshopssystemer. Når en kunde fra Tyskland bestiller varer fra dig, vil de få fragtpris, når de har indtastet deres adresse.

Webshop på flere sprog i Shopify

Når du skal sælge til kunder i flere lande, kræver det selvfølgelig også, at din webshop findes på flere sprog.

For Shopify er der ikke nogen anden løsning, end du benytter en app, som hedder Langify. Alternativ kan du også købe flere Shopify webshop på hvert sit sprog. App’en koster 15 USD om måneden, så det er billigere end at have flere webshops.

Med Langify får du mulighed for at oversætte din webshop til flere sprog. Du skal dog selv oversætte alle ting. Så hvis du ikke kan tysk, skal du bruge nogle penge på at få det oversat.

Desuden vil dine kunder se priser i checkout som din hovedvaluta. Så hvis du har valgt danske kr, vil din kunder se dette beløb, når de checker ud. Hvis din Shopify webshop er sat op til det, kan du godt have flere valutaer på dine produktside.

Læs mere om Langify. Hvis du vil have en Shopify webshop, kan du læse min guide til det.

Gå til guide om at opsætte Shopify webshop.

Webshop på flere sprog i WooCommerce

I WooCommerce er det lettere at håndterer flere sprog. Der findes flere forskellige plugins, som kan klare jobbet for dig. Jeg kan bedst lide WPMl, som koster 79 USD for et års opdatering og support.

Den giver dig mulighed for at håndtere flere sprog, og WPML burde godt kunne håndtere multi-currency, så dine kunder kan se produkter i deres valuta, også når de checker ud.

Du kan læse mere om WPML lige her.

Nu har du ingen undskyldning for ikke at udvide din forretning til hele verden. Held og lykke med det og sig til, hvis du skal have hjælp til det.

 

Er det et problem, at Shopify ikke er opensource?

Dette er faktisk det første blogindlæg, jeg nogensinde har skrevet på bloggen, da jeg indtil videre har fokuseret på at oprette sider, hvor jeg viser, hvordan du opsætter WooCommerce eller Shopify. Men på det seneste er jeg blevet stillet en del spørgsmål, som er oplagte at svare på igennem denne blog.

Dette indlæg handler ikke om Shopify er en god løsning (det er det), hvis du gerne vil have en webshop. Men jeg hører ofte samme modargumenter, når det kommer til en webshop i Shopify. Kritikken af Shopify kommer primært fra open-source folk, da Shopify er en lukket løsning, og den slags giver altid fordele og ulemper.

Det primære problem med Shopify er, hvad sker der med dit indhold, hvis du beslutter dig for at droppe Shopify og gå over på en anden platform.

Hvad sker der, når du dropper Shopify?

Det er her, at jeg hører flest brokke sig over Shopify, og det er almindeligt, at jeg hører udtrykket “De ejer dit indhold, hvis du vælger dem.” Lad os starte med at slå først, at de ikke ejer dit indhold, og selvfølgelig kommer Shopify ikke efter dig, hvis du overfører dine produkter, indlæg osv. til en anden side.

Men hvad er problemet så?

Problemet er, at du kun kan overføre dine produkter, kollektioner og kunder via en CSV fil og ikke dine blogindlæg og sider. Det betyder, at hvis du har 20 sider og 100 blogindlæg, kan du kun overføre dem til en ny webshop platform ved hjælp af copy paste metoden. Det tager lang tid, hvis du har mange indlæg, hvor der er masser af billeder. Ja, dem skal du også selv indsætte.

Dine produkter burde ikke være et problem, da de kan overføres via en CSV fil, som du bl.a. kan uploade til WooCommerce.

Jeg siger til, hvis jeg finder en god løsning på problemet, men pt. har jeg ikke fundet en god løsning på det, da jeg ikke har haft brug for at lukke nogle webshops, som var opbygget med Shopify. Folk er glade for deres Shopify webshops.

Jeg ved, at det er svært at spå om fremtiden, og derfor kan det også være svært at vide, om det vil blive et problem for din webshop i fremtiden. Men det er klart noget, du skal tænke over, da du enten selv skal flytte alle dine indlæg eller betale en anden for det, hvis du ønsker at flytte væk fra Shopify.

Det kan godt ende med at blive dyrt, hvis du har mange timers arbejde, da det ser ud til, at det skal gøres manuelt.

(PS: Hvis du har en løsning på problemet, må du meget gerne smide en kommentar.)

Søgemaskineoptimering

Shopify fungerer altså rigtigt godt, når det kommer til søgemaskineoptimering, og du burde ikke opleve nogle problemer med dine placeringer, som kan spores tilbage til problemer med Shopify. Det er i hvert fald aldrig noget, som jeg har oplevet.

Ulempen ved Shopify er, at du ikke selv bestemmer, hvordan dine url’s ser ud. Shopify er opbygget på en bestemt måde, derfor kan du ikke lave flotte korte link til dine produkter.

Produkter ser sådan ud: dinshopifyshop.dk/products/dit-produkt

På samme måde vil dine sider hedder “pages” og kollektioner hedder “collections.”

Dvs. at det er en meget lille del af dit url, som du kan gøre noget ved. Der kommer selvfølgelig til at stå dit produkt og navnet på dine blogindlæg. Men du vælger ikke, hvad der står foran det.

Hvis du kommer fra en gammel webshop med en anden url struktur, er din eneste løsning, at du laver “redirect” i Shopify.

Redegeringsmuligheder i Shopify

Det fungerer fint, hvis du ikke har de store behov. Indlæg og sider fungerer på samme måde som WordPress, Det er ikke ligeså godt, men det er tæt på.

Dog har jeg til tider oplevet bugs med deres redegering med ens sider, men det er ikke værre, end du kan skrive til enten Shopify eller dem, som har lavet dit tema. De plejer at kunne ordne problemet.

Hvis din Shopify skal kunne bestemte ting eller flere ting, skal du investere i nogle af de mange apps, som er skabt til systemet. Hvis du skal have apps, koster de stort set altid penge (mailchimp gør f.eks. ikke), hvor mange andre webshopsystemer har rigtig mange gratis plugins tilknyttet.

Alle apps har dog en gratis prøveperiode, så man kan se, om det er noget værd.

Er Open Source så bedre?

Det kommer helt an på dit behov. Shopify er en god løsning, hvis du gerne vil i gang med at sælge produkter og vil have en hurtig og stabil løsning. Jeg har stadigvæk ikke oplevet nogle problemer med Shopify.

Personligt elsker jeg at arbejde med Shopify, da det er en god webshopplatform, hvis man vil bruge sin tid på sælge sine produkter.

Hvis du overvejer Shopify, vil jeg anbefale dig, at du starter med 14 dages gratis prøveperiode, hvor du kan prøve at sætte din webshop op.

I denne periode skal du tænke over, hvad du gerne vil have, at din webshop skal kunne, og om du skal få designet et tema, eller om du allerede kan finde et tema, som passer til dit formål.

Prøv Shopify gratis i 14 dage