Hvis du allerede har gennemgået de andre punkter, så har du allerede oprettet alle dine produkter. Denne del kunne ligeså godt være før de andre, men det gør faktisk ikke den store forskel i hvilken rækkefølge, de vælger at gribe det hele an på.

I denne del gennemgår jeg de forskellige muligheder, som du har i Shopify. Når du har læst dette indlæg, har du en forståelse for, hvilke indstillingsmuligheder du har med Shopify. I denne guide finder du også ud af, hvordan du hurtigt og simpelt kan modtage betalinger i din webshop.

De fleste punkter er allerede gennemgået i de andre guides. F.eks. products, collections osv. Her vil jeg kun brug tid på at forklare de ting, som jeg ikke allerede har forklaret.

 Discounts

discounts

Med Shopify har du mulighed for at oprette forskellige muligheder for rabatter. Det kan være gratis fragt eller ti procent rabat. Du opretter en rabat ved at trykke på knappen “Add a discount” i højre hjørne.

add a discount

1. Discount details

discount code details

Discount code

Her skriver du navnet på din rabatkode. Det er den, kunder skal skrive, hvis de vil have rabat. Du kan ændre selv skrive en eller lave en tilfældig kode ved at trykke “Generate Code.”

How many times can this discount be used?

Her vælger du, hvor mange gange koden kan bruges. Som standard står den til No limit. Dvs. den kan bruges uendelige gange, indtil du sletter rabatten.

Hvis du fjerner fluebenet, skal du skrive, hvor tit den kan bruges. Dvs. antal gange.

2. Discount type

rabat type

Først skal du vælge, hvilken form for rabat du vil give. Mulighederne er her:

DKK

Et beløb i kroner som kunden kan spare.

% discount

En procent besparelse.

Free shipping

En rabatkode til at give gratis fragt. Eller gratis fragt over et vis beløb.

gaelder paa

Nu skal du vælge, hvornår rabatten skal gælde.

All orders

Her gælder rabatten på alle ordre.

Orders over

Hvis du vælger denne, gælder rabatten kun, hvis kunden bruger over et fastsat beløb.

Collection

Du kan sætte rabatten til kun at gælde for en bestemt type af produkter. Se mere om collection i “Del 3 – Opret produkt i Shopify webshop.”

Specific product

Her kan du sætte rabatten til kun at gælde for et bestemt produkt. F.eks. hvis du har rabat på et bestemt produkt.

Customer in group

Her kan du give rabatten til en bestemt gruppe af kunder. Den er kun interessant, hvis dine kunder skal oprette hos dig. Du kan f.eks. love dem rabat, hvis de skriver sig op til din webshop. På den måde kan du sælge mere til dem, da du har deres nyhedsbrev.

3. Date range

dato udloeb for rabat

Her vælger du, hvornår din rabat skal udløbe.

Discount begins

Her vælger du, hvornår din rabat gælder fra. Dvs. du kan bruge denne funktion til at lave rabatter i fremtiden. F.eks. julesalg.

Discount expires (end of day)

Her vælger du, hvornår din rabat udløber.

Never expires

Her kan du vælge, om din rabat aldrig skal udløbe. Du kan selvfølgelig altid fjerne fluebenet. Du skal bruge denne funktion, hvis du ikke har besluttet dig for, hvornår din rabat udløber. F.eks. hvis du altid giver gratis fragt over et fastsat beløb.

 Gift Cards

Her kan du slå gavekort til i din webshop. Det er en virkelig smart funktion, da det giver mulighed for at andre kan give en gave.

Det kræver, at du enten har “Professional and Unlimited plan only.” Du skal overveje, om du har et produkt, som folk ofte giver i gave.

Reports

Du kan få en række forskellige rapporter frem i Shopify. Det er mest noget, som du skal bruge, når du begynder at sælge i din webshop.

Blog Posts

Det er her, at du skriver dine blogindlæg. Hvis du har prøvet WordPress, så er virker det stort på samme måde. Det er vigtigt at bruge sin blog til at skaffe nye kunder og fortælle nuværende kunder om ens produkter.

Men der er ikke så meget at fortælle om det her.

Pages

Det er her, at du skal oprette de sider, som du skal have i din webshop.

Navigation

Her vælger du, hvad der skal være i din menu og i din header. Der er ikke så meget at sige til det. Et godt råd er, at du har et vindue åben med din webshop og et vindue med dine indstillinger.

I dit tema og apps kan du ændre en masse ting. Jeg vil anbefale trial and error her. Det er svært at rådgive om, da det helt kommer an på, hvad du godt kan lide. Prøv dig frem til du er tilfreds.

Når du vælger “Settings,” er der en masse ting, du skal ændre. Her er der nogle ting, som du skal sætte rigtigt, når du har en webshop til det danske marked.

settings

General

Store details

webshop info shopify

Name

Her kan du ændre navnet på din webshop.

Homepage title

Det er denne titel, som søgemaskinerne henter ind om din webshop. Du skal skrive noget, så folk ved, hvad din webshop handler om.

Homepage meta description

Her skriver du din beskrivelse til din webshop. Det er vigtigt, at du skriver noget relevant og bruger dit vigtigste søgeord.

Account email

Her skriver du den e-mail, som Shopify kan kontakte dig på.

Customer email

Her skriver du den e-mail, som dine kunder ser, når de modtager en e-mail fra dig. Den sendes ud til kunder, når de har købt.

Store address

forretningsinfo

Legal Name of Business

Her skriver du din virksomheds navn. Det skal være det navn, som du har registreret hos SKAT.

Se oversættelserne på de andre informationer på billedet.

Standards & formats

timezone

Timezone

Den timezone du er i.

Currency

Her vælger du den valuta, som din webshop skal være i. Selv hvis du sælger til flere lande, vil en Shopify webshop stadigvæk trække beløbet i den samme valuta. Det kan dog godt sættes op, at kunder kan se ens webshop i flere valutaer, det er bare en smule besværligt.

Google Analytics

google analytics

Her skriver du din Google Analytics kode, så du kan følge med i, hvor mange besøgnede du har. Husk at din Google Analytics konto, kan sættes sammen med din adwords konto, så du ved, om du får det optimale ud af dine markedsføringskroner.

Payments

Næste punkt er betalinger.

Accept payments

PayPal

Paypal er ret let at sætte op. Du tilmelder dig hos PayPal som business, og herefter skriver du din e-mail hos PayPal.

Accept Credit Cards

betalingsudbydere

Som du kan se på billedet, kan du vælge en række forskellige udbydere, når du gerne vil give dine kunder mulighed for at benytte betalingskort i din webshop.

Jeg synes, at det er lettest at bruge epay.dk, da de allerede er en del af Shopify. Men der er også en masse andre, du kan benytte. Skriv gerne til mig hvis du skal have hjælp til en bestemt udbyder, for så kan det være, at det bliver min næste guide.

Simple skridt, hvis du vælger epay.dk.

Når du vælger dem på listen, ser det sådan ud.

epay

1. Indtast merchant number

Dit merchant number finder du hos epay.dk, når du har oprettet dig hos dem.

2. Brug evt. Referrer URL

Det er det domæne, som din webshop kører på. I mit tilfælde er det test-lavenwebshop.myshopify.com/ . Dvs for dig vil det være noget i denne stil: dinwebshop.myshopify.com.

Dette skal også angives hos epay.dk under “Indstillinger” og herefter “betalingssystemet”.

3. Vælg dine betalingskort

Nu vælger du, hvilke betalingskort dine kunder skal kunne bruge i din webshop. Det er vigtigt at påpege, at du skal have den rigtige løsning hos ePay og en aftale med en indløser for at kunne modtage dem.

Du kan se meget mere om det på ePay.dk’s hjemmeside.

Alternative Payments

alternative betalinger

Hvis du vil modtage bitcoins, har du selvfølgelig også mulighed for det. Du tilmelder det ved at tilmelde dig hos enten BitPay eller Coinbase.

Manual Payments

andre betalingsløsninger shopify

 

Her kan du vælge andre betalingsmetoder. De er som følger:

De mest almindelige er:

Cash on Delivery (COD) = Betaling ved levering.

Bank Deposit = Bankoverførsel, hvor kunden selv sætter penge ind.

Checkout

Customer accounts

accounts

Du kan vælge at lade dine kunder oprette en konto.

Accounts are disabled

Denne mulighed gør, at dine besøgende kun kan checke ud som gæster. Dvs. du benytter ikke checkin. Når kunden vender tilbage til din hjemmeside, køber de blot af dig igen.

Accounts are required

Her kan kunden kun købe af dig, hvis du har lavet en konto til dem.

Accounts are optional

Her får kunder selv muligheden for, om du vil oprette en konto. Hvis de opretter en konto, kan de logge ind næste gang, de skal handle hos dig.

Order processing

Her kan du vælge, hvordan selve ordreprocessen foregår.

While the customer is checking out

customer checking out

Første punkt betyder, at du bruger fakturaadresse som leveringsadresse. Kunden kan stadigvæk godt vælge en anden leveringsadresse, hvis det skulle være nødvendigt, så jeg ville helt klart bruge dette felt.

“Require a confirmation step” betyder, at kunden skal gennemse sin ordre, inden den kan afsluttes. Det giver et ekstra checkout punkt, og som udgangspunkt vil du gerne have så få punkter som muligt.

Collecting consent to send promotional emails to customers from your store

nyhedsbreve shopify

Ved “Customer agrees to receive promotional emails by default” er det automatisk tjekket af, at kunden modtager nyhedsbreve fra dig.

Ved “Customer does not agree to receive promotional emails by default” skal kunden selv tilvælge at modtage dit nyhedsbrev.

Ved “Disable and hide this field” vises feltet slet ikke. Jeg vil ikke anbefale, at du bruger denne mulighed.

After an order has been paid

naar der er betalt

Her kan du vælge, om systemet selv skal færdigegøre ordren for dig. Det anbefales, at du selv står for det.

After an order has been fulfilled and paid

arkiv

Når en ordre er færdig, kan du vælge at arkivere den. Udfra hvad jeg kan se, kan du sagtens lade være med at vælge dette.

Checkout Language

Når du har en dansk webshop, har du selvfølgelig ikke lyst til, at det hele skal stå på engelsk. Derfor kan du her skifte sprog. Tidligere var det muligt at bruge andres oversættelser, men den mulighed er blevet fjernet i Shopify, så der er ikke andet at gøre end at oversætte det selv.

Der kan være nogen temaer, som allerede er blevet oversat til dansk, og hvis det er tilfældet, kan du vælge disse oversættelser.

Refund, Privacy and TOS Statements

refund

Her kan du skrive dine forskellige handelsbetingelser.

Shipping

Her vælger du forskellige fragtmuligheder.

Shipping rates

shipping rates

Du kan redigere dem, som står der som standard. Ellers kan du tilføje en ny ved at trykke på “Add a shipping rate.”

shipping rate

På denne måde kan du også oprette flere forskellige muligheder. Hvis du f.eks. både giver dine kunder mulighed for GLS og Post Danmark.

Taxes

Tax Rates

tax range

Når du allerede har valgt Danmark, da du oprettede din Shopify webshop, vil den allerede stå til det rigtige.

Domain

domain

Du kan enten købe et domæne igennem Spotify eller bruge et domæne, som du allerede har købt.

Nu har du alle indstillinger på plads i din webshop. Nu skal du bare i gang med at designe din hjemmeside. Enten ud fra den temaskabelon som du allerede har valgt eller ved at finde en webdesigner, som kan gøre det for dig.

Held og lykke med din webshop.

Har du brug min hjælp? Så tryk her.

32 svar til “Opsætning af Shopify webshop”

  1. Tina Hjelm siger:

    Hej Jonas, jeg har sat min netbutik op i Shopify og kører det hele på engelsk, da min kundegruppe er unge, så det bør ikke blive et problem. Jeg sælger imidlertid til hele verden, og jeg har problemer med hvordan jeg sætter ‘tax’, så lande udenfor DK og EU ikke betaler moms. Håber at du kan hjælpe 🙂

    • jonas siger:

      Hej Tina

      Ja, du rammer lige ned i et kæmpe problem for Shopify, som jeg har henvendt mig til dem mange gange med. Men pt. har de stadigvæk ikke givet at lave en løsning på problemet. For selv hvis du vælger 0% moms til et land uden for EU, så koster varen det samme, så Shopify kan simpelthen ikke finde ud af det.

      Pt. er eneste løsning, at man får kodet det sådan, at den fratrækker momsen bagefter. Ja, det er temmeligt mærkeligt, at de ikke har fixet det, da det er en ret let ting at fixe. Men det er desværre ikke muligt at komme i kontakt med nogen, som ønsker at gøre noget ved det. Jeg tror, at problemet er, at de har kæmpe fokus på USA, hvor man skriver priser uden moms og så lægger man dem til produktet.

  2. Eyyub siger:

    Hej alle sammen jeg er ved at nå sidste punkt på hjemmesiden inden jeg trykker aktiver.
    Men er stødt på et mindre problem.
    Dvs. Når jeg har lavet en ordre købt, betalt, får jeg en ordre bekræftelse. Når jeg klikker på den står der bla.
    I18n Error: Missing interpolation value “kontakt_os” for “Brug for hjælp? {{ kontakt_os }}”

    I18n Error: Missing interpolation value “kunde_kontakt” for “Opdateringer vil blive sendt til {{ kunde_kontakt }}”

    Jeg gør mig klog i at det er en opsætningsfejl… men hvor faen retter jeg det op?
    Håber nogen kan hjælpe.

    • jonas siger:

      Det lyder til, at problemet er inde i dine e-mails, du finder dem under notifikationer. Jeg mener, at du kan gendanne dem til standard og så prøve igen. Ellers burde Shopify have dem liggende på deres hjemmeside. Men prøv lige at se om det er der, at dit problem er.

      Ellers skriver du bare igen.

  3. Allan siger:

    Hej Jonas, jeg her netop oprettet en shop på shopify med abonnements betailng, men er i tvivl om hvor jeg kan finde en faktura jeg kan vedlægge i pakken – kan ikke umiddelbart se hvor jeg kan printe den udfra?

    • jonas siger:

      Hej Allan

      Fandt du nogensinde ud af det? Først ville jeg gå ind under “Settings” og så “Shipping” og så “Shipping labels.” Her bør du i hvert fald vælge noget. Hvis du vælger noget her, får du så ikke muligheden for at printe en faktura til dem også?

  4. Christina siger:

    Hej Jonas,
    Tak for en super brugbar og hjælpsom side, den har været rigtig nyttig i opbygningen af min webshop i Shopify. Jeg sidder imidlertid tilbage med et enkelt problem før jeg kan gøre min shop ‘live’. Problemet ligger i ‘Change language’-delen. Jeg har nu oversat det meste sprog fra engelsk til dansk i mit theme, men et sted, er der noget, der går galt – det gælder under min side med produkter, hvor den laver en fejl, der hvor den skrive “vise XX antal produkter ud af XX antal produkter”, disse værdier vil den ikke rigtig regne ud. I stedet står der på siden “I18n Error: Missing interpolation value “antal” for “{{ antal }} produkter”. Jeg tror måske fejlen ligger i selve oversættelsesdelen, men jeg kan simpelthen ikke regne ud, hvad der går galt. Kender du til dette problem? Håber du kan hjælpe mig. På forhånd mange tak 🙂 Vh. Christina

    • jonas siger:

      Hej Christina

      Jeg var inde på din webshop nu, og det ser ud til, at du har fixet problemet. Sådan 😀 .

      Hvis der stadigvæk er noget galt, er du selvfølgelig velkommen til at skrive til mig igen, så skal jeg nok kigge på det.

  5. Anitta Jonas siger:

    Hej Jeg har brug for hjælp. Jeg har oprettet en Shopify og connected til Facebook, men jeg kan ikke se billeder af mine produkter på facebook, jeg kan ikke gennemskue hvad der er galt.Kan man også lægge et link på sin hjemmeside, så de også kan købes derfra? Kan du hjælpe? Derudover synes jeg det er lidt vanskeligt med tax sektionen, da jeg er kunstner og der på unika-kunst kun skal betales 5% tax og derudover er jeg også i tvivl om hvordan man prissætter shippingcosts. VH Anitta

    • jonas siger:

      Hej Anitta

      Kan jeg få dig til at prøve at køre dine links igennem denne debugger? https://developers.facebook.com/tools/debug/

      Det burde fixe dit problem med Facebook og Shopify.

      Under dine momsindstillinger burde du kunne opsætte den rigtige moms, så du ændrer den bare til 5%. Med hensyn til fragtomkostninger kommer det an på, hvem du bruger til at udsende din kunst. Hvis de tager et eller andet for vægt, så skal du opsætte det på samme måde i Shopify.

  6. Mette siger:

    Kan simpelthen ikke finde ud af at lave fx 25% rabat på kategori?

    • jonas siger:

      Hej Mette

      Jeg tror kun, at du har to muligheder her. 1. Hvis det skal gælde for hele kategorien, skal du lave en rabatkode, som kunden kan skrive ved checkout.

      Nr. 2 er, at du sætter alle de produkter ned manuelt, som er i den kollektion. Der hvor der står price, skriver du den nye pris, og der hvor der står “compare price,” skriver du den pris, som produktet tidligere kostede.

      Jeg håber, at det løser dit problem.

  7. Ida Mortensen siger:

    Hej! Jeg kan ikke finde ud af at Hide, nogle af de produkter som jeg ikke har længere, men måske får tilbage 🙂
    Kan du hjælpe?

    • jonas siger:

      Hej Ida

      Ja, du behøver selvfølgelig ikke at slette dem. Hvis du går ind under et produkt, så kan du højre side se, at der står “Visibility.” Hvis du fjerner flueben i de to punkter, så burde produktet være skjult på din side.

      Skriv igen hvis det ikke virker. 😀

  8. Anne siger:

    Hei Jonas. Kan man se siden på et testlink mens man bygger siden op og inden det lægges live?

    • jonas siger:

      Hvad mener du med tekstlink? Du kan godt se webshoppen, uden at andre kan se den. Når du opsætter den i Shopify, kan du se, hvordan den ser ud.

  9. Hej Jonas,
    Jeg har en webshop som desværre ikke virker, den er lavet i et theme købt igennem theme -forrest.
    Jeg overvejer nu at købe en webshop igennem en bekendt, som laver webshops købt via Shopify. Så mit spørgsmål er om der er nogen ulemper ved at købe et theme via Shopify?
    Jeg håber at du kan besvare mit spørgsmål .0) På forhånd tak for hjælpen.
    Mvh. Pernille

    • jonas siger:

      Som sådan fungerer Shopify virkelig godt i forhold til WooCommerce, hvor der tit er teknisk bøvl. Indholdsdelen er dog langt bedre i WooCommerce, da det er baseret på WordPress. Jeg har oplevet en del bugs, når jeg har skrevet blogindlæg og indsat billeder i Shopify. Men selve shoppen fungerer virkelig godt.

      Hvis du sælger til flere lande, kan du kun vælge en hovedvaluta. Det betyder, at hvis en kunde fra England køber af dig, kan de se deres egen valuta under produktet, men i checkout vil det stå i din valuta, nok dkr i dit tilfælde.

      Jeg har ikke oplevet nogle problemer med nogle af de temaer, som jeg har købt gennem Shopify. Nok fordi at WordPress og WooCommerce hele tiden opdaterer, og så er det ikke altid, at diverse temaer følger med. Så jeg kan klart anbefale et tema til Shopify. Du kan tjekke min guide ud, så du kan danne dig et overblik over, hvad du kan gøre. Ellers brug mit link i indlægget til at prøve 14 dage gratis, der er også en del gratis temaer i Shopify.

      Held og lykke med det og skriv hvis der er noget, jeg kan gøre for dig.

  10. Cecilia Rasmussen siger:

    Hej Jonas

    Fandt du ud af hvordan du lavede sproget til dansk? 🙂

    Mvh Cecilia Rasmussen

    • jonas siger:

      Hej Cecillia
      Jeg tror desværre, at de har fjernet muligheden for, at man kan bruge andres oversættelser. Jeg skriver lige til dem for at finde ud af, om der er noget, som man kan gøre. For evt. kunne jeg selv lave en oversættelse, som folk så kan bruge.

  11. Victor siger:

    Hej Jonas.

    Jeg har stadig det problem med at jeg ikke kan skifte min hjemmesides thema til dansk. Er det noget du kan hjælpe med

  12. Olsen siger:

    Hej Jonas.

    Jeg ville gerne vide, om du kan fortælle, om ens kunder bliver viderestillet, til en kvittering, når købet er gennemført? Altså om det sker automatisk, eller det er noget man selv skal slå til?

    Derudover ville jeg også vide om, du ved om det er muligt at teste ens webshop, uden de skal betale, dem som tester den, hvis de ville lægge en ordre?

    • jonas siger:

      Du burde ikke skulle slå noget til. De bliver sendt videre til en “Tak for køb” side, hvor de kan se, hvad de har købt.

      Ja, du kan sagtens lave testsalg eller andre kan. Du skal blot slå det til.
      1. Gå til “Settings” og vælg “Payments.”
      2. Under “Accept credit cards” skal du trykke på “Select a credit card gateway.”
      3. Vælg under other “(for testing) Bogus Gateway.”

      Så skulle det være muligt, ellers må du godt skrive igen.

  13. Britta siger:

    Hej
    Jeg har et spørgsmål vedr. rabatkoder.
    Er der nogen grænse for, hvormange rabatkoder man kan lave?
    Hilsen Britta

  14. Jesper siger:

    Hej Jonas
    Fandt I ud af hvordan man kunne vælge dansk sprog?
    Jeg har valgt samme tema som dig, men der er ingen danske oversættelser tilgængelige.

    • jonas siger:

      Hej Jesper

      Ja, det er mærkeligt, at mange har det problem, da jeg ikke selv oplevede det, da jeg skrev guiden. Jeg har pt. ikke adgang til nogen Shopify webshop, men jeg får det inden for den næste måned, og så kan jeg bedre rådgive herinde.

      Jeg mener altid, at det man selv ser er på engelsk, og at det kun er kunderne, som ser det hele på dansk. Men jeg er ikke helt sikker. Du kan ikke finde punktet Checkout Language i dit kontrolpanel? Det er her, at du ændrer til dansk for selve din webshop.

  15. Brian siger:

    Hej 🙂

    Ang sprog. Jeg kan godt ændre sproget til dansk, men der er ingen muligheder at vælge imellem derudover. Jeg skal manuelt sidde og ændre samtlige 520 sætninger.. Jeg kan ikke finde de andre danske muligheder som du kan se i din oversigt?

    Mvh

    Brian

  16. Du siger at man kan bruge et dansk sprog som allerede er lavet til checkout.
    Jeg synes ikke jeg får mulighed for dette under min shopify – hvor finder du de sprog henne ?

    • jonas siger:

      Hej Kristian

      Når du er inde i Shopify, burde der under indstillinger være mulighed for at vælge sprog. Det er ikke alle ting, som du kan ændre her, men der er nogle ret gode muligheder. Hvis du stadigvæk ikke kan finde det, må du lige sige til, for så finder jeg det lige frem.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *