Opsætning af Shopify webshop

Lad os se på alle de smarte funktioner i Shopify. Hvis du allerede har gennemgået de andre punkter, så har du oprettet alle dine produkter. Denne del kunne ligeså godt være før de andre, men det gør faktisk ikke den store forskel i hvilken rækkefølge, de vælger at gribe det hele an på.

Prøv Shopify HELT GRATIS i 14 dage! Klik her

I denne del gennemgår jeg de forskellige muligheder, som du har i Shopify. Når du har læst dette indlæg, har du en forståelse for, hvilke indstillingsmuligheder du har med Shopify. I denne guide finder du også ud af, hvordan du hurtigt og simpelt kan modtage betalinger i din webshop.

De fleste punkter er allerede gennemgået i de andre guides. F.eks. products, collections osv. Her vil jeg kun brug tid på at forklare de ting, som jeg ikke allerede har forklaret.

 Discounts

discounts

Med Shopify har du mulighed for at oprette forskellige muligheder for rabatter. Det kan være gratis fragt eller ti procent rabat. Du opretter en rabat ved at trykke på knappen “Add a discount” i højre hjørne.

add a discount

1. Discount details

discount code details

Discount code

Her skriver du navnet på din rabatkode. Det er den, kunder skal skrive, hvis de vil have rabat. Du kan ændre selv skrive en eller lave en tilfældig kode ved at trykke “Generate Code.”

How many times can this discount be used?

Her vælger du, hvor mange gange koden kan bruges. Som standard står den til No limit. Dvs. den kan bruges uendelige gange, indtil du sletter rabatten.

Hvis du fjerner fluebenet, skal du skrive, hvor tit den kan bruges. Dvs. antal gange.

2. Discount type

rabat type

Først skal du vælge, hvilken form for rabat du vil give. Mulighederne er her:

DKK

Et beløb i kroner som kunden kan spare.

% discount

En procent besparelse.

Free shipping

En rabatkode til at give gratis fragt. Eller gratis fragt over et vis beløb.

gaelder paa

Nu skal du vælge, hvornår rabatten skal gælde.

All orders

Her gælder rabatten på alle ordre.

Orders over

Hvis du vælger denne, gælder rabatten kun, hvis kunden bruger over et fastsat beløb.

Collection

Du kan sætte rabatten til kun at gælde for en bestemt type af produkter. Se mere om collection i “Del 3 – Opret produkt i Shopify webshop.”

Specific product

Her kan du sætte rabatten til kun at gælde for et bestemt produkt. F.eks. hvis du har rabat på et bestemt produkt.

Customer in group

Her kan du give rabatten til en bestemt gruppe af kunder. Den er kun interessant, hvis dine kunder skal oprette hos dig. Du kan f.eks. love dem rabat, hvis de skriver sig op til din webshop. På den måde kan du sælge mere til dem, da du har deres nyhedsbrev.

3. Date range

dato udloeb for rabat

Her vælger du, hvornår din rabat skal udløbe.

Discount begins

Her vælger du, hvornår din rabat gælder fra. Dvs. du kan bruge denne funktion til at lave rabatter i fremtiden. F.eks. julesalg.

Discount expires (end of day)

Her vælger du, hvornår din rabat udløber.

Never expires

Her kan du vælge, om din rabat aldrig skal udløbe. Du kan selvfølgelig altid fjerne fluebenet. Du skal bruge denne funktion, hvis du ikke har besluttet dig for, hvornår din rabat udløber. F.eks. hvis du altid giver gratis fragt over et fastsat beløb.

 Gift Cards

Her kan du slå gavekort til i din webshop. Det er en virkelig smart funktion, da det giver mulighed for at andre kan give en gave.

Det kræver, at du enten har “Professional and Unlimited plan only.” Du skal overveje, om du har et produkt, som folk ofte giver i gave.

Reports

Du kan få en række forskellige rapporter frem i Shopify. Det er mest noget, som du skal bruge, når du begynder at sælge i din webshop.

Blog Posts

Det er her, at du skriver dine blogindlæg. Hvis du har prøvet WordPress, så er virker det stort på samme måde. Det er vigtigt at bruge sin blog til at skaffe nye kunder og fortælle nuværende kunder om ens produkter.

Men der er ikke så meget at fortælle om det her.

Pages

Det er her, at du skal oprette de sider, som du skal have i din webshop.

Navigation

Her vælger du, hvad der skal være i din menu og i din header. Der er ikke så meget at sige til det. Et godt råd er, at du har et vindue åben med din webshop og et vindue med dine indstillinger.

I dit tema og apps kan du ændre en masse ting. Jeg vil anbefale trial and error her. Det er svært at rådgive om, da det helt kommer an på, hvad du godt kan lide. Prøv dig frem til du er tilfreds.

Når du vælger “Settings,” er der en masse ting, du skal ændre. Her er der nogle ting, som du skal sætte rigtigt, når du har en webshop til det danske marked.

settings

General

Store details

webshop info shopify

Name

Her kan du ændre navnet på din webshop.

Homepage title

Det er denne titel, som søgemaskinerne henter ind om din webshop. Du skal skrive noget, så folk ved, hvad din webshop handler om.

Homepage meta description

Her skriver du din beskrivelse til din webshop. Det er vigtigt, at du skriver noget relevant og bruger dit vigtigste søgeord.

Account email

Her skriver du den e-mail, som Shopify kan kontakte dig på.

Customer email

Her skriver du den e-mail, som dine kunder ser, når de modtager en e-mail fra dig. Den sendes ud til kunder, når de har købt.

Store address

forretningsinfo

Legal Name of Business

Her skriver du din virksomheds navn. Det skal være det navn, som du har registreret hos SKAT.

Se oversættelserne på de andre informationer på billedet.

Standards & formats

timezone

Timezone

Den timezone du er i.

Currency

Her vælger du den valuta, som din webshop skal være i. Selv hvis du sælger til flere lande, vil en Shopify webshop stadigvæk trække beløbet i den samme valuta. Det kan dog godt sættes op, at kunder kan se ens webshop i flere valutaer, det er bare en smule besværligt.

Google Analytics

google analytics

Her skriver du din Google Analytics kode, så du kan følge med i, hvor mange besøgnede du har. Husk at din Google Analytics konto, kan sættes sammen med din adwords konto, så du ved, om du får det optimale ud af dine markedsføringskroner.

Payments

Næste punkt er betalinger.

Accept payments

PayPal

Paypal er ret let at sætte op. Du tilmelder dig hos PayPal som business, og herefter skriver du din e-mail hos PayPal.

Accept Credit Cards

betalingsudbydere

Som du kan se på billedet, kan du vælge en række forskellige udbydere, når du gerne vil give dine kunder mulighed for at benytte betalingskort i din webshop.

Jeg synes, at det er lettest at bruge epay.dk, da de allerede er en del af Shopify. Men der er også en masse andre, du kan benytte. Skriv gerne til mig hvis du skal have hjælp til en bestemt udbyder, for så kan det være, at det bliver min næste guide.

Simple skridt, hvis du vælger epay.dk.

Når du vælger dem på listen, ser det sådan ud.

epay

1. Indtast merchant number

Dit merchant number finder du hos epay.dk, når du har oprettet dig hos dem.

2. Brug evt. Referrer URL

Det er det domæne, som din webshop kører på. I mit tilfælde er det test-lavenwebshop.myshopify.com/ . Dvs for dig vil det være noget i denne stil: dinwebshop.myshopify.com.

Dette skal også angives hos epay.dk under “Indstillinger” og herefter “betalingssystemet”.

3. Vælg dine betalingskort

Nu vælger du, hvilke betalingskort dine kunder skal kunne bruge i din webshop. Det er vigtigt at påpege, at du skal have den rigtige løsning hos ePay og en aftale med en indløser for at kunne modtage dem.

Du kan se meget mere om det på ePay.dk’s hjemmeside.

Alternative Payments

alternative betalinger

Hvis du vil modtage bitcoins, har du selvfølgelig også mulighed for det. Du tilmelder det ved at tilmelde dig hos enten BitPay eller Coinbase.

Manual Payments

andre betalingsløsninger shopify

 

Her kan du vælge andre betalingsmetoder. De er som følger:

De mest almindelige er:

Cash on Delivery (COD) = Betaling ved levering.

Bank Deposit = Bankoverførsel, hvor kunden selv sætter penge ind.

Checkout

Customer accounts

accounts

Du kan vælge at lade dine kunder oprette en konto.

Accounts are disabled

Denne mulighed gør, at dine besøgende kun kan checke ud som gæster. Dvs. du benytter ikke checkin. Når kunden vender tilbage til din hjemmeside, køber de blot af dig igen.

Accounts are required

Her kan kunden kun købe af dig, hvis du har lavet en konto til dem.

Accounts are optional

Her får kunder selv muligheden for, om du vil oprette en konto. Hvis de opretter en konto, kan de logge ind næste gang, de skal handle hos dig.

Order processing

Her kan du vælge, hvordan selve ordreprocessen foregår.

While the customer is checking out

customer checking out

Første punkt betyder, at du bruger fakturaadresse som leveringsadresse. Kunden kan stadigvæk godt vælge en anden leveringsadresse, hvis det skulle være nødvendigt, så jeg ville helt klart bruge dette felt.

“Require a confirmation step” betyder, at kunden skal gennemse sin ordre, inden den kan afsluttes. Det giver et ekstra checkout punkt, og som udgangspunkt vil du gerne have så få punkter som muligt.

Collecting consent to send promotional emails to customers from your store

nyhedsbreve shopify

Ved “Customer agrees to receive promotional emails by default” er det automatisk tjekket af, at kunden modtager nyhedsbreve fra dig.

Ved “Customer does not agree to receive promotional emails by default” skal kunden selv tilvælge at modtage dit nyhedsbrev.

Ved “Disable and hide this field” vises feltet slet ikke. Jeg vil ikke anbefale, at du bruger denne mulighed.

After an order has been paid

naar der er betalt

Her kan du vælge, om systemet selv skal færdigegøre ordren for dig. Det anbefales, at du selv står for det.

After an order has been fulfilled and paid

arkiv

Når en ordre er færdig, kan du vælge at arkivere den. Udfra hvad jeg kan se, kan du sagtens lade være med at vælge dette.

Checkout Language

Når du har en dansk webshop, har du selvfølgelig ikke lyst til, at det hele skal stå på engelsk. Derfor kan du her skifte sprog. Tidligere var det muligt at bruge andres oversættelser, men den mulighed er blevet fjernet i Shopify, så der er ikke andet at gøre end at oversætte det selv.

Der kan være nogen temaer, som allerede er blevet oversat til dansk, og hvis det er tilfældet, kan du vælge disse oversættelser.

Refund, Privacy and TOS Statements

refund

Her kan du skrive dine forskellige handelsbetingelser.

Shipping

Her vælger du forskellige fragtmuligheder.

Shipping rates

shipping rates

Du kan redigere dem, som står der som standard. Ellers kan du tilføje en ny ved at trykke på “Add a shipping rate.”

shipping rate

På denne måde kan du også oprette flere forskellige muligheder. Hvis du f.eks. både giver dine kunder mulighed for GLS og Post Danmark.

Taxes

Tax Rates

tax range

Når du allerede har valgt Danmark, da du oprettede din Shopify webshop, vil den allerede stå til det rigtige.

Domain

domain

Du kan enten købe et domæne igennem Spotify eller bruge et domæne, som du allerede har købt.

Nu har du alle indstillinger på plads i din webshop. Nu skal du bare i gang med at designe din hjemmeside. Enten ud fra den temaskabelon som du allerede har valgt eller ved at finde en webdesigner, som kan gøre det for dig.

Held og lykke med din webshop.

Har du brug min hjælp? Så tryk her.

Opsætning af Shopify webshop
5 (100%) 1 vote