Opsætning af Shopify Webshop 2021

Vil du lære, at lave din egen webshop? Så er du kommet til det rette sted. Hos Start-webshop får du nemlig en række letforståelige guides til hvordan du nemt kommer igang med at lave din egen webshop, fra idé til fuldt fungerende webshop.

Vi vil tage udgangspunkt i webshop-platformen Shopify, som er en af de mest brugte. I dag er der mere end 1.000.000 webshops i 175 lande der benytter sig af Shopify og det er dermed en af de mest populære og brugte e-handelsplatforme i hele verden. Platformen har opnået sin popularitet ved at være særdeles stabil, enkel og let at bruge.

Hvorfor vælge Shopify?

Shopify er en hosted løsning, hvilket vil sige, at hele din webshop er samlet på Shopifys egne servere. Det sikrer dig en stabil og driftsikker løsning. Derudover får du et nemt og overskueligt backend, hvorfra du kan styre alt i din webshop!

Shopify er en webshopplatform, som gør det simpelt for dig at lave webshops. Du kan hurtigt komme i gang med at sælge produkter i din webshop. Når du har en Shopify shop slipper du for at bruge tid på det tekniske, for det virker bare.

  • Shopify på Dansk – Med Shopify kan du selv bestemme hvilket sprog du vil bruge i din webshop. Shopify understøtter nemlig mange forskellige.
  • Teamer – Shopify har et stort udvalg af både gratis og betalte temaer, der passer til mange forskellige brancher. Endvidere kan du få et unik design lavet hos en designer.
  • Professionelt webdesign – Shopify har flere gratis teamer, som er tilpasset forskellige brancher. De forskellige teamer er tilpasset til alle enheder og skærmstørrelser. Det sikrer en god købsoplevelse for alle dine besøgende.
  • Betalingsløsning – Du kan nemt opsætte betaling på din Shopify webshop. Du kan enten benytte Shopifys egen betalingsløsning eller benytte en ekstern betalingsudbyder såsom Quickpay. Ved, at bruge en dansk betalingsudbyder kan du både tage imod Dankort og MobilePay.
  • Markedføring – Med Shopify kan du nemt og enkelt reklamere for dine produkter på Google og de sociale medier som Facebook og Instagram. Der findes et hav af apps, som kan hjælpe dig med, at promovere din webshop på tværs af forskellige sociale medier.
  • Vækst – Shopify er både en god begynder-løsning og en platform, som din forretning kan vokse ubegrænset i. Det er dermed en fremtidssikret løsning.
  • Billig webshop – Shopify er en god måde at komme i gang med din webshop uden at det skal koste en halv bondegård, du kan får en Shopify webshop fra 180 DKK ($29) pr måned.
  • Support – Shopify tilbyder 24 timers engelsk support til alle kunder, som nogle af de eneste i hele verden. Det betyder at du hurtigt kan få løst dine problemer, få svar på dine spørgsmål i forhold til din Shopify webshop.

Lad os se på alle de smarte funktioner i Shopify. Hvis du allerede har gennemgået de andre punkter, så har du oprettet alle dine produkter. Denne del kunne ligeså godt være før de andre, men det gør faktisk ikke den store forskel i hvilken rækkefølge, de vælger at gribe det hele an på.

I denne del gennemgår jeg de forskellige muligheder, som du har i Shopify. Når du har læst dette indlæg, har du en forståelse for, hvilke indstillingsmuligheder du har med Shopify. I denne guide finder du også ud af, hvordan du hurtigt og simpelt kan modtage betalinger i din webshop.

Shopify Priser

Basic Shopify

$29 /måneden

2 brugere


  • Webshop
  • Gratis SSL-certifikat
  • Ubegrænsede produkter
  • Salgskanaler
  • Rabatkoder
  • Gavekort
  • Gratis support (Engelsk)
  • VISA & ApplePay
  • 1.9% + 1,80 kr. DKK *

Shopify

$79 /måneden

5 brugere


  • Webshop
  • Gratis SSL-certifikat
  • Ubegrænsede produkter
  • Salgskanaler
  • Rabatkoder
  • Gavekort
  • Gratis support (Engelsk)
  • VISA & ApplePay
  • 1.8% + 1,80 kr. DKK *

Advanced Shopify

$299 /måneden

10 brugere


  • Webshop
  • Gratis SSL-certifikat
  • Ubegrænsede produkter
  • Salgskanaler
  • Rabatkoder
  • Gavekort
  • Gratis support (Engelsk)
  • VISA & ApplePay
  • 1.6% + 1,80 kr. DKK *

Vær opmærksom på hvis du gerne vil vise pakkeshops i checkud, skal du betale for 1år af gangen eller være på pakken “Advanced Shopify” eller $20 ekstra pr. måneden.

* Prisen for Shopify Payments, det vil være den mest aktuelle for mindre webshops. Hvis dine kunder skal kunne betale med Mobilepay og Dankort (De fleste har VISA/Dankort) afhænger prisen også af din betalingsgateway og betalingsindløser, det kommer vi mere ind på i artiklen.

Oprettelse af Shopify Webshop

Det gode er, at du signer dig op til 14 dage gratis, hvor du kan teste din webshop, inden du behøver at betale penge for en af pakkerne. På den måde ved du også mere om, hvilken pakke passer dine behov.

For at gøre det helt simpelt får du det i en række skridt for, hvad du skal gøre.

Få dine 14 dage gratis hos Shopify

Du skal tilmelde dig her.

Du starter med at få 14 dage gratis fra dem. På den måde kan du se, hvordan deres webshopplatform er, inden du betaler for den.

Giv din webshop et navn

Her skal du vælge dit navn til din webshop. Bare rolig, du kan sagtens ændre navnet senere hen. Når du har oprettet din konto, kan du få lov til at designe din hjemmeside og se, hvordan Shopify fungerer.

Hvis du vælger et navn, som allerede er taget, får du det at vide.

Nu har du oprettet din Shopify Webshop og er klar til at oprette dit første produkt.

At oprette produkter i din webshop er ikke så svært, men det kan nemt tage tid, hvis du har et bredt udvalg af produkter. Her kan du se trin for trin hvordan du opretter et produkt og tilføjer alle de nødvendige informationer.

Tilføj produkt (Add product)

Klik på den blå knap ved navn Add product. Hvis ikke du har denne knap, kan du også klikke på fanen Products i menuen helt ude til venstre. Herefter vil du komme frem til en ny side der ser sådan her ud:

Produkttitel- & beskrivelse (Title & Description)

I boksen under overskriften Add product finder du 2 felter der ser sådan her ud:

Add product

  • Title er titlen på dit produkt. Her skriver du navnet på det produkt du sælger. Det kunne for eksempel være ‘Sort halstørklæde’.
  • Description er en beskrivelse af dit produkt. Her kan du bruge de mest almindelige funktioner til at ændre teksten til fed, kursiv, understreget ligesom i et almindeligt Word-dokument.

Produktbilleder (Images)

Som det næste finder du en boks med overskriften Images. Den ser sådan her ud:

Her kan du tilføje billeder af det produkt du sælger. Klik på knappen i midten af boksen ved navn Add image. Herefter vil der poppe en stifinder op, hvor du kan vælge de billeder du vil tilføje.

Produktpris (Pricing)

I den næste boks med overskriften Pricing skal du skrive prisen på dit produkt.

Pricing

  • Price er det felt hvor du skriver prisen, som kunden skal betale ved checkout.
  • Charge tax on this product skal krydses af hvis der opkræves skatter af prisen på dit produkt.
  • Compare at price er til hvis dit produkt er på tilbud. Hvis du for eksempel skriver 50 kroner ved Price og 100 kroner ved Compare at price, vil den nuværende pris blive vist i forhold til den normale pris. Rent visuelt vil den normale pris (100 kroner) blive vist med en streg over, og tilbudsprisen vil blive vist ved siden af med rød skrift (50 kroner). Således kan kunden se at de sparer 50 kroner.
  • Cost per item er den pris produktet har kostet dig som sælger. Hvis du for eksempel sælger et produkt fra en anden producent, kan du skrive den pris det har kostet dig at anskaffe produktet. Hvis du selv har fremstillet produktet, kan du skrive den pris det kostet i arbejdstid og materialer.

Lager- og produktinformationer (Inventory)

I den næste boks med overskriften Inventory kan du indtaste forskellige informationer om dit produkt, som du kan bruge til dine egne lageroplysninger. Boksen ser sådan her ud:

Inventory

  • SKU (Stock Keeping Unit) er en unik kode, som du kan du tildele dit produkt, for nemmere at kunne identificere det. Det kan f.eks. hjælpe dig med at holde styr på din lagerstatus. Du kan selv lave dit eget system af koder, men sørg for at holde det konsekvent og let genkendeligt.
  • Barcode (ISBN, UPC, GTIN, etc.) er hvis du vil tilføje en stregkode til dit produkt. Koden skal være af enten et ny eller allerede eksisterende Global Trade Number (GTIN). Stregkoder benyttes typisk af videresælgere og nogle steder er det et krav at produktet har et GTIN-nummer for at det kan sælges.
  • Track Quantity viser køberen hvor mange eksemplarer af produktet du har på lager. Hvis du krydser boksen af, kan du længere nede, under Quantity i feltet Available, angive antallet af eksemplarer der er på lager.
  • Continue selling when out of stock er hvis du vil give kunder mulighed for at købe produktet selvom det ikke er på lager. Vær opmærksom på kun at krydse boksen af, hvis du er sikker på at du kan skaffe flere produkter og følge med efterspørgslen.

Forsendelse af produkter

Den næste boks du finder har overskriften Shipping og ser sådan her ud:

Shipping

  • This is a physical product viser om dit produkt er fysisk. Et fysisk produkt kræver nemlig fragt. Hvis du sætter kryds i boksen, skal du udfylde 3 forskellige informationer om dit produkt.

    Hvis dit produkt ikke er fysisk, og du derfor skal fragte det til kunden, skal du ikke krydse boksen af. Det kan for eksempel være hvis du sælger en online service.
  • Weight er dit produkts vægt. Det er vigtigt at du skriver den så præcise vægt som muligt, da dette bruges til at beregne fragtprisen.
  • Country of origin er det land produktet er produceret i og bruges til hvis du sælger produkter internationalt.
  • HS (Harmonized System) code er en kode du skal indtaste, hvis du vil bruge Shopifys internationale forsendelsestjeneste. I feltet kan du søge efter typen af dit produkt eller efter bestemte HS koder. Koden bliver brugt af toldere til at identificere produktet.

Produktvarianter (Variants)

Den sidste boks ved navn Variants er til at vise hvis der er forskellige varianter af dit produkt. Det kunne for eksempel være forskellige størrelser, forskellige farver osv. Boksen ser sådan her ud:

Variants

  • This product has multiple options, like different sizes or colors skal du krydse af hvis dit produkt kommer i forskellige varianter som nævnt tidligere. Hvis du kryder boksen af, får du mulighed for at tilføje Options, som er specifikationer for de forskellige varianter af produktet.

Options

  • Option 1 er din første variant. Her kan du klikke på feltet hvor der står Size og vælge mellem forskellige kategorier. Size er størrelse, Color er farve, Material er materialet produktet er lavet af osv. Du kan enten vælge en af de prædefinerede kategorier, eller skrive din egen.
  • Seperate options with a comma er der hvor du indtaster hver enkelte variant af dit produkt. Hvis du for eksempel har valgt Size (størrelse), kan du skrive “Small”, efterfulgt af et komma, “Medium” osv. Dvs. “Small, Medium, Large”.
  • Add another option kan du klikke på, hvis dit produkt har flere kombinationer af varianter. For eksempel hvis der både er forskellige størrelser og farver. Bare klik på knappen og udfyld informationer

Gem produkt (Save)

Når du har udfyldt alle informationerne som er blevet gennemgået her, er det vigtigt at du husker at trykke på knappen Save. Du finder knappen i henholdsvis øverste og nederste højre hjørne.

Når du trykker på Save vil alle oplysningerne blive gemt og dit produkt vil blive oprettet i din webshop. Husk at det er vigtigt at du gemmer dit produkt inden du lukker din browser ned. Ellers skal du starte forfra.

Hvis du har meget få produkter, kan det være en idé at linke til dem i menuen på din webshop. For en gennemgang af hvordan du gør dette, henviser vi til vores guide Navigation – Sådan laver du links til dine sider på webshopforsiden, som du finder på startwebshop.dk.

Shopify Kollektioner (Collections)

I Shopify er har kategorier beteglsen kollektioner (Collections) det er her hvor du kan oprette de kategorier som din webshop skal indeholde.

Klik først på Products i menuen ude til venstre, og derefter på Collections. Herefter vil du komme frem til en side med overskriften Collections. Den ser sådan her ud:

Klik herefter på den blå knap ved navn Create collection. Derefter vil du komme videre til det sted hvor du kan begynde at lave din kollektion.

Titel og beskrivelse (Create collection)

Som det første, skal du give din kollektion en titel og en kort beskrivelse (Beskrivelsen er valgfri).

Create collection

  • Title er feltet hvor du angiver din titel på din kollektion.
  • Description er en beskrivelse af din kollektion. Det er egentlig valgfrit om du vil skrive noget hertil, da det ikke er sikkert at kunderne overhovedet vil kunne se det. Det er dog i udgangspunktet altid en god idé at skrive noget i forhold til SEO.

Synlighed på salgskanaler (Colleciton Availability)

Når du har tilføjet en titel og en beskrivelse af din kollektion, skal du bestemme hvilke kanaler kollektionen skal være synlig på. Det gør ved at klikke på Manage i den lille boks til højre med overskriften Collection Availability.

Klik på Manage. Herefter vil der poppe et vindue op hvor du kan vælge hvilke tilknyttede kanaler du vil gøre kollektionen synlig på.

I dette tilfælde har vi kun selve webshoppen (Online Store), men i princippet kunne der både være en boks med Facebook, Instagram osv.

Vi bliver lige et øjeblik ved boksen med overskriften Collection availability. Nu skal du nemlig vælge hvornår din kollektion skal offentliggøres. Klik på det lille kalender-ikon under knappen Manage.

Når du klikker på kalender-ikonet, vil der poppe en kalender op hvor du kan vælge den dato hvor din kollektion bliver synlig for kunder.

Hvis ikke kaldenderen popper automatisk op, skal du blot klikke på feltet Date. Når du har valgt en dato, skal du klikke på feltet Time og vælge hvilket klokkeslæt på den valgte dato kollektionen offentliggøres.

Kollektionsbillede (Collection Image)

Det næste du skal vælge, er et billede til din kollektion. Det gør du i boksen med overskriften Collection Image som befinder sig lige under Collection Availability.

Collection image

  • Klik på Add image. Herefter vil en stifinder poppe op, hvor du kan vælge det billede du vil bruge.

Manuel eller automatiseret kollektion

Det næste du skal tage stilling til, er om du vil lave en manuel (Manual) eller automatiseret (Automated) kollektion.

Collection type

  • Manual er en manuel kollektion hvor du selv skal vælge og tiløje hvert produkt der skal indgå i kollektionen en efter en.
  • Automated er en automatiseret kollektion, hvor systemet selv kan genkende de informationer du har indtastet ved hvert produkt, og bruge disse til selv at inddele produkterne i deres respektive kollektioner.

Vi starter med en manuel kollektion (Manual collection).

Manual

Hvis du vælger en manuel kollektion, skal du krydse boksen af ved Manual. Herefter skal du gemme din kollektion ved at trykke på den blå knap ved navn Save. Du finder denne knap i henholdsvis nederste og øverste højre hjørne.

Når du har gemt din kollektion, vil der være en ny boks med overskriften Products. Her kan du tilføje de produkter som skal indgå i din nye kollektion.

Products

  • Search produtcs kan du klikke på får at søge efter et bestemt produkt.
  • Du kan også klikke på knappen Browse. Herefter vil et vindue poppe op, hvor du kan gennemse alle dine produkter.
  • Vælg produkterne der skal være en del af kollektionen og tryk på Add nederst til højre i boksen.

Automated

Automatiserede kollektioner kræver mindre tid og arbejde, da de som navnet angiver, fungerer automatisk. Denne type kollektion er god hvis du har mange produkter i din webshop.

Conditions

  • Products must match er hvor du kan angive specifikke betingelser, som produkterne skal opfylde for at blive tilføjet til en given kollektion.
  • All conditions er hvis et produkt skal opfylde alle de betingelser du tilføjer, for at indgå i kollektionen.
  • Any condition er hvis et produkt blot skal opfylde én af de betingelser du tilføjer, for at indgå i kollektionen
  • I de 3 felter under Conditions, kan du vælge betingelserne ved at ændre de forskellig muligheder i boksene.

Et eksempel kunne være med værdierne Weight + is greater than + 3 kg. På denne måde kan du selv vælge imellem en masse forskellige kombinationer.

  • Klik på Add another condition for at tilføje en ny betingelse og udfyld derefter felterne på samme måde.

Husk at gemme dit arbejde

Når du er færdig er det vigtigt at du husker at trykke på knappen Save for at gemme dit arbejde. Du finder knappen i henholdsvis øverste og nederste højre hjørne.

For at kunden skal kunne finde frem til kollektionen og se den, skal du lave et link til den på din webshopforside. For en gennemgang af hvordan du gør dette, henviser vi til vores guide Navigation – Sådan laver du links til dine sider på webshopforsiden, som du finder på startwebshop.dk.

Shopify Rabatkoder (Discounts)

For at oprette en rabatkode, skal du klikke på Discounts ude i menuen til venstre.

  • Herefter kommer du videre til en side der ser sådan her ud:
  • Klik på den blå knap ved navn Create discount code

Skriv dit eget kodenavn og bestem rabatkodetype

Når du har klikket på den blå knap Create discount code, vil du komme videre til en side med en boks ved navn Discount code. Det ser sådan her ud:

Discount code skal du skrive selve den kode som kunden skal indtaste før betaling for at få rabat på deres køb. Du kan enten selv finde på en eller klikke på Generate code, øverst til højre, for at autogenerere en kode. Hvis du for eksempel laver en rabatkode i anledning af Black Friday, kunne den eksempelvis hedde “BLACKFRIDAY20”.

Types

Under Types skal du vælge hvilken type rabatkode du vil have.

  • Percentage er til hvis du vil give en rabat, som udgør en hvis procentdel af prisen.
  • Fixed amount er til hvis du vil give et bestemt beløb i rabat (F.eks. 100 kroner).
  • Free shipping er til hvis rabatten skal være i form af gratis levering.
  • Buy X and get Y er til hvis din rabatkode skal være i form af, at kunden får et andet produkt, ved køb af et bestemt produkt.

Alt efter hvilken type rabatkode du vælger, vil der være forskellige informationer der kun skal udfyldes ud fra den pågældende type. Vi tager dem en efter en i de følgende afsnit.

Procentdels-rabatkode (Percentage)

Hvis du har valgt en rabatkode i form af procentdel (Percentage), vil du kunne se en boks med overskriften Value.

  • I feltet under Discount value skal du skrive hvor stor en procentdel rabatten skal være på. Det kunne for eksempel være 25% rabat på den samlede pris.

Rabatkoder på bestemte beløb (Fixed amount)

Hvis du vil have at din rabatkode skal være i form at et bestemt beløb, der fratrækkes den samlede pris, som kunden handler for, skal du krydse boksen Fixed amount af.

Value

  • Under Discount value skal du indtaste det beløb, i antal kroner, som kunden får i rabat.

Gratis forsendelse (Free shipping)

Hvis din rabatkode skal være i form af gratis forsendelse, skal du vælge punktet Free shipping.

Countries

Under Countries skal du vælge hvilke lande den gratis forsendelse dækker over.

  • All countries er hvis den gratis forsendelse skal omfatte alle lande.
  • Selected countries er hvis den gratis forsendelse kun skal omfatte bestemte lande. I søgefeltet nedenunder (Search countries) kan du søge efter de lande, som skal være omfattet den gratis forsendelse.

Shipping rates

  • Exclude shipping rates over a certain amount er hvis du vil ekskludere fragtpriser over et bestemt beløb. Hvis du krydser boksen af, skal du i feltet nedenunder indtaste den højeste pris, som fragten må koste før rabatkoden ikke længere er gyldig.

“Køb X og få Y”-rabatkode (Buy X get Y)

Hvis din rabatkode skal være i form af, at kunden for et produkt gratis ved køb af et andet bestemt produkt, skal du vælge Buy X and get Y.

Customer buys

Herefter skal du udfylde informationerne i boksen med overskriften Customer buys, hvor du skal bestemme hvilke produkter kunden skal købe for at benytte rabatkoden.

  • Minimum quantity of items er hvis kunden skal købe et bestemt antal produkter for at kunne anvende rabatkoden.
  • Minimum purchase amount er hvis kunden skal købe for at bestemt beløb for at anvende rabatkoden.
  • I Quantity skal du angive antallet af varer. Hvis du har valgt Minimum purchase amount, vil du istedet skulle angive minimumbeløbet, og feltet vil i stedet hedde Amount.
  • Under Any items from skal du angive om rabatkoden gælder bestemte produkter (Specific products) eller produkter fra bestemte kollektioner (Specific collections).
  • I søgefeltet Search products kan du søge efter de produkter eller de kollektioner, som rabatkoden skal kunne anvendes på. Når du finder den kollektion eller det produkt der skal omfattes af rabatkoden, skal du blot klikke på den.

Customer gets

Det næste du skal angive, er hvilket andet produkt kunden får ved køb af et bestemt produkt.

  • Vælg antallet af produkter, som kunden skal tilføje til deres kurv, for at benytte sig af rabatkoden. Dette gør du i feltet under Quantity.
  • Under Any items from skal du vælge hvilke andre produkter eller kollektioner rabatkoden omfatter. Brug søgefeltet nedenunder til at finde produkt eller kollektion.
  • Under AT A DISCOUNTED VALUE skal du vælge om kunden skal have en bestemt procentdel i rabat af produktet eller om produktet følger gratis med.
  • Til sidst skal du angive om der skal være et maks antal gange en kunde kan bruge rabatkoden. Hvis rabatkoden skal have en grænse for antal gange den kan bruges, skal du krydse boksen Set a maximum number of uses per order. I feltet nedenunder skal du indstate antal gange koden kan bruges.

Generelt for alle rabatkoder

De følgende trin gælder for alle typer rabatkoder.

Applies to

Under Applies to kan du vælge mellem 3 muligheder.

  • Entire order er hvis din rabat skal omfatte hele den samlede ordrer som kunden placerer. Det vil altså sige at rabatten kan omfatte den samlede pris af flere produkter.
  • Specific collections er til hvis du vil have at rabatkoden kun virker på en bestemt kollektion af produkter.
  • Specific products er til hvis du vil have at rabatkoden kun virker på bestemte produkter.

Når du krydser Specific collections eller Specific products af, vil der komme et søgefelt nedenunder. Her kan du søge efter bestemte kollektioner eller produkter i dit udvalg, som du vil have at rabatkoden skal gælde for.

Minimum requirements

Det næste du skal kigge på, er boksen med overskriften Minimum requirements. Her skal du angive om der skal være nogle minimumkrav til at benytte rabatkoden. Den ser sådan her ud:

  • None hvis du ikke vil sætte nogen krav til forudstætningen for brugen af rabatkoden.
  • Minimum purchase amount (DKK) er til hvis du vil sætte et minimum beløb, som kunden skal købe for, for at benytte rabatkoden.
  • Minimum quantity of items er til hvis du vil sætte et minimum antal varer/produkter, som kunden skal købe for at benytte rabatkoden.

Hvis du har valgt Minimum purchase amount (DKK) eller Minimum quantity of items, vil der poppe et felt op nedenunder.

Hvis du vælger Minimum purchase amount (DKK), skal du i feltet indtaste det beløb, som kunden mindst skal handle for, for at benytte rabatkoden.

Hvis du vælger Minimum quantity of items, skal du i feltet indtaste det antal produkter/varer, som kunden skal købe, for at betnytte rabatkoden.

Customer eligibility

I boksen med overskriften Customer eligibility skal du vælge hvilke typer kunder rabatkoden skal gælde for.

  • Everyone er til hvis din rabatkode skal gælde for alle kunder, der handler på din webshop.
  • Specific groups of customers er til hvis rabatkoden kun skal gælde for bestemte kundegrupper.
  • Specific customers er til hvis rabatkoden kun skal gælde for enkelte kunder.

Hvis du vælger Specific groups of customers eller Specific customers, vil der poppe et søgefelt op nedenunder.

I søgefeltet Search groups of customers, kan du søge efter de forskellige kundegrupper, som du vil have at rabatkoden skal gælde for. Det samme gælder hvis du vælger enkelte kunder (Specific customers).

Usage limits

Det næste du skal vælge, er hvor mange gange en kunde skal kunne bruge rabatkoden. Det gør du i boksen med overskriften Usage limits. Den ser sådan her ud:

  • Limit number of times the discound can be used in total er til hvis du vil begrænse antallet af gange kunden kan bruge rabatkoden til et bestemt antal. Når du krydser boksen af, vil et felt poppe op nedenunder, hvor du skal angive det antal gange rabatkoden kan bruges i alt.
  • Limit to one use per customer er til hvis du vil begrænse antallet af gange kunden kan bruge rabatkoden til kun én gang.

Active dates

Det sidste du skal gøre, er at angive startdatoen og slutdatoen for den periode hvor din rabatkode skal være aktiv/gyldig. Det gør du i boksen med overskriften Active dates, der ser sådan her ud:

  • Klik på datoen i feltet Set date. En kalender vil derefter poppe op, hvor du kan vælge startdatoen for gyldigheden af din rabatkode.
  • Vælg dato på kalenderen
  • Klik derefter på feltet Start time (EST) og vælg hvilket klokkeslæt rabatkoden skal være gyldig fra.
  • Hvis du også vil sætte en slutdato for rabatkodens gyldighed, skal du krydse boksen Set end date af. Herefter skal du på samme måde som med startdatoen, vælge slutdato og -klokkeslæt.

Save discount code

Nu har du været igennem alle de ting der skal gøres for at lave en rabatkode til din webshop. Det eneste du skal huske at gøre her til sidst, er at klikke på knappen Save discount code. Du kan enten klikke på knappen øverst til højre eller nederes til højre. Det er meget vigtigt at du husker at gøre dette, da alt dit arbejde ellers ikke vil blive gemt.

Shopify Blog Indlæg (Blog Posts)

I denne guide kan du se hvordan du nemt laver blogindlæg på din webshop. Blogindlæg kan bruges til mange forskellige ting, såsom at bringe nyheder om din virksomhed, fortælle om nye produkter og meget mere.

Klik på Online Store nederst i menuen til venstre, og klik derefter på Blog posts i menuen der folder sig ud nedenunder.

Klik så på den blå knap ved navn Create blog post.

Tilføj titel og indhold

Når du har klikket på Create blog post, vil du komme videre til den side hvor du skal tilføje selve teksten til dit blogindlæg.

Blog indlæg

  • Title er det felt hvor du skal skrive titlen på dit blogindlæg.
  • Content er der hvor du skal tilføje selve tekstindholdet i dit blogindlæg.

Tilføj resumé af dit blogindlæg

Hvis du vil, kan du tilføje et resumé af dit blogindlæg så læseren kan skimme igennem hvad dit indlæg handler om, inden de læser hele indlægget.

For at tilføje et resumé skal du blot klikke på knappen Add excerpt og du kan så skrive dit resumé.

Synlighed

I boksen med overskriften Visibility kan du vælge om du vil have at dit blogindlæg skal være synligt eller skjult. Derudover kan du vælge om indlægget skal offentliggøres på et bestemt tidspunkt i fremtiden.

  • Visible betyder at dit blogindlæg vil være synligt
  • Hidden betyder at dit blogindlæg vil være skjult indtil du ændre det.
  • Under Set a specific publish date kan du vælge hvilken dato og klokkeslæt dit indlæg skal offentliggøres. Du skal blot klikke på den blå skrift.
  • Klik på Select a date for at vælge en dato.
  • Klik herefter på Select a time for at vælge et bestemt klokkeslæt på den valgte dato for offentliggørelse af blogindlægget.
  • Hvis du fortryder at sætte en dato og klokkeslæt på offentliggørelsen, kan du nemt fjerne det igen ved at klikke på Clear date…

Tilføj et billede til dit blogindlæg

I boksen til højre med overskriften Featured Image har du mulighed for at vælge et billede som skal være forside på dit blogindlæg.

For at tilføje et billede skal du bare klikke på den blå knap ved navn Upload image. Herefter vil en stifinder poppe op hvor du kan vælge et billede fra din computer.

Angiv forfatter og hvor blogindlægget skal vises

Lige under der hvor du lige har tilføjet et billede, finder du en boks med overskriften Organization. I denne boks har du mulighed for at angive hvem der er forfatter og vælge hvor på din webshop blogindlægget skal ligge. For eksempel kan det være at dit blogindlæg omhandler nyheder. Det ville således være passende at have blogindlægget under “News”.

  • Author er forfatteren til blogindlægget. Du kan klikke på feltet og vælge mellem de forskellige brugere der måtte have et login til at redigere din webshop. Som standard vil den automatisk stå på det login du selv bruger.
  • Blog er et felt hvor du kan vælge imellem, eller lave forskellige kategorier til dine blogindlæg. Som vist på billedet står vores automatisk på News. Dvs. nyheder. Ved at klikke på feltet kan du vælge imellem forskellige steder eller selv oprette nye placeringer ved at klikke på Create a new blog.
  • Når du klikker på Create a new blog, vil et feltet Enter a blog name poppe op nedenunder. Her skal du skrive navnet på den nye kategori/placering du vil oprette.
  • Tags er et felt hvor du kan tilføje forskellige tags til dit blogindlæg som relaterer sig til det, som indlægget handler om. Det kunne for eksempel være nyt produkt, nyheder osv.

Hvis du laver en ny blog, skal du være opmærksom på at lave et link til den i menuen på din webshop. For en gennemgang af hvordan du laver et sådan link, henviser vi til vores guide Navigation – Sådan laver du links til dine sider på webshopforsiden, som du finder på startwebshop.dk.

Gem blogindlæg

Det sidste du skal gøre, inden du er færdig, er at gemme dit blogindlæg. Det gør du ved at trykke på den blå knap ved navn Save, som du finder i henholdsvis øverste og nedereste højre hjørne. Husk at det er vigtigt at du gemmer dit arbejde så du ikke skal starte forfra igen.

Shopify Gavekort (Giftcard)

Opret gavekort

For at lave et nyt gavekort, skal du klikke på Products i menuen ude til venstre. Derefter skal du klikke på Gift cards. Herefter vil du komme frem til en side der ser sådan her ud.

Klik herefter på den blå knap ved navn Issue gift card.

Angiv kode og værdi

Når du klikker på den blå knap ved navn Issue gift card, vil en boks poppe op hvor du skal udfylde nogle forskellige informationer. Den ser sådan her ud:

Issue gift card

  • Code er hvor du angiver den kode, som kunden skal indtaste for at indløse gavekortet.
  • Initial value er det felt hvor du skal skrive det beløb som gavekortet skal være på
  • Customer (optional) er et felt hvor du kan vælge om gavekortet kun skal sendes til bestemte kunder eller kundegrupper. Det er valgfrit om du vil tilføje bestemte kunder eller kundegrupper.
  • Expiry date er hvor du kan vælge om gavekortet skal have en bestemt udløbsdato. Hvis du vil give gavekortet en udløbsdato, skal du klikke på blyanten ude til højre. Herefter vil et felt ved navn Select a date… poppe op.
  • Når du klikker på feltet, vil en kalender poppe op, hvor du kan vælge udløbsdatoen.

Hvis du fortryder at have sat en udløbsdato på gavekortet, og hellere vil have at gavekortet kan benyttes på ubestemt tid, skal du blot krydse den lille boks ud for Never expires af.

Færdiggør og udsend gavekort

Den sidste ting du kan gøre inden du opretter gavekortet, er at tilknytte en note til gavekortet. Dette gør du i feltet under Note (will not be shared with the customer). Noten kan for eksempel være en forklaring af hvorfor gavekortet er oprettet, eller i hvilken sammenhæng det er blevet oprettet. Kunden vil ikke kunne se noten, så tænk på det som blot en information du kan tilføje, for at gøre det nemmere at holde overblik over dine gavekort hvis du opretter flere.

Det sidste du skal gøre, er blot at klikke på den blå knap Issue gift card for at oprette dit gavekort.

Shopify Sider (Pages)

Med funktionen Pages i Shopify, kan du lave sekundære sider på din webshop-hjemmeside, som kan bruges til en række forskellige ting. Du kan for eksempel bruge denne funktion, hvis du gerne vil have en Kontakt os-side, handelsbetingelser eller en Om os-side på din webshop. I denne guide kan du se hvordan du laver en sådan side og et dertilhørende link.

Opret ny side

For at oprette en ny side til din webshop, skal du klikke på Online Store i menuen ude til venstre på din Shopify Home Page. Klik derefter på Pages og du vil komme frem til en side der ser sådan her ud:

For at oprette en ny side, skal du klikke på den blå knap ved navn Add page, som du finder øverst til højre og i midten siden. Når du klikker på knappen vil du komme videre til en ny side der ser sådan her ud:

Lav indhold til den nye side

Det første du skal gøre, er at give din nye side en titel og skrive det indhold der skal være på den.

Page details

  • Title er det felt hvor du skal skrive titlen på siden.
  • Content er der hvor du skal lave det tekstindhold du vil have på siden. Det kan for eksempel være at du gerne vil have en side, hvor kunden kan kontakte dig gennem en kontaktformular. Her kan du med rette skrive en venlig tekst, der forklarer at kunden kan udfylde en kontaktformular, og at du vil svare dem hurtigst muligt.

    Det er ikke tilfældigt at vi bruger eksemplet med en kontaktside her. Shopify har nemlig en automatisk kontaktformular som du kan bruge på din side. Senere i denne guide vil det blive forklaret hvordan du bruger netop denne funktion, men først skal vi lige kigge på nogle standardfunktioner, der gælder for alle sider du opretter.

Vælg synlighed eller dato for offentliggørelse

Visibility

  • Ved at vælge Visible kan du gøre siden synlig for besøgende på webshoppen med det samme når du har oprettet den.
  • Hvis du vælger Hidden vil siden være skjult for besøgende på webshoppen. Grunden til at gøre siden usynlig kan for eksempel være hvis du vil arbejde løbende på indholdet og først offentliggøre siden når alt er færdigt.
  • Ved at vælge Set a specific publish date kan du vælge en bestemt dato i fremtiden, hvor siden skal offentliggøres. På denne måde kan du altså vælge først Hidden og derefter Set a specific publish date for at bestemme en offentliggørelsesdato på et senere tidspunkt.

Hvis du vælger en offentliggørelsesdato, vil 2 felter poppe op nedenunder. Her skal du vælge dato og klokkeslæt for offentliggørelsen.

  • Under Publish Date skal du klikke på det lille kalenderikon for at vælge datoen for offentliggørelse
  • I feltet lige nedenunder kan du angive klokkeslæt på datoen for offentliggørelsen.

Vælg skabelon for side

I boksen med overskriften Template har du mulighed for at vælge en skabelon til din side.

  • Template suffix er det felt hvor du vælger skabelonen til den nye side. Alt afhængigt af hvilket Shopify-tema du bruger, vil udvalget af skabeloner varirere. I det tema der er brugt i denne guide findes der kun page og page.contact.
  • page er en standard side hvor det eneste indhold vil være den tekst du selv laver.
  • page.contact er den specifikke skabelon med en kontaktformular.

Til sidst skal du huske at gemme siden. Det gør du ved at klikke på din blå knap ved navn Save, som du finder øverst til højre.

Vær opmærksom på at du nu kun har oprettet en side. For at kunden skal kunne finde frem til siden og se den, skal du lave et link til siden i menuen på din webshop. For en gennemgang af hvordan du gør dette, henviser vi til vores guide Navigation – Sådan laver du links til dine sider på webshopforsiden, som du finder på startwebshop.dk.

Shopify Sider (Navigation)

Gå til navigation

Når du har oprettet en ny side, eventuelt med en kontaktformular, skal du linke til siden på din forside for at dine kunder kan se og finde den. I denne guide tager vi udgangspunkt i et eksempel med en Kontakt os-side med en kontaktformular-skabelon.

Først skal du gå til menuen i venstre side og klikke Navigation under Online Store. Herefter vil du komme frem til denne side:

Menus

Du skal nu vælge om du vil have linket placeret i topmenuen eller undermenuen på din webshopforside.

  • Klik på Footer menu hvis du vil have linket nederst på siden.
  • Klik på Main menu hvis du vil have linket øverst på siden.

I dette eksmpel vælger vi Footer menu, men fremgangsmetoden er den samme hvis du vælger Main menu. Når du har klikket på Footer menu, vil du kunne se boksen vist nedenfor.

  • Klik på Add menu item
  • Name er det felt hvor du skal skrive det navn linket skal have. Hvis du vil have den ‘knap’, som kunden skal kunne klikke på, til at hedde ‘Kontakt os’, skal du skrive dette i feltet.
  • Klik på feltet under Link.
  • En række forskellige valgmuligheder vil komme frem på en liste.
  • Vælg Pages.
  • Når du klikker på Pages vil du kunne vælge imellem de sider du har oprettet. Vælg den side du vil linke til. I dette eksempel vælger vi Kontakt os-siden som vi har gennemgået i guiden til Pages.
  • Klik på den blå knap ved navn Add nederst til højre.

Herefter vil du se en liste over de forskellige links der ligger i din Footer menu. Du flytte dem ved at klikke, holde inde og trække elementerne op og ned på listen. På hjemmesiden vil de stå i den rækkefølge du vælger her.

  • Når du har valgt hvilken rækkefølge links’ne skal stå i, skal du klikke på den blå knap ved navn Save menu nederst til højre.
  • Til sidst kan du se hvordan resultatet ser ud ved at klikke på det lille øje-ikon ud for Online Store i menuen ude til venstre.

Se forhåndsvisning af link og side

Her kan du se hvordan linket ser ud i menuen nederst på webshopsiden.

Og her kan du se hvordan selve siden ser ud når du klikker på Kontakt os under Quick links.

Shopify Indstillinger (Preferences)

Med Shopify Preferences har du mulighed for konfigurere en række præferencer, der har med både søgemaskineoptimering, spam-beskyttelse og kodeordsrestriktion.

Det første du skal gøre, er at klikke på Online Store i menuen ude til venstre. Herefter skal du klikke på Preferences. Når du har gjort dette, vil du komme frem til en side der ser sådan her ud:

Som nævnt i starten af denne guide, har du mulighed for at konfigurere en række forskellige ting. Derfor behøver du ikke nødvendigvis at udføre de følgende trin i den rækkefølge de står i. Fælles for alle præferencerne er, at du skal huske at gemme når du har lavet ændringer. Du gemmer ved at trykke på den blå knap ved navn Save, som du finder henholdsvis øverst og nederst til højre på siden.

Title and metadiscription

Det første du kan konfigurere, er titlen og metabeksrivelsen af din webshop, som popper op i søgeresultaterne når en kunde søger i Google efter nøgleord der relaterer sig til enten dine produkter eller services på din webshop.

Din titel og metabeskrivelse hænger tæt sammen med søgemaksineoptimering (SEO) og kan have en betydning i forhold til hvor langt oppe din hjemmeside vil ligge på listen over søgeresultater i forskellige søgemaskiner såsom Google. Hvis du ikke ved hvad søgemaskineoptimering går ud på, er den nemme forklaring at det handler om at tilpasse dine hjemmesidetekster til de søgeord dine kunder benytter når de søger efter de/t produkt/er som du sægler.

Title and meta description

  • Homepage title er den overskrift/titel som bliver vist først i Googles søgeresultater.
  • Homepage meta description er metabeskrivelsen der vil være under overskriften/titlen i søgeresultatet.

Fælles for både titlen og metabeskrivelsen er, at det er en god idé at implementere så mange nøgleord som muligt. Nøgleord er de ord, der relaterer sig til dine produkter eller din virksomhed.

For eksempel, hvis du sælger t-shirts uden tryk/print kunne man implementere nøgleord såsom t-shirts, mænd, kvinder, uden tryk, uden print osv. i metabeskrivelsen. Den bedste måde at implementere nøgleordene, er at skrive en levende tekst hvor nøgleordene falder naturligt til.

Et eksempel på en levende tekst med de førnævnte nøgleord kunne lyde sådan her: “Hos os finder du landets største udvalg af t-shirts uden print eller tryk til både mænd og kvinder i alle størrelser.”.

Google Analytics

Vi anbefaler at du opretter en konto i Google Analytics hvis ikke du allerede har en. I feltet under Google Analytics account kan du således indtaste din tracking-kode fra Google for at spore alle besøg på din webshop.

Gennem Google Analytics kan du opnå værdifuld data med overblik over hvilke sider dine kunder typisk besøger, samt hvilke trafikkilder der kan skabe salg. Husk at slå e-handelssporing til i Google Analytics under Admin-indstillingerne.

  • For at forbinde din Google Analytics-konto, klik på Paste your code from Google here og indsæt din Google-kode.

Facebook Pixel

Hvis ikke du allerede har en konto til Facebok Pixel, anbefaler vi at du opretter en Facebook Manager-konto hvorfra du kan oprette dit Facebook Pixel. Du kan indtaste dit Pixel ID for at forbinde Facebook Pixel med din webshop. Facebook Pixel kan bruges til at lave reklamekampagner som kan hjælpe med at finde nye kunder, der ligner dem der handler på din webshop.

  • For at forbinde din Facebook Pixel-konto, klik på feltet Paste your Facebook Pixel ID here og indtast dit Facebook Pixel ID.

Password protection

Hvis du af den ene eller den anden grund vil begrænse adgangen til din webshop, kan du nemt tilføje et kodeord. Det kan for eksempel være hvis din webshop er under udvikling og først åbner for kunder på et senere tidspunkt.

  • I feltet Password skriver du den kode der skal bruges til at få adgang.
  • I feltet Message for your visitors kan du skrive en besked, som vil blive vist når en kunde besøger din webshop.

Spam protection

For at beskytte din webshop mod spam og misbrug, kan du slå Google reCAPTCHA til ved checkout. Når denne funktion er slået til, vil nogle kunder skulle gennemføre en reCAPTCHA for at gennemføre deres ordre. reCAPTCHA kan beskytte imod bots og misbrug af din webshop, da det kræver en rigtig person for at gennemføre funktionen.

  • Du kan nemt slå Google re CAPTCHA til og fra ved at klikke på den lille boks ud for Enable Google reCAPTCHA at checkout.

Payments

Næste punkt er betalinger.

Accept payments

PayPal

Paypal er ret let at sætte op. Du tilmelder dig hos PayPal som business, og herefter skriver du din e-mail hos PayPal.

Accept Credit Cards

betalingsudbydere

Som du kan se på billedet, kan du vælge en række forskellige udbydere, når du gerne vil give dine kunder mulighed for at benytte betalingskort i din webshop.

Jeg synes, at det er lettest at bruge epay.dk, da de allerede er en del af Shopify. Men der er også en masse andre, du kan benytte. Skriv gerne til mig hvis du skal have hjælp til en bestemt udbyder, for så kan det være, at det bliver min næste guide.

Simple skridt, hvis du vælger epay.dk.

Når du vælger dem på listen, ser det sådan ud.

epay

1. Indtast merchant number

Dit merchant number finder du hos epay.dk, når du har oprettet dig hos dem.

2. Brug evt. Referrer URL

Det er det domæne, som din webshop kører på. I mit tilfælde er det test-lavenwebshop.myshopify.com/ . Dvs for dig vil det være noget i denne stil: dinwebshop.myshopify.com.

Dette skal også angives hos epay.dk under “Indstillinger” og herefter “betalingssystemet”.

3. Vælg dine betalingskort

Nu vælger du, hvilke betalingskort dine kunder skal kunne bruge i din webshop. Det er vigtigt at påpege, at du skal have den rigtige løsning hos ePay og en aftale med en indløser for at kunne modtage dem.

Du kan se meget mere om det på ePay.dk’s hjemmeside.

Alternative Payments

alternative betalinger

Hvis du vil modtage bitcoins, har du selvfølgelig også mulighed for det. Du tilmelder det ved at tilmelde dig hos enten BitPay eller Coinbase.

Manual Payments

andre betalingsløsninger shopify

Her kan du vælge andre betalingsmetoder. De er som følger:

De mest almindelige er:

Cash on Delivery (COD) = Betaling ved levering.

Bank Deposit = Bankoverførsel, hvor kunden selv sætter penge ind.

Checkout

Customer accounts

accounts

Du kan vælge at lade dine kunder oprette en konto.

Accounts are disabled

Denne mulighed gør, at dine besøgende kun kan checke ud som gæster. Dvs. du benytter ikke checkin. Når kunden vender tilbage til din hjemmeside, køber de blot af dig igen.

Accounts are required

Her kan kunden kun købe af dig, hvis du har lavet en konto til dem.

Accounts are optional

Her får kunder selv muligheden for, om du vil oprette en konto. Hvis de opretter en konto, kan de logge ind næste gang, de skal handle hos dig.

Order processing

Her kan du vælge, hvordan selve ordreprocessen foregår.

While the customer is checking out

customer checking out

Første punkt betyder, at du bruger fakturaadresse som leveringsadresse. Kunden kan stadigvæk godt vælge en anden leveringsadresse, hvis det skulle være nødvendigt, så jeg ville helt klart bruge dette felt.

“Require a confirmation step” betyder, at kunden skal gennemse sin ordre, inden den kan afsluttes. Det giver et ekstra checkout punkt, og som udgangspunkt vil du gerne have så få punkter som muligt.

Collecting consent to send promotional emails to customers from your store

nyhedsbreve shopify

Ved “Customer agrees to receive promotional emails by default” er det automatisk tjekket af, at kunden modtager nyhedsbreve fra dig.

Ved “Customer does not agree to receive promotional emails by default” skal kunden selv tilvælge at modtage dit nyhedsbrev.

Ved “Disable and hide this field” vises feltet slet ikke. Jeg vil ikke anbefale, at du bruger denne mulighed.

After an order has been paid

naar der er betalt

Her kan du vælge, om systemet selv skal færdigegøre ordren for dig. Det anbefales, at du selv står for det.

After an order has been fulfilled and paid

arkiv

Når en ordre er færdig, kan du vælge at arkivere den. Udfra hvad jeg kan se, kan du sagtens lade være med at vælge dette.

Checkout Language

Når du har en dansk webshop, har du selvfølgelig ikke lyst til, at det hele skal stå på engelsk. Derfor kan du her skifte sprog. Tidligere var det muligt at bruge andres oversættelser, men den mulighed er blevet fjernet i Shopify, så der er ikke andet at gøre end at oversætte det selv.

Der kan være nogen temaer, som allerede er blevet oversat til dansk, og hvis det er tilfældet, kan du vælge disse oversættelser.

Refund, Privacy and TOS Statements

refund

Her kan du skrive dine forskellige handelsbetingelser.

Shipping

Her vælger du forskellige fragtmuligheder.

Shipping rates

shipping rates

Du kan redigere dem, som står der som standard. Ellers kan du tilføje en ny ved at trykke på “Add a shipping rate.”

shipping rate

På denne måde kan du også oprette flere forskellige muligheder. Hvis du f.eks. både giver dine kunder mulighed for GLS og Post Danmark.

Taxes

Tax Rates

tax range

Når du allerede har valgt Danmark, da du oprettede din Shopify webshop, vil den allerede stå til det rigtige.

Domain

domain

Du kan enten købe et domæne igennem Spotify eller bruge et domæne, som du allerede har købt.

Nu har du alle indstillinger på plads i din webshop. Nu skal du bare i gang med at designe din hjemmeside. Enten ud fra den temaskabelon som du allerede har valgt eller ved at finde en webdesigner, som kan gøre det for dig.

Shopify FAQ

Her finder du svaret på nogle af de oftest stillede spørgsmål.

Prisen for Shopifys platform er opdelt i et fast månedlig abonnement og en procentdel af din omsætning. Disse priser afhænger af hvilket abonnement du har. Har du f.eks. Basis Shopify koster det 192 kr. og 2% af omsætning pr. måned. 

Shopify vil gerne give dig den bedste oplevelse og gøre det nemt for dig at arbejde med Shopifys værktøjer. Derfor arbejdes der hele tiden på nye opdateringer og forbedringer af eksisterende apps og funktioner.

Nej, du behøver ikke den store tekniske eller designerbaggrund for at kunne bruge Shopify. Du kan nemt selv redigere din webshops udseende og stemning ved at udvælge temaer, bruge Online Store Builder, eller ved at tilføje apps og funktioner. Hvis du har brug for ekstra hjælp, kan du kontakte en lokal Shopify-ekspert.

Shopify understøtter rigtig mange forskellige valutaer. I bund og grund afhænger det af hvilken betalingsunderstøtter du benytter dig af.

Med Shopify kan du sælge dine produkter overalt. Du kan samle alle salgskanaler på din Shopify-platform. Sælg f.eks. på online markedspladser og sociale medier. Med Shopify POS, kan du også bruge Shopify i din fysiske butik.

Ja, du kan sagtens have flere domæner tilknyttet til din butik. Du kan dog kun have ét primært domæne. Et primært domæne er det domænenavn kunderne ser når de browser på din shop.

50 Comments

  1. Du siger at man kan bruge et dansk sprog som allerede er lavet til checkout.
    Jeg synes ikke jeg får mulighed for dette under min shopify – hvor finder du de sprog henne ?

    1. Hej Kristian

      Når du er inde i Shopify, burde der under indstillinger være mulighed for at vælge sprog. Det er ikke alle ting, som du kan ændre her, men der er nogle ret gode muligheder. Hvis du stadigvæk ikke kan finde det, må du lige sige til, for så finder jeg det lige frem.

  2. Hej 🙂

    Ang sprog. Jeg kan godt ændre sproget til dansk, men der er ingen muligheder at vælge imellem derudover. Jeg skal manuelt sidde og ændre samtlige 520 sætninger.. Jeg kan ikke finde de andre danske muligheder som du kan se i din oversigt?

    Mvh

    Brian

    1. Hej Brian

      Det er mærkeligt. Hvis det er, kan du sende login til mig, så vil jeg meget gerne kigge på det. For hos mig får jeg mulighederne op. Du kan evt. skrive til [email protected].

  3. Hej Jonas
    Fandt I ud af hvordan man kunne vælge dansk sprog?
    Jeg har valgt samme tema som dig, men der er ingen danske oversættelser tilgængelige.

    1. Hej Jesper

      Ja, det er mærkeligt, at mange har det problem, da jeg ikke selv oplevede det, da jeg skrev guiden. Jeg har pt. ikke adgang til nogen Shopify webshop, men jeg får det inden for den næste måned, og så kan jeg bedre rådgive herinde.

      Jeg mener altid, at det man selv ser er på engelsk, og at det kun er kunderne, som ser det hele på dansk. Men jeg er ikke helt sikker. Du kan ikke finde punktet Checkout Language i dit kontrolpanel? Det er her, at du ændrer til dansk for selve din webshop.

  4. Hey,
    Hvad gør man så med dk moms? 🙂

    1. Når du vælger fragt til Danmark burde den automatisk skrive, at vi i DK betaler 25 pct. Hvis den ikke gør det, skal du i kontrolpanelet gå ind under Setting og så taxes. Du burde kunne vælge DK her. Kan du det?

  5. Hej
    Jeg har et spørgsmål vedr. rabatkoder.
    Er der nogen grænse for, hvormange rabatkoder man kan lave?
    Hilsen Britta

    1. Nej, det skulle der ikke være. Det styrer du helt selv.

  6. Hej – tak for en fed side! 🙂
    Jeg har problemer med at få vist den korrekte moms på min check out-side. Når en kunde fx køber en vare til 49kr, vises momsen som 9,80 kr i stedet for 12,25.
    Hvad kan jeg havde gjort galt?
    Jeg har under produktet sat kryds ved, at varen skal pålægges moms. Og også under Instillinger sat flueben ved “All taxes are included in my prices”.

    1. Du har ikke gjort noget forkert. Momsen er 9,8 kr., hvis din vare koster 49 kr. Uden moms koster din vare 39,2 kr.

      Hvis du vil vide momsen, kan du altid dividere med fem (gælder kun fordi vi betaler 25 pct. i moms). Dvs. 49 / 5 = 9,8 kr.

  7. Hej Jonas.

    Jeg ville gerne vide, om du kan fortælle, om ens kunder bliver viderestillet, til en kvittering, når købet er gennemført? Altså om det sker automatisk, eller det er noget man selv skal slå til?

    Derudover ville jeg også vide om, du ved om det er muligt at teste ens webshop, uden de skal betale, dem som tester den, hvis de ville lægge en ordre?

    1. Du burde ikke skulle slå noget til. De bliver sendt videre til en “Tak for køb” side, hvor de kan se, hvad de har købt.

      Ja, du kan sagtens lave testsalg eller andre kan. Du skal blot slå det til.
      1. Gå til “Settings” og vælg “Payments.”
      2. Under “Accept credit cards” skal du trykke på “Select a credit card gateway.”
      3. Vælg under other “(for testing) Bogus Gateway.”

      Så skulle det være muligt, ellers må du godt skrive igen.

  8. Hej Jonas.

    Jeg har stadig det problem med at jeg ikke kan skifte min hjemmesides thema til dansk. Er det noget du kan hjælpe med

    1. Hej Victor

      Du kan lige sende siden til mig, så kan jeg lige tage et kig på den. Skriv bere her eller på [email protected].

  9. Cecilia Rasmussen siger:

    Hej Jonas

    Fandt du ud af hvordan du lavede sproget til dansk? 🙂

    Mvh Cecilia Rasmussen

    1. Hej Cecillia
      Jeg tror desværre, at de har fjernet muligheden for, at man kan bruge andres oversættelser. Jeg skriver lige til dem for at finde ud af, om der er noget, som man kan gøre. For evt. kunne jeg selv lave en oversættelse, som folk så kan bruge.

  10. hej kan ikke installere en theme for når jeg trykker install sker der intet ?? Samt syntes det svært at finde de knapper som du viser i din rundvisning på selve shopify ??

    1. Hej Klaus

      Det er jeg ked af at høre. Når jeg f.eks. skriver “Add product,” er det, fordi du burde have denne mulighed, når du lige har oprettet din Shopify shop. Hvis det er en eksisterende, skal du trykke på “Products,” og så trykke add products i højre hjørne. Jeg vil prøve at se, om jeg kan gøre den mere simpelt. Det er også muligt, at Shopify har ændret lidt i nogle af punkterne, siden jeg skrev guiden, så jeg vil få den kigget igennem.

      Hvilket tema har du problemer med? Husk at det skal være et Shopify tema fra deres shop, ellers er det ikke sikkert, at det virker. Temaet kommer først på, når du vælger “Publish theme.” Ellers skriv hvilket tema du vil installere, så kan jeg tage et kig på det.

  11. Hej.
    Jeg har problemer med at sætte produkter på udsalg.
    Hvordan gør man mon det?

    På forhånd tak 🙂

    1. Hej Maria

      Under produktet skal du skrive den originale pris i “Compare at price” og tilbudsprisen i “Price.”

  12. Hej, super guide du har lavet! Har bare et spørgsmål om hvordan jeg gør hvis jeg skal skilte med størrelser, eller farver? Altså forskellige slags af det samme produkt 🙂

    1. Hej Dana

      Under dit produkt kan du vælge at tilføje en variation. Ved at vælge “Variants” kan du oprette f.eks. variationer.

  13. Hej Jonas,
    Jeg har en webshop som desværre ikke virker, den er lavet i et theme købt igennem theme -forrest.
    Jeg overvejer nu at købe en webshop igennem en bekendt, som laver webshops købt via Shopify. Så mit spørgsmål er om der er nogen ulemper ved at købe et theme via Shopify?
    Jeg håber at du kan besvare mit spørgsmål .0) På forhånd tak for hjælpen.
    Mvh. Pernille

    1. Som sådan fungerer Shopify virkelig godt i forhold til WooCommerce, hvor der tit er teknisk bøvl. Indholdsdelen er dog langt bedre i WooCommerce, da det er baseret på WordPress. Jeg har oplevet en del bugs, når jeg har skrevet blogindlæg og indsat billeder i Shopify. Men selve shoppen fungerer virkelig godt.

      Hvis du sælger til flere lande, kan du kun vælge en hovedvaluta. Det betyder, at hvis en kunde fra England køber af dig, kan de se deres egen valuta under produktet, men i checkout vil det stå i din valuta, nok dkr i dit tilfælde.

      Jeg har ikke oplevet nogle problemer med nogle af de temaer, som jeg har købt gennem Shopify. Nok fordi at WordPress og WooCommerce hele tiden opdaterer, og så er det ikke altid, at diverse temaer følger med. Så jeg kan klart anbefale et tema til Shopify. Du kan tjekke min guide ud, så du kan danne dig et overblik over, hvad du kan gøre. Ellers brug mit link i indlægget til at prøve 14 dage gratis, der er også en del gratis temaer i Shopify.

      Held og lykke med det og skriv hvis der er noget, jeg kan gøre for dig.

  14. Hei Jonas. Kan man se siden på et testlink mens man bygger siden op og inden det lægges live?

    1. Hvad mener du med tekstlink? Du kan godt se webshoppen, uden at andre kan se den. Når du opsætter den i Shopify, kan du se, hvordan den ser ud.

  15. Hejsa. Jeg er ved at oprette en Shopify hjemmeside, til min webshop – men kunne godt tænke mig hjælp til, hvordan jeg vælger et tema, som man ændres til dansk? Håber virkelig du kan hjælpe.

    1. Hej Tina

      De fleste temaer kan vist ændres til dansk. Når du har valgt et tema, går du ind under “Online Store” og så “Themes.” Herefter trykker du på de tre prikker (…). Her står der “Edit Language.”

  16. Ida Mortensen siger:

    Hej! Jeg kan ikke finde ud af at Hide, nogle af de produkter som jeg ikke har længere, men måske får tilbage 🙂
    Kan du hjælpe?

    1. Hej Ida

      Ja, du behøver selvfølgelig ikke at slette dem. Hvis du går ind under et produkt, så kan du højre side se, at der står “Visibility.” Hvis du fjerner flueben i de to punkter, så burde produktet være skjult på din side.

      Skriv igen hvis det ikke virker. 😀

  17. Kan simpelthen ikke finde ud af at lave fx 25% rabat på kategori?

    1. Hej Mette

      Jeg tror kun, at du har to muligheder her. 1. Hvis det skal gælde for hele kategorien, skal du lave en rabatkode, som kunden kan skrive ved checkout.

      Nr. 2 er, at du sætter alle de produkter ned manuelt, som er i den kollektion. Der hvor der står price, skriver du den nye pris, og der hvor der står “compare price,” skriver du den pris, som produktet tidligere kostede.

      Jeg håber, at det løser dit problem.

  18. Hej Jeg har brug for hjælp. Jeg har oprettet en Shopify og connected til Facebook, men jeg kan ikke se billeder af mine produkter på facebook, jeg kan ikke gennemskue hvad der er galt.Kan man også lægge et link på sin hjemmeside, så de også kan købes derfra? Kan du hjælpe? Derudover synes jeg det er lidt vanskeligt med tax sektionen, da jeg er kunstner og der på unika-kunst kun skal betales 5% tax og derudover er jeg også i tvivl om hvordan man prissætter shippingcosts. VH Anitta

    1. Hej Anitta

      Kan jeg få dig til at prøve at køre dine links igennem denne debugger? https://developers.facebook.com/tools/debug/

      Det burde fixe dit problem med Facebook og Shopify.

      Under dine momsindstillinger burde du kunne opsætte den rigtige moms, så du ændrer den bare til 5%. Med hensyn til fragtomkostninger kommer det an på, hvem du bruger til at udsende din kunst. Hvis de tager et eller andet for vægt, så skal du opsætte det på samme måde i Shopify.

  19. Hej Jonas,
    Tak for en super brugbar og hjælpsom side, den har været rigtig nyttig i opbygningen af min webshop i Shopify. Jeg sidder imidlertid tilbage med et enkelt problem før jeg kan gøre min shop ‘live’. Problemet ligger i ‘Change language’-delen. Jeg har nu oversat det meste sprog fra engelsk til dansk i mit theme, men et sted, er der noget, der går galt – det gælder under min side med produkter, hvor den laver en fejl, der hvor den skrive “vise XX antal produkter ud af XX antal produkter”, disse værdier vil den ikke rigtig regne ud. I stedet står der på siden “I18n Error: Missing interpolation value “antal” for “{{ antal }} produkter”. Jeg tror måske fejlen ligger i selve oversættelsesdelen, men jeg kan simpelthen ikke regne ud, hvad der går galt. Kender du til dette problem? Håber du kan hjælpe mig. På forhånd mange tak 🙂 Vh. Christina

    1. Hej Christina

      Jeg var inde på din webshop nu, og det ser ud til, at du har fixet problemet. Sådan 😀 .

      Hvis der stadigvæk er noget galt, er du selvfølgelig velkommen til at skrive til mig igen, så skal jeg nok kigge på det.

  20. Hej Jonas, jeg her netop oprettet en shop på shopify med abonnements betailng, men er i tvivl om hvor jeg kan finde en faktura jeg kan vedlægge i pakken – kan ikke umiddelbart se hvor jeg kan printe den udfra?

    1. Hej Allan

      Fandt du nogensinde ud af det? Først ville jeg gå ind under “Settings” og så “Shipping” og så “Shipping labels.” Her bør du i hvert fald vælge noget. Hvis du vælger noget her, får du så ikke muligheden for at printe en faktura til dem også?

  21. Hej – jeg er simpelthen så begejstret for din guide, uden den, havde jeg nok ikke valgt Shopify!
    Min shop skal sælge tøj fra diverse varemærker. Jeg vil spørge, hvordan jeg opretter et menupunkt der hedder “Mærker” og hvor man så kan klikke på det ønskede mærke og derefter se mærkets samtlige produkter ? Kan du hjælpe mig på vej..?

    1. Hej Anne

      Ja, hvis du går til dit kontrolpanel. Her trykker du på “Online Store” og så “Navigation.” Her burde du have en menu, som hedder “Main Menu.” Det er her, at du indsætter den slags. Hvis “Mærker” skal være alle dine kategorier, kan du vælge at ændre den, der hedder “Catalog.” Hvis du vil oprette forskellige kategorier (hedder collections) og indsætte dem i din main menu, så opretter du en ny collections under produkter.

      I din “Main Menu” trykker du nu “Edit menu,” og så kan du tilføje et nyt felt her. Hvis der er tale om en kategori, så skal du vælge en ny collection.

      Prøv at leg lidt med det så er jeg sikker på, at det nok skal give mening. Ellers skriv igen. Jeg er glad for, at du kunne bruge guiden.

  22. Hej,
    Ville det være at foretrække at købe sit domæne inkl. email hosting andetsteds? Tænker det kunne være nemmere, da Shopify ikke tilbyder email hosting? Men er det muligt at købe et domæne andetsteds og bruge den via Shopify?

    1. Hej Maria

      Som sådan har Shopify ikke dit domæne, så det skal du altid købe et andet sted. I hvert fald sidst jeg tjekkede. Så ja, køb domænet et andet sted.

  23. Hej!
    Når jeg laver tilbud skriver den tilbud i en lille cirkel ved produktet på webshoppen. Kan man ikke få samme cirkel hvor der står nyhed?

    1. Hej Line

      Det tror jeg faktisk ikke. Så skal du finde et tema, som måske har den mulighed. Men jeg kender ikke lige til et på stående fod.

  24. Hej alle sammen jeg er ved at nå sidste punkt på hjemmesiden inden jeg trykker aktiver.
    Men er stødt på et mindre problem.
    Dvs. Når jeg har lavet en ordre købt, betalt, får jeg en ordre bekræftelse. Når jeg klikker på den står der bla.
    I18n Error: Missing interpolation value “kontakt_os” for “Brug for hjælp? {{ kontakt_os }}”

    I18n Error: Missing interpolation value “kunde_kontakt” for “Opdateringer vil blive sendt til {{ kunde_kontakt }}”

    Jeg gør mig klog i at det er en opsætningsfejl… men hvor faen retter jeg det op?
    Håber nogen kan hjælpe.

    1. Det lyder til, at problemet er inde i dine e-mails, du finder dem under notifikationer. Jeg mener, at du kan gendanne dem til standard og så prøve igen. Ellers burde Shopify have dem liggende på deres hjemmeside. Men prøv lige at se om det er der, at dit problem er.

      Ellers skriver du bare igen.

  25. Hej Jonas, jeg har sat min netbutik op i Shopify og kører det hele på engelsk, da min kundegruppe er unge, så det bør ikke blive et problem. Jeg sælger imidlertid til hele verden, og jeg har problemer med hvordan jeg sætter ‘tax’, så lande udenfor DK og EU ikke betaler moms. Håber at du kan hjælpe 🙂

    1. Hej Tina

      Ja, du rammer lige ned i et kæmpe problem for Shopify, som jeg har henvendt mig til dem mange gange med. Men pt. har de stadigvæk ikke givet at lave en løsning på problemet. For selv hvis du vælger 0% moms til et land uden for EU, så koster varen det samme, så Shopify kan simpelthen ikke finde ud af det.

      Pt. er eneste løsning, at man får kodet det sådan, at den fratrækker momsen bagefter. Ja, det er temmeligt mærkeligt, at de ikke har fixet det, da det er en ret let ting at fixe. Men det er desværre ikke muligt at komme i kontakt med nogen, som ønsker at gøre noget ved det. Jeg tror, at problemet er, at de har kæmpe fokus på USA, hvor man skriver priser uden moms og så lægger man dem til produktet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *