| |

Start din egen webshop – sådan! – 2023

Det er en større beslutning at starte din egen webshop, end du måske lige går og tror. For ja, du kan være i gang på en formiddag. Men vil du øge chancerne for at få succes med din nye webshop, skal du bruge lidt længere tid på forberedelserne, samt undgå en masse af de faldgruber som rigtig mange nye webshops snubler i. Det gør du, hvis følger vores guide til at starte din egen webshop. Den får du lige her:

  1. Før du starter – skal du have lagt en forretningsplan.
  2. De praktiske trin – sådan kommer du i gang i praksis.
  3. Markedsføring – hvordan får du kunder i din webshop.

Selv om det er nemt at starte en webshop ved at vælge en online tjeneste, oprette nogle varer og få en alt-i-én betalingsløsning og en distributionsaftale med Shipmondo eller Webshipper, er der meget langt til, at kunderne kommer væltende.

Samtidig vil en hastigt opsat webshop oftest ende med at skræmme kunderne væk, fordi du har skabt den ud fra dine egne ideer og præferencer for produkter, design og tone of voice. Og måske ikke har fået sat dig helt ind i alle detaljer, og sat alle parametre og funktioner rigtigt op.

Det giver en dårlig kundeoplevelse, og en webshop ingen gider besøge igen.

Det er nemt at komme galt fra start med din webshop

Faktum er, at du hurtigt kan brænde en masse tid og penge af på en webshop-løsning, som aldrig kommer til at give dig så meget som en krone i indtjening.

For skal du have succes med din webshop, handler det om at komme rigtigt i gang fra starten af og have en plan for, hvordan du skal gribe det an. Det kræver god erfaring, og det har du ikke nødvendigvis, selv om du har haft en fysisk butik i mange år.

Så hold lige hesten, slå koldt vand i blodet og sæt dig ned, og start fra en ende af med at lægge en plan for, hvordan du får din egen webshop i luften med størst mulighed for succes.

Det får du opskriften på i denne guide.

PensoPay - Betalingløsning

Før du starter

I denne sektion ser vi nærmere på:

  • Hvordan du lægger en god forretningsplan?
  • Hvad du skal sælge, og hvem der skal købe det?
  • Hvordan du får kunder til din nye webshop?
  • Hvilke ressourcer og rutiner, du har brug for?
  • Hvilke samarbejdspartnere du skal bruge?
  • Hvor stor indtjening du kan forvente at få?

Før du i det hele taget kan gå i gang med at føre drømmen ud i livet, er det en rigtig god ide at sætte dig ned og opstille en forretningsplan for din webshop.

Forretningsplanen skal definere hvad det er, I vil sælge, til hvem I vil sælge det, og hvad ideen med webshoppen er. Især det sidste er vigtigt at få defineret, hvis du vil give dig selv det bedste grundlag at starte på.

For hvad skal din webshop kunne tilbyde, som andre webshops ikke allerede kan. På de fleste markeder er konkurrencen allerede stor og på de markeder, hvor der ikke allerede findes en webshop i dag, er der sjældent et bæredygtigt kundeunderlag.

Hvordan lægger du en god forretningsplan?

Det ultimative succeskrav til din webshop er, at den kan generere et så stort overskud, at du kan tjene så meget på din webshop, at du kan leve af den. Og måske ligefrem få råd til at ansætte nogle folk til at klare de mange forskellige opgaver, som skal løses i sådan en butik.

Det kræver, at du sætter dig ned og lægger en forretningsplan.

Den beskriver på den ene side, hvordan du genererer det flow af kunder, som skaber din webshops omsætning. Og på den anden side den organisation, som sikrer, at kunderne får en god kundeoplevelse med din webshop. Og omkostningerne ved at drive den.

Det giver dig et overblik over og svar på, hvorvidt webshoppen kan generere et overskud, som er stort nok til, at du kan leve af din forretning.

Forretningsplanens opbygning

En god måde at opbygge din forretningsplan på, er ved at bygge den op omkring et Business Model Canvas. Det virker både som en disposition for din forretningsplan, og er en genial måde at opsamle og organisere alle oplysningerne til forretningsplanen.

Et Business Model Canvas består af 9 elementer, som defineres i denne rækkefølge:

  1. Værdifaktorerne – Hvilken værdi får kunderne ud af de produkter, som du sælger i din webshop.
  2. Kunderne – Hvilke målgrupper/kundesegmenter kan bruge de værdier, som produkterne skaber.
  3. Vejen til kunderne – Hvilke medier, platforme og kanaler kan du fange de rigtige kunder på.
  4. Kunderelationer – Hvilke strategier kan du bruge til at tiltrække, fastholde og konvertere kunderne.
  5. Indtægter – Hvilke indtægter får du fra de forskellige kundesegmenter, som handler i webshoppen.
  6. Ressourcer – De ansatte, fysiske, immaterielle, digitale og økonomiske ressourcer, du skal bruge.
  7. Aktiviteter – Hvilke aktiviteter skal sikre, at du får solgt, og kan levere dine vare til kunderne.
  8. Samarbejdspartnere – Hvilke eksterne samarbejdspartnere er med til at understøtte din forretning.
  9. Omkostninger – Hvad er de samlede omkostninger til ressourcer, aktiviteter og partnere.

Lad os se nærmere på de enkelte elementer i modellen:

Hvad du skal sælge, og hvem der skal købe det?

Værdifaktorerne og kunderne er det, som skal skabe indtægterne i din forretning.

Hvilken værdi giver det, du sælger?

Så start med at definere ideen, formålet med og vinklen på din webshop gennem den værdi, de produkter giver, som du sælger i webshoppen. F.eks.

  • Hvilke problemer løser produkterne for kunderne?
  • Hvad betyder det for dem at få problemet løst?
  • Hvad kan de, efter de har købt, som de ikke kunne før?
  • Hvad risikerer de, hvis de ikke får løst problemet?

Ud fra svarene på de spørgsmål får du en masse input til, hvordan din webshop kan skille sig ud fra alle de andre, som sælger det samme. Det giver dig samtidig en masse ideer til din markedsføring. Og den konkurrencemæssige fordel som skal sikre din webshops eksistensgrundlag langt ind i fremtiden.

Skriv værdierne i det midterste felt i modellen.

Hvem skal du sælge det til?

Dernæst skal du se nærmere på, hvilken målgruppe du vil have fat i. Eller rettere hvilke målgrupper eller kundesegmenter, du vil have fat i. For jo mere snævert du kan definere de enkelte målgrupper/segmenter, du vil have fat i, jo bedre kan du målrette markedsføringen til dem.

Så sælger du cykler til børn, skal du dele den målgruppe op i mindre segmenter som f.eks. ”Cykler til børn, som skal til at lære at køre på cykel”, ”Cykler til børnehavebørn”, ”Cykler til at køre i skole på”, ”Cykler til børn, som drømmer om at blive cykelrytter”, ”Cykler til børn, som synes det er sjovt at køre i naturen” og så videre og så videre.

Med det på plads, kan du dykke ned i de enkelte målgrupper og finde ud af, hvordan du skaber købelyst hos dem.

Her kan du med fordel bruge segmenteringsværktøjet til Emotionelle Kundetyper. Det opdeler kunderne i fire forskellige typer baseret på, hvad der giver dem lyst til at købe:

  • Den røde kundetype vil gerne være først med de nyeste trends, design og produkter, vil gerne have mange valgmuligheder, og ønsker hyppig fornyelse.
  • Den gule kundetype har stort behov for, at der er en god relation mellem jer, og at de udviser omsorg og ansvarlighed for dem selv og andre gennem deres køb.
  • Den blå kundetype er business-typen, som stiller høje krav til standarden og dig som leverandør. De vil gerne have ting, som viser deres status, eller belønner dem.
  • Den grønne kundetype er den velovervejede, snusfornuftige, som ikke er vild med de store forandringer, og helst træffer et trygt, velkendt og sikkert valg.

Som udgangspunkt indeholder vi alle fire kundetyper, og reagerer på samme måde som de forskellige kundetyper, alt efter hvad vi vil købe. Men vi har altid en præference for at reagere som en enkelt af kundetyperne. Det er vores primære kundetype.

Din webshop skal henvende sig til én og kun én af de fire kundetyper – og ud fra dit valg, kan du så trække på en masse viden om alt lige fra hvilke ord og farver, der ”tænder” kundetypens købelyst over hvad det er, som får din webshop til at virke relevant og pålidelig for dem, du helst vil have som kunder og til hvilke emner og tilgange, du skal bygge din markedsføring op omkring.

Det sparer dig for en masse gætteri – og for at falde i den største faldgrube af dem alle: At målrette din webshop og din markedsføring af webshoppen efter dine egne præferencer. For oftest har de kunder, du helst vil have fat i helt andre design- og emnepræferencer end dem, du har.

Hvordan ser de enkelte målgrupper ud

Med kundetypen på plads, kan du begynde at dykke ned i de enkelte kundesegmenter.

Prøv at skabe et billede af din idealkunde – en såkaldt persona – for hvert enkelt kundesegment. Personaen består både af demografiske data som alder, køn, uddannelsesbaggrund, bopæl og indkomstgrundlag og en række mere bløde parametre, som f.eks. hvilke tv-serier idealkunden ser, hvor han eller hun læser sine nyheder, hvilken bil vedkommende har, og hvilke ting den pågældende interesserer sig for, drømmer om eller frygter allermest.

Samt hvad han eller hun lægger vægt på, hvis de skal overbevises om, at din webshop er den rigtige for dem. Og hvilken kundetype de er.

Find et vellignende billede, og giv idealkunden et navn. Så bliver det nemmere at træffe dine fremtidige beslutninger og udvikle indhold til webshoppen, når du kommer så langt en gang.

Hvordan får du kunder til din nye webshop?

Vejen til kunderne og kunderelationerne er med til at definere din markedsføring og kommunikation til kunderne – både før, under og efter salget. Samt hvordan du skaber mersalg til de kunder, som allerede har købt.

Start med at se på, hvilke kanaler, medier og platforme du har til rådighed, når du vil henvende dig til kunderne. F.eks. hvilke online medier de læser, hvilke sociale medier de oftest er på, og om du kan skabe sociale fællesskaber for kunderne gennem f.eks. Facebook-grupper.

Dernæst skal du se på, hvilke strategier du skal bruge for målrettet at tiltrække, fastholde og konvertere folk til kunder gennem de enkelte kanaler i din markedsføring. Og hvilke former for markedsføring du vil arbejde med: Indholdsmarkedsføring, annoncering etc. Markedsføringen kommer vi tilbage til sidst i denne guide.

Endelig handler det også om, hvilket onsite indhold kunderne møder på din webshop. F.eks. skal formuleringer og ordvalg passe til kundetypen, og give kunderne følelsen af, at de får værdi af at læse det, der står på siderne. Det er der alt for mange webshops, som negligerer – og det giver et minus i kundeoplevelsen. Og færre betalinger i kassen.

Så bare det, at du skriver eller viser videoer, som er relevante, og giver kunderne værdi, er nok til at skille dig så meget ud fra konkurrenterne, at de vælger din webshop frem for dem.

Hvilke ressourcer og rutiner har du brug for?

Ressourcer og aktiviteter er essentielle for, at kunderne i det hele taget finder din webshop, og at de får de varer, som de har købt og betalt.

Ressourcer er alt det, du bruger

Ressourcerne omfatter alt fra dit valg af webshop-platform, regnskabsprogram og CRM-system over lager og andre lokaler og til de eventuelle medarbejdere, du har ansat til at håndtere varerne og betjene kunderne.

Ressourcer omfatter også de penge, du har at starte op for, samt de eventuelle kapitalindsprøjtninger du får fra investorer og lignende.

Aktiviteter er det, som får tingene til at ske

Aktiviteterne omfatter alle de procedurer i hverdagen, som holder webshoppen kørende. Det opfatter procedurer for, hvordan I opretter nye varer, hvordan I styrer lageret, hvordan I plukker og pakker solgte varer, og hvordan I sikrer den bedste kundeoplevelse for folk, når de f.eks. vil ombytte eller returnere en vare. Eller hvis de har spørgsmål til varerne, inden de køber.

Aktiviteterne omfatter også jeres løbende marketingaktiviteter. Har I f.eks. særlige aktiviteter omkring Valentines, Black Friday og jul. Eller andre relevante højsæsoner for den type varer, som I sælger.

Hvilke samarbejdspartnere skal du bruge?

Samarbejdspartnere er de eksterne firmaer, som er med til at sikre, at din webshop kan køre. Det handler om alt lige fra de grossister eller producenter, du køber dine varer af over dem som sørger for at varerne kommer frem til kunderne og til konsulenter, rådgivere og revisorer.

Hvilke krav stiller du til, og udvælger du de enkelte samarbejdspartnere efter – og hvilke partnere kan skæres fra, hvis det det begynder at knibe med at få råd til dem. Det sidste er godt at vide på forhånd, så du kan have en rutine/aktivitet klar for at håndtere den opgave, de løste for dig.

Hvor stor indtjening forventer du at få?

Indtægter og omkostninger er det som skaber den økonomi, som du får ud af at drive din webshop.

Så hvilke indtægter forventer du at få fra salget af dine produkter – og er der kun tale om engangsindtægter, eller er der varer eller ydelser, som du sælger på abonnement? Eller f.eks. som leasing aftale?

Tilsvarende: Hvad koster det at bruge de ressourcer, drive de aktiviteter og anvende de samarbejdspartnere, som er med til at holde din webshop kørende? Og hvor kan du eventuelt optimere på udgifterne?

Med styr på og et gennemarbejdet budget for begge dele, står du stærkere, hvis du skal ud at låne eller have investorer ind i din forretning – og så er det jo meget rart at vide, at du kan komme til at leve af at drive din webshop.

De praktiske trin

Når du er færdig med din forretningsplan og har sikkerhed for, at du har den nødvendige kapital til at gå i gang, er det næste, du skal igennem, at få firmastiftelse, domænenavn og så videre på plads.

Det omfatter bl.a.:

  • Hvad skal webshoppen og domænet hedde?
  • Hvordan du opretter firmaet bag webshoppen?
  • Oprettelse af indløsningsaftale og betalingssystem?
  • Hvordan du vælger den rigtige forsendelsesaftale?
  • Hvordan du får bygget den rigtige webshop-løsning?
  • Hvordan du få et webdesign, som tiltaler din kundetype?
  • Hvordan du skaber godt SEO-arbejde, som giver flere kunder?
  • Hvorfor du skal blive ved med at optimere din webshop?

Hvad skal webshoppen og domænet hedde?

Før du kan stifte det firma, du vil køre din webshop i, skal du have fundet et navn til din webshop og eventuelt også til dit firma.

Sådan finder du det rigtige domænenavn

Når du skal finde dit domænenavn, bør du starte din navnesøgning på forsiden af DK-Hostmaster. Her kan du se, om det pågældende domænenavn er ledigt på den danske del af internettet. Det er vigtigt, fordi det er den webadresse, dine kunder kommer til at kende din webshop på.

Navnet på webshoppen skal helst være:

  • Beskrivende for den type produkter du sælger – eller det problem, de løser.
  • Være nemt at huske uden for mange kunstfærdige stavemåder.
  • Være relativt kort, så det er nemt og hurtigt at skrive selv på en mobiltelefon.
  • Unikt og ikke overtræde andres varemærker, produktnavne eller lignende.

Men ofte er de gode og mest beskrivende navne allerede taget af de etablerede webshops, som bliver dine fremtidige konkurrenter. Så tit skal du gentænke navnet flere gange, fordi det allerede er optaget.

Alternativt kan du vælge en anden ”endelse” på domænenavnet efter punktum. Det gør det svært for folk at se, at der er tale om en dansk webshop. Og mange oversatte, udenlandske webshops har et dårligt ry herhjemme. Derfor kan det trække ned i troværdigheden, hvis din webshop f.eks. hedder .shop i stedet for .dk til sidst.

Sådan finder du det rigtige firmanavn

Har du ikke allerede et firma, du kan drive webshoppen under, bør du overveje at finde et separat navn til dette. For firmaet behøver ikke hedde det samme som webshoppen. Måske driver du ikke den webshop om nogle år, eller også finder du måske senere på at starte nogle flere webshops. Eller starte andre aktiviteter. Så er det godt at have et separat firmanavn bag webshoppen, som du kan samle alle dine aktiviteter i.

Igen er det en god ide at starte din navnesøgning med at søge på DK-Hostmaster. Tjek også både navnet på webshoppen og firmaet på cvr.dk, for at se, om der er et eller andet firma, der bruger navnet i forvejen, men bare ikke har købt det som domænenavn. De vil nemlig som udgangspunkt kunne tvinge dig til at aflevere domænenavnet til dem, fordi deres firma er ældre end dit.

Sådan opretter du firmaet bag webshoppen

Når du har fundet et godt navn til dit firma og sikret dig, at det er ledigt, kan du gå ind på virk.dk og starte din egen virksomhed. Hvilken selskabsform du vælger, er helt op til dig. Tag eventuelt din revisor med på råd.

I de fleste tilfælde vil det være smartest at starte med en personlig ejet virksomhed eller et I/S, hvis I er flere. Her er der ingen krav til opstartskapital, regnskabsaflæggelse eller skatte- og momsbetalinger, som der er, hvis du opretter et ApS eller et andet selskab, der optræder som en selvstændig juridisk enhed.

Når firmaet er oprettet, får du et CVR-nummer, og kan så få en bankkonto til firmaet, du kan bruge som NemKonto til udbetalinger fra det offentlige. Derved har du mulighed for at få adskilt din privat- og firmaøkonomi fra hinanden.

Det er en fejl, rigtig mange nystartede begår, og når først webshoppen kører, kan det blive svært at holde styr på de to økonomier, hvis de lever på den samme bankkonto.

Husk også at få et oprettet en separat adgang til firmaet for dit MidID. Så kan du læse meddelelser fra det offentlige, som sendes til firmaets offentlige, digitale postkasse. Samt logge på SKAT og andre myndigheders hjemmeside som dit firma frem for dig som privatperson.

Starter du din webshop som et personligt ejet firma eller I/S, kan du på et senere tidspunkt foretage en skattefri virksomhedsomdannelse til selskabsform. Altså til enten ApS eller A/S. Det skal senest ske 6 måneder efter udløbet af det seneste regnskabsår.

Oprettelse af indløsningsaftale og betalingssystem

Med disse essentielle ting på plads er du klar til at tage dine første skridt frem mod en webshop-løsning. Det handler om at få oprettet en betalingsløsning. For du får ikke meget handel igennem, hvis du ikke har den på plads.

Den kræver to ting: En betalingsgateway der kan bruges i webshoppen og en såkaldt indløsningsaftale med en betalingskortsformidler.

Betalingsgateway

Betalingsgatewayen sørger for det praktiske og sikkerheden omkring selve betalingen, når kunden skal betale for de varer, han eller hun har lagt i kurven. Her findes der flere danske udbydere, som tilbyder løsninger, der kan håndtere betaling med Dankort og de andre betalingskortløsninger på markedet.

Betalingsgatewayen tjekker samtidig, at de anvendte kortoplysninger er i orden og sørger for, at der ikke er nogen, som kan opsnappe kortoplysningerne under transaktionen.

Indløsningsaftale

Indløsningsaftalen er den anden nødvendighed for at få penge i kassen. Den sikrer, at de penge der bliver trukket fra kundens konto, finder vej til din bankkonto. Her findes der flere forskellige udbydere, der hver især kan håndtere forskellige betalingskort. Samt det stadig mere og mere populære MobilePay.

Vil du sikre dig, at der også kan betales med Dankort på din webshop, er der imidlertid kun en indløsningspartner, nemlig Nets.

Men kan du undvære Dankort (som udgør en meget lille del af de betalinger, der foretages herhjemme), er der mange flere indløsere at vælge mellem. De tilbyder alle de andre kreditkort, samt mulighed for at håndtere betalinger med MobilePay.

Spørg din bank til råds, eller lad dit webbureau hjælpe med oprettelsen af indløsningsaftaler og betalingsgateways.

Kan jeg ikke bare nøjes med Paypal?

Til at starte med kan du også vælge at bruge PayPal. Det er en betalingsløsning, som oprindelig blev udviklet til betalinger på auktionssitet Ebay.

I dag kan den håndtere alle de internationale betalingskort, og kan derfor bruges som betalingsløsning på alle former for webshops, uden at dine kunder behøver at oprette en Paypal-konto for at betale for deres ordre i din webshop

PayPal tilbyder en lige så sikker betalingsløsning som alle andre betalingsgateways, og du sparer indløsningsaftalen, der oftest er den dyreste del af betalingsdelen på webshoppen. Løsningen er tilmed nem at integrere på alle de største webshop-platforme, og kan også bruges til abonnentsløsninger.

Desværre er mange – især førstegangs- eller knap så rutinerede e-handlende – ret mistroiske overfor løsningen, selv om den i dag har dansk brugergrænseflade og dansk repræsentation her i landet. Samtidig skal du også være opmærksom på, at der tillægges nogle gebyrer ved betalingen, som er væsentlig større end ved andre betalingsløsninger.

Så vil du undgå at blive fravalgt, fordi du kun tilbyder betaling via Paypal – eller vil du også kunne tage Dankort og MobilePay – er der ingen vej uden om en traditionel betalingsløsning med både betalingsgateway og indløsningsaftale.

Eller hvad med at bruge Stripe?

Et andet alternativ er det irsk-amerikanske Stripe.

Det er betalingstjeneste, som er lige så nem at integrere som PayPal, har et højere sikkerhedsniveau – inkl. godkendelse af betalingen med kundens MitID – og understøtter andre betalingsmetoder som Google Pay, Apple Pay og så videre. Men understøtter ikke MobilePay og Dankort.

Stripe giver også mulighed for at sende fakturaer, køre abonnementsbetalinger, arbejde med gratis prøveperioder på digitale tjenester og mange andre avancerede funktioner. Og så er deres betalingsgebyrer meget lavere end PayPals.

Desuden overfører de pengene til webshoppens bankkonto efter nogle dage. Hvor mange dage der går, afhænger af, hvor høje gebyrer du er villig til at betale for de enkelte betalinger. Jo højere gebyr, jo hurtigere har du pengene på webshoppens konto.

I modsætning til Stripe opbevarer PayPal de penge, du får ind fra salg på webshoppen, på en særlig PayPal-konto, som du så selv skal overføre pengene fra. Det tager de også gebyr for.

En sidste fordel ved Stripe er, at deres kundetillid er større, fordi kunderne sjældent opdager, at de har brugt en udenlandsk betalingstjeneste. For ligesom Paypal tilbyder Stripe en dansk betalingsgrænseflade. Men i modsætning til Paypal kan Stripes brugergrænseflade integreres fuldstændig i betalingsflowet. Derfor skifter kunderne aldrig website i forbindelse med betalingen.

Derfor er der langt færre, som fravælger dig, hvis du vælger at bruge Stripe.

Til gengæld mister du så muligheden for at få betalinger fra folk med Dankort og MobilePay, og har ikke samme mulighed for dansk support, fordi Stripe ikke har en dansk repræsentation, ligesom PayPal har det.

Sådan vælger du den rigtige forsendelsesaftale

Sælger du fysiske varer, skal de også sendes ud til kunderne.

Her skulle du tidligere oprette en fragtaftale med enten PostNord, GLS eller Bring. Ud fra dit forventede antal forsendelser, fik du så en prisaftale, som gav dig en vis rabat på dine forsendelser. Og ville du være ekstra fleksibel og give dine kunder flere forskellige valgmuligheder, skulle du oprette en aftale med hver af disse firmaer.

Det behøver du ikke længere.

Opretter du en aftale med en tjeneste som f.eks. ShipMondo eller WebShipper, kan du vælge mellem et meget større udbud af forskellige forsendelsesfirmaer og -former efter behov. Uden at skulle oprette en separat aftale med hver enkelt distributør.

Samtidig får du oftest en bedre rabat, end du normalt ville få med en direkte indløsningsaftale, fordi ShipMondo og WebShipper forhandler separate aftaler med de forskellige fragttjenester baseret på det samlede antal forsendelser, som tjenesternes brugere genererer hen over et år.

Så det er kun, hvis du forventer at komme til at sende virkelig store mængder ordrer hver dag, at det kan betale sig at forhandle en aftale direkte med en af de traditionelle distributionsfirmaer.

Eller hvis du f.eks. vil udnytte muligheden ved at levere dine pakker direkte til det nærmeste PostNord distributionscenter hver aften. Så kan du – alt efter hvor langt du bor fra distributionscenteret – modtage og pakke ordrer frem til midt på aftenen, og stadig love kunderne at få ordren leveret næste dag.

Sådan får du bygget den rigtige webshopløsning

Men alt det ovenstående får du aldrig brug for, hvis ikke du har fået valgt og opsat en webshop-løsning, som din webshop kan køre på.

Det er det system, som giver kunderne mulighed for at vælge varer og lægge dem i kurven. Samt betale for ordren, og sætte den til pakning og forsendelse, når betalingsgatewayen har godkendt kundens betalingskort.

Her findes der utroligt mange systemer på markedet. Og mange forskellige platforme, du kan køre din webshop på.

Derfor kan det som ny på området være rigtigt svært at gennemskue, hvad der er den bedste løsning at begynde med. Samt om den enkelte løsning er fleksibel nok til at kunne rumme din forretning den dag, den har vokset sig større.

Hvilke former for webshopløsninger findes der?

Grundlæggende set kan du opdele webshopløsninger i to forskellige typer. Dem du selv har kørende på en webserver og dem, der drives af en udbyder, hvor du så lejer dig ind på abonnementsbasis.

Webshop på din egen webserver

Førstnævnte type kunne f.eks. være en WordPress-løsning med et WooCommerce plugin installeret som webshop. Eller en webserver med en Magento-løsning, som er en meget kraftfuld webshopløsning.

Bagsiden af medaljen ved disse løsninger er, at de kræver, at du enten selv har den fornødne viden til at kunne drive din egen webserver – eller har en ansat, som kan det. Eller kan få dit webbureau til at stå for driften af webserveren.

For selv om du sandsynligvis lejer dig ind på en webserver hos et af de store hostingfirmaer, skal du stadig vide en del om, hvordan du holder serveren opdateret og sikret mod hackere. Samt hvordan du sætter systemet op, og løbende tilpasser det til nye behov.

Det betyder, at du har en ret stor initialomkostning på opsætningen af webshoppen, før du kan komme i luften med din nye webshop. Og en løbende, høj driftudgift. Til gengæld slipper du for at betale et månedligt abonnement til udbyderen af webshopløsningen. Men det vil dog oftest stadig være billigere end at drive løsningen selv.

Webshop som en tjeneste i skyen

Vælger du i stedet en løsning, hvor du opretter din webshop hos en af de udbydere, som driver hostede webshopløsninger som f.eks. Shoporama, Shopify og lignende, slipper for at bruge tid på teknikken eller have en dedikeret ansat. Men skal så betale føromtalte månedlige abonnement for at have løsningen kørende.

Det fjerner en stor del af de dyre opstartsomkostningerne til opsætningen af den underliggende webserver Og begrænser arbejdet til den indledende opsætning af webshoppens kategorier, betalingsløsning og så videre. Dog skal du betale for tilpasningen af webshoppens design, hvis den ikke skal ligne alle de andre webshops, som anvender webshopudbyderens gratis standarddesign.

Ved at vælge en webshoptjeneste skal du aldrig bekymre dig om opdateringer, sikkerhedskopiering eller vedligeholdelse af servere og programmel. Det klarer webshopudbyderen, ligesom de oftest hjælper dig med en hel del af den grundlæggende opsætning helt gratis via deres support.

Så er du smart, vælger du den hostede webshopløsning. Den eneste bagside den har, er, at der kan være nogle begrænsninger på, hvordan du kan sætte din webshop op. Ligesom du oftest er nødt til at tilpasse f.eks. betalingsflow og lignede til de muligheder, webshopløsningen tilbyder.

Men med en dygtig udvikler kan der oftest findes nogle fornuftige workarounds eller tilpasninger, som alligevel gør det muligt at opnå det, du godt kan tænke dig.

Du kan læse mere om de forskellige webshopløsninger her:

Danske hosted løsninger med dansk support

  • DanDomain webshop (Telefon: 8.00 – 16.00 & Email: 8.00 – 22.00)
  • ShopOrama webshop (Telefon & Email support)

Udenlandsk hosted løsninger med engelsk chat support

  • Shopify webshop (Meget kendt i Danmark)
  • BigCommerce (Ikke så brugt i Danmark)

Open Source – Kræver mere teknisk snilde (Gør det selv)

  • WooCommerce – WordPress

Opstil en kravsspecifikation på din webshop

Før du beslutter dig for en webshopløsning, er det en god ide at opstille en liste med ønsker til webshoppens funktionalitet m.v. Det kaldes også for en kravsspecifikation, og kan være mere eller mindre detaljeret. Blandt de punkter du bør tjekke, før du vælger webshopløsning, er f.eks.:

Design

  • Hvordan webshoppen tager sig ud på mobilen – de fleste kunder køber i dag direkte fra deres mobiltelefon?
  • Hvor nemt er det at tilpasse designet og lægge dit eget logo og dine egne farver på webshoppen?
  • Er det muligt at åbne større versioner af produktbillederne i et popup-vindue (lightbox)?
  • Vises der automatisk en splash med ordet ”NYHED” på nye varer og ”TILBUD” på nedsatte varer?
  • Hvor mange og hvilke browserprogrammer, kan webshoppen ses korrekt på både computer og mobil?
  • Hvor nemt er det at søge for brugerne, og hvilke filtreringsmuligheder har de til rådighed i søgninger og visninger?

Produkthåndtering, indhold og redigering

  • Har webshoppen dansk brugergrænseflade, og hvor nemt er det at tilpasse standardteksterne?
  • Er det muligt at dele kategoriteksterne op, så der står noget både over og under produktoversigten?
  • Hvilke muligheder er der i den indbyggede teksteditor, når du skal formatere dine produkt- og kategoritekster? Og hvilke tekstbehandlingsprogrammer kan du importere dine tekster fra, uden at skulle bruge en masse tid på at formatere dem korrekt?
  • Er der mulighed for at bestemme, hvornår produkter og andet indhold lægges på siden, samt mulighed for at angive, hvornår de skal fjernes igen?
  • Har du mulighed for at få vist produkt-, kategori- eller andre indholdssider, inden de bliver udgivet, så du kan se, hvordan de tager sig ud?
  • Hvilke muligheder er der for at udgive andre former for indhold end produkt- og kategorisider på webshoppen?
  • Hvorvidt er det muligt at have flere forskellige revisioner af det samme produkt liggende og skifte imellem dem alt efter behov?
  • Hvor let er det at oprette valgmuligheder for f.eks. farver, størrelser med videre på de enkelte produkter?
  • Er det muligt at uploade f.eks. PDF-filer af brugermanualer, tilføje videoer, billeder med videre på de enkelte produkter, kategorier og andre indholdssider – og hvor nemt det er?
  • Hvor fleksible er mulighederne for at tilføje produktegenskaber?
  • Hvor nemt er det at importere og eksportere data fra webshoppen?
  • Hvor let er det at redigere flere produkter på en gang?

SEO og besøgsstatistik

  • Hvor nemt er det at tilføje SEO-oplysninger som Title og Meta description til de enkelte produkter?
  • Hvor nemt er det at tilføje metadata og billedbeskrivelser til produkt- og andre billeder?
  • Har webshopsystemet mulighed for at køre med såkaldte ”pæne” webadresser med produktnavne, der ret faktisk giver mening for både besøgende og søgemaskiner frem for kun at bruge varenumre?
  • Hvor nemt er det at spore de besøgende og deres køb i f.eks. Google Analytics?
  • Hvor nemt er det at få Google Search Console til at hente XML-sitemaps fra shoppen?

Opsætning og administration

  • Hvor nemt er det at søge i administrationsmodulet og hvilke søgefunktioner og søgefiltre, kan du anvende?
  • Hvor nemt er det at håndtere prisnedsættelser på varerne?
  • Kan webshoppen håndtere rabatkoder, og hvilke muligheder har du for at tidsbegrænse eller målrette koden?
  • Hvor nemt er det at opsætte forsendelsesomkostninger og definere grænser for fri fragt?
  • Kan webshoppen håndtere priser med og uden moms alt efter hvilket land, du sælger til?
  • Hvor meget kan du tilpasse købsprocessen? Den skal helst bestå af så få klik som muligt!
  • Hvilke betalingskort og andre betalingsløsninger understøtter webshoppen, og er det muligt at tilføje flere?

Integration

  • Hvor god integration har webshoppen til de sociale medier, og hvilke muligheder har kunderne for at dele produkter og andet indhold?
  • Hvilke muligheder er der for at medtage produktbeskrivelser og produktbilleder, hvis kunderne deler produkter eller andet indhold fra din webshop på de sociale medier?
  • Kan webshopsystemet tilbyde XML-feeds til f.eks. Google Shopping og Facebook?
  • Kan du nemt integrere webshoppen med dit økonomisystem?
  • Kan du integrere webshoppen med tjenester som f.eks. StoreBuddy, som gør det nemmere at finde fejl i bogføringen, og tjekke op på, at du har fået betalinger for alle dine ordrer?
  • Hvor godt integrer webshoppen med mailløsninger som MailChimp, ActiveCampaign, Aweber, HeyLoyalty, Klaviyo og lignende e-mailkampagne-systemer?

Daglig administration og udvidelsesmuligheder

  • Hvor let er det at få overblik over og håndtere kundeordrer i praksis?
  • Hvilke muligheder giver webshoppen for, at kunderne kan oprette sig som brugere?
  • Hvilke muligheder er der for at håndtere brugere på webshoppen?
  • Hvilke marketingværktøjer – som f.eks. mulighed for at udsende nyhedsbreve til registrerede brugere – er der på selve webshop-platformen?
  • Hvilke udvidelsesmuligheder og tredjepartsprodukter findes der til webshopløsningen?
  • Hvor nemt er det at aktivere, installere eller tilføje udvidelser – og hvad er prisniveauet?

Tjek selv listen igennem, og udvælg de punkter, der har størst betydning for netop din webshop. Tjek så de forskellige webshopløsninger ud, og hold dem op mod hinanden med din tjekliste.

Sørg for et webshopdesign, der passer til din kundetype

Webshoppens design skal helst både skabe tillid til din forretning, samtidig med at det skal være brugervenligt, så det giver de besøgende en god oplevelse- Samt præsentere dine varer på en indbydende måde både på en computer, en tablet og en mobil.

Når du skal vælge webdesign til din webshop, er det vigtigt, at du vælger et design, der passer til den kundetype, du helst vil have som kunder. Ud fra den, kan du hente inspiration til, hvilke farve- og designvalg der virker mest tiltrækkende på dem.

Det fritager dig dog ikke fra at være selektiv og kigge nærmere på de enkelte kundesegmenter, når du skal udvikle designet på webshoppen. F.eks. nytter det ikke at vælge et lyserødt farvetema til webshoppen, hvis du sælger jagtudstyr. Det vil give de besøgende nogle helt forkerte signaler.

Har du valgt en hostet webshopløsning, tilbyder de ofte nogle gratis standarddesign, ligesom du kan finde masser af gratis design til de mest udbredte webshopplatforme rundt om på nettet.

Vælger du et af dem, kommer du hurtigt i gang med din nye webshop, men kommer desværre til at ligne en masse andre. Samtidig mangler de gratis design ofte en masse af den funktionalitet, der er brug for – især hvis du vælger et gratis designtema, der ikke er udviklet til det danske marked.

Design handler ikke bare om logo og farver

Så et godt design handler ikke bare om at tilpasse farverne, flytte lidt rundt på kasserne og sørge for, at jeres logo bliver vist i toppen af siden.

Det handler også om at vælge de rigtige skrifttyper, sikre at købs- og andre knapper er nemme at klikke på både på computer, tablet og især mobil, og sikre en nem og overskuelig navigation på siden. Samt f.eks. opstille nogle retningslinjer for produktbillederne, så du er sikker på, at de altid tager sig godt ud, lige meget hvilken platform kunden ser webshoppen på.

Samtidig kan nogle stilistiske retningslinjer for selve produktbilledet være med til at sikre, at jeres produktbilleder bliver unikke. Det er endnu en af de måder, I kan skille I jer ud fra alle de konkurrenter, som bare genbruger producenternes egne billeder. For har I jeres helt egne produktbilleder, bliver det nemmere for kunderne at finde tilbage til jer, når de er klar til at købe.

De uskrevne regler for godt webshop-design

Jeres webdesign bør som minimum overholde de uskrevne regler, som hovedparten af alle webshops anvender:

  • Logoet skal sidde øverst til venstre, og når du klikker på det, skal du komme til forsiden på webshoppen
  • Indkøbskurven skal sidde øverst til højre på websiden – hvis der er lagt varer i den.
  • Når der klikkes på et produktbillede, skal det åbnes i en større størrelse, der kan zoomes ind på.
  • Produktsiderne skal som minimum indeholde oplysninger om produktnavn, producent, pris, leveringstid og lagerstatus. Sørg også for en god, saglig og informativ produkttekst på minimum 200-350 ord uden for mange marketingfloskler og anprisninger. Slå på det udbytte produktet giver for kunden, og forklar fordelene ved de enkelte produktegenskaber. De færreste kunder ved lige så meget om produkterne, som du selv gør. Og husk at komme en et klart call to action til sidst. Derved forbedrer du chancerne for, at kunderne køber.
  • Brug en Læg i kurv-knap, der er tydelig, og nem at klikke på – selv på mobilen.
  • Sørg for at placere links i footeren til alle de praktiske og troværdighedsgivende sider som f.eks. Om, Handelsbetingelser, Fragt og levering, Kontakt og så videre. Jo mere folk kan finde om jeres webshop, firmaet og personerne bag, jo mere troværdig virker din webshop på dem.

Sørg for ikke at blive endnu en webshop i mængden

Ofrer du nogle penge på at få udviklet dit eget, unikke design eller tilpasset et eksisterende design, så det bliver mere jeres eget, er du sikker på at komme til at skille dig ud fra alle de andre webshops på markedet.

Det er dog langt fra alle webdesignere, du kan sætte til opgaven. Skal du have det bedste resultat, skal du sørge for at vælge et webbureau, som har indgående kendskab til den webshop-platform, du skal bruge designet på.

Webbureauet kan så samtidig tilpasse vigtige parametre som f.eks.:

  • Sikrer, at betalingsflowet kører gnidningsløst fra kunden har lagt varerne i kurven, og til de har betalt og fået en ordrebekræftelse.
  • At sætte betalingsgateways op og hjælpe jer med at vælge betalingsløsning og oprette indløsningsaftale.
  • At foretage den grundlæggende tilpasning af SEO- og andre vigtige tekniske indstillinger.
  • At sørge for, at webshoppen svarer hurtigt, og indbyder til at holde kunderne længe på siderne.
  • At klare de lidt mere besværlige og avancerede opsætninger af webshoppens forskellige funktioner.

Mange webbureauer tilbyder en særlig startpakke, som gør det muligt for dig at komme i gang med den valgte webshopløsning til små penge.

Sådan skaber godt SEO-arbejde flere kunder

Du får ikke solgt særligt meget, hvis dine potentielle kunder ikke kan finde din webshop i søgeresultaterne.

Ja, faktisk får du ikke solgt ret meget, før din webshop ligger i top-3 i søgeresultaterne for den eller de produktnicher, som du forhandler.

En placering i bunden af den første side i søgeresultaterne giver ikke mange besøgende. Og dukker din webshop først op på side 2 eller endnu senere, skal du aldrig gøre dig forhåbning om at få besøgende henvist fra Google.

Det er de hårde fakta, og derfor er det ekstremt vigtigt, at du sørger for, at din webshop er søgemaskineoptimeret på både teknikken og indholdet på siderne.

Teknisk SEO til webshops

På den tekniske front betyder det, at du som minimum skal sørge for, at:

  • Webshoppen svarer hurtigt, og de enkelte sider anvender de HTML- og andre koder korrekt, som definerer siden og dens funktionalitet.
  • Alle billeder er weboptimerede, så de fylder mindst muligt. Så tager det ikke så lang tid at indlæse dem.
  • Webshoppen kun optræder med en og kun en webadresse på alle sider. Ellers får du straf for duplicate content. Det gælder også for en lille bagatel som, at du kan tilgå den samme side på webshoppen både med og uden www i webadressen. Sørg for, at alle sider altid omdirigeres (redirectes), så de optræder enten med eller uden www i webadressen.
  • Webshoppen bruger pæne, læsevenlige webadresser (URL’er) til alle sider på webshoppen. Mange ældre webshopløsninger anvender nogle kryptiske webadresser, som hverken giver mening for mennesker eller søgemaskiner.

Onpage-SEO til webshops

På indholdssiden skal du som minimum sørge for:

  • At alle indholdssider, produkter og kategorier har en beskrivende og indbydende title og meta description.
  • At søgeord indgår naturligt i overskrifter, mellemrubrikker, brødtekst og meta data for hver side.
  • At skrive beskrivende kategoritekster til alle kategorier på webshoppen og indeholder links til under- og beslægtede kategorier naturligt i teksten.
  • At alle sider har en vis mængde tekst, så du ikke straffes for tyndt indhold. Gå efter at have omkring 5-600 ord på hver side – medregnet teksten i eventuelt sidebarer, footere og menustrukturer. Produkttekster skal minimum være på 250 til 350 ord – og gerne meget længere. Tænk på teksten som ekspedienten i en fysisk butik. Den skal kunne svare på alle de samme spørgsmål, som ekspedienten får, og give den samme gode service til kunderne.
  • Sørg for at udfylde alt-tags på billeder og give billederne beskrivende filnavne – gerne produktnavnet eller det søgeord, siden skal ranke på. Derved får dine produktbilleder højere placeringer i billedsøgninger. Det kan give mange ekstra kunder, at det er dit produktbillede, folk får vist, når de søger efter produktet på Google eller lignende.

Det er minimumskravene til SEO, som du bør overholde, hvis du vil give din webshop de bedste chancer for at opnå gode placeringer i søgeresultaterne.

Optimér, optimér, optimér

Når din webshop først er kommet i luften, er det vigtigt at du får opsamlet så mange data som mulig om, hvad dine besøgende foretager sig på webshoppen.

Det gøres med Google Analytics. Det er et gratis analyseværktøj, som er utroligt avanceret og indeholder en masse muligheder for at spore trafikken. Samt holder øje med, hvor effektivt jeres webshop konverterer besøgende til kunder. Og hvilke kategorier og produkter som tiltrækker mest trafik.

Når først webshoppen kører, er det vigtigt, at du hele tiden følger med i udviklingen i kundeadfærden på webshoppen. Samt løbende optimerer design, processer og flows på shoppen, så det er så nemt som muligt for kunderne at handle i webshoppen.

Så husk at afsætte tid til eller budget til at få hjælp med optimeringen af din webshop. Det kan nemt skabe en større omsætning og give dig flere glade kunder.

PensoPay - Betalingløsning

Markedsføring – sådan får du kunder til din webshop

Markedsføringen af din webshop er det, som skal sikre, at du bliver ved med at få kunder til din forretning.

For selv om et godt SEO-arbejde kan skaffe dig mange besøgende til de kategorier og produkter, som du ranker højt på i søgeresultaterne, er det ikke ensbetydende med, at folk køber af dig med det samme.

Samtidig kan du ikke være sikker på, at du kan fastholde de gode placeringer i søgeresultaterne til evig tid. For konkurrenterne kæmper hele tiden for at komme til at ligge højere end dig – eller fratage dig din nuværende placering.

Sker det, kan du miste alt salget på de pågældende kategorier og produkter fra den ene dag til den anden.

Derfor skal du dels skabe kundestrømme fra andre steder end søgeresultaterne, og dels have noget på webshoppen, som får folk til at give sig til kende, når de har besøgt din webshop. Derved kan du nemmere følge op på besøget, så du kan overbevise dem om, at din webshop er den rigtige at handle i for dem.

Derfor bør du bruge en bred vifte af online markedsføring, som f.eks.:

  • Annoncer i søgeresultaterne
  • Annoncer på sociale medier
  • Remarketing til tidligere besøgende
  • Indholdsmarkedsføring på de sociale medier
  • Indholdsmarkedsføring på webshoppens blog
  • E-mailmarketing til både kommende og eksisterende kunder
  • Lead magneter
  • Affiliate marketing
  • Influencer marketing
  • Video marketing
  • Chatbots
  • Kundeanmeldelser

Annoncer i søgeresultaterne¨

Google Ads (og i nogle lande Bing Ads) er en effektiv måde at købe dig til bedre placeringer i søgeresultaterne for webshoppens vigtigste kategorier og produkter. Fordelen er, at du kun betaler for visningen af din annonce, hvis folk klikker på den.

Det er naturligvis ikke lig med, at de efterfølgende også køber af dig. Derfor kan dine Google Ads nemt æde hele eller store dele af fortjenesten op, hvis du ikke holder øje med klikpriserne på annoncerne. Det er heldigvis forholdsvist nemt at opstille regler for. Og med en simpel beregning kan du sikre dig, at du gør dine Google annoncer til en god forretning for din webshop.

Annoncer på sociale medier

Sociale medier som Facebook, Instagram, Tik Tok og så videre gør det muligt at målrette dine annoncer til virkelig snævre målgrupper. Det gør det nemt at skabe annoncer og tilhørende landingssider, som virkelig taler ind til den enkelte målgruppe.

Annoncerne kan tilmed vises på forskellige måder. Enten i strømmen på det pågældende sociale medie, eller som såkaldte lead ads. De gør det nemt at samle oplysninger om de kunder, der er interesserede i den slags produkter, som du sælger.

Remarketing til tidligere besøgende

En ekstra smart annonceform er muligheden for at lave såkaldt remarketing eller retargeting annoncer på henholdsvis Google og de fleste sociale medier.

Derved kan du vise målrettede annoncer til dem, som allerede har besøgt din webshop. Eller f.eks. har ”glemt” en vare i kurven.

Den slags kunder er meget nemmere at overbevise om at handle hos jer, fordi de har besøgt jeres webshop for nyligt, og derfor nemt kan huske den (for noget godt, forhåbentligt).

Annoncerne vises så enten på de hjemmesider, som viser annoncer fra Googles annoncenetværk. Eller på de sociale medier, som du har oprettet retargeting annoncerne på.

Indholdsmarkedsføring på de sociale medier

Indholdsmarkedsføring – content marketing – på de sociale medier handler om alt lige fra at lave opslag for din webshop på dens Facebook-side og til at lave lukkede Facebook-grupper, som samler folk, der interesserer sig for netop den type produkter, som din webshop sælger. Eller samler dem, som allerede er kunder hos jer.

Opslagene handler typisk om de problemer, som jeres produkter løser. Eller fortælle kundehistorier om dem, som produkterne allerede har hjulpet. Det fanger meget nemmere folk, end at du kommer med en lang salgstale for et eller andet produkt, de måske slet ikke aner, de har brug for.

Lukkede Facebook-grupper gør det som sagt muligt at skabe et community omkring din webshop. Ved at gøre gruppen lukket, gør du det lidt mere eksklusivt at være medlem. Og får mulighed for at tjekke op på og indhente oplysninger fra de folk, du lukker ind i gruppen.

Samtidig kan du give medlemmerne f.eks. bedre tilbud og rabatter, uden at alle kan få adgang til dem. Eller holde eksklusive online live events om de problemer, som dine produkter afhjælper med deltagelse af eksperter eller influencere, som målgruppen kender.

Du kan også holde såkaldte live salg, hvor du i bedste TV-Shop stil sælger produkter til ekstra lave priser, samt giver fede bonusser med, mens live salget er online. Eller sætter et af de dyre produkter på spil i en rask lille konkurrence.

Mulighederne er mange – og Facebook-grupper er populære. Særligt på B2C-markedet, og hos den gule kundetype.

Indholdsmarkedsføring på webshoppens blog

Vil du styrke din webshops placeringer i søgeresultaterne, samt gøre den synlig for de ”problem-søgninger” folk foretager, når de har brug for den slags produkter, du sælger, skal du starte en blog eller lave et indholdsunivers på webshoppen.

Det giver dig samtidig mulighed for at fange kunderne, allerede inden de måske i det hele taget aner, at de kan bruge den slags produkter, du sælger. Og før de nogensinde opdager, at der findes andre på markedet, som sælger den slags.

Samtidig giver det dig et tættere bånd til kunderne, fordi du har hjulpet dem med at blive klogere på det problem, de har. Det betyder ikke, at du kan være sikker på, at de køber hos dig. For når de først er klar til at købe, vil de afsøge markedet for at finde det billigste sted at købe produktet.

Med er du smart, sørger du for at præparere dem til at blive kunder i din webshop, ved at give dem masser af værdifuld hjælp. Samt får dem til at indse, at du forstår dem og deres situation. Måske fordi du selv har været i samme situation som dem engang.

Endelig kan du måske ligefrem også – indirekte – advare dem om de konkurrenter, som du ikke kan slå på prisen. Ikke med navns nævnelse, selvfølgelig, Men ved f.eks. at skrive en indkøbsguide, som fortæller folk, hvad de skal være på vagt for, når de køber netop den type produkter. F.eks. urealistiske lave priser hos webshops på nettet.

E-mailmarketing til både kommende og eksisterende kunder

Den mest effektive måde, du målrettet kan overtale folk til at købe i din webshop, er ved at få dem til at abonnere på webshoppens nyhedsbrev. Samt ved at udvikle målrettede velkomstserier af mails til nye abonnenter på nyhedsbrevet. Eller lave velkomstserier til dem som gerne vil have en af de lead magneter, som vi kommer tilbage til om lidt.

Ved at udsende nyhedsbrevet regelmæssigt, kan du hele tiden holde din webshop top-of-mind hos både potentielle og tidligere kunder

Brug ikke dit nyhedsbrev som tilbudsavis

Men lad være med at falde i fælden med at bruge nyhedsbrevet til at sende en evig strøm af tilbud ud på de varer, du sælger i din webshop. Gør du det, bliver folk hurtigt trætte af at åbne nyhedsbrevet – og så risikerer du nemt, at de store e-mailtjenester som Google og Microsoft filtrerer dit nyhedsbrev fra, så modtagerne ikke får det. For hvorfor give dem en mail, de alligevel ikke gider åbne.

Samtidig devaluerer du værdien af dine produkter. Kan du sælge dem med rabat hele tiden, må dine priser jo være for høje. Så det er bare at vente, til du giver en rabat som er endnu højere.

Så lad i det hele taget være med at give rabatter til folk. Giv gode bonusser i form af f.eks. gratis tilbehør i stedet. Derved devaluerer du ikke værdien på de produkter, du sælger i webshoppen.

Og send i stedet nyhedsbreve, som giver abonnenterne værdi, fordi de enkelte mails handler om de problemer, udfordringer og drømme folk har, som relaterer til de produkter du sælger. Eller send dem et nyhedsbrev, hver gang du har udgivet en ny guide eller anden relevant artikel på webshoppens blog, som kan hjælpe dem.

Den slags mails åbner folk, læser, og klikker sig videre fra til webshoppens blog. Eller de produkter eller produktkategorier, du nævner som en løsning. De klik viser e-mailtjenesterne, at de her mails skaber værdi, og giver modtagerne en bedre oplevelse med dit nyhedsbrev. Det nyhedsbrev vil folk gerne blive ved med at have.

Bruger du den taktik, kan du sagtens en gang imellem sende dem et godt tilbud – eller endnu bedre tilbyde dem en bonus, hvis de køber et bestemt produkt her og nu.

Endelig kan du også segmentere modtagerne, så du f.eks. sender særlige mails ud til de kunder, som har købet et bestemt produkt. F.eks. hvis der kommer nyt tilbehør, en ny version eller du sælger beslægtede produkter, som andre kunder ofte køber sammen med det pågældende produkt.

Velkomstserier

Nye abonnenter er oftest dem, som er tættest på at ville købe noget, fordi de netop nu interesserer sig ekstra kraftigt for den slags produkter, I sælger.

Derfor giver det god mening at skrive en særlig serie af velkomstmails, som du sender hurtigt efter hinanden, så snart der er én, som har tilmeldt sig nyhedsbrevet. F.eks. så der kommer en mail hver dag de første to-tre dage – og der så går længere og længere imellem hver mail, i takt med at kundeemnet bliver mindre varmt.

De enkelte mails i velkomstserien introducerer webshoppen, dens ”grund til at leve”, og kommer f.eks. med en overordnet indkøbsguide til webshoppens forskellige produktkategorier – samt giver en rabatkode til f.eks. fri fragt eller tilbyder et gratis bonusprodukt (frem for en rabat), hvis den nye abonnent køber nu.

Er du rigtig avanceret, skriver du forskellige velkomstserier, som aktiveres alt efter hvilken produktkategori eller hvilken produktside kunderne tilmeldte sig nyhedsbrevet på. Mere avancerede e-mailsystemer som f.eks. Klaviyo kan ligefrem vælge hvilken serie velkomstmails, der skal sendes, baseret på hvilke sider på webshoppen, folk har besøgt.

Glemt vare i kurv, reminder-mails og så videre

Har du folks mailadresse, kan du også sende dem en mail, hvis de har glemt en vare i kurven. Eller sende dem mails om nye produkter eller det tilbehør, som hører sammen med det, de allerede har købt.

Eller sende dem en mail, når det erfaringsmæssigt er ved at være tid til, at de skal købe nye forbrugsstoffer til det produkt, de har købt.

Husk at få tilladelse til at sende folk e-mails

Men du kan ikke bare sende e-mails helt uhæmmet til folk. Du skal oplyse dem om, at de ved at tilmelde sig nyhedsbrevet får tilsendt markedsføring fra din webshop, samt give dem mulighed for aktivt at tilvælge dette. Samt give dem mulighed for at afmelde sig nyhedsbrevet på en nem måde.

Ellers kan du komme i klemme i forhold til f.eks. GDPR-regler og markedsføringsloven. Det er et helt kapitel for sig, som du er nødt til at sætte dig grundigt i. Og sikre, at du overholder. For bøderne er meget høje, hvis du forbryder dig mod reglerne.

Lead magneter

En lead magnet er noget, som folk gerne vil give deres e-mailadresse for at få fat i. Det kan være den klassiske med e-bogen – f.eks. med en indkøbsguide til en bestemt produkttype – en tjekliste, et webinar eller noget helt fjerde eller femte.

Du kan sagtens have flere lead magneter på din webshop. F.eks. til hver af dine vigtigste produktkategorier eller produkter. Derved får du fat i dem, som du ellers aldrig ville høre fra, ligesom du kan målrette den efterfølgende mailserie mere konkret til den pågældende kategori eller det pågældende produkt – og det problem, som det kan løse for kunderne.

Fidusen er, at du får deres e-mailadresse og accept af, at du må sende dem markedsføring på mail. Til hver lead magnet udvikler du så en mailserie, som er skræddersyet til lead magneten.

I den første mail sender du et link til der, hvor de kan hente eller få adgang til lead magneten.

Den mail følger du så op med nogle flere mails, som sikrer, at de får åbnet og brugt lead magneten. Eller fortæller det vigtigste af det, som står i den. For mange får aldrig åbnet den e-bog, de har fået, eller set det optagede webinar, de har fået adgang til.

Mailserien bearbejder samtidig den enkelte modtager, så han eller hun bliver mere og mere overbevist om at handle i din webshop. Og slutter eventuelt af med en rabatkode på et bestemt produkt, en kode til fri fragt eller et godt tilbud, hvor de får en fed bonus gratis med, hvis de køber nu.

Affiliate marketing

Affiliate marketing er en genial måde at få flere besøgende og flere salg til din webshop, uden at det kommer til at koste dig en masse. For du betaler kun for de salg, som du får igennem på denne måde.

Affiliate marketing fungerer ved, at forskellige hjemmesider skriver om dit produkt eller om det problem, det kan løse, og linker til produktet på din hjemmeside. Er der en besøgende på hjemmesiden, som klikker på linket, og efterfølgende køber produktet på din webshop, betaler du affiliate-partneren (den som har hjemmesiden) en kommission. Kommissionens størrelse udregnes typisk som en procentsats af salget – eller et fast beløb for hvert salg.

Den slags indhold kaldes for sponseret, fordi det indeholder et link, som affiliate-partneren kan tjene penge på. Derfor skal han eller hun tydeligt mærke linket med, at det er kommercielt.

Det giver dog sjældent færre klik på linket. For har affiliate-partnerens indhold solgt produktet godt nok ind, er folk ligeglade med, at du betaler affiliate-partneren en kommission for at have formidlet salget.

Den nemmeste måde at komme i gang med affiliate marketing er ved at tilmelde din webshop til et affiliate netværk, og tilbyde medlemmerne en god kommission for at formidle salg i din webshop.

Influencer marketing

Influencer marketing handler enkelt forklaret om at få kendisser til at promovere bestemte varer i din webshop. Derved udnytter du vedkommendes status som kendt, og det faktum, at en anbefaling fra en person, folk kender i forvejen, vejer tungere end en tilfældig annonce eller en artikel på en vilkårlig hjemmeside.

Det behøver ikke nødvendigvis at være kendte personer fra tv, film og underholdning. Det kan sagtens bare være en person, som er kendt som ekspert inden for det område, du sælger produkter til.

Vedkommende får så et beløb for at promovere dine produkter eller din webshop – og laver oftest noget spændende indhold, som du med fordel også kan linke til i din markedsføring.

For i modsætning til affiliate marketing betaler du oftest influenceren for den aktivitet og det indhold, han eller hun producerer. De færreste influencere ønsker at blive betalt med producenter af salget. Derfor kan du lige så godt udnytte deres indhold mest muligt i din markedsføring. Du har betalt for det.

Så findes der en person, som er kendt inden for din branche, er vedkommende måske interesseret i at blive betalt for at generere salg af dine produkter. Eller har en aftale med et influencer-bureau, som så kan stå for det praktiske med at få kontakt og så videre.

Influencer-bureauer gør det også nemt at finde influencere, som har følgere, der interesserer sig for netop dine produkter. Så har du ikke en oplagt influencer i kikkerten, kan de oftest finde den helt rigtige til dig.

Video marketing

Hovedparten af dine kunder gider ikke læse alt for meget tekst. De vil hellere se en video.

Derfor kan det være en god ide at oprette en kanal på f.eks. YouTube. Her udgiver du how-to videoer om de problemer, som dine produkter kan løse. I videoerne kan du så vise, hvordan folk løber problemet med netop dit produkt i praksis. Eller komme med tips, tricks og inspiration til andre anvendelser af produkterne. Eller relevant tilbehør. Eller måske testimonials fra kunderne.

Sørg for en god beskrivende tekst til videoen, et link til produktsiden, samt at sætte undertekster på din video. Derved kan Google (som ejer YouTube) indeksere videoen bedre, så den optræder i søgeresultaterne, når folk søger efter noget, der har relation til produktet. Både på Google og på YouTube.

Samtidig får du en god og spændende video, du kan sætte på produktsiden eller bruge i din øvrige markedsføring.

Chatbots

En chatbot gør det muligt at svare på kundernes mest almindelige spørgsmål til produkter, bestillinger og så videre, selv om du har lukket kundeservice for i dag.

Du kan tilmed ”uddanne” chatbotten til at lukke salget, når folk stiller konkrete spørgsmål til bestemte produkter. Det foregår ved, at du – eller en chatbot-programmør – oprettet et script, som giver kunderne nogle forskellige valgmuligheder i løbet af ”samtalen”. Eller tilpasser bottens svar til det, kunderne skriver.

De fleste chatbots anvender komplekse AI-rutiner i dag. Selv de gratis chatbots du kan få adgang til ved at integrere Facebook Messenger som chatfunktion på din webshop. Det har samtidig den fordel, at du kan følge med i de spørgsmål, der kommer – og at folks henvendelser ikke forsvinder fra systemet, hvis de skriver til dig uden for dine åbningstider – og ikke har sat en chatbot op til at besvare henvendelsen.

Kundeanmeldelser

Folk elsker at læse ægte kundeanmeldelser, som fortæller mere om din webshop eller dine produkter, end at du var hurtig til at levere. For mennesker køber af mennesker – og har andre haft en god oplevelse med din webshop eller de produkter, den sælger, vejer det tungt, når potentielle kunder skal beslutte sig.

Derfor er det en god ide, løbende at indhente anmeldelser fra kunderne af de produkter, som de har købt. Samt af deres oplevelse med din webshop.

Her kan du få forskellige systemer, som automatisk sender en mail til kunderne efter et stykke tid, og spørger målrettet ind til de ting, du gerne vil have folks svar på.

På den måde kan du få skabt spændende kundeanmeldelser, som giver værdi at læse for de kunder, som sidder på hegnet, og stadig er i tvivl om, hvorvidt de skal købe af dig eller konkurrenten.

Kundeanmeldelserne kan bruges både på de enkelte produkter, på webshoppens forside eller i din markedsføring. Og de allerbedste kundeanmeldelser kan du måske ligefrem få optaget en video med, hvor den person som har givet anmeldelsen, fortæller den til kameraet – og du måske stiller uddybende spørgsmål.

Så jo før du kommer i gang med målrettet at indsamle kundeanmeldelser på din webshop, jo før kan du komme i gang med at bruge et af de allermest kraftigste våben i din kamp for at kapre kunderne.

Har du stadig spørgsmål til det at starte en webshop?

Nu har du fået det at vide, som efter vores mening er det vigtigste, du bør , før du starter en webshop.

Har du stadig spørgsmål – eller spørgsmål til noget af det, du har læst?

Så udfyld formularen herunder med dit spørgsmål og dine kontaktoplysninger.

Så kontakter vi dig, når vi har fået det skrevet til i guiden.

Vil du hellere have guiden som en praktisk e-bog?

Så kryds denne mulighed af, når du udfylder formularen, og skriv e-bog i besked-feltet.

Similar Posts

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *