| | |

Klaviyo vs Drip – hvad skal jeg vælge til min Shopify webshop?

E-mailmarketingsystemerne Klaviyo og Drip er nemme at integrere med din Shopify-webshop. Men hvilket af de to systemer skal du vælge – og helt præcist hvilke funktioner, giver de dig, som du ikke allerede har i den ”indbyggede” e-mailmarkedsføring i Shopify? Læs med her, og få overblik samt mit bud på, hvordan du vælger det rigtige system.

Har du en Shopify-webshop, bruger du sikkert allerede Shopify Email til din e-mailmarkedsføring – f.eks. til at sende folk nyhedsbreve med. Det er nemt at sætte op, gratis at bruge og tilbyder også nogle simple automationer samt giver mulighed for at foretage en vis form for segmentering, så du kan målrette din e-mailmarketing mere præcist mod de forskellige kundesegmenter, din webshop har.

Men selvom du kan komme rigtig langt med de forholdsvis beskedne funktioner, der er i Shopify Email, vil du oftest kunne klemme endnu flere salg ud af din mailingliste ved at vælge en mere avanceret tjeneste til at køre din e-mailmarketing.

Det er eksterne tjenester, som du skal integrere med din Shopify-webshop. Her er især Klaviyo og Drip interessante at se nærmere på, fordi de indeholder en række integrationer og funktioner, som gør dem særligt velegnede til e-mailmarkedsføring for webshop-ejere. Og er ret nemme at integrere med Shopify.

Hvad er Klaviyo?

Klaviyo er en højt specialiseret e-mail- og sms-marketingplatform, der er udviklet specifikt til e-commerce. Systemet fås med integration til stort set alle de populære e-handelsplatforme, herunder Shopify, WooCommerce og Magento.

Klaviyo gør det muligt for webshopejere at skabe målrettede, automatiserede markedsføringskampagner baseret på specifikke kundeaktiviteter.

Yderligere gør den tætte dataintegration det muligt at målrette (segmentere) målgruppen for de enkelte kampagner ekstremt præcist – og du kan skabe e-mailflows, som kan reagere på et hav af forskellige handlinger. Både på mailen og på webshoppen.

Derudover giver Klaviyo dig mulighed for at bruge sms’er aktivt i din markedsføring – og det kan ligeledes automatiseres i et hav af situationer, hvor det giver særlig god mening at sende kunden en sms.

Så alt i alt er Klaviyo en enormt avanceret og omfattende – men samtidig også en forbavsende brugervenlig – platform, der opfylder de fleste webshopejeres behov.

Billy - Regnskabsprogram

Hvad er Drip?

Drip er et andet bud på en e-mailmarketingplatform, som er designet specielt til e-commerce – samt til brug med digitale produkter og medlemskaber.

Platformens fokus ligger især på avancerede automatiseringsmuligheder, finmasket segmentering og mange muligheder for at personalisere både tekster, indhold og design.

Særligt vil jeg fremhæve Drips mulighed for at tagge kunderne med individuelle tags, der passer til din forretning. Det gør det meget nemmere at definere og lettere at ramme de enkelte kundegrupper helt præcist med benævnelser, som giver mening for dig.

Så ligesom Klaviyo giver Drip webshopejere mulighed for at skabe intelligente og målrettede markedsføringskampagner, der gør det nemmere at målrette dine mails præcist til selv en meget snæver målgruppe.

Hvad kan Klaviyo og Drip, som Shopify E-mail ikke kan?

Klaviyo og Drip integreres nemt med Shopify ved hjælp af et udvidelsesmodul (app). Det giver dig en masse avancerede muligheder til både at segmentere, automatisere og personliggøre dine mails langt bedre, end du kan med det gratis udvidelsesmodul Shopify Email.

Således giver de to systemer bedre:

  • Automatisering: I forhold til hvad Shopify Email tilbyder, giver Klaviyo og Drip dig mulighed for at oprette meget mere avancerede, automatiserede flows. Hvert flow kan baseres på folks aktiviteter på webshoppen og de e-mails, som du har sendt dem. Samtidig får du mulighed for at opsætte meget mere avancerede betingelser for de enkelte flows.
  • Segmentering: Både Klaviyo og Drip tilbyder meget mere avancerede segmenteringsmuligheder, som gør det muligt at sende mails til en endog meget snæver målgruppe baseret på adfærd, købsmønstre, kundetype og meget mere. Jo mere præcist du kan definere din målgruppe, jo mere hårdtslående, præcise og relevante kan du gøre de argumenter, du bruger i dine mails.
  • Personalisering: I Shopify Email kan du f.eks. indsætte folks navne og andre kundeoplysninger i de mails, du udsender. Men i Klaviyo og Drip kan du opbygge en meget mere avanceret personalisering baseret på både kundeoplysninger, oplysninger om folks køb og deres handlinger på webshoppen og i tidligere mails. Samt trække på data fra andre kilder end din webshop.
  • Splittest (A/B test): Klaviyo og Drip giver dig meget mere avancerede muligheder for at splitteste de e-mails, du udsender til kunderne. Således kan du splitteste både emneliner, indholdselementer, call-to-action knapper, udsendelsestidspunkt og forskellige produkter baseret på folks adfærd på din Shopify-webshop. Og i Drip kan du også teste forskellige rækkefølger på de mails, du sender til kunderne i f.eks. din velkomst- eller andre mailserier.
  • Rapportering: I Shopify Email kan du se åbningsrater, klikrater, og hvor mange salg de enkelte mails har genereret. I Klaviyo og Drip får du yderligere adgang til at se, hvordan de forskellige mails og mailserier performer i forhold til hinanden, og du kan få indsigt i, hvilke af modtagerne der er mest interesserede, og hvilke som måske snart afmelder sig din mailingliste.
  • Integration med andre tjenester: Klaviyo og Drip integrerer med en bred vifte af tredjepartsværktøjer og -tjenester. Det gør det muligt både at segmentere og personliggøre dine mails bedre. Desuden tilbyder de bl.a. integration til sms-tjenester, betalingstjenester, CRM-systemer, sociale medier, kundeanmeldelsesplatforme, webinar- og e-learningsplatforme og Google Analytics.
  • Skabeloner og designmuligheder: Shopify Email tilbyder en række standardskabeloner, som kan tilpasses med webshop-logo, farver og skrifttyper. Her tilbyder Klaviyo og Drip dels et større udvalg af designskabeloner, og dels meget mere fleksible og avancerede designværktøjer. F.eks. kan du indsætte dynamisk indhold baseret på folks handlinger og får en meget mere avanceret visuel builder til dine e-mails.
  • Sms-marketing: Både med Klaviyo (og i nogen grad med Drip) kan du integrere sms-beskeder i både din markedsføring og i forbindelse med folks køb, glemte varer i kurven og til at besvare kundespørgsmål. Den mulighed giver Shopify Email dig ikke. Men du kan købe andre Shopify-udvidelser, som kan det samme. Husk samtidig på, at du skal have folks tilladelse, for at du må sende dem sms-beskeder.
  • Listehåndtering: Klaviyo og Drip indeholder en række avancerede værktøjer til at håndtere og rydde op i dine mailinglister. Det sidste er en god idé, hvis du vil sikre dig, at dine mails ikke bliver frasorteret af de store mailudbydere, fordi der er for mange modtagere, som enten ikke åbner, eller som sletter dine mails. Det er oftest nemmere for folk end at framelde sig din mailingliste, og med værktøjerne kan du nemt finde og fjerne disse modtagere fra listerne.
Dinero - Regnskabsprogram

Men hvad er så forskellen på Klaviyo og Drip?

Så ved at opgradere din e-mailmarkedsføring fra det der er muligt med Shopify Email til det, der er muligt med et af de to eksterne mailsystemer, får du endnu flere muligheder for at målrette og skræddersy din e-mailmarkedsføring.

Spørgsmålet er så bare, hvilket et af de to systemer du skal vælge.

Helt overordnet kan de to systemer stort set det samme. Men de har også nogle forskelligheder i funktioner og opbygning, som kan have afgørende betydning for dit valg af system:

Funktion/EgenskabKlaviyoDrip
IntegrationsmulighederKan hente stort set alle data ud af Spotify om både kunderne, deres aktiviteter og handlinger på webshoppen. Samtidig tilbyder Klaviyo en række integrationer til tredjepartssystemer.Kan hente stort set alle data ud af Spotify om både kunderne, deres aktiviteter og handlinger på webshoppen. Samtidig tilbyder Drip en række integrationer til tredjepartssystemer.
AutomationAvancerede automatiserede e-mailflows til mange forskellige formål.Avancerede automatiske e-mailflows, som er gode til at skabe kunderejser.
SegmenteringBaseret på købsadfærd, kundens handlinger på webshop og i e-mails med videre.Købs- og handlingsbaseret segmentering samt tag-baseret segmentering.
DesignværktøjVisuelt designværktøj med drag’n’drop funktion og et hav af designskabeloner, du kan vælge mellemVisuelt designværktøj med drag’n’drop funktion og mange forskellige designskabeloner, du kan vælge mellem.
PersonaliseringDynamisk e-mailindhold baseret på købshistorik og kundens adfærd både i webshoppen og tidligere i e-mailflowet.Dynamisk e-mailindhold baseret på købshistorik og kundens adfærd både i webshoppen og tidligere i e-mailflowet.
Sms-marketingEgen platform til sms-marketing.Tilbyder sms-marketing via integration til andre tjenester.
Analyse & rapporteringE-commerce-fokuseret dashboard og webshop-relevant rapportering.E-commerce-fokuseret dashboard med detaljerede rapportmuligheder.
SupportE-mail og chat – dog ikke på dansk.E-mail og chat – dog ikke på dansk.
Håndtering af flere sproglagMulighed for at sende samme e-mail på forskellige sprog.Mulighed for at sende samme e-mail på forskellige sprog.
BrugervenlighedKendt for sin intuitive brugergrænseflade, men kan kræve lidt indlæring for at bruge de mere avancerede funktioner.Generelt brugervenlig med en letforståelig grænseflade, men især de mere avancerede automatiserings-funktioner har en høj indlæringskurve.
PrisPrisstrukturen er baseret på antallet af abonnenter i systemet og er lidt højere end andre e-mailsystemer. Prisen afhænger desuden af, om du kun ønsker at bruge e-mails eller vil have adgang til både e-mails og sms.Prisstrukturen ligger prismæssigt på linje med, men er generelt billigere end Klaviyo. Prisen er udelukkende baseret på antallet af abonnenter i systemet, men giver også adgang til flere funktioner.

Lad os se lidt nærmere på forskellene på de to systemer på de enkelte parametre.

Integrationsmuligheder

Både Klaviyo og Drip kan hente oplysninger om kunderne, deres køb og adfærd på webshoppen. På den måde kan du bruge disse data fra webshoppen til at segmentere målgruppen for dine e-mailkampagner. Og indsætte f.eks. folks fornavn i de e-mails, du sender dem. Det er ekstremt effektivt, fordi alle reagerer på deres navn – bare du ikke bruger det hele tiden.

Begge systemer kan naturligvis også hente alle former for produktinformationer og produktbilleder, så du nemt kan integrere og linke til dem i de e-mails, du sender ud.

Klaviyo gør det desuden muligt at generere og inkludere rabatkoder til din Shopify-webshop i de mails, du sender til kunderne.

Tredjeparts-integrationer

Samtidig giver begge systemer flere forskellige muligheder for at sende data fra e-mailmarkedsføringen videre til andre systemer – eller trække på data fra disse systemer til at segmentere dine kampagner.

Selvom begge systemer understøtter de mest populære tredjepartssystemer til markedsføring, betaling, medlemskab med videre, er der dog nogle vigtige forskelle, som kan have afgørende betydning for, om du vælger Drip eller Klaviyo.

Blandt de mest udbredte systemer inden for de forskellige kategorier, integrerer de respektive e-mailmarketingsystemer med:

IntegrationstypeKlaviyoDrip
E-handelsplatformeShopify, Magento, WooCommerce, BigCommerce, Prestashop, OpenCartShopify, Magento, WooCommerce
CRM-systemerSalesforce, Zoho CRMSalesforce, HubSpot, Pipedrive
BetalingsgatewaysStripe, PayPalStripe, PayPal, SamCart
Sociale medierFacebook (reklamer og audience targeting)Facebook (reklamer og audience targeting)
Kundeanmeldelses-systemerYotpo, Okendo og kan også importere anmeldelser fra TrustPilotTrustPilot
KundeserviceZendesk, Help Scout
MedlemskabsplatformeKajabi, TeachableKajabi, Thinkific
Sms-systemerIntegreret med mulighed for import af modtagere og beskeder fra SMSBumpYeti text, Bult SMS, Textiful m.v.
AndetPrivy (popups), Smile.io (loyalitetsprogrammer)ClickFunnels (funnels), Typeform (formularer)
APIJaJa

Skulle dit favoritsystem ikke være på listen, behøver det dog ikke at være en dealbreaker. Prøv at undersøge, om der findes en Zapier-integrationsmulighed. Eller du selv kan bygge integrationen med Zapier eller en af de andre integrationstjenester på nettet.

Alternativt kan du bruge de respektive systemers API’er til at programmere dine egne integrationer, hvis du selv kan eller har en programmør tilknyttet din webshop.

Så husk at tjekke de forskellige integrationstjenester på nettet, og undersøg, om du kan få udviklet en API-integration, inden du lader dine integrationsbehov afgøre, hvilket af de to e-mailmarketingsystemer, du vælger.

Automation

Både Klaviyo og Drip kan bruge oplysninger om kundernes adfærd på webshoppen, hvad kunderne har købt tidligere, og hvordan de har reageret på de andre mails, du har sendt dem, når du skal opbygge automatiserede mail-serier.

Automationen bygges ved hjælp af regler, som både bestemmer, hvornår kunderne får sendt en bestemt serie e-mails, og hvilke mails i serien de får tilsendt.

I Klaviyo kan du bruge brugerdata til at designe automatiserede e-mail-serier, som vælger forskellige forløb eller integrerer forskellig information i de enkelte nyhedsbreve baseret på brugernes tidligere adfærd og reaktioner.

Drip gør det muligt at opbygge en endnu mere avanceret automation, som bl.a. også kan integreres med de Facebook annoncegrupper, du har opbygget. Det betyder, at hvis folk reagerer (eller ikke reagerer) på noget i en e-mail, vil de automatisk få annoncer vist på Facebook, som relaterer til det valg de har foretaget i mailen.

Begge systemer tilbyder et hav af automation-skabeloner, som gør det nemt at komme i gang med og sætte sig ind i, hvordan automatisering af e-mails fungerer i praksis.

Segmentering

Begge systemer gør det muligt at designe dine målgrupper for de enkelte mailserier baseret på de samme parametre, som du bruger til at bygge automatiseringsregler med. Derudover kan de også segmentere ud fra datoer – f.eks. hvornår folk har tilmeldt sig en mailingliste eller folks fødselsdag.

Her udmærker Drip sig ved, at du kan tagge de enkelte kunder på en måde, der giver mening for dig, og bruge det til at segmentere på en mere dynamisk og fleksibel måde. Særligt fordi tags kan tilføjes eller fjernes baseret på kundens adfærd, så du altid er sikker på, at du rammer de rigtige modtagere.

Designværktøj

Begge systemer tilbyder en visuel drag’n’drop builder til at opbygge dine e-mails. De er begge nemme og intuitive både at lære og at bruge – også selvom du ikke har nogen erfaring med den slags systemer.

Begge systemer tilbyder også en masse forskellige skabeloner, som kan tilpasses yderligere i form af farver, skrifttyper og opbygning. Skabelonerne i begge systemer er opbygget baseret på best practises inden for både design og copywriting.

Så her får du stort set det samme, selv om der er både små forskelle og forskellige irritationsmomenter ved begge systemer.

Personalisering

Både Klaviyo og Drip gør det muligt at trække data fra en lang række forskellige parametre i Shopify og de systemer, som du har integreret med e-mailmarketing-platformen.

Ud over kundeoplysninger og brugeradfærd kan de også se, hvad kunden evt. har liggende i Shopify-webshoppens kurv, ligesom du kan arbejde med kundespecifikke priser og tilbud – f.eks. give folk individuel loyalitetsrabat baseret på en række parametre.

Du kan også personliggøre mailene baseret på folks handlinger i tidligere mails, ligesom du kan trække på brugerdefinerede felter, så du f.eks. kan tilpasse indholdet i mailen efter folks tøj- eller skostørrelse.

I Drip har du selvfølgelig også mulighed for at personalisere mailene baseret på de tags, du har sat på den enkelte kunde.

Men ud over det, giver de to systemer stort set de samme muligheder for at personliggøre de mails, du sender til kunderne.

Sms-marketing

Klaviyo tilbyder sin egen platform til sms-markedsføring, mens Drip tilbyder sms-marketing via integration til andre sms-tjenester. Det sidste betyder, at du skal regne med en yderligere udgift til abonnement på disse tjenester.

Men Klaviyos sms-tjeneste er heller ikke gratis at bruge. Alt efter hvilket abonnement du vælger, får du en række sms-credits – og bruger du flere end dem, koster det ekstra.

Sms-integrationen i Klaviyo betyder bl.a., at du kan se alle de sms’er, som du har sendt til den enkelte kunde. Og at du har mulighed for at svare, hvis folk sms’er tilbage. Det giver en bedre kundeoplevelse, og gør det muligt at skabe en sms-baseret kundesupport.

Analyse & rapportering

Begge systemer tilbyder et dashboard, hvor du kan få overblik over, hvor effektive de enkelte mails har været i forhold til salg, konverteringer og engagement.

Drip giver derudover et mere detaljeret overblik over de forskellige e-mailkampagner – både manuelle og automatiserede – samt overblik over, hvor meget hver enkelt mail i en kampagne har bidraget til kampagnens overordnede mål.

Altså er du godt hjulpet i begge systemer med et lille plus til Drip.

Sproglag

Begge systemer gør det muligt at arbejde med sproglag, så du kan sende den samme mail på flere sprog.

Support-muligheder

Begge systemer tilbyder support via live-chat eller e-mail – dog ikke på dansk. Men hos Drip får du først adgang til live-chat support, når du har mere end 5.000 modtagere på din konto. Her giver Klaviyo adgang til chat-support, så snart du har købt et betalt abonnement.

Pris

Prisen på de to systemer er primært baseret på, hvor mange abonnenter du har på dine mailinglister. Og i takt med at du køber et dyrere abonnement, får du flere og flere funktioner til rådighed.

Klaviyo tilbyder et gratis abonnement, så længe du har under 500 abonnenter. Den mulighed har Drip ikke. Her får du en 14-dages gratis prøveperiode, hvorefter du skal til at betale abonnement.

Priserne på det betalte abonnement starter ved 39 $ om måneden for op til 2.500 abonnenter hos Drip, og 45 $ om måneden for op til 1.500 abonnenter hos Klaviyo. Og hos begge udbydere stiger det månedlige abonnement så i takt med, at du får flere og flere abonnenter.

Klaviyo tilbyder også en abonnementsmodel, der inkluderer udvidet brug af deres sms-tjenester. Det starter ved 60 $ om måneden for 1.500 modtagere. Både det gratis abonnement og ”Grundmodellen” tilbyder op til 150 gratis ”sms-credits” pr. måned.

Altså er prismodellen hos Klaviyo en lille smule dyrere end Drip – men giver også mulighed for at køre gratis, hvis du ikke har særlig mange abonnenter på dit nyhedsbrev.

Klaviyo eller Drip – hvad skal du vælge?

Som du måske kan fornemme, kan de to e-mailmarketingsystemer stort set det samme med nogle få undtagelser. Så hvilket et skal du vælge?

Når det kommer til stykket, handler det i bund og grund om, hvor godt de muligheder som de to systemer giver dig, passer til den måde, du kører din Shopify-webshop på. Samt hvilken brugergrænseflade og opbygning af systemet du finder mest tiltalende og nemmest at arbejde med.

Derfor kan det være en god idé at oprette et gratis prøveabonnement på begge systemer og så teste mulighederne af på en mailingliste, der kun indeholder dig selv, dine ansatte og måske et par kunder, som I kender ekstra godt.

Derudover handler det om at vurdere:

  • Hvor godt de to systemer understøtter den målsætning, du har med din e-mailmarketing.
  • Hvor meget du forventer, at din forretning og især antallet af abonnenter udvikler sig.
  • Hvilke integrationer, automatiseringer og segmenteringer du har brug for.
  • Om du har behov for at bruge sms’er i din markedsføring og support af kunderne.
  • Dit behov for at arbejde med flere sproglag i de e-mails, du sender til kunderne.
  • Hvilke andre systemer du har brug for at integrere dit e-mailmarketingsystem med.
  • Svartiden på og kvaliteten af svarene fra supporten hos de to forskellige systemer.
  • Sikkerhedsprotokoller, GDPR-overholdelse og så videre.

Samt naturligvis hvor mange penge du er villig til at investere i et avanceret e-mailmarketingsystem til din Shopify-webshop.

Har du brug for hjælp til at træffe din endelige beslutning, er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte mig.

Konkurrence

Similar Posts

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *