Er det et problem, at Shopify ikke er opensource?

Dette er faktisk det første blogindlæg, jeg nogensinde har skrevet på bloggen, da jeg indtil videre har fokuseret på at oprette sider, hvor jeg viser, hvordan du opsætter WooCommerce eller Shopify. Men på det seneste er jeg blevet stillet en del spørgsmål, som er oplagte at svare på igennem denne blog.

Dette indlæg handler ikke om Shopify er en god løsning (det er det), hvis du gerne vil have en webshop. Men jeg hører ofte samme modargumenter, når det kommer til en webshop i Shopify. Kritikken af Shopify kommer primært fra open-source folk, da Shopify er en lukket løsning, og den slags giver altid fordele og ulemper.

Det primære problem med Shopify er, hvad sker der med dit indhold, hvis du beslutter dig for at droppe Shopify og gå over på en anden platform.

Hvad sker der, når du dropper Shopify?

Det er her, at jeg hører flest brokke sig over Shopify, og det er almindeligt, at jeg hører udtrykket “De ejer dit indhold, hvis du vælger dem.” Lad os starte med at slå først, at de ikke ejer dit indhold, og selvfølgelig kommer Shopify ikke efter dig, hvis du overfører dine produkter, indlæg osv. til en anden side.

Men hvad er problemet så?

Problemet er, at du kun kan overføre dine produkter, kollektioner og kunder via en CSV fil og ikke dine blogindlæg og sider. Det betyder, at hvis du har 20 sider og 100 blogindlæg, kan du kun overføre dem til en ny webshop platform ved hjælp af copy paste metoden. Det tager lang tid, hvis du har mange indlæg, hvor der er masser af billeder. Ja, dem skal du også selv indsætte.

Dine produkter burde ikke være et problem, da de kan overføres via en CSV fil, som du bl.a. kan uploade til WooCommerce.

Jeg siger til, hvis jeg finder en god løsning på problemet, men pt. har jeg ikke fundet en god løsning på det, da jeg ikke har haft brug for at lukke nogle webshops, som var opbygget med Shopify. Folk er glade for deres Shopify webshops.

Jeg ved, at det er svært at spå om fremtiden, og derfor kan det også være svært at vide, om det vil blive et problem for din webshop i fremtiden. Men det er klart noget, du skal tænke over, da du enten selv skal flytte alle dine indlæg eller betale en anden for det, hvis du ønsker at flytte væk fra Shopify.

Det kan godt ende med at blive dyrt, hvis du har mange timers arbejde, da det ser ud til, at det skal gøres manuelt.

(PS: Hvis du har en løsning på problemet, må du meget gerne smide en kommentar.)

Søgemaskineoptimering

Shopify fungerer altså rigtigt godt, når det kommer til søgemaskineoptimering, og du burde ikke opleve nogle problemer med dine placeringer, som kan spores tilbage til problemer med Shopify. Det er i hvert fald aldrig noget, som jeg har oplevet.

Ulempen ved Shopify er, at du ikke selv bestemmer, hvordan dine url’s ser ud. Shopify er opbygget på en bestemt måde, derfor kan du ikke lave flotte korte link til dine produkter.

Produkter ser sådan ud: dinshopifyshop.dk/products/dit-produkt

På samme måde vil dine sider hedder “pages” og kollektioner hedder “collections.”

Dvs. at det er en meget lille del af dit url, som du kan gøre noget ved. Der kommer selvfølgelig til at stå dit produkt og navnet på dine blogindlæg. Men du vælger ikke, hvad der står foran det.

Hvis du kommer fra en gammel webshop med en anden url struktur, er din eneste løsning, at du laver “redirect” i Shopify.

Redegeringsmuligheder i Shopify

Det fungerer fint, hvis du ikke har de store behov. Indlæg og sider fungerer på samme måde som WordPress, Det er ikke ligeså godt, men det er tæt på.

Dog har jeg til tider oplevet bugs med deres redegering med ens sider, men det er ikke værre, end du kan skrive til enten Shopify eller dem, som har lavet dit tema. De plejer at kunne ordne problemet.

Hvis din Shopify skal kunne bestemte ting eller flere ting, skal du investere i nogle af de mange apps, som er skabt til systemet. Hvis du skal have apps, koster de stort set altid penge (mailchimp gør f.eks. ikke), hvor mange andre webshopsystemer har rigtig mange gratis plugins tilknyttet.

Alle apps har dog en gratis prøveperiode, så man kan se, om det er noget værd.

Er Open Source så bedre?

Det kommer helt an på dit behov. Shopify er en god løsning, hvis du gerne vil i gang med at sælge produkter og vil have en hurtig og stabil løsning. Jeg har stadigvæk ikke oplevet nogle problemer med Shopify.

Personligt elsker jeg at arbejde med Shopify, da det er en god webshopplatform, hvis man vil bruge sin tid på sælge sine produkter.

Hvis du overvejer Shopify, vil jeg anbefale dig, at du starter med 14 dages gratis prøveperiode, hvor du kan prøve at sætte din webshop op.

I denne periode skal du tænke over, hvad du gerne vil have, at din webshop skal kunne, og om du skal få designet et tema, eller om du allerede kan finde et tema, som passer til dit formål.

Prøv Shopify gratis i 14 dage

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *