|

Sælg Til Hele Verden – Næsten – 2023

Har du en velkørende dansk webshop, ligger det lige for at udvide dit marked, ved at begynde at sælge til udlandet. Men hvordan kommer du i gang med det? Hvad skal du være opmærksom på? Og hvordan løser du udfordringerne på en nem og enkelt måde? Det får du svar på i denne artikel.

Alt for mange webshops kigger kun mod Danmark, når de sælger deres varer. Jeg ejede på et tidspunkt selv en niche webshop, hvor jeg solgte billige computersleeves på det danske marked.

Der var som sådan ikke noget galt med nichen, andet end at den var alt for lille til det danske marked. Hvis jeg havde udvidet til hele Europa, havde der været bedre mulighed for at få omsætningen højt nok op til, at nichen gav mening for mig.

Så havde jeg fået mere volumen på salget, og kunne have fået bedre rabatter hos mine leverandører. Det ville have givet mig en meget bedre bundlinje.

Verden er mere end Norden

Men selv om du ikke har en nichewebshop, er det stadigvæk en god ide at udbrede din webshop til resten af verden. Det er oplagt at udvide til EU, da dine kunder slipper for bøvlede toldregler. Ulempen er selvfølgelig de mange sprog i Europa.

Men til at starte med, kan du begynde med tysk.

Selvfølgelig er der ikke noget galt i at starte med Norge og Sverige. Det virker som et trygt marked, da de tænker på samme måde som danskere. Her virker hele Europa som en noget større udfordring. Ikke bare på grund af sproget. Også på grund af folks mindset, samt forskellige momsregler, og praktikken med både oversættelse af indhold på webshoppen og håndteringen af pakkerne.

Tyskland – det første step ud i Europa

Så vil du tage hul på alle de udfordringer, og få dem løst, er det mest logisk at starte med at kigge i retning af vores tyske naboer. Her begynder vi at møde folk, der tænker anderledes end os skandinaver. Det gør Tyskland til en god test, inden du kaster dig over resten af Europa.

Samtidig rammer du 90 millioner potentielle kunder i et hug. Der er en god grund til, at Tyskland er vores største handelspartner

Storbritannien er ikke så oplagt som før

Tidligere var Storbritannien også en oplagt mulighed som dit første skridt ud i verden. Det er et land og et folk, vi kender indgående fra tv-serier, film og måske ligefrem besøg. Og så taler de engelsk. Det gør det nemmere at komme i gang med de omkring 60 millioner potentielle kunder, som bor der.

Men efter Storbritanniens udtræden af EU i 2021, skal der betales told og moms på varer, der sendes derover fra Danmark. Derfor skal du sikre, at de nødvendige told- og andre afgifter er inkluderet i prisen på dine varer, når du sælger til kunder i Storbritannien.

Samtidig er der kommet nye regler for CE-mærkning i Storbritannien, som ikke længere følger EU’s standarder. Og så skal du til at overholde både EU’s og Storbritanniens GDPR-regler for alle de engelske kunder.

Det har gjort Storbritannien til et noget mere besværligt marked at gå ind på.

Morningscore

Hvad holdt mig tilbage, og hvad kan du lære af det?

Det virker overskueligt at sælge til udlandet, hvis du har en lille webshop. Så er der ikke så mange varer og produktkategorier, som du skal have oversat beskrivelser til.

Men hvordan fungerer det lige, hvis du vil sende varer til udlandet?

Svaret er, at det fungerer meget på samme måde. Men det er besværligt at finde priser, og hvem du skal bruge til at sende dine varer afsted til kunderne? Og selv om PostNord er oplagte at spørge til råds, har jeg aldrig haft meget glæde af dem. De virker kun til at have interesse i at servicere de helt store webshops.

Det forstår jeg godt. Men en lille webshop kan sagtens vokse sig stor, hvis den har den rette strategi. Om du sælger børnetøj eller gadgets, er der ingen god grund til, at du ikke skulle udvide din forretning til hele EU. I hvert fald til de store lande i EU.

Let løsning på forsendelsesproblemet

Heldigvis har der i efterhånden nogle år, været en nem løsning på forsendelsesproblemet.

For med forsendelsestjenester som Shipmondo og Webshipper får du adgang til nem forsendelse til udlandet og rabatter på forsendelsespriserne, du ikke selv ville kunne opnå. Medmindre du har en meget stor webshop.

For som bruger af tjenesterne, får du forsendelsen til den pris (plus et lille overhead), som tjenesterne har forhandlet sig frem til med de enkelte transportfirmaer på baggrund af det samlede antal forsendelser, som tjenesterne genererer.

Begge tjenester tilbyder forsendelse med både de velkendte PostNord, GLS, DAO og Bring, og stort set ethvert andet dansk eller internationalt transport- eller pakkefirma, du kan komme i tanke om. Og du har frit valg på alle hylder.

Det hele foregår online. Du vælger bare en transportør, bestiller på tjenestens side, og udskriver en pakkelabel. Eller også bruger du den nemme integration som begge tjenester tilbyder til de fleste webshopplatforme, herunder Shopify og WooCommerce.

Forsendelse, som kunderne kender det fra de store webshops

Med integrationen kan du tilbyde forsendelse til enhver afkrog af verden (næsten) og give dine kunder de samme valgmuligheder mellem forskellige transportører, og den samme nemme måde at vælge leveringssted på, som du kender fra de største webshops.

Så når f.eks. en kunde i Tyskland bestiller varer fra din webshop, får de oplyst den korrekte fragtpris (inkl. dit eventuelle markup), så snart de har indtastet deres adresse. Og fragtprisen lægges til prisen på den samlede ordre, så kunden kan betale det hele på en gang.

Samtidig automatiseres bestillingen af forsendelsen. Derved bliver alt oprettet i tjenestens system, og du kan udskrive en pakkelabel fra det valgte distributionsfirma. Du kan tilmed bestille afhentning af dine forsendelser på din adresse. Og ellers kan du bare indlevere dem i den nærmeste pakkeshop eller distributionscentral.

Så ved at vælge en af disse to tjenester, får du ikke alene løst de transportudfordringer, du har ved at sælge til udlandet. Du får også skabt en større troværdighed omkring din webshop, skal bruge meget mindre tid på at håndtere forsendelser, og får tilmed en større rabat på forsendelsesprisen, end hvis du selv havde stået for det.

Morningscore

Husk at have styr på momsen

Når du sælger til private forbrugere i EU, skal du opkræve lokal moms af salget. Altså skal du kende momssatserne i de forskellige EU-lande. Samt registrere, hvor meget du har solgt for til private forbrugere i de enkelte EU-lande.

For hvis du sælger for mere end samlet 10.000 € til private i andre EU-lande, skal du enten registreres i en særlig EU-momsordning kaldet One Stop Moms (indlysende forkortet OOS). Eller lade dig momsregistrere i det enkelte EU-land.

Vælger du OOS-løsningen, kan du nøjes med at afregne EU-momsen til SKAT i Danmark. Det er meget nemmere end at oprette din webshop som et firma i hvert enkelt EU-land, og afregne momsen direkte med skattemyndigheden i det pågældende land.

Men du skal stadig have styr på momssatserne i de forskellige lande – og sikre dig, at du registrer, hvor meget du sælger for til private i hvert land.

Heldigvis kan du få tjenester som StoreBuddy eller IEX til at håndtere momssatserne. Samtidig kan de to tjenester hjælpe dig med at gennemskue udbetalingerne fra din kortindløser, og klare mange andre regnskabsmæssige udfordringer ved at have en webshop.

Og så er der lige sprogudfordringen

Når du skal sælge til kunder i flere lande, kræver det selvfølgelig også, at din webshop findes på flere sprog.

Det kan heldigvis løses elegant og enkelt ved at arbejde med flere sproglag på de enkelte sider på webshoppen. Det kan du få udvidelser og tjenester, som kan hjælpe dig med at sætte op.

Så bliver din webshop altid vist på det rigtige sprog baseret enten på kundens lokation eller det domænenavn, de har brugt i adressen.

For skal din webshop fremstå troværdig, skal den have et lokalt domænenavn. Eller et tydeligt lande- eller sprognavn i webadressen.

Når folk skal købe noget, tæller hvert eneste ord

Samtidig er det vigtigt, at du får lavet nogle gode oversættelser til de enkelte sprog. For er der bare den mindste sproglige fejl i teksterne på din webshop, taber du troværdighed i kundernes øjne.

Derfor er det ikke nok at flække en hurtig oversættelse sammen med Google Translate. Eller sætte ChatGPT til det. Eller et andet automatiske system, som oversætter tekster for dig.

Du skal have fat i nogle dygtige folk, der har oversættere, som er vokset op med det pågældende sprog, og også gerne bor i landet.

Se sådan på det: Hver eneste sparede krone på oversættelsen af dine tekster, kan ende med at koste dig mange gange det sparede beløb i omsætning, hvis der er fejl i teksterne.

Webshop på flere sprog i Shopify

I Shopify skal du bruge en app, som hedder Langify, til at styre de forskellige sproglag. Alternativt kan du også købe flere Shopify webshops på hvert sit sprog. App’en koster 17,50 USD om måneden. Så det er langt billigere end at have flere webshops.

Med Langify får du mulighed for at håndtere alt teksten på din webshop på flere sprog. Så i takt med at du får oversatte tekster til produktsider, kategorisider, forsider, knapper og menuer, skal de ”bare” sættes ind. Mange oversættere tilbyder også at stå for den del af processen, fordi de anvender et værktøj, som kan hente originalteksten, og returnere teksten til de enkelte sproglag.

En anden fordel ved Langify er, at dine kunder får vist priserne på webshoppen i din hovedvaluta. Så hvis du har valgt danske kroner, vil din kunder se dette beløb, når de checker ud. Men hvis din Shopify webshop er sat op til det, kan du godt arbejde med flere valutaer. Så vises priserne i den lokale valuta – hvilket oftest vil være euro.

Læs mere om Langify. Og hvis du ikke Shopifys webshopløsning, kan du læse min guide til at opsætte en Shopify webshop.

Webshop på flere sprog i WooCommerce

I WooCommerce er det lettere at håndterer flere sprog. Her findes flere forskellige plugins, som kan klare jobbet for dig.

Jeg kan dog bedst lide det system, som hedder WPML – WordPress MultiLanguage. Det koster 99 USD for et års opdateringer og support i den version, som du skal bruge til en webshop.

WPML giver dig mulighed for at håndtere flere sprog. Og WPML kan også håndtere multi-currency, så dine kunder kan se prisen på dine produkter i deres valuta. Også når de checker ud.

Du kan læse mere om WPML lige her.

SÅDAN!

Nu har jeg lige udryddet alle de udfordringer og undskyldninger du har, for ikke at udvide din forretning til hele verden. Held og lykke med det og sig til, hvis du skal have hjælp til noget af det.

Konkurrence

Similar Posts

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *