Lillat coverbillede med LavEnWebshops logo i højre hjørne
|

Køb af domæne og webhotel til din webshop

Når du vil åbne en webshop på nettet, skal du først finde et godt domænenavn, der er ledigt. Dernæst skal du købe plads til domænet på et webhotel. Hvordan du gør det nemmest, og hvad du skal være opmærksom på, når du vælger domænenavn og webhotel, ser vi nærmere på i denne guide.

Før du kan åbne din webshop på nettet, skal du først finde på et godt, beskrivende navn til butikken. Og finde et godt webhotel til en fornuftig pris, som du kan have webshoppen liggende på.

Det handler om at købe et domænenavn, og vælge en udbyder af webhoteller, som giver dig den nødvendige kapacitet til at køre webshoppen, så de besøgende altid får den bedste oplevelse med din online butik. Se guiden til valg af webhotel nederst på siden.

Morningscore

Den nemmeste måde at starte din webshop på

Den nemmeste måde at gøre det på, er faktisk først at vælge webhotellet, og så bestille domænenavnet i forbindelse med, at du opretter webhotellet. 

For selv om det er Punktum.dk, der håndterer de danske domænenavne som ender på .dk, henviser de alligevel til en forhandler, når først du skal bestille et ledigt domæne.

Så du kan lige så godt bestille domænenavnet sammen med webhotellet hos den udbyder, du har besluttet dig for. Det foregår ved hjælp af en online guide, hvor du først finder et ledigt domænenavn, og derefter vælger hvilken størrelse webhotel, du har brug for.

Vælger du f.eks. hostingudbyderen Simply, foregår det således:

  1. Tryk her for at komme ind på Simply. Her betaler du en meget lav månedlig pris for webhotellet det første år. Det gør det billigere at starte din webshop op. Men du skal så være opmærksom på, at den månedlige pris bliver væsentligt højere efter første år. Men til den tid skulle din omsætning i webshoppen gerne være så stor, at det ikke betyder det store.
  2. Klik på Bestil din pakke nu-knappen. Så åbnes guiden.
  3. Start med at indtaste det domænenavn, du drømmer om til din webshop – eller rul ned og læs guiden til, hvordan du finder et godt domænenavn til en webshop nedenfor. Domænenavnet skal være ledigt, for at du kan købe det. Klik på Vælg-knappen for at tjekke, at domænet er ledigt, og kan købes.

    Brugergrænseflade for valg af domænenavn hos Simply, der viser processen for at tjekke og vælge et ledigt domænenavn til webshoppen.
  4. Er domænet ledigt, går guiden videre til næste trin. Her skal du indtaste dine kontaktoplysninger. Er domænet ikke ledigt, kommer guiden med nogle forskellige alternativer. Eller du kan prøve med et andet domænenavn. Og så fortsætte med dette trin, når du har fundet et ledigt domænenavn, som er velegnet. Udfyld felterne med kontaktoplysninger, og klik på Fortsæt bestilling-knappen.

    Formular, hvor bruger udfylder kontaktoplysninger og vælger type af webhotel, herunder muligheder for PHP-platformen til WordPress-kompatibilitet.
  5. Nu åbner Jeg handler som-ruden. Her skal du angive, om du er en privatperson, en momsregistreret virksomhed eller en virksomhed, forening eller lignende uden momsregistrering. Foretag det nødvendig valg. Vælger du Momsregistreret virksomhed-feltet, skal du også lige indtaste dit CVR-nummer for verifikation.
  6. Lige nedenunder skal du vælge, hvilken type webhotel du ønsker. Her vælger du PHP, fordi det er den platform, som WordPress kører på.
  7. Dernæst skal du vælge, hvor lang tid der skal gå mellem, at du betaler for domænenavn og hosting af din webshop. Bemærk: Du skal betale for den første periode, når du opretter webhotellet – hvor meget fremgår af Din bestilling-ruden øverst til højre på siden. Samtidig kan du slå Forny automatisk ved udløb-feltet til. Så fornyer Simply automatisk domænenavn og webhotel, så du ikke mister dit domænenavn og din webshop ved en forglemmelse. Vælg også, om du vil modtage Simply’s nyhedsbreve.

    Sammenfatning af valg til webhotel og domæne, hvor brugeren accepterer Simply.coms betingelser og klikker "Fortsæt bestilling" for at gennemføre opsætningen.
  8. Nu mangler du bare at markere Jeg accepterer betingelser for Simply.com-feltet øverst i Din bestilling-ruden og klikke på Fortsæt bestilling-knappen.
  9. Dernæst skal du bekræfte de betingelser, som du opretter dit domænenavn under hos Punktum.dk. Har du allerede andre danske domænenavne, kan du med fordel angive dit eksisterende Punktum.dk handle i Eksisterende Punktum.dk handle-feltet. Så kan du administrere det nye domænenavn sammen med dem, du allerede har hos Punktum.dk. Markér, udfyld de nødvendige felter, og klik dernæst på Bekræft-knappen.

    Sidste trin i processen hos Simply, hvor brugeren bekræfter domænekøb og webhotel via Punktum.dk-link i bekræftelsesmailen.
  10. Så mangler du bare at gennemføre betalingen med dit betalingskort. Så klarer Simply oprettelsen af domænet – som du får en mail om, at du skal bekræfte hos Punktum.dk ved at klikke på et link i mailen – og dit webhotel.

Så er du klar til at gå i gang med at installere WordPress.

Hvordan finder du et godt domænenavn til din webshop?

Det rigtige domænenavn kan være afgørende for din webshops succes. Et godt domænenavn er nemt at huske, giver relevans for dine kunder, og styrker din webshops brand.  

Det gør du ved at gå frem efter disse 3 overordnede trin:

1. Undersøg om domænenavnet er ledigt

Den allerførste betingelse for, at du kan bruge et domænenavn, er, at der ikke er andre, som har taget det. For selv om du måske ikke umiddelbart får vist en hjemmeside, når du indtaster domænenavnet, kan der godt være nogen, som bruger det. Så start med at tjekke om det domænenavn, du overvejer, er ledigt ved at indtaste det i søgefeltet hos Punktum.dk.

Alternativ guide til valg af webhotel og køb af domænenavn, med fokus på anbefalede leverandører i Danmark.

2. Tjek om andre ejer retten til domænenavnet?

Selvom domænenavnet er ledigt, skal du stadig sikre dig, at det ikke krænker nogens varemærkerettigheder. Eller at navnet allerede anvendes af et firma, der bare ikke har registreret navnet som domænenavn. Så slå domænenavnet op i CVR-registeret. Og undersøg om navnet er varemærkebeskyttet hos Patent- og varemærkestyrelsen. I begge tilfælde uden at medtage ”.dk” i navnesøgningen.

3. Undersøg, om det rent faktisk er det rigtige navn

Er domænenavnet ikke allerede i brug eller beskyttet på anden vis, bør du holde det op mod nedenstående tjekliste, før du lægger dig endelig fast på navnet:

  • Er det kort, og let at stave? – Lange eller komplekse domænenavne kan være svære for dine kunder at huske og skrive korrekt. Jo kortere og enklere navnet er, desto nemmere er det at få kunderne til at finde tilbage til din webshop. Og er der åbenlyse muligheder for at stave forkert, bør du også købe disse domænenavne og viderestille dem til din webshop på det rigtige domænenavn.
  • Vælg et navn, der beskriver, hvad du sælgerTænk over, hvad din webshop sælger, og forsøg at opsummere det på en beskrivende måde i domænenavnet på webshoppen. Eller hvilke vigtige fordele din webshop giver kunderne. Sælger du f.eks. håndlavet keramik, kunne ord som “keramik”, “håndlavet”, eller “potter” være oplagte af medtage i navnet. Og vil du gerne være kendt for den billigste pris på markedet, kan ord som ”lavpris” eller lignende være smarte at få med. F.eks. ”lavprispotter.dk”, hvis du sælger billige lerkrukker til haven.
  • Tænk på din målgruppe – Hvem er dine kunder? Brug ord og vendinger, der tiltaler dem. Tænk også over, hvad almindelige mennesker kalder den slags produkter, du sælger. F.eks. er der mange, som ikke vil forbinde ”armaturshoppen.dk” med nogen, der sælger vandhaner, fordi ”armatur” er en fagbetegnelse for vandhaner blandt vvs-folk.
  • Undgå unødvendige bindestreger og tal – Er der f.eks. bindestreger eller tal i domænenavnet, kan det gøre det sværere at huske for dine kunder. Så hold dig til bogstaver, medmindre tal er en del af dit brand (som f.eks. “24”, der indikerer at din webshop altid har åben, som i “potter24.dk”). Omvendt kan der også være navne som f.eks. ”lavpris-potter.dk”, mange vil stave med bindestreg. Er det tilfældet, anbefaler vi, at du køber begge domænenavne.
  • Er dit firma allerede et kendt brand? – Så kan det være fordelagtigt at inkludere det i domænet. F.eks. ved at tilføje et ”shop” efter brandnavnet. Det giver domænenavnet en genkendelig identitet, og gør det lettere for dine kunder at huske og dele navnet med andre.
  • Overvej andre domæneendelser – Er det domænenavn, du drømmer om, allerede taget. Og er selve domænenavnet uden endelsen ”.dk” ikke varemærkebeskyttet, kan du overveje at vælge en anden endelse efter domænenavnet. Som f.eks. “.shop” eller “.store”. 
  • Tænk langsigtet – Vælg et domænenavn, der ikke begrænser dine fremtidige muligheder. Hvis du f.eks. kun sælger keramikpotter eller vandhaner nu, kan det være, at du senere vil udvide din produktportefølje med f.eks. urtepotteskjulere eller køkken- og håndvaske. Kunne det blive aktuelt for dig? Så vælg ikke et domænenavn, der gør det svært at udvide med nye produkttyper.
  • Lad dem smage på navnet – Få feedback på valget af domænenavn til din webshop fra kollegaer, venner, familie eller potentielle kunder. Lyt til deres mening – virker navnet naturligt? Er det nemt at huske? Eller kan folk spotte problemstillinger ved navnevalget, du ikke selv har tænkt over?
Vendino - Dropshipping

Hvordan vælger du den rigtige størrelse webhotel til din webshop?

De fleste udbydere af hosting tilbyder forskellige størrelser af webhoteller. Det som gør forskellen, er oftest to ting: Mængden af lagerplads på webhotellet (målt i GB – gigabyte) og hvor meget processorkraft (CPU), du får til rådighed (målt i MB – megabyte – og antal kerner).

Typisk fungerer det sådan, at jo mere lagerplads du vælger, jo mere processorkraft får du også adgang til. Og jo højere bliver den månedlige pris på leje af webhotellet. 

Så selv om du oftest får rigelig med plads til software, databaser, billeder og så videre ved at vælge det billigste webhotel, kan det give din webshop nogle performance-udfordringer på sigt. Særligt, hvis du får en meget velbesøgt webshop med mange kunder. 

Men heldigvis kan du altid opgradere til et større webhotel, hvis det bliver nødvendigt – uden at du skal ændre på noget ved den eksisterende installation eller den nuværende opsætning på selve webshoppen.

Den vigtigste valgparameter er processorkraften

Så den vigtigste valgparameter, når du skal vælge dit webhotel, er, hvor meget processorkraft du får, målt i hvor meget hukommelse (MB) og hvor mange kerner du får adgang til på den server, som driver webhotellet.

Her gælder det, at jo mere hukommelse og jo flere kerner du har adgang til på processoren (CPU’en) på den webserver, der kører dit webhotel, jo flere besøgende kan du betjene i din webshop på en gang.

Hvor mange kunder, du har samtidig, kan være svært at gisne om, når du opretter webhotellet til din webshop. Så medmindre du på forhånd ved, at du kan forvente mange besøgende fra starten – f.eks. fordi du har et kendt brand, der nu åbner sin egen webshop – kan du sagtens starte med det mindste webhotel på serveren. Og så opgradere senere.

Du deler ressourcerne med de andre webhoteller

Samtidig skal du være opmærksom på, at dit webhotel kun er ét af mange webhoteller på den samme webserver. Altså kommer din webshop til at dele serverens ressourcer med andre brugere. Og i værste fald kan andre webhoteller på webserveren får den til at gå ned. 

Dog vil du – hos de seriøse udbydere af webhoteller – altid være sikret minimum den mængde hukommelse og det antal kerner, du betaler for i din webhotel-pakke. 

Omvendt, er du også begrænset til kun at have adgang til den mængde hukommelse og det antal kerner, du betaler for. Så har du brug for mere lagerplads, kan du f.eks. ikke oprette nye varer, fordi der ikke er mere lagerplads til billederne. 

Og kommer der så mange besøgende, at det antal kerner og den mængde hukommelse, du har adgang til, ikke er nok, vil de besøgende opleve langsommere svartider fra din webshop. Det er skidt for kundeoplevelsen. 

Hold løbende øjne med ressourceforbruget på dit webhotel

Derfor er det vigtigt, at du løbende holder øje med, om der opstår kapacitetsproblemer med processorkraften på dit webhotel. Det kan du oftest se i administrationspanelet på dit webhotel. 

Kniber det tit med kapaciteten, kan du opgradere webhotellet til en større model. Det koster typisk et mindre gebyr at opgradere til et større webhotel. Ligesom du fremadrettet betaler en højere månedlig leje for webhotellet.

Omvendt kan du også spare penge på ”huslejen”, hvis der altid ser ud til at være ressourcer nok tilgængelige på dit webhotel. Dog skal du være opmærksom på, om en nedgradering betyder, at du løber tør for lagerplads på dit webhotel. Hvilket dog sjældent sker i praksis. Igen koster nedgraderingen et mindre gebyr. Men til gengæld bliver den månedlige leje fremover lavere.

Hvor mange samtidige besøgende svarer de forskellige størrelser webhoteller til?

Det er ikke sådan, at det står mejslet i sten, hvor meget processorkraft dit webhotel har brug for. Det afhænger helt og holdent af, hvad de enkelte brugere foretager sig på webshoppen. 

Men ud fra hvor mange antal samtidige brugere, du forventer, der er på din webshop på de tidspunkter på døgnet, hvor der er flest besøgende, bør du vælge denne størrelse webhotel:

Antal samtidige brugere:Processorkraft:
10-20 samtidige brugere1 kerne og 512 MB hukommelse
30-50 samtidige brugere2 kerner og 1024 MB hukommelse
50-100 samtidige brugere3 kerner og 1576 MB hukommelse
150-200 samtidige brugere4 kerner og 2048 MB hukommelse

Hvad gør jeg, hvis det største webhotel ikke er stort nok?

Får du brug for et webhotel med en større kapacitet end det største, som din udbyder tilbyder, kan du overveje at skifte til en såkaldt Virtuel Private Server – også kaldet en VPS.

Her får din webshop sin egen virtuelle server på en fysisk server, som er opdelt i flere logiske (virtuelle) servere. Altså deler du stadig processorkraft med andre kunder på serveren. Men du har din helt egen webserver, som ikke deler ressourcer med andre hjemmesider eller webshops. Og risikerer ikke, at en anden kunde på serveren kan trække hastigheden på din hjemmeside ned. Eller får serveren til at gå ned.

Det er en væsentlig dyrere løsning, som de fleste udbydere af webhoteller også tilbyder kunderne. Og hjælper dem med at migrere over på. Men har du kundeunderlaget, er det en minimal forøgelse af udgifterne til at drive din webshop i forhold til den forbedring af kundeoplevelse – og de mange flere kunder – du får ressourcer til at betjene.

Similar Posts

2 Comment

  1. Fin guide til hvordan man kommer i gang med sin webshop, måske du også kunne vise hvor let det er med shopify?

    1. Hej Patrick

      Ja, det er en god idé. Langt hen af vejen skal man blot købe et domæne og så skal man skifte DNS til det. Shopify har gode guides til det, men ja de er på engelsk. Så jeg vil sætte det på min todo liste. Har du et domæne, der skal flyttes, for jeg har ikke noget lige nu, og hvis du alligevel havde et, kunne jeg bruge det.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *