Nu kan Shopify og WordPress arbejde sammen

wordpress shopify plugin

Shopify har endelig lavet et plugin til WordPress. Nu kan dine besøgende købe produkter direkte fra din WordPress hjemmeside/blog, uden at du behøver installere WooCommerce. Det betyder ren praktisk, at du faktisk benytter det gode shoppingsystem, som Shopify har og kombinerer det med indholdsdelen i WordPress.

Alt det kræver er, at du har et billigt abonnement hos Shopify, og så kan du oprette produkter hos dem, som du indsætter på din blog eller hjemmeside.

Hvorfor ikke bare bruge WooCommerce?

Det er en løsning for dig, som allerede har en blog eller hjemmeside, hvor du gerne vil sælge produkter. WooCommerce er en stor løsning, som gør din hjemmeside til en webshop. Det kræver, at du får en masse nye sider til din blog, som webshopdelen skal bruge. Det behøver du ikke, hvis du bruger dette plugin.

Selvfølgelig kan du godt bruge WooCommerce på samme måde, men jeg må indrømme at webshopdelen er super let at opsætte i Shopify. Det er f.eks. let at oprette betalingsmetoder i Shopify, uden at du behøver hente endnu en plugin til WordPress.

På den måde kan du sælge produkter i din blog eller hjemmeside ved hjælp af kun et plugin, og du får et webshopsystem, som bare virker.

Hvem kan bruge det?

Det er mest oplagt for folk, der har en hjemmeside eller blog, hvor de gerne vil sælge nogle produkter. I stedet for at promovere andres produkter er det oplagt at begynde at sælge sine egne produkter.

Hvis du kun vil have en webshop, er denne løsning næppe det, som du leder efter. Så skal du oprette en hel webshop i enten WooCommerce eller Shopify.

Hvordan skal det bruges?

Det er simpelt. I dit WordPress kontrolpanel henter du følgende plugin: Shopify eCommerce Plugin – Shopping Cart.

Når du har hentet den, skal du blot signe op til en konto hos Shopify (gør du fra denne plugin) eller bruge en konto, som du allerede har. Herefter kan du vælge dine produkter og betalingsmetoder.

Du kan nu indsætte dit produkt og en køb knap i indlæg, sider og/eller sidebar. Når dine besøgende trykker på købknappen, popper der en checkout side op, hvor de nu kan købe dit produkt.

Du kan også vælge at linke til dit produkt eller indkøbskurv, hvis du mener, at det er for voldsomt at linke til din checkout side. Det kan f.eks. være en god idé, hvis du har flere produkter, som du gerne vil sælge.

Dvs. at dine besøgende behøver ikke forlade din WordPress blog eller hjemmeside for at købe det produkt, som du viser til dem.

Hvad koster det?

Det koster 9 usd om måneden, hvis du kun skal bruge Shopify platformen til WordPress.

Hvis din hjemmeside eller blog skal sælge produkter uden at have en decideret webshop, vil jeg klart vælge denne plugin.

Hvis du skal have hjælp til at opsætte det, smider du bare en kommentar til dette indlæg. Hvis du allerede har en succesfuld blog eller hjemmeside i WordPress, burde du have en god forståelse for, hvordan du henter og benytter dette plugin.

Jeg håber, at nogen af jer kan bruge dette plugin til at sælge nogle produkter på jeres blog eller hjemmeside.

Sælg til (næsten) hele verden

Alt for mange webshops kigger kun mod Danmark, når de sælger deres varer. Jeg ejede på et tidspunkt selv en niche webshop, hvor jeg solgte billige computersleeves på det danske marked.

Der var som sådan ikke noget galt med nichen, andet end den var alt for lille til det danske marked. Hvis jeg havde udvidet til hele Europa, havde der været bedre mulighed for at få omsætningen højt nok op til, at nichen gav mening for mig.

Selv hvis du ikke har en nichewebshop, skal du stadigvæk få din webshop ud til resten af verden. Det er oplagt at udvide til EU, da dine kunder slipper for bøvlede toldregler. Ulempen er selvfølgelig de mange sprog i Europa, men du kan starte med tysk og engelsk.

Mere end Norden

Der er ikke noget galt med at sælge til Norge og Sverige. Det virker som et trygt marked, da de tænker på samme måde som danskere. Det virker også til, at mange bliver skræmt af de mange forskellige sprog, som Europa har.

Men hvis vi tager Storbritannien, som de fleste nok godt kan overskue, da de taler engelsk, bor der omkring 60 millioner mennesker. Det er et stort og spændende marked. Der er også voresz tyske naboer, hvor du rammer over 80 millioner mennesker.

Selvfølgelig skal du da også tage Norden med, men du skal ikke glemme vores store nabo i syd. Der er en grund til, at Tyskland er vores største handelspartner

Hvad holdt mig tilbage og hvad kan du lære af det?

Det virker overskueligt at sælge til udlandet, når man har en lille webshop. Vi kender alle sammen til Post Danmark, men hvordan fungerer det lige, hvis du vil sælge varer til udlandet?

Svaret er, at det fungerer på meget samme måde, men det er besværligt at finde priser og hvem du skal bruge til at udsende.  Post Danmark har jeg aldrig haft meget glæde af, da de især virker til at gå op i de store webshops.

Jeg forstår det godt, men en lille webshop kan sagtens vokse sig stor, hvis man har den rette strategi for sin webshop. Om du sælger børnetøj eller gadgets, er der ingen god grund for, hvorfor du ikke skulle udvide din forretning til hele EU. I hvert fald med de store lande i EU.

Heldigvis er der kommet en løsning på problemet, da der nu findes to fantastiske udbydere til at hjælpe dig med at sende varer ud i verden. De hedder Pakkelabels.dk og Webshipr.

Begge har integrationer til de fleste webshopplatforme, også Shopify og WooCommerce.

Let løsning på problemet

De er løsningen på dit problem, da du med det samme finder ud af, hvad fragt koster til andre lande. Desuden opnår de bedre aftaler med f.eks. Post Danmark, end du ville kunne gøre.

Det bedste er, at de kan integreres i de fleste webshopssystemer. Når en kunde fra Tyskland bestiller varer fra dig, vil de få fragtpris, når de har indtastet deres adresse.

Webshop på flere sprog i Shopify

Når du skal sælge til kunder i flere lande, kræver det selvfølgelig også, at din webshop findes på flere sprog.

For Shopify er der ikke nogen anden løsning, end du benytter en app, som hedder Langify. Alternativ kan du også købe flere Shopify webshop på hvert sit sprog. App’en koster 15 USD om måneden, så det er billigere end at have flere webshops.

Med Langify får du mulighed for at oversætte din webshop til flere sprog. Du skal dog selv oversætte alle ting. Så hvis du ikke kan tysk, skal du bruge nogle penge på at få det oversat.

Desuden vil dine kunder se priser i checkout som din hovedvaluta. Så hvis du har valgt danske kr, vil din kunder se dette beløb, når de checker ud. Hvis din Shopify webshop er sat op til det, kan du godt have flere valutaer på dine produktside.

Læs mere om Langify. Hvis du vil have en Shopify webshop, kan du læse min guide til det.

Gå til guide om at opsætte Shopify webshop.

Webshop på flere sprog i WooCommerce

I WooCommerce er det lettere at håndterer flere sprog. Der findes flere forskellige plugins, som kan klare jobbet for dig. Jeg kan bedst lide WPMl, som koster 79 USD for et års opdatering og support.

Den giver dig mulighed for at håndtere flere sprog, og WPML burde godt kunne håndtere multi-currency, så dine kunder kan se produkter i deres valuta, også når de checker ud.

Du kan læse mere om WPML lige her.

Nu har du ingen undskyldning for ikke at udvide din forretning til hele verden. Held og lykke med det og sig til, hvis du skal have hjælp til det.