Sådan vinder du flere salg og skaber mere trofaste kunder med en lukket Facebook-gruppe til din webshop

En lukket Facebook-gruppe kan blive dit hemmelige våben, når du skal kapre kunder fra konkurrenterne og få din webshop til at blive husket af dem, du gerne vil sælge dine produkter til. Det kræver lidt mere arbejde end traditionel markedsføring. Men til gengæld kan du skabe en hær af ildsjæle, som vil anbefale både gruppen og din webshop til alle deres venner. Læs med, og få en nøglefærdig køreplan.

Kunne det ikke være fantastisk, hvis du så at sige havde et drivhus, hvor du målrettet kunne opdyrke nye kunder til din webshop, som om de var tomater eller agurker. Og få dem til at blive ved med at komme tilbage og købe mere igen og igen?

Det er lige præcis, hvad du kan med en lukket gruppe på Facebook, hvor du samler folk, som enten kunne være interesserede i den slags produkter, som du sælger, eller allerede har handlet i din webshop.

Hvad er en Facebook-gruppe?

En Facebook-gruppe bruges ofte til at skabe virtuelle fællesskaber mellem Facebook-brugere. Her kan de så dele viden og erfaringer, føre diskussioner og nørde med nøje afgrænsede emner, interesser eller problemstillinger.

I gruppen kan du og medlemmerne oprette diskussioner, dele indhold, stille spørgsmål, få rådgivning, inspiration, tips & tricks og interagere med hinanden. Gruppens indhold kan omfatte både almindelige tekstopslag, billeder, videoer og links, ligesom du har mulighed for at sende live til gruppens medlemmer.

Og jo mere aktivitet du skaber i gruppen, jo flere relevante profiler vil Facebook promovere gruppen over for.

Vendino - Dropshipping

Hvad er en lukket Facebook-gruppe?

Når du opretter en gruppe på Facebook, kan du vælge enten at gøre gruppen åben for offentligheden – både men hensyn til at se og bidrage med indhold. Eller du kan begrænse adgangen til den målgruppe, du finder relevant for din webshop. Det sidste er en rigtig god idé, fordi du så har bedre kontrol over, hvem der lukkes ind i gruppen.

Samtidig skaber adgangskravene til gruppen en vis form for eksklusivitet og fællesskabsfølelse for medlemmerne. Det kan du fremme yderligere ved at komme f.eks. med eksklusive bonusser og tilbud til medlemmerne. Eller f.eks. give dem adgang til at købe produktnyheder før alle andre eller afholde eksklusive live-events kun for medlemmerne.

En lukket gruppe får de gode emner frem

Det, at du skal være medlem, for at kunne se og slå indhold op, gør samtidig medlemmerne mere trygge ved at dele deres tanker, erfaringer og udfordringer – særligt om mere fortrolige eller ”pinlige” emner.

Samtidig kan du definere, hvilken omgangstone og andre regler, der skal gælde for gruppen ved hjælp af et regelsæt, som jeg kommer nærmere ind på senere.

Det giver dig den fordel, at du nemmere kan slå ned på en aggressiv omgangstone og andre af de dårligdomme, som du tit ser på Facebook. Hvilket igen er med til at øge trygheden for medlemmerne.

For netop fordi gruppen er lukket, kan du smide de medlemmer ud, som ikke kan overholde den gode tone. Ja, du kan ligefrem smide medlemmerne så kraftigt ud af gruppen, at de end ikke kan finde gruppen på Facebook igen!

Hvad gør du ved snusende konkurrenter

Endelig kan du til en vis grad begrænse, hvor meget konkurrenterne kan følge med i, hvad du giver af tilbud og deler af viden med medlemmerne. Eller rettere, du kan gøre det mere besværligt for dem at finde ud af det, fordi folk skal godkendes af dig for at blive lukket ind i gruppen.

Men eftersom du jo næppe kender alle ansatte hos dine konkurrenter, kan du ikke dæmme fuldkommen op for det. For folk ansøger typisk om medlemskab af gruppen med deres private Facebook-profil. Men risikoen for at blive ”opdaget” som snushane, afholder mange fra at ansøge om medlemskab.

Det kan også have sine fordele at lukke konkurrenterne ind. For deltager de i diskussionerne, får du et bedre billede af, hvad de mener og tænker om de emner, som I har til fælles.

Undlad at acceptere ansøgninger fra Facebook-sider

Facebook-sider kan også ansøge om medlemskab af en gruppe. Men kun meget få lukkede grupper accepterer dem. Dels fordi det ikke giver et klart billede af, hvem der så reelt set er med i gruppen. Og dels fordi Facebook-sider tit har et kommercielt formål, hvorfor det må formodes, at de vil prøve at kapre kunder i gruppen.

Derfor skal du altid bruge din private profil, når du selv ansøger om medlemskab af Facebook-grupper, som kunne være relevante for din forretning. Og undlade at komme med for selvpromoverende opslag. For oftest er det forbudt ifølge gruppereglerne – og tit giver det klager fra de andre medlemmer, så du bliver smidt ud igen.

Hvad kan du bruge en lukket Facebook-gruppe til?

Men hvad kan du så bruge en lukket gruppe på Facebook til i markedsføringen af din webshop?

Jo, først og fremmest kan du skabe et fællesskab blandt ligesindede, der har interesser, som kan føre til salg af den slags produkter, som du sælger i din webshop. Men det er selvfølgelig ikke det, du skal bruge til at tiltrække nye medlemmer til gruppen med.

I stedet handler det om nøjagtigt det samme, som når du skal udvikle al mulig anden markedsføring til din webshop: Hvad er det for problemer, drømme og behov, som dine kunder har? Og søger løsninger, inspiration og idéer til.

Du kan også vælge at bygge Facebook-grupper omkring f.eks. den livsstil, som dine produkter giver kunderne. Så sælger du f.eks. veganske produkter, kan du lave en gruppe om vegansk livsstil. Eller sælger du f.eks. tøj og tilbehør til folk, som er vilde med klassiske amerikanerbiler, kan det være bilerne og livsstilen, der er emnet for gruppen.

Der er muligheder nok, bare du husker, at det handler om kundernes interesser og at skabe indhold og aktiviteter i gruppen, der støtter op om og giver værdi for dem – medlemmerne altså.

Men det betyder naturligvis ikke, at du skal glemme det kommercielle formål med gruppen. Det skal væves ind i gruppens ”liv” på en måde, som gør, at det kommercielle islæt virker naturligt i sammenhængen eller slet ikke mærkes som et salg for medlemmerne.

Populære emner for lukkede Facebook-grupper

Skal jeg blive lidt mere konkret, kan du f.eks. skabe Facebook-grupper omkring:

  • Interesser: Grupper, der fokuserer på specifikke interesser, som fotografering, madlavning, rejser, fitness, vægttab, kunst og håndværk, mode, bøger, musik, teknologi osv.
  • Hobbyer: Grupper for specifikke hobbyer, som havearbejde, bilreparation, gaming, husdyr, samlerobjekter, håndarbejde, DIY-projekter, vin eller madlavning.
  • Forældreskab: Grupper for forældre, der diskuterer spørgsmål om deres børn, det at være forælder netop nu, gode råd om børneopdragelse, oplevelser med børnene eller måske er fokuseret på graviditet, babypleje og det gode familieliv.
  • Personlig udvikling: Grupper, der fokuserer på karriereudvikling, jobmuligheder, jobansøgning, iværksætteri, freelancelivet eller bidrager til at skabe netværk og professionel vækst inden for specifikke brancher, overbevisninger eller ”trosretninger”.
  • Sundhed og livsstil: Grupper, der diskuterer sundhed, kost, motion, velvære, mental sundhed, alternativ medicin og livsstilsændringer kan også være emner, du kan bruge til at skabe et købelystent fællesskab omkring.
  • Kreativitet og inspiration: Grupper, hvor medlemmerne kan dele deres kreative projekter, få feedback, finde inspiration og lære nye teknikker inden for f.eks. kunst, skrivning, design, musik og lignende kreative emner. Perfekt til dig med en hobbybutik på nettet.

Det vigtigste er, at emnet passer til produktmikset i din webshop. Og den målgruppe, som produkterne henvender sig til.

Hvad nu, hvis der allerede er andre grupper om samme emne?

Før du kaster dig ud i at oprette gruppen, er det altid en god idé at undersøge, om der allerede findes lignende grupper. Dels for at se, hvor populært det emne du har i tankerne, rent faktisk er blandt Facebook-brugerne. Og dels for at få inspiration til, hvilke aktiviteter du skal – eller måske netop ikke skal – køre med i gruppen.

For du skal aldrig lade dig afskrække af, at der allerede findes en eller flere – måske endda store – grupper om emnet. For de fleste Facebook-brugere er ofte medlem af flere grupper om det samme emne. Og er du smart, kan du ”niche dig ned” i den delmængde af emneområdet, som passer bedst til netop dine produkter. Det giver oftest en mulighed for at skabe en mere unik, aktiv og salgsfremmende gruppe. Det gør det nemmere at tiltrække de helt rigtige kunder til din forretning.

SHUP - Webshop

Aktiviteter i en lukket Facebook-gruppe

Men hvilke aktiviteter kan du så afvikle i en lukket Facebook-gruppe?

Først og fremmest er det vigtigt, at der sker noget hele tiden og gerne er daglig aktivitet i Facebook-gruppen. Jo mere aktivitet der er i gruppen, jo større sandsynlighed er der for, at Facebook promoverer gruppen over for andre Facebook-brugere, som interesserer sig for det samme, som gruppen handler om.

Altså handler det om løbende at skabe aktivitet i gruppen. Det er dit ansvar som gruppeejer.

Samtidig handler det også om, at den aktivitet som foregår i gruppen, skaber værdi for medlemmerne. Altså skal du ikke bruge gruppen til at poste en endeløs strøm af gode tilbud på de produkter, du sælger i din webshop. Det er lige så virkningsløst og dræbende for gruppen, som hvis du kun bruger webshoppens nyhedsbrev til at sende tilbudsmails ud.

Men det betyder ikke, at du aldrig må give medlemmerne gode tilbud eller promovere dine produkter. Det er du simpelthen nødt til, hvis det skal kunne betale sig for dig at drive gruppen. Kunsten er, kun at gøre det, når det er relevant i sammenhængen. Det giver den bedste værdi. Både for medlemmerne og omsætningen i din webshop.

Læg en udgivelsesplan

Derfor er det en god idé at lægge en udgivelsesplan, som består af forskellige typer af daglige opslag, som kan sætte en diskussion i gang i gruppen. Derudover bør der regelmæssigt være lidt større aktiviteter som f.eks. live-events – eller lignende – hvor gruppens medlemmer har mulighed for at føle aktiviteten her og nu, og du kan få en lidt mere ”direkte” kommunikation med medlemmerne.

De daglige opslag er rugbrødet i gruppen

De daglige – eller mest regelmæssige – opslag kan du med fordel opdele i to forskellige typer:

  1. Relevante spørgsmål til gruppens medlemmer, som er nemme, hurtige og lidt ufarlige at svare på.
  2. Lidt mere dybdegående spørgsmål, som kræver større mod og mere tid at besvare.

Her skal du helst køre med et miks, hvor du bruger 2-3 A-opslag for hvert B-opslag. Eventuelt kan du kæde dem sammen i grupper, så A-opslagene lægger op til B-opslaget. Derved kan du varme op til det lidt mere uddybende spørgsmål med 2-3 mere ufarlige spørgsmål.

Fidusen er, at du med A-opslagene nemt kan få gang i dialogen – og hurtig kan få medlemmernes input til forskellige spørgsmål, som du har brug for at få afklaret. Og B-opslagene kan dykke lidt mere ned i dybden og give folk mulighed for at uddybe det, de mener, ved eller ønsker sig.

Men post kun et spørgsmål om dagen, så folk kan nå at svare. Det er ikke alle, der sidder klar i gruppen hele dagen til at svare, hver gang du poster noget.

Tilsammen giver medlemmernes svar dig en masse information, du kan bruge til at få nye idéer til både emner og events, du kan bruge i gruppen. Eller skrive indhold om til webshoppens blog. Eller som du kan bruge til at forbedre din eksisterende markedsføring.

Det lyder som et stort arbejde. Men lægger du en plan for en måned frem, kan du tit få komponeret alle opslagene på et par timer – og kan så lægge dem klar til at blive udgivet på automatpilot.

Så skal du bare følge med i diskussionen, byde ind med dine egne kommentarer og vogte over den gode tone i gruppen til hverdag.

Andre måder at holde gang i din Facebook-gruppe

Som du allerede har set, handler det om skabe engagement, opmærksomhed og interaktion i din lukkede Facebook-gruppen, hvis du vil have de bedste muligheder for at tiltrække, engagere og konvertere medlemmerne til kunder.

Ud over de planlagte opslag kan du gøre det ved hjælp af:

  1. Velkomstbeskeder: Nævn (tag) nye medlemmer i en velkomstbesked, hver gang du lukker et nyt hold ind i gruppen. Opfordr dem til at introducere sig selv (f.eks. ved at stille dem 2-3 konkrete spørgsmål) og deltage i samtalerne i gruppen. Det skaber en indbydende atmosfære og opmuntrer medlemmerne til at være aktive fra starten.
  2. Del værdifuldt indhold: Del regelmæssigt relevant og værdifuldt indhold i gruppen. Det kan være informative artikler, tips, inspiration, andres erfaringer eller spændende nyheder inden for det emne, som gruppen handler om. Jo mere værdi du leverer, desto mere sandsynligt er det, at medlemmerne vil engagere sig.
  3. Skab temaer og udfordringer: Opret temaer eller udfordringer i gruppen ved at bruge den særlige ”Rum”-funktion i gruppen. Eller køre det som kampagner – der måske ender med at lægge op til et salg. Du kan også invitere til ugentlige diskussioner, bede folk om at indsende fotos – f.eks. om deres fremgang med det, som gruppen handler om. Eller lave små konkurrencer med præmier i form af produkter fra webshoppen. Det giver medlemmerne en grund til at deltage og interagere med hinanden.
  4. Reagér på medlemmernes indlæg: Vær aktiv i gruppen ved at svare på medlemmernes indlæg, kommentere på deres opslag eller stille uddybende spørgsmål. Det viser, at du er til stede og interesseret i at deltage i samtalerne. Det kan også opmuntre andre medlemmer til at engagere sig mere. Men husk altid at være positiv, rosende og inkluderende i dine reaktioner, lige meget hvor åndssvagt eller dumt du synes, det, som medlemmerne skriver, er. Har du først været nedladende over for eller talt grimt til medlemmerne én gang, er der ingen, som gider poste noget som helst.
  5. Fremhæv medlemmernes indlæg: Du kan også fremhæve værdifulde indlæg eller bidrag fra medlemmerne ved f.eks. at tilføje ugens bedste indlæg til Udvalgte-sektionen i en kortere tidsperiode. Eller ved at udnævne folk til gruppeeksperter eller sætte regler op, som tildeler folk badges for f.eks. at være ”samtalestarter” eller lignende.

Det vigtigste du skal huske, er, at jo mere aktiv, engagerende og respektfuld du er over for medlemmerne, jo mere aktive, engagerede og respektfulde er de over for dig og hinanden. Så skab en positiv atmosfære og opmuntr medlemmerne til at bidrage.

Events er smørret

Ud over de daglige – eller i hvert fald regelmæssige – aktiviteter i gruppen, bør du planlægge minimum en større event hver måned.

Her kan du vælge enten en mere kommerciel event – som f.eks. at afholde en live-shopping event – som giver værdi for din forretning. Eller events, som giver værdi for medlemmerne og derved indirekte kan være med til at gøre dem til kunder i din forretning.

Events, som skaber værdi for din forretning

Der findes mange forskellige måder at skabe salg i din gruppe, uden at det kommer til at blive Sælger-Helge-klamt. Prøv f.eks.:

  • Produktlanceringer og smugkig – Lav en live event i gruppen, hvor du giver medlemmerne et smugkig på en af dine kommende store produktnyheder, som kommer til salg i webshoppen. Det gør dem mere nysgerrige på det, som du har på vej. Eller lav en lanceringsevent, f.eks. den dag du åbner op for salget. Her kan du demonstrere produktet og måske give medlemmerne i gruppen en lidt bedre lanceringspris eller en fed bonus, som alle andre ikke får. Eller lov til at købe produktet før alle andre.
  • Live shopping med eksklusive medlemstilbud – Du kan også afholde eksklusive live shopping events for gruppens medlemmer. Enten på de store produktnyheder du ikke har sat til salg på webshoppen endnu, eller de produkter du allerede sælger. Ja, du kan for den sags skyld også bruge liveshopping eventen til at teste de produkter, som du er lidt usikker på, om du skal sælge i webshoppen. Det tilføjer et ekstra lag af eksklusivitet til eventen – for måske kommer de her produkter aldrig til salg igen i din webshop.

Efter noget tid kan du sikkert komme op med flere måder at skabe salg til medlemmerne i gruppen. Men lige meget hvordan du gør det, er det vigtigt, at du husker at skabe værdi for medlemmerne og opbygge et tillidsfuldt forhold, før du direkte eller indirekte markedsfører eller sælger produkter i gruppen.

Fokusér på at være nyttig, engagerende og autentisk, hvis du vil opnå de bedste resultater med dine salgsfremmende aktiviteter.

Events, som skaber værdi for dine medlemmer

De events som ikke direkte sender penge i kassen for din forretning, giver dig værdi på så mange andre måder. For dels giver du medlemmerne noget brugbart, så de synes, det er fedt at være med i gruppen, og dels kan du bruge de her events til at blive klogere på medlemmerne i gruppen. Det kan gøre dig bedre til at sælge – ikke bare til medlemmerne, men til alle dem der kommer forbi din webshop.

Her kan du f.eks. prøve at lave:

  • Q & A sessions – Her annoncerer du en kommende live event og beder folk stille dig spørgsmål til det emne, som eventen handler om. Husk at komme med en deadline for spørgsmål, så du kan nå at forberede dig på svarene. Kommer der mange spørgsmål, kan du med fordel fokusere på at give svar på de spørgsmål, som der er flest, der stiller. Eller dem som kræver mest forklaring. Og kan så efterfølgende svare på alle de andre ved hjælp af kommentarværktøjet.

Den varme stol – Her kan medlemmerne melde sig til at få hjælp og rådgivning til en bestemt problematik. Eller de kan vise deres løsning frem på problemet for de andre i gruppen – og få din ros og dine kommentarer. Igen er det noget folk skal melde sig til på forhånd, så du kan udvælge de bedste og mest relevante. Og du kan så enten vælge at sætte dem i den varme stol online – eller invitere dem ind i studiet og sætte dem i en rigtig, fysisk stol.

  • Kendte gæster – Er der en eller flere personer, som er kendt inden for den branche, du sælger produkter inden for. Eller er der nogle af de kendte influencere, som mange i målgruppen følger. Så kan du invitere dem til en live event, hvor medlemmerne kan få lov til at stille dem spørgsmål. Enten i chatten. Eller ved at du indsamler spørgsmålene på forhånd, så gæsten kan forberede sig på at besvare dem.
  • Nyheder og trends – Sælger du sæsonbetonede produkter. Eller kommer der løbende nye versioner eller nye modeller af produkterne i din webshop. Så afhold nogle events, hvor du fortæller om f.eks. de nye trends i den kommende sæson. Eller hvad folk skal forvente sig, næste gang der kommer en ny version af produkt x, y eller z. Denne type live events kan nemt gives en mere kommerciel vinkel. Men er du smart, lader du være under selve eventen. Og kan så poste relevante link til de produkter, I omtaler på eventen, efterhånden som de kommer til salg i webshoppen.

Så der er muligheder nok for at skabe spændende events til medlemmerne i gruppen. Og når du har kørt din gruppe i et stykke tid, kan du nemt komme op med helt nye former for events, som giver mening at køre i din gruppe.

Sådan skaber du fede live-events

Det kan være nervepirrende at sende live for første gang på Facebook. Men forbereder du dig godt og f.eks. holder små test-events i en anden lukket gruppe, som kun dine nærmeste har adgang til, lærer du hurtigt, hvordan du gør det – og hvad det kræver af dig.

Vil du skabe den bedste oplevelse for medlemmerne – og fremstå som en pro – kan du med fordel lade dig inspirere af denne liste.

  • Forbered, og planlæg grundigt: Forbered dig på forhånd ved at have en klar idé om emnet, du vil diskutere og de punkter, du gerne vil dække. Lav en grov tidsplan for at sikre, at du holder dig på sporet og undgår at trække emnerne unødigt i langdrag. Og hold dig til den.
  • Interaktivitet: Skab en interaktiv oplevelse ved at opmuntre dine medlemmer til at deltage aktivt. Opfordr dem til at stille spørgsmål, kommentere og give deres input i realtid. Besvar spørgsmål løbende, og tag del i samtalen for at skabe en følelse af samhørighed. Start også gerne liveeventen med et spørgsmål, alle nemt kan svare på. F.eks. ”Hvor ser du med fra?”.
  • Hav nogen på chatten: Det er chatten, der skaber interaktiviteten. Så sørg for selv at følge lidt med undervejs, og kommentér på det, folk siger. Og hav så nogle kollegaer siddende, som kan gå ind at svare på de spørgsmål, du ikke tager op live i løbet af eventen. Det skaber den bedste oplevelse for deltagerne og sikrer, at ingen føler sig overset eller negligeret.
  • Visuelle elementer: Brug visuelle elementer som præsentationer, billeder, musik eller videoer til at understøtte dit indhold. Det kan hjælpe med at fastholde seernes opmærksomhed og skabe variation i din event.
  • Bliv deres fortrolige: Giv dine medlemmer noget værdifuldt at tage med sig fra live-eventen. Del ekspertise, tips, trin-for-trin-vejledninger eller insider information, der er relevant for din gruppe og dens tema. Opfør dig, og tal kort sagt som om, du er en af deres gode og fortrolige venner.
  • Opfølgning og tilgængelighed: Efter live-eventen er det vigtigt, at du sørger for at besvare eventuelle spørgsmål, der er kommet i kølvandet på udsendelsen. Sørg også for at være tilgængelig for yderligere diskussion eller opfølgning – både lige efter og i dagene efter eventen. Så virker du mere engageret i dine medlemmer og viser dem, at du gerne vil hjælpe dem.
  • Kvalitet og teknik: Sørg for, at din live-udsendelse har en god kvalitet i forhold til lyd og billede. Brug en stabil, bredbåndet internetforbindelse, og investér gerne i en trådløs klips-mikrofon, du kan have siddende på tøjet, og et godt webkamera, som kan autofokusere på dig. Samt minimum 2 og gerne 3 lamper med blødt lys, så du kan fjerne alle skygger i billedet. Samt et ”backdrop”, som kan skabe en rolig og pæn baggrund bag dig, mens du sender live.

Husk altid at evaluere dine live-events bagefter. Samt at lytte til feedback fra dine kollegaer og medlemmerne, så du kan forbedre fremtidige events og tilpasse dem bedre til målgruppen.

Du kan få mere inspiration til både teknik, aktiviteter og håndtering af seerne ved dine live-events i min artikel om live-shopping andet steds her på bloggen.

Køreplan til at starte en Facebook-gruppe

Men …

Hvordan kommer du så i gang med at opbygge en lukket Facebook-gruppe, som giver værdi for dem, der er de mest oplagte kunder i din webshop?

Faktisk er teknikken det mindste problem. For der er ikke mange ben i at oprette en Facebook-gruppe. Og er du habil Facebook-bruger, er der heller ikke de store tekniske udfordringer i at drive gruppen i hverdagen.

Næh, det som det handler om, er at skabe hype omkring din lukkede Facebook-gruppen, så folk bliver interesseret i at melde sig ind og være med i den.

Det kræver en gennemtænkt køreplan – både til opstarten og til hverdagen.

Men allerførst er der forberedelserne.

Det allervigtigste, du skal have på plads, før du starter din Facebook-gruppe

Før du starter de praktiske forberedelser til din Facebook-gruppe, skal du have defineret nogle klare, præcise svar på:

  • Hvem er det helt præcist, du ønsker at tiltrække med din lukkede Facebook-gruppe? Jo mere snævert og præcist, du kan definere gruppens målgruppe, jo nemmere kan du træffe alle mulige andre beslutninger om gruppen. Og jo bedre rammer du dem, som du ønsker at få som kunder.
  • Hvad er deres vigtigste udfordringer, drømme og ønsker i relation til det, du sælger i webshoppen?
  • Hvilken viden har de brug for, hvis du skal kunne overbevise dem om at blive kunder i din forretning?
  • Hvilket centralt emne eller relevante aktiviteter kan du samle folk om i gruppen – og gøre til gruppens omdrejningspunkt?
  • Hvilke typer indhold giver det mening at bruge – både i hverdagen og i forbindelse med dine events?
  • Kan du tilbyde folk en værdifuld gevinst (en lead magnet), som giver så stor værdi for folk, at de melder sig ind?
  • Kan du skabe et velkomstforløb, som nye medlemmer kan gennemgå? F.eks. ved at udnytte Facebook-gruppens værktøj til at bygge vejledninger (e-learning) eller et særligt ”rum” i gruppen.
  • Hvilket indhold skal du have klar til gruppens lancering, som skyder den i gang med et brag? Det skal samtidig være noget, der er så spændende, at folk vil være med fra starten.
  • Hvilken type event skal du bruge til at skyde gruppen i gang med – og hvad skal det handle om?
  • Hvilket indhold skal du poste det første kvartal, gruppen er i luften? Det er her, du overbeviser folk om, at din gruppe er noget for dem. Og kan blive ved med at give dem noget af værdi.

Når du først har svar på de spørgsmål, har du noget at gå ud fra, når du skal udvikle indholdet og forberede opstarten af gruppen.

4 praktiske detaljer, du skal have på plads, når du opretter gruppen

Selve den praktiske oprettelse af gruppen er der som sagt ikke de store ben i. Men i forbindelse med oprettelsen, skal du have disse 4 ting på plads, før du går i gang:

  • Coverbillede
  • Gruppebeskrivelse
  • Spørgsmål til nye medlemmer
  • Grupperegler

Coverbillede

Coverbilledet er det, som skal være med til at gøre folk interesserede i at være med i gruppen. Altså skal det have noget stopeffekt, udtrykke den stemning, du gerne vil have i gruppen og skille sig markant ud fra coverbilledet på andre grupper, der handler om det samme.

Dimensionerne for et Facebook coverbillede på en Facebook-gruppe er normalt 1640 x 856 pixels. Det er det format, du bør lave coverbilledet i, hvis du skal være sikker på, at det vises korrekt på de mange forskellige enheder og skærmstørrelser, som folk anvender i dag.

Husk at dobbelttjekke dimensionerne med den seneste standard hos Facebook. For de har det med at ændre på pixelantallet, hver gang de laver en designændring på platformen.

Samtidigt er det vigtigt at huske på, at Facebook kan finde på at beskære coverbilledet på visse mobile enheder. Det gør de ved at beskære coverbilledet enten i bredden eller højden. Derfor skal du helst placere de vigtigste visuelle elementer og eventuel tekst i centrum af billedet. Eller som minimum i pæn afstand fra coverbilledets kanter.

Bruger du et grafisk værktøj, som f.eks. Canva, er du altid sikker på, at du anvender det korrekte mål på banneret. Samt at du får placeret elementerne i coverbilledet korrekt. Og banneret får et smukt, harmonisk og grafisk flot design. For Canva tilbyder tusindvis af professionelt designede coverbillede-skabeloner, som du kan vælge og vrage imellem.

Brug din private profil og dit eget navn

Det er også vigtigt, at folk kan se, hvem der står bag gruppen. Altså skal der helst være et billede af den, som driver gruppen i hverdagen. Eller som minimum stå et navn.

Her anbefaler vi, at du bruger din egen Facebook-profil til at oprette gruppen – og ikke webshoppens firmaprofil. For ellers bliver din gruppe nemt valgt fra, fordi folk tror, den har et kommercielt islæt. Så selvom den selvfølgelig har det, behøver du ikke skrige det op i hovedet på folk.

Værd at overveje, når du skal skabe gruppens coverbillede:

Når du skal skabe et godt coverbillede til din lukkede Facebook-gruppe, bør du være særlig opmærksom på:

  • Relevans: Sørg for, at dit coverbillede er relevant for temaet og formålet med din gruppe. Det skal afspejle gruppeidentiteten og give en klar indikation af, hvad medlemmerne kan forvente at finde i gruppen.
  • Tydelighed: Vælg et coverbillede, der er tydeligt og let at forstå. Brug klare billeder, ikoner eller tekst, der formidler budskabet og formålet med gruppen på en enkel og tydelig måde.
  • Visuel appel: Vælg et coverbillede, der er visuelt attraktivt og iøjnefaldende. Brug farver, mønstre eller billeder, der tiltrækker opmærksomhed og skaber en positiv stemning i gruppen.
  • Branding: Overvej at genbruge farveskema og andre brandingelementer fra din webshop i coverbilledet. Men undlad at bruge logoet elle skrive navnet, så gruppen får et kommercielt udtryk.
  • Mennesker: Vi drages helt automatisk af billeder af mennesker. Så husk at have mennesker – og gerne dig selv – på coverbilledet. Så kommer din gruppe til at fremstå mere tiltrækkende.
  • Overhold reglerne: Husk at overholde Facebooks retningslinjer for coverbilleder, herunder ikke at bruge overdrevent meget tekst, upassende indhold eller krænkelse af andres varemærker.

Endelig bør du overveje at opdatere dit coverbillede med jævne mellemrum for at holde det i takt med det, der sker i gruppen – eller fokusere på en bredere eller endnu mere snæver målgruppe. Du kan også bruge sæsonbetonede temaer, fejre milepæle med eller fremhæve særlige begivenheder i gruppen.

Gruppebeskrivelsen

Gruppebeskrivelsen er den salgstale, der vises for gruppen, når nye folk kommer ind på forsiden af gruppen og skal overtales til at melde sig ind i den lukkede Facebook-gruppe.

Derfor er det nok den vigtigste tekst, du nogensinde kommer til at skrive til din Facebook-gruppe. Til formålet har du 3.000 tegn inkl. både bogstaver, tal, symboler og mellemrum. Men lad være med at gå efter at bruge dem alle sammen. For så vælger folk dig fra, fordi din gruppe ser for besværlig ud at forstå.

Prøv i stedet at være kortfattet og præcis i beskrivelsen. Så kan du nemmere fange folks opmærksomhed og hurtigt give dem en klar forståelse af, hvad gruppen handler om.

Derfor er det vigtigt, at du:

  • Afstemmer forventningerne: Giv en kort og præcis beskrivelse af, hvad gruppen handler om. Vær specifik omkring gruppeformålet, emnet, eller hvilken slags diskussioner og aktiviteter folk kan forvente at møde i gruppen.
  • Beskriver gevinsten: Brug din viden om målgruppen til at nævne de problemer, interesser eller behov, som gruppen kan hjælpe dem med at løse eller opfylde. Brug en vending som f.eks. ”Denne gruppe er til dig, som drømmer om… ” og så beskriv det udbytte, som gruppen giver dem.
  • Fremhæver fordelene: Forklar, hvilke fordele medlemmerne kan forvente sig af gruppen. Det kan f.eks. være adgang til eksklusivt indhold, få eksklusive tilbud, adgang til produkter før andre, mulighed for at lære fra eksperter eller være en del af et aktivt og støttende fællesskab.
  • Skaber en følelse af fællesskab: Beskriv gruppen som et fællesskab, hvor medlemmerne kan dele erfaringer, stille spørgsmål, lære af hinanden og få støtte. Brug hele tiden vendinger i din beskrivelse, der slår på og skaber en følelse af samhørighed og engagement.
  • Bruger en engagerende tone: Skriv beskrivelsen i en positiv og engagerende tone, der er venlig, entusiastisk og indbydende. Brug ord og sætninger, som skaber interesse og nysgerrighed hos potentielle medlemmer. Og spiller på det udbytte, som de får ud af at være med.
  • Inkluderer relevante søgeord: Du skal også søgemaskineoptimere Facebook-tekster. Så tænk på, hvilke søgeord eller udtryk, potentielle medlemmer vil bruge, når de søger efter grupper inden for dit emne. Inkludér disse søgeord i din beskrivelse af gruppen. Det øger chancen for, at din gruppe bliver fundet.
  • Bruger punktopstillinger og korte afsnit: Brug korte, letlæselige afsnit, eller anvend punktopstillinger til at fremhæve vigtige punkter og give folk et nemmere overblik. Det gør det nemmere for læsere at skimme og forstå indholdet. Og øger chancerne for, at de læser hele teksten.
  • Kalder folk til handling: Afslut beskrivelsen med en opfordring til at blive medlem af gruppen. Brug en klar, direkte og præcis opfordring, som spiller på det udbytte folk får ud af et medlemskab – og sikrer, at de ved præcist, hvad de skal gøre nu.

Husk også at fortælle, hvor tit du lukker nye medlemmer ind i gruppen. Gør du det f.eks. på en fast ugedag eller et fast tidspunkt hver dag, ved folk, hvor lang tid de skal vente, før de kan forvente at blive lukket ind.

Over tid udvikler din gruppe sig, og du får mere indsigt i, hvad det helt præcist er, der får folk til at blive medlem. Og hvad de helt nøjagtigt får ud af det. Så husk at opdatere din gruppebeskrivelse løbende for at sikre, at den er klar, fejlfri og afspejler gruppens nuværende indhold på den bedst mulige måde. Test også forskellige versioner af beskrivelsen af, for at se, hvilken der tiltrækker flest medlemmer.

Hvad skal du spørge nye medlemmer om, når de ansøger om medlemskab?

Du kan stille dem, som ønsker at blive medlem af gruppen, op til 3 spørgsmål om, hvorfor de vil være medlem af gruppen. Så er du smart, stiller du nogle spørgsmål, så du kan lære en masse om dem, du får som medlemmer.

Du kan du ikke tvinge folk til at svare på spørgsmålene. Men er det vigtigt for dig at få svar på spørgsmålene, før du lukker folk ind, kan du rykke dem for svar på spørgsmålene. Og undlade at lukke dem ind, før de har svaret.

Du skal også være opmærksom på, at folks svar på spørgsmålene bliver slettet, når du lukker dem ind i gruppen. Så skal du bruge de her svar til noget, skal du kopiere dem over i f.eks. et regneark, før du lukker folk ind i gruppen.

Det gør det lidt mere besværligt at administrere din gruppe. Men du får en meget bedre indsigt i, hvad folk tænker, mener, føler eller har brug for svar på. Kort og godt, får du masser af inspiration til nye opslag og events ved at indsamle svarene på spørgsmålene.

Men hvad kan du så spørge folk om?

Her får du et par idéer:

  1. Hvad er det største problem, du har med [emnet for gruppen]?
  2. Hvad er din primære grund til at ønske medlemskab gruppen?
  3. Hvilken erfaring eller viden har du inden for [emnet for din gruppe]?
  4. Hvordan vil du bidrage til fællesskabet i vores gruppe?
  5. Har du tidligere været medlem af lignende grupper? Hvis ja, hvilke?
  6. Er der specifikke emner eller spørgsmål, du gerne vil diskutere eller lære mere om i vores gruppe?
  7. Hvor har du hørt om vores gruppe?
  8. Er der noget særligt, du gerne vil tilføje eller spørge om, inden vi godkender din ansøgning?
  9. Er du enig i, og klar til at overholde vores gruppes regler og retningslinjer?

Disse spørgsmål kan hjælpe dig med at evaluere, om ansøgerne passer godt til din gruppes formål og skabe en mere engageret og relevant medlemsskare. Du kan tilpasse spørgsmålene til din specifikke gruppe og tilføje eller fjerne spørgsmål efter behov.

Husk at formulere spørgsmålene utvetydige, korte og relevante for at gøre det nemt for ansøgerne at svare på dem. Og sikre dig, at de svarer på det, du rent faktisk spørger om.

Er du smart, slutter du altid af med spørgsmål 9. Derved kan du referere til, at folk har sagt ja til at overholde gruppens regler, hvis der senere skulle blive problemer med dem. Eller du bliver nødt til at smide dem ud af gruppen.

Hvilke regler skal du have i din Facebook-gruppe?

Du skal ikke have været medlem af ret mange Facebook-grupper – eller bare været almindelig Facebook-bruger – særlig længe, før du har set, hvor ophedede, voldsomme og direkte ondskabsfulde diskussioner på Facebook kan være.

Derfor er det vigtigt, at du skaber et regelsæt, som giver mening for din gruppe og skaber trygge rammer for dens medlemmer. Og slår hårdt ned på dem, som forbryder sig mod reglerne. Eller bliver anmeldt af medlemmerne for det.

Regelsættet skal kort sagt være med til at skabe et positivt og givende fællesskab for alle medlemmerne.

Her kan du med fordel gå ud fra det grundlæggende regelsæt, som jeg har listet dig her. Og så tilpasse det til din gruppe – og de konfliktzoner, risici og problemer, der opstår.

  1. Vær respektfuld: Vær høflig, respektfuld og venlig over for de andre medlemmer i gruppen. Undgå nedladende eller stødende sprog og personlige angreb.
  2. Hold diskussionen relevant: Fasthold fokus på gruppens emne eller formål, og undgå at afvige for meget. Det hjælper os alle sammen med at gøre indholdet relevant og nyttigt for hinanden.
  3. Ingen spam og selvpromovering: Du må ikke komme med irrelevante reklamer eller selvpromovering af egne produkter og ydelser. (Du kan godt komme med retningslinjer for, hvornår og hvordan selv-promovering er i orden, men det vil ofte forsøges misbrugt eller føre til diskussioner eller klager fra andre medlemmer).
  4. Værn om hinandens privatliv: Respektér de andre gruppemedlemmers privatliv, og undgå at dele personlige billeder eller oplysninger uden samtykke. Ligeledes er det ikke tilladt at dele ulovligt eller krænkende indhold.
  5. Moderation og konflikthåndtering: (Her fortæller du, hvordan gruppen bliver modereret, og hvilke sanktioner der kan pålægges for overtrædelse af reglerne. Sørg for at have klare og enkle procedurer for håndtering af konflikter og klager).
  6. Respektér ophavsret og lovgivning: Det er ikke tilladt at krænke andres ophavsrettigheder og eller opfordre til at overtræde gældende lovgivning. (Her kan du komme med en sanktion over for dem, der gør det – enten at deres opslag skal godkendes af en administrator i 90 dage, eller at folk bliver smidt ud).

Det er også en god idé at inkludere en regel, som opfordrer medlemmerne til at deltage aktivt i diskussioner, stille spørgsmål og dele deres viden og erfaringer.

Det kan du fremme ved hjælp af de funktioner, som Facebook giver til det. F.eks. de føromtalte badges, som kan gives til folk, der ofte poster opslag. Eller at udnævne medlemmer som gruppeeksperter inden for forskellige områder.

Det er med til at skabe en åben og imødekommende atmosfære, hvor alle føler sig velkomne til at bidrage. Og giver folk større lyst til at bidrage.

Endelig er det vigtigt at huske på, at regelsættet ikke er statisk. Sørg for at opdatere det, når det er nødvendigt, baseret på gruppens udvikling og feedback fra medlemmerne. Samt hvad du oplever af forsøg på at omgås reglerne.

Og husk så at gøre det nemt at finde reglerne. F.eks. kan du fastgøre det til Udvalgte-området øverst i gruppen. Eller sætte det i venstrekolonnen på computer-udgaven af Facebook. Samtidig vises der et link til reglerne under kommentarfeltet, når du begynder at skrive en kommentar i Facebook-appen på mobiltelefoner og tablets.

PensoPay - Betalingløsning

Så er du klar til at gå i gang

Sådan.

Så burde du være klædt på til at oprette din første lukkede Facebook-gruppe, der kan skabe kunder til din webshop, ligesom du høster agurker og tomater i dit drivhus om sommeren.

Det kan lyde som en ordentlig mundfuld. Men når du først er kommet i gang, bliver du meget klogere på, hvordan du kan gøre tingene i praksis, så de ikke tager unødig lang tid for dig i hverdagen.

Så kast dig ud i det! Og se, hvad det fører med sig af indsigt, salg og mere tilfredse og trofaste kunder.

Similar Posts

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *