|

Sådan bruger du affiliate marketing til at markedsføre din webshop

Den store forskel på affiliate marketing og Google Ads, SoMe-annoncer og traditionelle bannerannoncer på de store online medier er, at du kun betaler for markedsføringen, hvis den genererer et salg. Det gør det til en utrolig kosteffektiv annonceringsform, som kan skabe masser af opmærksomhed om din webshop og dens produkter, uden at det koster dig en krone. Læs her, hvordan du kommer i gang.

Affiliate marketing er nok den mest økonomiske form for markedsføring. For du betaler kun for de annonceklik, som fører til et salg i din webshop.

Så på den måde kan din webshop komme ud til rigtig mange potentielle kunder, uden at det koster dig noget, før du har fået penge i kassen.


Sådan fungerer affiliate marketing

Affiliate marketing fungerer ved, at forskellige online medier skriver om et produkt, du sælger på din webshop eller om det problem, produktet kan løse. I omtalen linker onlinemediet til produktet på din webshop med et særligt ”affiliate link”, som gør det muligt at spore klikket tilbage til dem. Eller viser en traditionel bannerannonce for webshoppen eller det konkrete produkt på siden med samme slags link.

Er der en besøgende på onlinemediet, som klikker på linket eller annoncen og efterfølgende køber produktet i din webshop, betaler du affiliate-partneren (ejeren af onlinemediet) en kommission. Kommissionens størrelse udregnes typisk som en procentsats af salget – eller et fast beløb for hvert salg.

Samtidig lægges der en cookie på den besøgendes enhed, så onlinemediet kan få kommission af salget, selvom den besøgende først køber produktet senere.

SHUP - Webshop


Hvordan kommer du i gang med affiliate marketing?

Generelt kan du bygge et affiliate program op på to måder: Ved at gøre det selv eller ved at bruge en affiliate platform eller et affiliate netværk.


Gør det selv

Gør det selv-løsningen kræver en del programmering og opsætning på din webshop. Enkelte webshop-platforme tilbyder også udvidelser, som gør det nemmere selv at skabe dit eget affiliate program.

Udfordringen er, at du selv skal ud at finde online medier, som kunne være interesserede i at deltage i dit program. Eller annoncere for affiliate programmet og håbe på, at der er nogen, som dukker op og vil være affiliate partner for din webshop.

Derudover skal du bruge en god del tid på at administrere løsningen, hjælpe affiliate partnerne i gang og sørge for afregningen til de enkelte partnere hver måned.

Der kan dog – som vi kommer ind på senere – være andre gode grunde til at bygge dit eget affiliate program.

Billy - Regnskabsprogram


Brug en affiliate platform eller et affiliate netværk

En anden mulighed er et bruge en affiliate platform. Den leverer ”teknikken” til at registrere de klik, som giver et salg, fortæller dig hvilken hjemmeside, der leverede klikket, og kan også håndtere afregningen af de enkelte partnere. Men her skal du også selv ud at finde online medier til dit program.

Endelig kan du vælge at tilmelde din webshop til et affiliate netværk. Her får du både teknikken til at køre dit affiliate program samt adgang til et – oftest stort – netværk af forskellige online medier, som kan reklamere for dine produkter ved hjælp af affiliate links.

Det sidste er langt det nemmeste. For så får du adgang til både teknik og medier og kan oftest også få gratis hjælp til at komme i gang.


Sådan kommer du i gang med et affiliate netværk

Alt hvad du skal gøre, er at ansøge netværket om at blive optaget og så følge den plan, som affiliate netværket giver dig.

Planen ser nogenlunde sådan her ud, uanset hvilket netværk du vælger at blive medlem af:

  1. Tilmeld dig som annoncør hos det pågældende netværk.
  2. Opret dit affiliate program med en tillokkende kommission.
  3. Implementér teknikken på din webshop – det hjælper affiliate netværket dig med.
  4. Læg annoncemateriale og informationer op til de medier, som er medlem af netværket.
  5. Test opsætningen, og afvent, at de første salg tikker ind.
  6. Afregn med netværket en gang hver måned – du godkender selv, hvilke salg du accepterer.
Dinero - Regnskabsprogram


Hvordan skaber du et tillokkende affiliate program


For at få flest mulige af de online medier, der deltager i affiliate netværket, interesserede i at markedsføre din webshop, skal dit affiliate program selvfølgelig være så tillokkende som muligt.


Høj kommission

Det handler i første omgang om at tilbyde dine affiliate partnere (onlinemedierne) så høj en kommission som muligt for hvert salg, de genererer. Her kan du udnytte, at du kun skal betale for de ”klik”, som giver et salg. Alle andre klik ind på din webshop koster dig ikke noget. Altså har du råd til at betale mere pr. salg end ved traditionel annoncering (hvor du jo i praksis ikke har nogen indflydelse på, hvor meget et klik koster dig, men er nødt til at betale det, som annoncenetværket kræver).

Anvender du et affiliate netværk til at køre din affiliate marketing, skal du samtidig være opmærksom på, at affiliate netværket taget et ”cut” af kommissionen som betaling for affiliate mediernes deltagelse i programmet. Altså skal den kommission, du tilbyder, være så høj, at den stadig virker attraktiv, efter affiliate netværket har taget en procentdel af kommissionen.

Vendino - Dropshipping


Et godt produktfeed

Samtidig er det vigtigt, at du tilbyder dine affiliate partnere et godt produktfeed, som gør det nemt at hente data om f.eks. prisen og de vigtigste produktegenskaber på de forskellige produkter og holde dem opdateret automatisk.

Det er en bonus både for dine affiliate partnere (de er sikre på, at de altid har de nyeste oplysninger) og for dig selv (du er sikker på, at folk får oplyst den rigtige pris og de nyeste informationer om produktet).

Et godt produktfeed skal gerne:

  • Tilbyde så mange oplysninger (inkl. billeder) om hver enkelt produkt som muligt.
  • Opdateres minimum en gang i døgnet, så feedets data aldrig bliver forældede.
  • Være tilgængeligt altid, så partnerne kan opdatere deres data, når de vil.
  • Kunne tilpasses til den enkelte affiliate partners behov.


Godt informationsmateriale om affiliate programmet

Jo mere viden og jo bedre du kan klæde dine affiliate partnere i affiliate netværket på til at markedsføre din webshop og dens produkter, jo bedre og mere retvisende indtryk kan de give af din forretning og de produkter, som den sælger.

Men husk på, at de fleste affiliate partnere ikke bruger en masse tid på at sætte sig ind i netop din webshop og netop dine produkter. Så gør det, du skriver, så kortfattet, klart og fokuseret på affiliate partnerens hverdag som muligt.

Kort sagt: Hvad får de ud af det, hvor nemt er det at komme i gang, og hvad skal de som minimum være opmærksomme på. Og hvordan ønsker du IKKE at blive markedsført.

PensoPay - Betalingløsning


Tilbyd uddybende indhold, og stå til rådighed for dine (største) affiliate partnere

Netop for at gøre det så nemt for dine affiliate partnere som muligt, kan du f.eks. tilbyde dem unikt indhold i form af f.eks. artikler om de problemer, dine produkter løser. Eller tilbyde at deltage i de live events eller podcasts, som affiliate partneren producerer.

I starten er det vigtigt, at du er så generøs med din tid og tilbyder hjælp til så mange affiliate partnere som muligt. For jo hurtigere du kan få skabt nogle succesfulde affiliate partnere, jo nemmere bliver det at tiltrække flere partnere fra affiliate netværket.

På sigt bliver du – forhåbentligt – nødt til at være mere selektiv med, hvilke affiliate partnere du bruger tid på. For eksempel ved at stå mere til rådighed og hjælpe de partnere, som genererer størst omsætning i din forretning. Omvendt skal du ikke være bleg for at hjælpe nye partnere i gang, hvis du på forhånd kan se, at de har et publikum eller kører deres affiliate medier på en måde, der kan øge omsætningen i dit affiliate program.

Det er oftest de største af dine affiliate partnere, der er de dygtigste affiliate marketérs. Dem kan du tit lære en masse nye tips og tricks af, som du kan bruge til at forbedre dit affiliate program med.

Så lyt, lær, og vær imødekommende over for dine affiliate partnere. Det kan mærkes på webshoppens bundlinje.


Mere og mere forsøger at spænde ben for affiliate marketing


De seneste år er der sket en del ting på markedet, som har gjort det sværere for affiliate partnerne at tjene penge. Det gælder dels nogle stramninger i markedsføringslovgivningen samt et stigende fokus på at sikre folks privatliv på nettet.

Morningscore


Lovgivningen for affiliate marketing er blevet strammere

dag kræver markedsføringsloven, at alle affiliate links på online medier markeres som sponserede links, fordi onlinemediet har en økonomisk interesse i, at de besøgende klikker på linket.

I praksis giver det dog sjældent færre klik på linket. For har affiliate partnerens indhold solgt produktet godt nok ind, er folk ligeglade med, at du betaler affiliate partneren en kommission for at have formidlet salget. Samtidig føler folk sig bedre behandlet og mener, de har foretaget et bevidst valg, fordi onlinemediet tilbyder fuld transparens ved at markere linket som sponseret.

Undlader onlinemediet at gøre opmærksom på, at linket er sponseret, risikerer de en bøde for brud på markedsføringsloven. Det kan dog aldrig komme til at ramme dig som webshop. Medmindre du opfordrer dine affiliate partnere til ikke at følge lovgivningen i det materiale, du har lagt op på affiliate netværket om dit affiliate program.


Større fokus på privatlivets fred

En anden udvikling i markedet er den stigende bekymring for privatlivets fred på internettet. Det har medført ændringer i, hvordan data indsamles og bruges, specielt i forbindelse med cookies og tracking-teknologier. Samt hvordan personlige data må opbevares.

Blandt de væsentligste benspænd for affiliate marketing kan nævnes:

  • Strammere lovgivning: EU’s GDPR-lovgivning har strammet kravene til, hvordan firmaer må indsamle og anvende personoplysninger. Det udmønter sig bl.a. i, at du skal have folks udtrykkelige samtykke, før din hjemmeside eller webshop kan få lov til at gemme cookies på den enhed, folk ser hjemmesiden eller webshoppen på. Samt at folk har ret til at få oplyst, hvilke data du har gemt om dem – og kan kræve, at du sletter dem.
  • Browserændringer: Internetprogrammer, som f.eks. Apples Safari (med deres Intelligent Tracking Prevention) og Firefox (med Enhanced Tracking Protection) har indført funktioner, der automatisk begrænser trackere og tredjepartscookies, medmindre folk bevidst vælger dem fra. Det kan gøre det helt umuligt at registrere klik i dit affiliate marketingprogram, fordi der ofte bruges cookies til at spore brugerens aktiviteter og afgøre, hvem der skal tilskrives salget.
  • Ad-blockers: Flere og flere internetprogrammer og enheder har automatisk aktiveret ad-blockers, som samtidig også forhindrer affiliate links i at fungere. For når en bruger har en ad-blocker aktiveret, blokeres de affiliate cookies, som gør det muligt at finde ud af hvilken affiliate partner, der har leveret salget.

Heldigvis betyder det dog ikke et farvel til muligheden for at bruge affiliate marketing. Men det gør det noget mere besværligt at sætte op, ligesom det kan begrænse rækkevidden af dine programmer.

F.eks. kan du og dine affiliate partnere:

  • Basere jeres samarbejde på første-parts data – altså data, der er indsamlet direkte fra dine kunder, frem for de ”tredjeparts data” som leveres af cookies.
  • Anvende alternative tracking-metoder til sporing af salget ved at bruge såkaldte server-til-server integrationer, der er mindre afhængige af eller slet ikke bruger cookies.
  • Forbedre gennemsigtigheden og tilliden til din håndtering af folks personlige oplysninger ved at være transparent omkring, hvordan du bruger deres data, og hvordan du overholder GDPR-lovgivning.
OnPay - Betalingløsning


Færre online medier satser på affiliate marketing, men …

På grund af de forskellige lovstramninger og den nye indstilling til privatliv på nettet, er det blevet sværere for affiliate partnerne at tjene penge. Simpelthen fordi det er blevet besværligt at spore de salg, som deres indhold genererer.

Omvendt har de nye tiltag også betydet, at det er blevet endnu billigere at bruge affiliate marketing for din webshop. Simpelthen fordi der er længere mellem de gange, hvor du skal betale en affiliate partner for salget.

Det har selvsagt medført en faldende interesse for affiliate marketing hos nettets online medier, ligesom flere af de mindre medier helt er forsvundet, fordi de er gået fallit.

Det har igen øget kravene til, hvad du tilbyder i kommission, samt hvor let og ubesværet du giver adgang til data og andre informationer om dine produkter. Så jo bedre vilkår og data du giver folk, jo større sandsynlighed er der for, at de – på trods af udfordringerne – forsøger sig alligevel.


AI – den næste udfordring for affiliate marketing …

Tilsvarende synes fremkomsten af generative AI-tjenester, som ChatGPT, at mindske folks brug af Google. Og netop affiliate mediernes synlighed i søgeresultaterne har hidtil været en vigtig parameter for, at de kunne tjene penge på affiliate salg.

Men når færre forventes at benytte søgemaskiner som Google og i stedet får et færdigt svar ved at spørge ChatGPT, vil det gøre brugen af afffiliate marketing endnu mindre interessant.

Morningscore


… eller en ny mulighed

Omvendt ses der allerede nu nye muligheder for at skabe skræddersyede AI-tjenester, som kan hjælpe folk med specielle interesser med præcis den viden, som de har brug for.

Således er der en ny tjeneste på vej til bådejere, hvor de kan stille spørgsmål til en generativ AI-tjeneste, som er ekspert i at fejlsøge på bådmotorer, konkrete bådmodeller og lignende. AI-tjenesten kan så give brugerne højt specialiserede svar og en konkret plan for, hvordan de fikser deres problem.

Tjenesten tilbyder dog også at formidle kontakt til f.eks. reparatører eller webshops, som sælger de produkter, folk skal bruge til at løse problemet. Naturligvis mod en kommission.

Så måske er brugen AI i virkeligheden fremtiden for affiliate marketing og ikke endnu en forhindring.

Similar Posts

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *