I del 3 gennemgår jeg, hvordan du opsætter Shopify, og hvad de forskellige ting betyder. Hvis du ikke er skarp i engelsk, eller hvis du aldrig har arbejdet med en webshop, kan det være lidt svært at forstå. Jeg lover, at hvis du følger denne guide fra start til slut, ved du allerede en masse om Shopify.

I del 2 installerede vi temaet New Standard, hvis du valgte et andet tema, kan du stadigvæk få en masse ud af dette indlæg. Det skyldes, at alle indstillinger er det samme. Tema ændrer kun på selve din webshops udseende.

Du skal være logget ind i dashboard (dit kontrolpanel).

Opret alle dine produkter

Vælg producs i Shopify

Du skal starte med at oprette alle dine produkter. Da vi oprettede vores Shopify webshop skabte vi allerede et produkt. Hvis du er i tvivl om, hvordan du gør det, kan du gå tilbage til Sådan installerer du en Shopify webshop med tema. Her gennemgår jeg nogen af de ting, som du skal gøre, når du opretter et produkt.

Jeg starter med at vælge “Test Produkt 1.”  Når du vælger dit produkt, bliver du sendt videre til en side, hvor du kan redigere produktets detaljer.

Beskriv dit produkt

tekst-til-produktet

Som du kan se på ovenstående billede, skal du skrive en rammende overskrift og en god beskrivelse til dit produkt.

Type produkt

type-produkter

type produkt

Her vælger du, hvilken type produkt du sælger. Du kan oprette en ny kategori til dit produkt ved at vælge “Create a new type.”

Hvor sælges dit produkt?

hvor-saelges-produktet

Under “Vendor” kan du vælge, hvor dit produkt sælges henne. Hvis du ikke ændrer noget, står den til din webshop. I dette tilfælde “Test Lavenwebshop” da det er navnet på en min webshop.

Grunden til, at du har mulighed for at vælge noget andet end din webshop, er, at du kan sælge igennem AppStore, Spotify, Amazon osv. Du kan simpelthen bruge deres platform til at sælge fra. Som udgangspunkt skal du ikke bruge dette felt.

Flere informationer til dit produkt

Inventory-variants

Når kunder skal købe dit produkt, er der en række ting, som de gerne vil vide. Alle produkter skal selvfølgelig have en pris, men du har højst sandsynlig også andre ting, som du gerne vil fortælle dine kunder. Lad os kigge nærmere på det. Vælg “Add a variant.”

Add a variant

I dette tilfælde har vi allerede oprettet nogle basisinformationer på produkter, som du kan se på billedet. På ovenstående billede har produktet allerede en pris og et SKU nummer. Her gennemgår jeg det hele, så du ved, hvad de forskellige begreber dækker over, og hvilke informationer du skal bruge i din webshop.

produktinformationer

Titel

Her giver du dit produkt en titel.

Price

Her skriver du produktets pris. Om det er inkl. moms eller ekskl. moms vælger du et andet sted. Men hvis du har tænkt dig, at dine produkter skal indeholde moms, skriver du prisen inkl. moms her.

Weight

Her skriver du vægten på dit produkt. Du skal selvfølgelig kun skrive det, hvis du mener, at det er relevant for kunden, eller hvis det har betydning for din forsendelsespris.

SKU

SKU står for stock keeping unit. Det bruges til at holde styr på dine produkter ved at give dine produkter et navn eller kode. Hvis du f.eks. anvender et ekstern fragtfirma, plejer de typisk at give alle dine produkter en kode. Den kan du skrive her.

Hvis du selv laver statistik på din hjemmeside, er det også en god idé at give alle dine produkter en unik kode, da det gør det mere overskueligt, når du skal analysere din data.

Barcode

Her kan du skrive, hvis dit produkt har en stregkode, som du kender det fra fysiske butikker. Hvis du sælger andres produkter vil de typisk have en stregkode. F.eks. bøger.

Charge taxes on this product

Her vælger du, om der skal være moms på dit produkt. Som udgangspunkt skal du krydse det af, så der kommer moms på dit produkt.

Require a shipping address

Her vælger du om dine kunder skal udfylde en forsendelsesadresse. Hvis du sælger fysiske produkter, er der ingen grund til at vælge dette, da du blot sender deres produkt på e-mail.

Inventory policy

Her kan du vælge, om Shopify skal holde styr på, hvor mange produkter du har i din webshop. Det er en god idé at slå det til.

I “Quantity” vælger du antal produkter, du har i webshoppen.

Herunder kan du vælge, om dine kunder skal have mulighed for at købe udsolgte produkter. For det meste skal du selvfølgelig ikke vælge denne mulighed, da det ikke er en god idé at sælge udsolgte produkter. Vi kommer dog senere ind på, hvordan du kan få deres e-mail, så du kan kontakte dem, når dit produkt igen kommer på lager.

Add variant

Når du har tilføjet relevante informationer, vælger du “add variant.”

Images

Nu skal du uploade et billede til dit produkt.

images

Her vælger du et billede, som siger mest om dit produkt.

 Collections

collection

Med collections kan du kategorisere dine produkter. Dvs. at hvis du har en kategori med “skoletasker,” så kan du lave en collection med det. På den måde vil dette produkt blive fundet sammen med de andre produkter. På den måde kan du styre, hvor du har dine produkter. Hvis du har mange produkter, er det en god idé at have styr på dem, da de ikke alle sammen kan være på forsiden.

Search Engines

Søgemaskiner har kæmpe betydning for din webshop, da nye kunder kan finde dig her. Derfor er det vigtigt, at du tænker på søgemaskineoptimering, når de opretter dine produkter. Som udgangspunkt vælger Shopify, at din metatitel og metabeskrivelse er den samme som i dit produkt.

soegemaskine

Page titel

Her skriver du den titel, som du gerne vil have, at Google skal se. Hvis den allerede er passsende, lader du den bare være. Det vil den ofte være, da du allerede har skrevet titlen på produktet, og den burde være rammende for, hvad Google skal vide om produktets navn.

Meta description

Her skriver du, hvad Google skal vide om dit produkt. Som du kan se på billedet har du kun 160 tegn til at gøre det. Da Shopify henter informationerne fra selve produktets beskrivelse, vil den ofte ikke være lang nok.

Overfor dine kunder er det en god idé med en lang beskrivelse, men når det kommer til Google, skal du lave en kort rammende beskrivelse. Det gør du ved at ændre din metabeskrivelse til at indeholde det mest relevante søgeord for Google. Det skal være et sellingpoint, som får forbrugere til at trykke ind på din webshop via Google.

URL & Handle

Her kan du ændre url’et (adressen) til dit produkt. Som udgangspunkt burde der ikke være nogen grund til at gøre dette, da du allerede har lavet en passende titel, som Shopify har lavet et godt url ud fra.

Visibility

Punktet visning giver dig mulighed for at oprette produkter, inden du har modtaget dem.

visning

Visible

Her vælger du, at dit produkt er synligt for dine besøgende. Hvis produktets først skal udgives på en given dato, vælger du “Set a specific publish date..,” så udgiver Shopify dit produkt på den dato.

Hidden

Det er, hvis du ikke vil have, at dit produkt skal være synligt for omverden.

Til sidst vælger du “Save” i nederste højre hjørne. Herefter har du oprettet et produkt. Nu skal du blot oprette alle dine andre produkter på samme måde.

I del 4 gennemgår jeg, hvilke muligheder du har i Shopify

Har du brug min hjælp? Så tryk her.

12 svar til “Opret produkt i Shopify webshop”

  1. Line siger:

    Hej!
    Når jeg laver tilbud skriver den tilbud i en lille cirkel ved produktet på webshoppen. Kan man ikke få samme cirkel hvor der står nyhed?

    • jonas siger:

      Hej Line

      Det tror jeg faktisk ikke. Så skal du finde et tema, som måske har den mulighed. Men jeg kender ikke lige til et på stående fod.

  2. Anne siger:

    Hej – jeg er simpelthen så begejstret for din guide, uden den, havde jeg nok ikke valgt Shopify!
    Min shop skal sælge tøj fra diverse varemærker. Jeg vil spørge, hvordan jeg opretter et menupunkt der hedder “Mærker” og hvor man så kan klikke på det ønskede mærke og derefter se mærkets samtlige produkter ? Kan du hjælpe mig på vej..?

    • jonas siger:

      Hej Anne

      Ja, hvis du går til dit kontrolpanel. Her trykker du på “Online Store” og så “Navigation.” Her burde du have en menu, som hedder “Main Menu.” Det er her, at du indsætter den slags. Hvis “Mærker” skal være alle dine kategorier, kan du vælge at ændre den, der hedder “Catalog.” Hvis du vil oprette forskellige kategorier (hedder collections) og indsætte dem i din main menu, så opretter du en ny collections under produkter.

      I din “Main Menu” trykker du nu “Edit menu,” og så kan du tilføje et nyt felt her. Hvis der er tale om en kategori, så skal du vælge en ny collection.

      Prøv at leg lidt med det så er jeg sikker på, at det nok skal give mening. Ellers skriv igen. Jeg er glad for, at du kunne bruge guiden.

  3. Dana siger:

    Hej, super guide du har lavet! Har bare et spørgsmål om hvordan jeg gør hvis jeg skal skilte med størrelser, eller farver? Altså forskellige slags af det samme produkt 🙂

    • jonas siger:

      Hej Dana

      Under dit produkt kan du vælge at tilføje en variation. Ved at vælge “Variants” kan du oprette f.eks. variationer.

  4. Maria siger:

    Hej.
    Jeg har problemer med at sætte produkter på udsalg.
    Hvordan gør man mon det?

    På forhånd tak 🙂

    • jonas siger:

      Hej Maria

      Under produktet skal du skrive den originale pris i “Compare at price” og tilbudsprisen i “Price.”

  5. Galliano siger:

    Hej – tak for en fed side! 🙂
    Jeg har problemer med at få vist den korrekte moms på min check out-side. Når en kunde fx køber en vare til 49kr, vises momsen som 9,80 kr i stedet for 12,25.
    Hvad kan jeg havde gjort galt?
    Jeg har under produktet sat kryds ved, at varen skal pålægges moms. Og også under Instillinger sat flueben ved “All taxes are included in my prices”.

    • jonas siger:

      Du har ikke gjort noget forkert. Momsen er 9,8 kr., hvis din vare koster 49 kr. Uden moms koster din vare 39,2 kr.

      Hvis du vil vide momsen, kan du altid dividere med fem (gælder kun fordi vi betaler 25 pct. i moms). Dvs. 49 / 5 = 9,8 kr.

  6. Steffen siger:

    Hey,
    Hvad gør man så med dk moms? 🙂

    • jonas siger:

      Når du vælger fragt til Danmark burde den automatisk skrive, at vi i DK betaler 25 pct. Hvis den ikke gør det, skal du i kontrolpanelet gå ind under Setting og så taxes. Du burde kunne vælge DK her. Kan du det?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *