Markedsføring på de sociale medier
Opslag, profilsider, grupper, live-transmissioner, egen forretning og annoncering er de vigtigste værktøjer til markedsføringen af din webshop på de sociale medier. Hvordan bruger du de forskellige komponenter? Og hvilke sociale medier er stærkest til netop din webshop. Det får du svar på i denne artikel.
De sociale medier er et godt sted at markedsføre og skabe synlighed for din webshop. Og en velegnet platform til at skabe en skare af følgere, og lære dem og deres behov bedre at kende.
Men det handler ikke bare om at få lavet en profilside for din webshop og begynde at poste en masse opslag, som falbyder dine produkter og promoverer den ene rabatkode efter den anden.
Du skal tænke meget mere i dine kunders behov, og skabe indhold og måske ligefrem en gruppe til at samle ligesindede med samme behov i. Så kan du for alvor skabe både noget mere synlighed og en trofast følgerskare, som på det nærmeste spiser af hånden.
Hvilke sociale medier passer bedst til netop din webshop?
Der er mange fordomme om, hvilke sociale medier der passer bedst til hvilke typer produkter.
Men sandheden er, at vi alle har det samme hoved på, ligegyldigt hvilket socialt medie der er vores favorit. Så det der med, at du aldrig må markedsføre B2C-produkter på LinkedIn og B2B-produkter på Facebook holder ikke i praksis.
I stedet er det i højere grad et spørgsmål om dine kunders præferencer for, hvorvidt de er mere visuelle eller gerne vil læse tekst. Samt i nogen grad deres alder, og hvilke typer af indhold de finder mest interessant og spændende at konsumere.
Lad os se en gang på de 7 mest udbredte sociale medier herhjemme:
Facebook er en alsidig social platform, der passer til de fleste typer af webshops. Så har du et bredt publikum – som måske ikke hører til blandt de alleryngste – bør din webshop være til stede på Facebook.
Det giver dig samtidig mulighed for at oprette en profilside til din webshop, oprette åbne eller lukkede gruppe for både kunder og potentielle kunder, ligesom du kan lave live-transmissioner, og sælge dine varer direkte på Facebook ved at oprette en forretning på profilsiden.
Opslagene på din webshops profilside kan du f.eks. bruge til:
- Inspirerende billeder og videoer af dine produkter eller deres anvendelse.
- Tilbud, rabatter og konkurrencer, som både kan tiltrække og fastholde kunder.
- Kundeanmeldelser og anbefalinger, som er med til at opbygge tillid og troværdighed.
- Engagement af dine følgere gennem spørgsmål, afstemninger eller kommentarsvar.
Instagram er en ideel social platform til webshops med produkter, der har en mere visuel appel. F.eks. inden for mode, skønhed, mad og rejser. Instagram er især populært blandt de mere visuelle kunder og specielt den yngre målgruppe.
Instagrams brugere ligger typisk i aldersgruppen 25-34 år, men har også en stor repræsentation af både yngre og ældre brugere uden for denne aldersgruppe.
Instagram tilbyder dig at oprette en profilside for din webshop, lave opslag, sælge produkter fra en forretning på profilsiden og sende live-transmissioner.
Opslagene på webshoppens profilside kan med fordel anvendes til:
- Smukke og æstetiske billeder og videoer af dine produkter – en hel videnskab for sig.
- Brugergenereret indhold, hvor du deler billeder og oplevelser fra dine kunder.
- Stories med bag-kulissen-indhold fra din webshop eller produktanbefalinger.
Derudover kan du med fordel indgå i influencer-samarbejder, som kan være med til at øge synligheden og nå ud til en bredere målgruppe med din webshop.
Snapchat
Snapchat er især populært blandt den helt unge målgruppe, og er kendt for sine funktioner som sponserede linser, korte videoer og at indholdet forsvinder, så snart det er læst. Snapchat er interessant, hvis din webshop appellerer til en ung målgruppe inden for f.eks. mode, skønhed, livsstil og underholdning.
På Snapchat kan du oprette en profilside for din webshop, udgive snaps og afholde live-events. Opslagene kan du med fordel bruge til:
- Korte, engagerende snaps eller videoer, der viser dine produkter eller tilbud.
- Brug af augmented reality-filtre eller linser, der er relevante for dine produkter.
- Snap-historier om produktlanceringer, begivenheder eller kampagner.
- Udfordringer eller konkurrencer, hvor deltagerne kan deltage og vinde præmier.
Tiktok
Tiktok er en populær platform blandt de alleryngste, og opslagene består typisk af korte videoer af mere underholdende karakter. Platformen er velegnet til webshops, som har produkter, der kan præsenteres på en engagerende og kreativ måde. F.eks. inden for mode, skønhed, livsstil og gadgets.
Tiktok giver mulighed for at du kan oprette en profilside til webshoppen, som du kan udgive dine opslag på, og afholde Live-events fra.
Opslagene på Tiktok kan f.eks. anvendes til:
- Kreative og underholdende videoer, der fremhæver dine produkter eller deres anvendelse.
- Udfordringer eller trends, som er relevante for den slags kunder, der oftest handler hos dig.
- Bag-kulissen-indhold fra webshoppens kontor og lager, samt sneak peeks på nye produkter.
Også på Tiktok kan du øge kendskabet til din webshop ved at indgå samarbejder med de populære Tiktok-brugere eller influencere, som har mange følgere inden for din webshops målgruppe.
Selv om LinkedIn er meget erhvervsorienteret, kan du sagtens bruge platformen til at promovere mere B2C-agtige produkter som f.eks. beklædning, bare det præsenteres på en erhvervsrelevant måde – f.eks. som erhvervsbeklædning. Du kan selvfølgelig også bruge LinkedIn, hvis du f.eks. har en webshop, som sælger kontorartikler eller andre mere B2B-specifikke produkter.
På LinkedIn kan du oprette en virksomhedsprofilside, som både kan bruges til at fortælle om din webshop, og anvendes til employer branding i forbindelse med stillingsopslag.
Udover traditionelle opslag tilbyder LinkedIn også mulighed for at udgive artikler i et bloglignende format. Det gør det muligt for dig at øge din webshops synlighed i både søgningerne på LinkedIn, og når du skal linke til mere uddybende indhold i dine opslag. For LinkedIn er meget gladere for at linke internt end at linke ud fra platformen.
Endelig kan du oprette Live-events og grupper på LinkedIn.
Opslagene på profilsiden og i dine grupper kan du bruge til at dele:
- Fagligt indhold, som fremviser din ekspertise inden for det område, du sælger produkter til.
- Virksomhedsnyheder, opdateringer og succeshistorier for både medarbejderne og webshoppen.
- Karriererelateret indhold som jobopslag og tips til f.eks. personlig udvikling med dine produkter.
- Engagement med professionelle netværk og grupper for at opbygge en tættere relation til dem.
Twitter kan være nyttigt for webshops med produkter, der er aktuelle eller relateret til nyheder og tendenser. Du kan også bruge Twitter til at styrke webshoppens brand blandt især tech- og erhvervsfolk.
Twitter adskiller sig fra andre sociale medier ved kun at acceptere korte opslag på maksimalt 280 tegn. De andre brugere kan så kommentere på dit tweet inden for det samme format.
Det kræver lidt tilvænning at skrive et tweet. Men når først du har lært den særlige stil, kan du skabe nogle virkelig klare og præcise budskaber, som folk nemt kan forstå.
Twitter giver mulighed for, at du kan oprette en profilside for webshoppen, hvor du udgiver tweets (opslag) og kan afholde live-events fra.
Webshoppens tweets kan du bruge til f.eks.:
- Korte og præcise opdateringer om dine produkter, tilbud og arrangementer.
- Besvarelse af kundernes spørgsmål, kommentarer eller klager direkte på platformen.
- Deling af relevant brancheindhold og øget synlighed gennem deltagelse i samtaler.
Bruger du relevante hashtags i dine tweets, kan du øge synligheden og rækkevidden yderligere, fordi det er populært både at søge på og følge de forskellige hashtags. Derfor kan du nemt komme ud til folk, som ellers aldrig ville have opdaget din webshop.
Pinterest er ikke så udbredt herhjemme, og minder på mange måder om Instagram, fordi opslagene oftest er visuelt baserede. Pinterest adskiller sig dog fra andre sociale medier ved, at du kan samle egne og andre opslag i såkaldt boards – opslagstavler – om bestemte emner.
Målgruppen tæller især kvinder, som er mellem 18 og 34 år, og er kendt for at tiltrække visuelt tænkende, der elsker den struktur, som et Pinterest board kan give på de emner, de interesserer sig for.
Det gør Pinterest relevant for dig, hvis du sælger produkter inden for f.eks. mode, indretning, DIY-projekter, hjem, kunst og håndværk.
Pinterest giver mulighed for, at du kan oprette en profilside, hvor du kan udgive pins og opbygge boards om de produktkategorier, som du sælger på webshoppen. Du kan også oprette en Pinterest butik, så du kan sælge dine varer direkte på platformen.
Du kan med fordel lave pins på Pinterest, der:
- Viser inspirerende og visuelt tiltalende billeder af dine produkter i forskellige sammenhænge.
- Giver folk gør-det-selv guides eller inspiration til brugen af dine produkter i hverdagen.
- Samler pins i boards med inspiration og information om dine produkter eller produktkategorier.
- Linker til din Pinterest Butik eller direkte hjem til din webshop, blog eller andet online medie.
Komponenterne til din markedsføring på de sociale medier
Som allerede nævnt tilbyder de sociale medier forskellige komponenter, du kan bruge i din markedsføring.
Jeg har forsøgt at lave en tabel, som skaber overblik over, hvilke platforme som tilbyder hvad, og jeg har allerede givet nogle anbefalinger i gennemgangen lige ovenfor.
Efter tabellen dykker jeg så ned i nogle af de muligheder som de forskellige indholdstyper giver.
Sociale Medier | Opslag | Artikler | Profilsider | Grupper | Live | Forretning | Annoncering |
Ja | Nej | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | |
Ja | Nej | Ja | Nej | Ja | Ja | Ja | |
Ja | Nej | Ja | Nej | Nej | Ja | Ja | |
Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Nej | Ja | |
Ja | Nej | Ja | Nej | Ja | Nej | Ja | |
TikTok | Ja | Nej | Ja | Nej | Ja | Nej | Ja |
Snapchat | Ja | Nej | Ja | Nej | Ja | Nej | Ja |
Opslag
Et opslag – hvad enten det hedder opslag, post, pin, tweet eller en snap – er kendt af de fleste. Derfor har du sikkert allerede en god ide om, hvad du kan bruge opslag til.
Har du en webshop, som du vil markedsføre på de sociale medier, kan du med fordel bruge opslagene til:
- Fastslå din ekspertise inden for de produkter, du sælger: Folk vil meget hellere have løsninger på de problemer, de slås med i hverdagen, end de vil have et tilbud på eller en rabatkode til produkter, de måske ikke kan se, kan løse det problem de har. Så start med det problem, folk kan løse med dit produkt, og forklar hvordan produktet løser problemet. Så skal de nok blive interesserede i at købe det.
- Branding og markedsføring: Brug opslag som fortæller om din virksomheds identitet, værdier og unikke egenskaber til at styrke din synlighed og kendskabsgrad i markedet. Du kan også promovere dine produkter, tjenester, tilbud eller arrangementer gennem opslag. Men pas på med at overgøre det. Folk hader at blive solgt til.
- Styrk din webshops troværdighed: På samme måde kan du bruge informative opslag til at styrke din webshops troværdighed ved at dele vigtige informationer, tips, tricks, vejledninger og nyheder, som interesserer dem, du har som kunder. Det både øger tilliden og positionerer din webshop eller det bagvedliggende firma som en pålidelig kilde hos den målgruppe, som kan bruge de produkter, du sælger.
- Engagement og interaktion: Brug opslag til at starte en dialog med dem, som kan bruge de produkter, du sælger i webshoppen. Stil uddybende spørgsmål til din målgruppe, anmod om deres feedback eller mening og opbyg en skare af købelystne følgere. Derved får du større indsigt i dit kundesegment gennem de svar, du får på dine opslag.
- Skab trafik til din webshop: Selvfølgelig kan du udgive opslag som linker direkte til webshoppen eller konkrete produktsider. Men du får langt flere klik og interesserede øjne ved at dele links til din blog, hvor du kommer med løsninger på kundernes problemer – og i den løsning indgår dine produkter. På den måde skaber du trafik til din webshop ved at sende folk på en lille, men meget vigtig omvej.
- Deling af andres indhold: Du kan bruge opslag til at dele engagerende indhold fra både andre firmaer, interesseorganisationer og offentlige institutioner, som har relevans for de kunder, du gerne vil have til at handle i webshoppen. Dette kan omfatte billeder, videoer, artikler, blogs eller nyheder. Endnu stærkere er det at dele kundehistorier om dine produkter, som kunderne har delt på deres egen profil på det sociale medie.
Artikler
Artikler er en helt særlig indholdstype, som rent faktisk kun er tilgængelig på LinkedIn.
Her kan du oprette en bloglignende side, hvor du løbende kan udgive artikler om de emner, der har relevans for produkterne på din webshop. Det gør det muligt at samle en følgerskare på LinkedIn, som kan tegne abonnement på at få notifikationer om nyt indhold.
Notifikationerne dukker både op i notifikationerne på LinkedIn, og udsendes i fuld længde på mail til abonnenterne. Altså får du ”helt gratis” et nyhedsbrev, som andre LinkedIn-brugere nemt kan tilmelde sig
I praksis kan du skrive artikler om de samme former for indhold og emner, som du kan lave opslag om – bare uden begrænsninger, der gælder for LinkedIn opslag. Dog bør du ikke bruge LinkedIn artikler til at promovere eller køre tilbudskampagner for dine produkter. Det får hurtigt folk til at framelde deres abonnement igen.
Brug i stedet artiklerne til at fastslå din ekspertise inden for de problemer, som webshoppens produkter løser, styrk din webshops brand og synlighed, og brug eventuelt også artiklerne til employer branding ved at dele baggrunds- og bagom-artikler med folk på denne måde.
Profilsider
Med en profilside på de sociale medier får din webshop sin egen identitet. Herfra er det muligt for webshoppen af udgive opslag, artikler og lave live-transmissioner i webshoppens navn. Og på sociale medier som f.eks. Facebook, Instagram og Pinterest kan du også åbne en afdeling af din webshop direkte på det sociale medie.
Profilsider på Facebook
På Facebook ser mange webshopejere profilsiden som deres vigtigste markedsføringskanal for webshoppen. Men som du skal erfare om lidt, kan du faktisk bruge lukkede Facebook-grupper til at skabe en endnu stærkere markedsføring af og følgerskare for din webshop. Uden at konkurrenterne kan snage.
Profilsiden er dog stadig et vigtigt element i din markedsføring på Facebook, fordi den giver webshoppen et fast ”tilholdssted” på platformen. Og en mulighed for at oprette både en forretning og annoncere på platformen.
Profilsider på LinkedIn
På LinkedIn er der mange, som ender med en meget statisk profilside, som kun indeholder opslag. Det er synd – både for din webshops synlighed på det sociale medie og for udbredelsen af de opslag, som du udgiver på profilsiden. For LinkedIn bruger profilsiden til at lære din webshop bedre at kende.
Samtidig glemmer mange, at en stærk profilside på LinkedIn gør det nemmere at finde de rigtige kandidater til de stillinger, som du med tiden får brug for at besætte. For ved både at bruge profilsiden til at fortælle om din webshops produkter, og fungere som employer branding for den bagvedliggende virksomhed, kan du give eventuelle ansøgere et meget bedre indtryk af dit firma.
Husk også at bruge LinkedIn-profilsiden til at promovere dine medarbejderes private opslag på LinkedIn, som har relevans for de folk, der følger din webshop. Det er både god employer branding, og øger synligheden af medarbejdernes opslag, som handler om din webshop.
Profilsider på alle andre sociale medier
På alle andre sociale medier er profilsiden – ligesom på Facebook – det naturlige omdrejnings- og samlingspunkt for din markedsføring af webshoppen på det pågældende sociale medie. Og indgangen til en eventuel butik på platformen.
Grupper
På Facebook og LinkedIn har du mulighed for at oprette grupper, som brugerne på de respektive sociale medier kan tilmelde sig.
På den måde kan du samle brugere med de samme interesser – f.eks. om de problemer produkterne på din webshop løser eller dem, som har handlet i din webshop. I gruppen kan du så poste opslag, som styrker din webshops synlighed og ekspertise for gruppens medlemmer. Samt afholde live-events, og tilbyde forskellige andre muligheder til målgruppen.
Lukkede grupper
Både på Facebook og LinkedIn kan du oprette særlige lukkede grupper, som folk skal ansøge om medlemskab for at komme med i. Det giver dig en helt unik mulighed for at dele eksklusivt indhold og f.eks. afholde live events med influensere og andre kendisser inden for det område, du sælger produkter til. Disse events kan du så bruge som ”lokkemad”, for at få nye medlemmer til at melde sig ind i din gruppe.
Fordi folk skal godkendes for at blive medlem af gruppen, får du mulighed for at indhente værdifuld informationer om medlemmerne i forbindelse med, at de ansøger om medlemskab. Den viden kan du bruge til at skærpe indholdet i gruppen, og lære medlemmerne bedre at kende.
Samtidig har du større chance for at opdage snushaner fra konkurrenterne, selv om du aldrig rigtigt kan sikre dig mod nysgerrige øjne. For folk ansøger jo om medlemskab fra deres private profil. Så er de ikke direkte ansat i en konkurrerende webshop, kan de være svære at spotte.
Grunden til at det er relevant at holde gruppen lukket, er nemlig, at du kan bruge den lukkede gruppe til at promovere nye produkter, før alle andre får adgang til dem. Eller give medlemmerne i gruppen nogle bedre tilbud eller bonusser på bestemte produkter.
Er du smart, kører du live events og lægger op til disse i forvejen, så der kommer rigtig mange deltagere – og slutter så eventet af med et tidsbegrænset tilbud. Det er virkelig noget, som kan få kasseapparatet i webshoppen til at ringe.
Live-events
Live-events er mulige på alle de sociale medier i dag, som vi omtaler i denne artikel.
Grundlæggende set fungerer en live-event ved, at du streamer video fra f.eks. din smartphone eller kameraet på din computer, som folk kan se med på enten fra webshoppens profilside eller en gruppe på de sociale medier.
Undervejs kan seerne så stille spørgsmål på chaten, som værten på live-eventet kan besvare direkte. Du kan også med fordel have et par medarbejdere siddende, som kan besvare de spørgsmål i chatten, som du ikke når at besvare i live-transmissionen. Eller som ikke har en almen relevans at tage op under udsendelsen.
Som webshop-ejer kan du bruge live-events til enten at skabe følgere med influencere eller kendisser inden for webshoppens branche, som kommer og snakker om emner, der har relevans for de produkter, du handler med.
Du kan også bruge live-events som en forenklet form for live-shopping, hvor du demonstrerer de produkter, du vil promovere i live-streamen og dine medarbejdere så deler links til produktsiderne i chatten.
Det giver langt fra de samme muligheder for live-shopping, som de dedikerede platforme gør. Og giver sjældent lige så meget omsætning. Men det er en simpel og billig måde at komme i gang med live-shopping på.
Du kan også bruge et live-event til at kickstarte webshoppens udsalg, lancere et nyt produkt eller en ny produktkategori eller som et Black Friday-arrangement. Mulighederne er uendelige. Så se at komme i gang.
Egen forretning på de sociale medier
På Facebook, Instagram og Pinterest kan du oprette din egen forretning i forbindelse med webshoppens profilside. Det gør det enten muligt at sælge dine produkter direkte på det sociale medie (med et klækkeligt cut til platformen) eller generere købelystne kunder til produktsiderne på din webshop (mod en pris på klikket).
Fidusen er, at folk kan finde dine produkter på det sociale medie, når de foretager produktsøgninger. Det er der mange der gør, for at finde anmeldelser af produkter, de påtænker at købe, som andre brugere af det sociale medie har skrevet.
Samtidig gør tilstedeværelsen af en butik på webshoppens profilside det meget nemmere for folk at se, hvad du tilbyder. Og på nogen virker det måske også mere trygt at handle på en platform, som de allerede kender.
Forskellige muligheder for butikker
På Facebook og Instagram (som jo begge ejes af Meta) kan du enten oprette en webshop på platformen eller sende trafikken videre til din webshop. På Pinterest kan du kun bruge butikken til at sende kunderne videre til din webshop. Men kan så oprette pins og board på platformen, som viser produkterne frem.
På alle tre platforme kan du oprette produkterne i butikken ved hjælp af et produktfeed fra din webshop. Derved bliver de produktkategorier, som du har udvalgt til at blive solgt på det sociale medie, automatisk opdateret med nye produkter, prisændringer med videre, så snart du laver dem på din webshop.
Altså skal du kun opdatere produkterne ét sted, så snart du har sat butikken og forbindelsen hjem til webshoppen op.
Annoncering
Alle de sociale medier som vi har omtalt i denne artikel, tilbyder annoncering for produkterne i din webshop. Hvilke muligheder du har for annoncering på de forskellige platforme, kan du læse mere om i denne artikel.
Skab mere omsætning med markedsføring på de sociale medier
Som du kan se, giver de sociale medier masser af muligheder for at markedsføre din webshop. Og griber du det rigtigt an og skaber opslag, grupper og andet indhold på de sociale medier, som giver værdi for brugerne, øger det både kendskabet til din webshop, og chancerne for at brugerne vælger dig frem for en anden webshop, når de skal købe produkter som dem, du sælger.
Held og lykke med din tilstedeværelse på de sociale medier.