Kald kunderne tilbage til din webshop med remarketing og retargeting

Det er nemmere at markedsføre dig til nogen, der allerede kender dig. Det er ideen bag remarketing og retargeting. Det er teknikker, som viser annoncer i søgeresultaterne og de sociale medier til folk, der allerede har besøgt din webshop. Eller har lagt noget i indkøbskurven uden at færdiggøre købet. Læs med her, og find ud af, hvordan du kalder kunderne tilbage til din webshop med disse to annonceformer.

Du kan sikkert godt huske de seneste hjemmesider og webshops, du har besøgt. Eller også genkender du dem på deres logo og farver eller det produkt, du har set på, når du ser annoncer for dem i søgeresultaterne og de sociale medier. Og har du ligefrem handlet hos dem før, er du nok lidt mere tilbøjelig til at klikke på en annonce fra dem, hvis den viser et produkt, du finder interessant.

Sådan har alle andre mennesker det også – og det kan du udnytte som webshopejer ved hjælp af de to annonceteknikker, der kaldes remarketing og retargeting.

Remarketing og retargeting – to sider af samme sag

Begge annonceteknikker bygger på, at de viser annoncer til nogen, som allerede har besøgt din webshop. Derfor bruges de to navne oftest i flæng. Men der er en lille forskel:

  • Remarketing bruger cookies og andre sporingsmetoder til at identificere dem, som har besøgt din webshop, og derefter vise annoncer for webshoppen til disse besøgende i søgeresultaterne, på de sociale medier og på hjemmesider, som er medlem af et annoncenetværk.
  • Retargeting bruger data fra folks tidligere besøg på din webshop til at tilpasse annoncerne mere specifikt til det, som folk har foretaget sig på webshoppen. F.eks. lagt noget i indkøbskurven uden at gennemføre ordren. Men du kan også vise annoncer for relaterede produkter, der passer til deres tidligere køb.

Altså kan du målrette de viste annoncer mere med retargeting, end du kan med remarketing. I begge tilfælde giver det dig mulighed for at markedsføre dig overfor potentielle eller eksisterende kunder, der allerede har vist interesse for de produkter, du sælger i din webshop.

Det giver dig bl.a. disse fordele:

  • Øget konverteringsrate: Ved at målrette annoncer til personer som allerede har besøgt din webshop, er der større sandsynlighed, at de vil købe af dig, fordi de kender webshoppen.
  • Bedre ROI: På grund af den øgede konverteringsrate får du et bedre afkast af dine annoncekroner, når du bruger remarketing og retargeting annoncering.
  • Stærkere kunderelationer: Samtidig kan du bruge remarketing og retargeting til at styrke kunderelationen og øge loyaliteten ved at vise målrettede annoncer til eksisterende kunder.
  • Forbedret målretning: Retargeting giver mulighed for mere præcis målretning af dine annoncer, da de er baseret på specifikke handlinger, som brugerne har taget på din webshop.
  • Øget brand awareness: Ved at vise annoncer til brugere, der tidligere har besøgt din webshop, kan du øge din webshops brand awareness, så den altid er top-of-mind hos dem, der er interesserede i de produkter, du sælger på webshoppen.
Webshopakademiet - Sælg digitale produkter på Autopilot

Hvordan foregår remarketing og retargeting anoncering i praksis?

Som du kan se, gør remarketing og retargeting stort set det samme. Viser en annonce til folk, der har besøgt din webshop. Forskellen er, hvor meget du kan tilpasse annonceringen i forhold til, hvad folk har foretaget sig på din webshop.

Den helt klassiske remarketing anvender typisk en cookie, som lægges på den besøgendes computer, mobil eller tablet, når de kommer ind på din hjemmeside. Ud fra denne cookie får de så vist generelle annoncer for din webshop.

En anden metode – som de sociale medier bruger – er, at der sættes en såkaldt ”pixel” på din webshop. Det er en lille stump kode, der identificerer hvilken bruger fra det pågældende sociale netværk, der besøger din webshop. De kan så efterfølgende få vist annoncer fra din webshop, næste gang de besøger det sociale medie.

Både pixels og cookies giver også mulighed for at gemme mere detaljerede oplysninger om f.eks. hvilke produkter og kategorier, den besøgende har set på, hvad de har lagt noget i kurven eller hvilke søgninger, de har foretaget på produkter. Disse informationer kan så bruges til at vise retargeting annoncer til den besøgende, som svarer til det produkt, de har set på i webshoppen.

Eksempler på brug af remarketing og retargeting annoncering

Et helt klassisk eksempel på remarketing er at vise generelle annoncer for din webshop på de hjemmesider, som dine tidligere besøgende kommer ind på, efter de har besøgt din webshop.

En anden mulighed er at lægge oplysninger om dine eksisterende kunder op på annnonceplatformen, og så bruge disse oplysninger til at finde flere potentielle kunder. På den måde kan du udvide synligheden af din webshop med remarketing-annoncer til folk, du måske ellers aldrig havde fået fat i.

Med retargeting kan du gøre annoncerne mere specifikke, så de viser de produkter, som folk har set på i din webshop. Du kan også bruge retargeting til at vise relaterede produkter til dem, som folk allerede har købt af dig. Enten tilbehør eller udvidelser til produktet. Eller produkter, som andre brugere oftest køber sammen med det.

Endelig er det også retargeting, du bruger, når du vil minde folk om en vare, de har efterladt i kurven. Her kan du tilmed sætte annoncerne op, så de øger folks incitament til at købe varen ved at tilbyde dem en rabatkode.

Igen kan du effektuere retargeting-annonncerne ved at lægge oplysninger om dine eksisterende kunder køb op. Så får de helt automatisk vist relevante retarget-annoncer, så snart de besøger et websted, der anvender den pågældende annonceplatform.

PensoPay - Betalingløsning

Hvor kan du bruge remarketing og retargeting i din annoncering?

I dag kan du bruge remarketing og retargeting på stort set alle de online annonceplatforme, der findes. Der er dog ret store forskelle på, hvad der helt præcist er muligt på de enkelte platforme. Men tendensen er, at mulighederne bliver mere og mere avancerede, jo længere tid annonceplatformen har været i luften.

Lad os tage et kig på, hvad der er muligt på de forskellige platforme:

  • Google Ads: Google Ads har en række forskellige remarketing og retargeting muligheder, herunder standard remarketing (Display annoncer), dynamisk remarketing baseret på de produkter, du sælger, og såkaldte Remarketing-lister til søgeannoncer (RLSA). Det giver mulighed for at målrette søgeannoncerne i forhold til, hvad folk har foretaget sig på din webshop (f.eks. tilføjet en vare til indkøbskurven).
  • Facebook Ads: Facebook Ads bruger en Facebook-pixel til at vise remarketing og retargeting annoncer til Facebook-brugere, som har besøgt din webshop eller dens Facebook-side eller Instagram-profil. Pixlen registrerer meget præcist, hvad brugeren har foretaget sig. Det gør det muligt at målrette annoncerne meget specifikt med retargeting. Remarketing annoncering kaldes for ”Dynamiske annoncer” eller ”Brugerdefinerede målgrupper”. Og retargeting annoncer kaldes for “Website Custom Audiences (WCA)” eller “Dynamiske produktannoncer (DPA)”. Du kan også bruge ”Brugerdefinerede målgrupper” til at uploade din kundedatabase til Facebook. Så matcher de dine kunderne med deres Facebook-profil – og du kan så bede Facebook udvide målgruppen med Facebook-profiler, der minder om dine kunder.
  • Instagram Ads: Instagram Ads er en del af Facebook Ads, og mulighederne for remarketing og retargeting annoncer er derfor de samme som på Facebook.
  • LinkedIn Ads: LinkedIn Ads kalder deres ”pixel” for et LinkedIn Insight Tag. Og ligesom med Facebook-pixlen, gemmes der præcise oplysninger om brugeres handlinger. Det giver dig mulighed for remarketing med annoncetyperne “Website-retargeting” eller “Matched audiences”. Du kan også opsætte retargeting-annoncer med annoncetyperne “Website-retargeting” eller “Dynamiske annoncer” til de LinkedIn-brugere, der har besøgt webshoppen eller dens LinkedIn-profilside. Tilsvarende Facebook kan du også overføre oplysninger om kunderne, for at matche dem med deres LinkedIn-profil og finde beslægtede LinkedIn-profiler ud fra dine kunders karakteristika.
  • Twitter Ads: Twitter Ads bruger en Twitter-pixel til at vise ”remarketing med website-målgruppeannoncer” og ”retargeting med kunde-målgruppeannoncer” til brugere, som har besøgt din webshop eller webshoppens Twitter-profil. Sidstnævnte annoncetype giver også mulighed for at lægge kundedata op, som Twitter så kan matche og finde flere Twitter-profiler, der ligner.
  • Microsoft Advertising – Bing Ads: Microsoft Advertising bruger et såkaldt Microsoft Advertising-tag til at identificere de brugere, som har besøgt din webshop eller klikket på dine søgemaskineannoncer ved hjælp af annoncetypen ”Remarketingliste til søgeannoncer”. Du kan også lægge kundeoplysninger op fra dine eksisterende kunder, som får vist specifikke annoncer, når de søger på Bing, eller besøger en af de hjemmesider, som er tilsluttet Microsoft Advertisings annoncenetværk.
  • Snapchat Ads: Snapchat tilbyder “Snap Audience Match” funktionen, som giver dig mulighed for at uploade en liste over e-mails eller telefonnumre på dine eksisterende kunder. De får så vist specifikke annoncer for din webshop baseret på deres køb. Du kan også oprette en såkaldt “Snap Pixel”, som sporer besøg på den webshop, og så vise retargeting-annoncer ved hjælp af “Brugerdefinerede målgrupper baseret på website-handlinger”-annoncetypen.
  • TikTok Ads: TikTok har en række forskellige målretningsmuligheder ved hjælp af en TikTok-pixel. Herunder visning af retargeting-annoncer til Tiktok-brugere, der besøgt din webshop eller din TikTok-konto ved hjælp af annoncetypen ”Dynamiske annoncer”. Og remarketing-annoncering ved hjælp af annoncetypen ”Brugerdefinerede målgrupper”.
  • Pinterest Ads: Pinterest bruger et såkaldt “Pinterest Tag” til at spore besøg på dit website, ligesom du kan oprette remarketinglister baseret på brugerinteraktioner ved hjælp af “Målretning af målgrupper” funktionen. Du kan også oprette “Actalike Audiences”. Det er en funktion, som bruger Pinterests algoritmer til at finde brugere, der ligner din målgruppe. Dem kan du så vise retargeting annoncer til ved hjælp af annoncetypen “Retargeting”.

Som du kan se, er remarketing og retargeting mulighederne endnu ikke så avancerede og mangfoldige på Snapchat, TikTok og Pinterest, som de er på f.eks. Google, Facebook, LinkedIn og Bing. Derfor kan det godt tage lidt længere tid at opbygge en effektiv remarketing og retargeting kampagne på disse platforme.

Til gengæld kan du forvente, at de ”nyere” annoncenetværk løbende udvider med flere og flere af de avancerede funktioner, som du finder på de ”ældre” annoncenetværk. Samt kommer med nye muligheder som f.eks. SnapChats ”sponserede linser”, som ikke findes på andre sociale mediers annonceplatforme.

Vil du vide mere om retargeting og remarketing

Jeg håber artiklen her har givet dig en bedre forståelse for, hvad retargeting og remarketing annoncering er. Samt et overblik over mulighederne på de forskellige annoncenetværk.

Har du spørgsmål eller ønsker til, hvad du gerne vil høre mere om, når det kommer til retargeting og remarketing, kan du bruge formularen herunder. Så tager jeg det med, næste gang jeg opdaterer artiklen.

Similar Posts

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *