Skab et indholdsunivers på din webshops blog, der skaber kunder på samlebånd

Med et indholds- eller vidensunivers kan du øse af din viden om de problemer, som produkterne i din webshop løser. Derved kan du både skabe trafik på de spørgsmål og andre søgninger, som folk typisk foretager på deres kunderejse, og gøre kunderne mere trygge ved at handle i din online butik. Læs med her, og får en plan for, hvordan du gør.

En blog på din webshop er en god investering.

Og er du smart gør du bloggen til en blanding mellem et livsstilsmagasin med inspiration til brugen af dine produkter, og et indholdsunivers med artikler om de problemer, som dine produkter løser.

På den måde kan du både inspirere og give folk svar på de spørgsmål (også kaldet long-tails), som dine kommende kunder oftest googler, når de er i markedet for den slags produkter, du sælger. Derved gør du din webshop tydelig for kunderne meget tidligt på deres kunderejse – og kan måske ligefrem trigge et behov hos dem, som får dem til at købe produkterne, før de egentlig havde forestillet sig det.

Og de køber dem vel at mærke i din webshop, fordi dens blogsektion har hjulpet dem med et godt svar på deres søgning. Derfor er de blevet mere trygge ved netop den end dine konkurrents online butikker.

Webshop og blog – sammen eller hver for sig?

Men før vi ser nærmere på, hvordan du opbygger sådan et kombineret indholdsunivers med lige dele viden og livsstilsartikler, skal vi lige forbi en lille teknikalitet.

WordPress er skabt til at blogge med

For selv om både Shopify og mange andre webshop-platforme indeholder en såkaldt blog-sektion, skaber du en meget bedre oplevelse for dine kunder, og får meget bedre muligheder for at bygge en spændende blog til din webshop, hvis du lægger bloggen på et WordPress-site under det samme domæne.

Bevares, særlig Shopifys blog-værktøj er blevet meget bedre. Men du får stadig nogle muligheder med WordPress, der gør det besværet værd.

WordPress er skabt til at køre blogs på, og giver dig en masse muligheder for at både at organisere dit indhold bedre, få det til at ranke bedre i søgemaskinerne. Og præsenterer indholdet på en meget flottere måde i et meget mere spændende design.

Domænenavnet er vigtigt

Det med at lægge bloggen på samme domæne som webshoppen er vigtigt, hvis den skal give SEO-mæssig værdi til din webshop. Ved at bloggen ligger på samme domæne, kommer din webshop nemlig automatisk til at ranke for alle de long-tail og andre søgeord, som artiklerne på bloggen handler om.

Det kræver dog, at du kan oprette en webadresse, hvor bloggens navn står efter webshoppens domænenavn adskilt med en skråstreg. F.eks. https://din-webshop.dk/blog.

Nogle webshops tillader desværre ikke det. Her kan du kun oprette en webadresse til bloggen, hvor bloggens navn kommer før domænenavnet: https://blog.din-webshop.dk. Den adresse håndterer Google som et helt selvstændigt website, hvorfor din webshop ikke får den samme SEO-mæssige værdi af blogposterne.

Det findes der dog forskellige workarounds for, alt efter hvilken webshop-platform du arbejder med. Dem kan jeg kan hjælpe dig med.

Skal din blog ligne din webshop

Mange tænker, at bloggen skal have nøjagtig samme design som webshoppen. Så kan folk nemmere se, at de to ting hører sammen.

Det er dog ikke nødvendigvis en god ide. For ved at folk, der kommer ind på bloggen uden at kende din webshop, straks kan se, at bloggen hører til på en webshop, falder troværdigheden på alle artiklerne.

Du kan dog ikke skjule slægtskabet, hvis folk nærstuderer url’en. Men det er det de færreste, som gør.

Derfor anbefaler vi dels, at du giver bloggen en mere magasinagtig titel, og dels at du giver bloggen et mere unikt design, der ikke ligner din webshop 100 %. Men måske kun genbruger farver, skrifttyper og grafiske former fra webshoppen.

Dog er det stadig en gode ide at indsætte et link i bloggens menu til webshoppen, så både de besøgende og Google kan spotte det. Og du kan selvfølgelig linke direkte til produkter på webshoppen i bloggens artikler.

Billy - Regnskabsprogram

Hvordan opbygger du et stærkt indholdsunivers

Et indholdsunivers er en samling artikler, som besvarer folks mest almindelige spørgsmål og problemstillinger omkring det, som de produkter du sælger i webshoppen, kan hjælpe folk med.

For at indholdsuniverset skal være nemt at finde rundt i, og give størst mulig SEO-mæssig værdi til din webshop, bør artiklerne organiseres på en logisk måde. F.eks. efter de emner, som folk typisk søger på. For oftest skal der flere forskellige artikler til at afdække det enkelte emne. Lidt ligesom du nogle gange deler en produktkategori op i flere underkategorier.

Har du f.eks. en webshop, der sælger cykler, kan et af emnerne være ”valg af cykel”. Herunder kan du have flere forskellige artikler om f.eks. ”valg af cykel til herrer”, ”valg af cykel til damer” og ”valg af cykel til børn”.

Altså laver du en ”hovedkategori” artikel, der hedder noget med ”Valg af cykel”, og linker så til de andre artikler fra denne. Lidt ligesom du nogle gange deler en produktkategori op i flere underkategorier. Lidt ligesom du linker til produkter fra kategorisiderne.

Søgeordsanalysen giver både strukturen og emnerne til dit indholdsunivers

For at skabe den mest relevante blog til din webshop, skal du have foretaget en søgeordsanalyse, som afdækker, både hvilke emner du skal skrive om, og hvilken struktur der skal være på indholdsuniverset.

Særligt interessant er de spørgsmål, som folk søger efter svar på. De er en del af det, som kaldes Long-tail søgninger. Det er søgefraser, som der ganske vist ikke er særlig mange søgninger på hver måned. Men over tid summer det sig op. Og ved at du ranker på disse søgninger, får du tit skabt synlighed for din webshop – eller i hvert fald dens blog – hos folk, du måske ellers aldrig havde fået fat i.

Tjek ”Folk spørger også om”

Et andet godt sted at hente inspiration til de artikler, du skal have i dit indholdsunivers, er ved at tjekke de spørgsmål, Google forslår under ”Folk spørger også om” i søgeresultaterne.

Søger du på f.eks. ”valg af cykel”, kommer Google med spørgsmål som f.eks. ”Hvilken størrelse cykel skal jeg have?”, ”Hvilken cykel er bedst for ryggen?” og andre relevante spørgsmål om valg af cykel.

Klikker du på et af spørgsmålene i listen, får du vist det svar, som Google har valgt som det bedste. Som du kan se, kommer det netop fra en webshop, som sælger cykler. Så kan du få din webshops blog til at dukke op med svar på de her spørgsmål, øger du helt automatisk folks troværdighed til webshoppen.

Protip: Samtidig med at du klikker på et spørgsmål, tilføjer Google flere forslag til relevante spørgsmål, som knytter sig til det spørgsmål, du har klikket på. Og bliver du ved med at klikke på spørgsmål, kommer der endnu flere svar.

Altså kan du få masser af gode ideer til dit indholdsunivers på den måde.

Fokusér på det problem, folk har – og det udbytte, folk får, når de får løst det

Når du skriver artiklerne til bloggen på din webshop, er det selvfølgelig smart, hvis du i samme åndedrag kan introducere løsningen på de problemer folk har i form af et produkt fra din webshop.

Men dels skal du passe på, hvordan du gør det – og dels er det ikke altid, at det er en god ide. For det er slet ikke sikkert, at folk er klar til at købe noget endnu.

Gem produktet, til du har vundet folks tillid

Som webshopejer vil du helst have folk til at købe noget i din webshop. Derfor vil du meget gerne sikre dig, at folk bliver klar over, at du har et produkt, der kan løse deres problem. Af den grund tænker du, at du skal nævne produktet så tidligt i artiklen som muligt – så er der større sandsynlighed for, at folk opdager produktet.

Men…

… det kan meget nemt resultere i, at både din gode informative artikel og din webshop bliver valgt fra, fordi folk føler sig solgt til. For er der noget, vi hader, er det at føle sig solgt til.

Start med problemet

I stedet skal du altid starte med at fokusere på det problem, som folk står med. Det er jo det, de har søgt efter en løsning på. Så start med at bekræfte dem i, at du forstår og kender til problemstillingen, før du introducerer både en løsning og dit produkt.

Det får folk til at føle sig set og forstået – særligt hvis du udviser lidt empati overfor dem ved at fortælle dem, at du godt kan forstå, at det er trælst at have det problem – og at det hverken er unormalt, mærkeligt eller dumt, at de har det.

Husk også at slå på de negative følelser, problemet giver folk.

Få dem så til at forestille sig, at de har fået løst det

Men du skal ikke komme med løsningen endnu.

Først skal du få folk til at forestille sig, at de har fået løst problemet. Slå på, hvor fedt det bliver, og hvilke positive følelser det giver. Samt på, hvad der nu bliver muligt for dem, som de ikke kunne før.

Det sidste er især vigtigt, hvis du kan komme op med en eller anden ”bonus”, som de ikke selv kunne regne ud, fordi de ikke ved, hvilke muligheder løsningen også åbner op for.

Introducér så produktet som løsningen…

Først når du har fået folk til at forstå, hvilken følelsesmæssig transformation de opnår ved at få løst problemet, er de klar til at høre om din løsning.

Du kan godt skyde en konkret anvisning ind på en løsning, som måske afhjælper problemet, uden at de skal op med penge. Men du skal så samtidig huske at fortælle dem, at det måske ikke fjerner problemet helt. Eller at de får en nemmere løsning ved at købe et produkt i din webshop.

Så føler folk, du for alvor er på deres side – og det øger deres tillid til dig, hvilket igen smitter af på din webshop.

…eller sælg en ny artikel ind

Men det er ikke altid, folk er helt klar til at få præsenteret en konkret løsning og et produkt til at gøre det med endnu.

Det handler om, hvor bevidste kunderne er om, at de rent faktisk har et problem, at problemet kan løses, og at der findes et produkt, som kan gøre det.

Det kaldes for bevidsthedsniveauer – og er en god måde at sikre, at du ikke går for hurtigt frem i dine artikler. For de fleste skal igennem samtlige 5 bevidsthedsniveauer, før der er klar til at købe af dig:

  1. Ubevidst: Kunden er ikke engang klar over, at de har et problem. Start med at fokusere på de symptomer og uhensigtsmæssigheder, folk oplever i hverdagen. Giv dem så svaret på, hvad det er for et problem eller en udfordring, de står med. Så har du gjort dem bevidste om, hvilket problem de har.
  2. Bevidst om problem: Når de er klar over, at de har et problem, skal du uddybe og forklare folk, hvad det kan medføre for dem. Tal derefter ind til behovet for at få det løst, ved at spille på de fordele det giver.
  3. Bevidst om behov: Når kunden er bevist om, at de har behov for at få løst deres problem, kan du begynde at introducere en række forskellige løsningsforslag, hvoraf et af dem meget naturligt er det produkt, som du sælger i din webshop.
  4. Bevidst om produkt: Når kunden er bevidst om, at der findes et eller flere produkter, der kan løse deres problem, skal du fokusere på alle fordelene ved netop dit produkt og bevise dets effekt med kundeudtalelser eller social proofs. F.eks. hvor mange du har solgt.
  5. Fuldt bevidst: Når kunden er fuldt bevidst om de forskellige produkter, og de fordele som netop dit produkt – eller din webshop – giver dem, skal du have overbevist kunden om, at de skal købe det nu.

Så lander der en kunde på webshoppens blog, der er helt ubevidst om, at de har et problem, men bare oplever nogle symptomer på problemet, er det alt for tidligt at introducere det produkt, du sælger, som kan løse problemet.

Folk skal først gennem de andre bevidsthedsniveauer, før de er klar til det.

Det kræver ikke nødvendigvis, at du skal have dem til at læse 4 andre artikler på din blog, før de er klar til at købe. Du kan godt løfte dem flere bevidsthedsniveauer i en artikel. Du skal bare ikke gå på kompromis med at introducere de enkelte niveau, før folk er klar til dem.

Ellers bliver folk enten forvirrede, eller skræmmes væk, fordi de føler, din blog er for kommerciel.

Morningscore

Jo før du kommer i gang, jo før kan du høste frugten af din blog

Så ved at lave en grundig søgeordsanalyse, kan du få overblik over, både hvordan du strukturerer dit indholdsholdsunivers på webshoppens blog, og hvad du skal skrive om. Samtidig kan du få endnu flere ideer til artikler ved at kigge på ”Folk spørger også om” sektionen i søgeresultaterne.

Med struktur og emner på plads, kan du så lægge en plan for, hvordan artiklerne fører folk fra at være helt ubevidste om deres problem og til at købe produktet på din webshop.

På den måde kan webshoppens blog uddanne nye kunder til din forretning på autopilot.

Det er da ikke så dumt, vel?

Similar Posts

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *