fbpx

Søgemaskineoptimering til din WooCommerce webshop

Vi ved det alle sammen godt. Søgemaskineoptimering er vigtigt, når man har en webshop. Det skyldes, at folk ofte benytter Google, når de skal finde et produkt. Du kan tænke på, hvordan du selv finder relevante produkter fra webshops. Jeg åbner Google og søger, og jeg ligesom de fleste andre, vælger jeg de webshops, som er på side 1.

Derfor skal du på side 1 på de produkter, som du sælger i din webshop, og hvis din webshop kun sælger en type produkter, skal du også på side 1 på denne produktkategori.

Heldigvis er det ret let at lave søgemaskineoptimer til en WooCommerce webshop, da den er opbygget i WordPress.

Her får du nogle generelle anbefalinger til, hvordan du laver god SEO, og hvordan du arbejder med disse råd på din WordPress webshop.

Lav en søgeordsanalyse

Alle søgeord er ikke relevante for dig. Derfor er det vigtigt, at du finder ud af, hvilke ord som du tjener dine penge på, og som derved er relevante for din virksomhed.

Hvis du sælger støvsugere, skal du højt op på dette søgeord. Desuden er der det, som man kalder longtail, som er alle de søgeord, som ikke har særlig mange søgninger, men som sådan kan gøre en kæmpe forskel for din webshop.

Især da det er svært at komme på side 1 på hovedsøgeord, da der er kæmpe konkurrence. Det betyder selvfølgelig ikke, at du ikke skal prøve. Optimalt set er du i toppen på dit hovedsøgeord og så er du også højt på alle de søgeord med få søgninger, som er relevante for din virksomhed.

Start altid med at find ud af hvilken søgeord du gerne vil findes på. Du kan evt. bruge Googles Søgeordsplanlægningværktøj til at finde nogle af disse ord.

Ellers kan det anbefales, at du bruger et værktøj, som er lavet til søgemaskineoptimering.

Overvej at brug et søgeordsprogram

Der findes mange forskellige søgeordsprogrammer på markedet, som gør dit arbejde lettere. De kan bl.a. give dig relevante søgeord ud fra et søgeord og fortælle dig din placering på det søgeord. Desuden kan de hjælpe med, hvordan du hurtigst kommer op på et bestemt søgeord, og derved satser på de rigtige søgeord først.

Jeg bruger selv Rank Tracker og jeg kender mange, der anbefaler Moz Pro (koster fra 99 USD om måneden). Det er de to programmer, som jeg vil anbefale.

Rank Tracker kan du benytte gratis, men hvis du vil gemme dine søgninger, skal du købe programmet. Det koster 124,75 USD som engangsbetaling. Herudover skal du betale ca. 50 kr. om måneden for at opdatere diverse søgemaskiner. Rank Tracker er den billigste løsning, og til de fleste behov kan det alt det, som det skal kunne.

Mange ting bliver lettere for dig, når du benytter et søgeordsprogram, da programmet selv sørger for at holde øje med dine placeringer. Du kan sagtens køre det hele i et excelark, jeg synes blot, at det er besværligt, når det ikke koster mere at benytte et SEO-program.

Arbejd med dine søgeord

De hovedsøgeord som du vælger, skal indgå helt naturligt på din webshop. Når du beskriver din webshop, er det oplagt at beskrive dine søgeord, da det er dem, som du gerne vil findes på.

I WordPress har alle hjemmeside, blogs eller webshop en sidetitel og taglinje. Det er vigtigt, at du her sørger for at implementere dit hovedsøgeord, da det viser Google, hvad din webshop handler om.

Det vil ofte være de produkter, som du sælger flest af, da det er her, at du tjener flest penge.

Når det kommer til longtail søgeord, er det oplagt at skrive mange blogindlæg om disse søgeord og altid skrive lange produkttekster. Lad nu være med at skrive gul t-shirt. Du har helt sikkert mere på hjertet end det.

Stil dig selv en masse hv-spørgsmål, så er jeg sikker på, at der nok skal komme en masse, du kan skrive om.

På et senere tidspunkt skal jeg nok gå mere i dybden med, hvordan du kan arbejde med disse søgeord, så du kommer højere op på Google.

Links til din webshop

Du har sikkert hørt om linkbuilding. Når det kommer til SEO, er links vigtigt. Det skyldes, at Google tillægger din side høj værdi, hvis andre gerne vil linke til den.

Inden du begynder at oprette en masse blogs, skal du lige huske, at Google ikke vurderer alle sider på samme måde. Du kan få en dårlig placering, hvis det kun er skumle russiske sider, som linker til dig.

Du skal have seriøse gode hjemmeside og blogs til at linke til dig. Her tænker jeg ikke på sponserede indlæg, da de skal tagges med et no-follow link i følge Google. Det betyder, at disse links ikke tæller med, når Google skal afgøre din sides placering.

Du skal sørge for at sælge gode produkter og have godt indhold, så andre har lyst til at linke til dig. Selvfølgelig skal du også henvende dig til relevante sider og høre, om de gider skrive om dit produkt. Eller hvis du har noget på hjertet, som er relevant for dem, så kan du få lov at skrive et gæsteindlæg.

Du skal også huske at give dine kunder en behagelig oplevelse på din side og linke rundt til relevante sider.

Hent Yoast SEO plugin

Der er rigtig meget hjælp at hente i et gratis plugin til WordPress, som hedder  Yoast SEO. Den giver dine blogindlæg og sider en score, så du ved, om du skal bruge mere tid på en side eller indlæg.

De har faktisk også lavet et SEO plugin til WooCommerce, men jeg ved ikke, om det er noget værd, da jeg ikke har prøvet det.

I første omgang vil jeg starte med at hente Yoast SEO, da det er god gratis hjælp, som du får her. Der kommer et seperat indlæg om dette plugin. I mellemtiden kan du læse dette glimrende indlæg om det, som er skrevet af Jonathan Lindahl.

Dette var en kort beskrivelse af nogle af de ting, som du skal tænke på, når du skal i gang med at lave søgemaskineoptimering til din blog. I fremtiden kommer der nogle konkrete indlæg til, hvordan du kan arbejde med søgemaskineoptimering.

Og kom så i gang med at skrive en masse gode produkttekster.