Sådan skaber du flere salg og trofaste kunder med lead magneter til din webshop

En lead magnet er noget, der giver dine kunder så meget værdi, at de er villige til at betale for det med deres e-mailadresse. Eller at melde sig ind i f.eks. en lukket Facebook-gruppe. Altså taler vi ikke bare den klassiske e-bog. For netop til webshops har du så mange andre muligheder for at skabe flere salg og mere loyale kunder med lead magneter. Læs med, og få ny inspiration her.

Du kender sikkert det klassiske lead magnet – eller freebee – trick med at give folk en gratis e-bog imod at få deres e-mailadresse.

Det giver dig mulighed for at sende dem e-bogen, og efterfølgende følge op på den med en e-mailserie, som ”uddanner” modtageren til at blive kunder i din webshop.

Derefter får folk så webshoppens normale nyhedsbrev.

Den gratis e-bog virker stadig

Det trick virker sådan set stadig ganske udmærket, selv om alle taler om, at de er trætte af at downloade e-bøger, de aldrig får læst.

Netop det faktum, at mange aldrig får læst de e-bøger, de siger ja til at modtage, er lidt trist. For derved opdager de aldrig, hvor stor ekspertise du rent faktisk har om de produkter, som du sælger. Det er synd, for det er den slags, som er med til at få folk til at synes bedre om din webshop. Og er med til at øge sandsynligheden for, at de handler hos dig.

Derfor er det måske alligevel en god ide at finde på en anden form for lead magnet, som der er større sandsynlighed for, at folk rent faktisk får brugt til noget. For på den måde får du ikke kun fat i folks e-mailadresse, men også givet dem en god oplevelse med det ”produkt”, som du forærer dem.

Og netop fordi du har en webshop, er der masser af muligheder.

SHUP - Webshop

Gode alternativer til e-bøger som lead magnet

Som webshop-ejer kan du nemlig bruge lead magneter strategisk til flere forskellige ting. Enten til at generere salg på den korte bane. Eller til at skabe større troværdighed overfor og en tættere relation til dem, som overvejer eller måske allerede er kunder i din webshop.

Lead magneter til den korte bane

Vil du gerne fremme salget i din webshop på den korte bane, samtidig med at du får kapret flere abonnenter til webshoppens nyhedsbrev, kan du f.eks. overveje disse former for lead magneter:

  • Rabatkupon: Tilbyd dem, som tilmelder sig webshoppens nyhedsbrev, en rabat på 10 til 20 % på deres næste ordre med en rabatkode. Rabatsatsen – og dermed, hvad du reelt set giver for folks e-mailadresse – kan være svær at regne dig frem til, da du jo af gode grunde ikke ved, hvor meget folk køber ind for, den dag de vælger at bruge rabatkoden.
  • Gratis fragt: Tilbyd nye abonnenter på nyhedsbrevet gratis fragt på den næste ordre. Her er det noget nemmere at gennemskue, hvad den e-mailadresse du får til gengæld for den gratis fragt, kommer til at koste dig.
  • Bonusprodukt: Har du et produkt, som de fleste af dine kunder kan have glæde af, og som ikke koster dig særligt meget i indkøb? Eller har du nogle vareprøver eller produkter, som du højst sandsynligvis ender med at måtte afskrive, fordi du ikke kan komme af med dem? Så tilbyd dem som gratis bonusprodukt på kundernes næste ordre. Det giver dig en meget præcis pris på hver enkelt e-mailadresse.
  • Gratis prøveperiode: Sælger du en online tjeneste på din webshop, eller tilbyder du betalt support på de produkter, du sælger, kan du give en gratis prøveperiode på f.eks. 10, 15 eller 30 dage som ”betaling” for folks e-mailadresse. Det gør det meget nemt at beregne, hvor meget e-mailadressen kommer til at koste dig. Og giver kunderne mulighed for at prøve en tjeneste, de måske ellers havde svært ved at forstå værdien af.
  • En quiz eller test: Her skal du bruge folks e-mailadresse, for at sende dem svaret. Samtidig kan du bruge en af de andre former for kortsigtede lead magneter til at lokke folk til at deltage i quizzen. Fidusen ved at koble quizzen eller testen ”ovenpå”, er at du kan bruge den til at finde ud af, hvor meget folk ved om dine produkter eller det problem, som de løser for kunderne. Vælger du udelukkende at bruge quizzen til at høste mailadresser, kommer mailadresserne kun til at koste dig det, du har betalt for at få udviklet quizzen og den eller de opfølgende mails – Og ellers skal du lægge udgiften til den lead magnet oveni, som du har brugt som lokkemad til quizzen.

Lead magneter til den lange bane

Vil du hellere gøre noget for at styrke din webshops brand, demonstrere jeres viden om de produkter, som I sælger, eller skabe større loyalitet blandt den som enten allerede er eller pønser på at blive kunde i din webshop? Eller gøre det nemmere for folk at huske din webshop for mere end dine konkurrenter?

Så kan du med fordel tænke i nogle af den her slags lead magneter:

  • En gratis e-bog – lad os nu bare tage den med. Det er den gode, gamle klassiker, der som sagt stadig virker. Her er det vigtigt, at e-bogens emne løser et konkret problem for kunderne, som har relation til de produkter, du sælger. Eller at e-bogen – sammen med den opfølgende mail-serie – klæder folk på til at blive kunder i forretningen. F.eks. ved at fungere som indkøbsguide, tjekliste eller giver tips og tricks til brugen af de produkter, du sælger. Det giver dig en prisbillig lead magnet, som kun kommer til at koste dig det, som du bruger for at få udviklet e-bogen.
  • En tjekliste – som enten løser et konkret problem for kunderne, eller hjælper dem med at vælge det rigtige produkt. Eller sikrer den rigtige anvendelse af det produkt, de har købt, eller overvejer at købe i din webshop. Tjeklisten kan enten udformes som en simpel PDF eller bygges digitalt. Fordelen ved tjeklisten er, at den er mere overkommelig at få læst, og giver praktiske anvisninger på noget, som folk har behov for at få løst. Derfor er der større sandsynlighed for, at tjeklisten bliver brugt. Igen er udgiften til mailadressen begrænset til det, du har betalt for at få bygget tjeklisten.
  • En indkøbsguide – kan enten udformes som en e-bog eller et online værktøj, der hele tiden tilpasser sine produktforslag til folks svar på de spørgsmål, som indkøbsguiden stiller. Det sidste er lidt dyrere at få lavet. Men øger sandsynligheden gevaldigt for, at folk ender med at købe noget af dig. Igen bliver udgiften til e-mailadresserne begrænset til det, som det har kostet dig at bygge indkøbsguiden.
  • En video-tutorial – er ekstremt populært, fordi de fleste foretrækker en video frem for en tekstbaseret trin-for-trin vejledning. Er du smart opretter du en video-tutorial for hvert af dine mest populære produkter. Så kan du høste mailadresser på de enkelte produkter ved at lokke med en detaljeret gennemgang af produktet. Igen koster mailadresserne dig kun udgiften til at få produceret videoen.
  • Et online webinar – der f.eks. fungerer som indkøbsguide til en bestemt type produkter, eller kommer med nemme løsninger til de problemer, som dine produkter løser. Eller måske viser eksempler på alternative anvendelser af dine produkter. Mulighederne er mange. Fidusen er, at webinaret er optaget på forhånd, så du bare skal sende folk et link til det. Endnu engang giver det en meget lav pris på hver enkelt mailadresse.
  • Et eksklusivt live-shopping event – der enten lokker med ekstra gode rabatter eller super gode bonusser til folk. Live shopping-eventet kan du enten køre på et bestemt tidspunkt hver måned, eller det kan være optaget på forhånd – men ikke ligge synligt på webshoppen. Live-shopping er en populær måde at præsentere dine produkter på online, og en optagelse af et tidligere event ender oftest med at generere mere salg over tid, end det gjorde, da du afholdt det. Her vil indtægterne fra live-eventen oftest ende med at tjene udgiften til at producere eventen ind mange gange.
  • En lukket Facebook-gruppe – er en smart måde at samle potentielle eller eksisterende kunder på. Her kan du afholde forskellige eksklusive events, og lære målgruppen bedre at kende ved at afholde meningsmålinger, stille folk spørgsmål eller se, hvilke kommentarer og opslag, medlemmerne kommer med. Fidusen er, at Facebook-gruppens emne skal være centreret omkring de problemer eller det udbytte, som dine produkter giver folk. Dette er en lidt dyrere form for lead magnet, da du skal afsætte ressourcer til løbende at holde gruppen i gang. Til gengæld kan gruppen give dig masser af omsætning, hvis du griber det rigtigt an. Læs mere om Facebook-grupper som online markedsføring for din webshop her.
  • En quiz eller test – igen kan du kombinere hver enkel af de ovenstående lead magneter med en quiz eller test, så du udover e-mailadresser også høster viden om dem, som besvarer quizzen.

Afhængig af, hvilken slags produkter du sælger, kan der være andre oplagte former for lead magneter.

Hvor meget er en e-mailadresse værd?

Du bemærkede sikkert, at jeg talte en masse om, hvor meget folks e-mailadresser reelt set kommer til at koste dig ud for hver af de ideer til lead magneter, som jeg har gennemgået.

For selv om der er tale om småbeløb, er det stadig en udgift, du skal være opmærksom på. For hvor meget er en e-mailadresse reelt set værd for dig at få fat i?

Det kan du sige meget præcist, når du har haft din webshop i et stykke tid. For så ved du mere om, hvor meget en ny kunde i gennemsnit kommer til at handle for i løbet af f.eks. det første år, efter de er blevet kunde.

Det er fortjenesten af det salg, som er med til at betale for de udgifter, du har haft til at udvikle den lead magnet, som du fangede e-mailadresserne med. Så i praksis handler det altså om, hvor stor en del af den fortjeneste, du er villig til at give væk for deres e-mailadresse.

Lad os f.eks. sige, at du gennemsnitligt har et overskud på 1000 kroner på hver enkelt kunde, det første år efter de har lagt den første ordre hos dig. Allerede her lyder det, som om du har råd til at investere i at få udviklet en ret pænt dyr lead-magnet til at fange kundenes e-mailadresse med.

Men samtidig skal du også huske på, at det ikke er alle dem, som siger ”Ja tak” til lead magneten, der ender med at blive kunder. Bliver f.eks. kun hver tiende til en ny kunde, vil en investering på bare 5 % af det forventede overskud på hver kunde halvere din samlede indtjening på de kunder, som du får ind via lead magneten.

Fidusen er selvfølgelig, at det ikke er alle dine nye kunder, som kommer ind via lead magneten. Så fordeler du udgiften til indholdsproduktion til lead magneten på det samlede antal nye kunder, du får på et år, kan du stadig godt få råd til at investere et pænt beløb i at lave en flot og værdifuld lead magnet til din webshop.

Dinero - Regnskabsprogram

Sådan finder du den rigtige lead magnet til din webshop

Med udgifterne til at høste e-mailadresser in mente, er det springende punkt selvfølgelig, hvor populære dine lead magneter bliver. Altså hvor mange e-mailadresser som de hjælper dig med at høste – og hvor mange af disse modtagere, der efterfølgende bliver til kunder.

Især det sidste er jo det, som du er ude efter.

Derfor bør du tænke dig godt om, når du skal finde den rigtige lead magnet til netop dem, som handler i din webshop.

Start med at finde ud af, hvad der interesserer folk

Det starter naturligvis med, hvad det er for et problem, dine kunder søger efter en løsning på. Eller hvilket udbytte de drømmer om at opnå.

Her kan du få meget hjælp ved at starte med at foretage en søgeordsanalyse på de problemer og udbytter, som dine produkter giver kunderne.

Samtidig kan du oftest få god hjælp til at vælge det rigtige emne, ved simpelthen at spørge kunderne om, hvad deres største udfordring eller drøm er inden for det område, hvor dine produkter kan hjælpe dem.

Det kan gøres meget enkelt med et lille spørgeskema, som folk kan besvare på hjemmesiden. Eller ved at søge efter grupper på Facebook og andre sociale medier og fora, der samler folk med disse problemer eller drømme. Og se hvad folk spørger om der.

Særligt de lukkede Facebook-grupper kan give dig en masse indsigt, som du ellers ikke ville få fat i. For i de lukkede grupper er folk oftest villige til også at stille de spørgsmål, som de selv anser for at være banale eller dumme. For det er kun de andre medlemmer i gruppen, som kan se det.

Endelig kan du også tjekke spørgefora som f.eks. Quora. Her findes der oftest både dansksprogede spørgsmål og svar. Og ellers kan du også hente meget god viden ud af de engelsksprogede spørgsmål og svar – som der oftest er væsentlig flere af.

Ud fra denne viden kan du højst sandsynligvis finde indtil flere emner, som det giver mening at lave en lead magnet om.

Find så ud af hvilket medie, der er det rigtige for dem

Når du har fundet frem til de spørgsmål, problemer og drømme, som folk har, der relaterer sig til de produkter, du sælger, har du også en meget bedre fornemmelse af, hvad det er for mennesker, du henvender dig til.

Tjek også gerne de demografiske oplysninger, du kan få ud af dem, som allerede har handlet i din webshop. Stiller du ekstra – ikke obligatoriske – spørgsmål til f.eks. dine kunders alder og køn, får du et endnu mere tydeligt billede af, hvilken målgruppe du har med at gøre.

Særligt folks alder kan give dig en god ide om, hvilke former for lead magneter der vil være de mest effektive at bruge.

Meget groft sagt gælder det, at folk født:

  • Efter 1980 meget hellere vil se en video end at læse en tekst. Samtidig er de mere villige til at deltage i online events og Facebook-grupper.
  • Før 1980 måske nok stadig foretrækker video, men i langt højere grad er villige til at læse noget. Særligt hvis de skal gå mere i dybden med tingene. Så er dette din primære aldersgruppe, vil en letlæst e-bog og en godt skrevet e-mailserie virke lige så effektivt som online events og Facebook-grupper.

Tjek, hvad konkurrenterne tilbyder

Endelig er det en god ide at se efter, hvad dine konkurrenter tilbyder. Det kan dels give dig inspiration til, hvilket emne du skal vælge. Og dels fortæller det dig, hvad du måske netop ikke skal vælge.

For der er ingen grund til at konkurrere med andre om det emne, du tilbyder folk en lead magnet til. Typisk er der masser af emner, du kan vælge. Det vigtigste er, at det emne du vælger, er relevant – og at den løsning du giver folk i lead magneten skaber værdi for modtagerne. Eller er lettere, nemmere og billigere end den konkurrenter tilbyder.

Alt for få webshops tilbyder lead magneter

Men højst sandsynligvis tilbyder de konkurrerende webshops slet ikke nogen lead magneter. For i hovedparten af alle danske webshops kan du bare tilmelde dig deres nyhedsbrev. De belønner dig ikke for at gøre det. Heller ikke selv om de godt ved, at det vil øge antallet af tilmeldinger til nyhedsbrevet – og dermed omsætningen i webshoppen.

For e-mailmarkedsføring er stadig en af de mest effektive markedsføringskanaler, så længe du kan holde dine e-mails relevante og værdifulde for modtagerne. Det gør du ikke, hvis du kun sender abonnenterne tilbudsmails. Hvad du så skal gøre i stedet, kan du læse mere om her.

Tilbyder konkurrenterne endelig folk noget som lokkemad, er det oftest den klassiske e-bog eller en tjekliste. Fordi de er nemme og billige at producere.

Så – igen alt efter din målgruppe – højst sandsynligvis kan du nemt finde en lead magnet til din webshop, som vil give dig væsentlig flere abonnenter til dit nyhedsbrev, end dine konkurrenter kan høste med deres lead magnet. Og som skiller dig positivt ud fra dem.

Vendino - Dropshipping

Det ikke nok med en lead magnet

Men du kan ikke bare nøjes med at få udviklet indholdet til din lead magnet og den mail, som du sender til folk med linket til lead magneten. Og så bare sende dem dit normale nyhedsbrev efterfølgende.

Vil du have de største chancer for at konvertere modtagerne af lead magneten til kunder, skal du følge op på lead magneten med en målrettet serie af e-mails. Det er både med til at øge den omsætning, som lead magneten genererer, og sandsynligheden for at du rent faktisk tjener noget på den mailadresse, du har høstet med lead magneten.

Formålet med mailserien er dels at få folk til at bruge/læse lead magneten, og dels at sælge de produkter ind, som relaterer til det problem, som du giver dem løsningen på eller vejleder dem i at købe et produkt til i lead magneten.

Altså kan du med fordel bruge de første mails i den tilhørende ”velkomstserie” på at gøre folk nysgerrige på indholdet i lead magneten. Og så bruge de sidste mails i serien til at give dem et godt, tidsbegrænset tilbud, som slutter, når de modtager den sidste mail i serien.

Det øger sandsynligheden for, at folk rent faktisk får værdi af lead magneten. Og at de ender med at blive kunder i din webshop, hurtigere end de ellers ville være blevet det.

Hvordan du skruer en god e-emailserie sammen, kan du læse meget mere om her.

Similar Posts

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *