Kom i gang med at annoncere for din webshop på de sociale medier

En af de mest effektive måder at ramme dine kunder, er ved at oprette snævert målrettede annoncekampagner på de sociale medier. For en af de sociale mediers vigtigste styrker er muligheden for at afgrænse din målgruppe ultrapræcist. Det gør det muligt at skabe ekstra slagkraftige annoncer. Læs med her, og find ud af hvilket socialt medie, der er det rigtige at annoncere på for din webshop.

Ville det ikke være fantastisk, hvis du kunne prikke præcis de mennesker på skulderen, som havde brug for de produkter, du sælger i din webshop? Og overtale dem til at købe af dig?

Det er mere eller mindre, hvad du har mulighed for, hvis du annoncerer på de sociale medier. For stort set alle de mest populære sociale medier giver mulighed for, at du kan lave en ultraspecifik afgrænsning af din målgruppe. Så i stedet for at bygge annoncer, som rammer bredt, bør du opbygge flere specifikke annoncekampagner, som rammer en nøje afgrænset målgruppe for hver af dine produkter.

Styrken ved en snæver målgruppe

Jo mere snævert du kan definere din målgruppe, jo mere specifik kan du blive i dine formuleringer og de fordele, som du fremhæver ved de enkelte produkter.

Det øger effekten af dine annoncer og dermed sandsynligheden for at konvertere folk til kunder. For du kan så at sige tale rent ud af posen til dem om præcis de produkter, drømme og emner, der optager dem. Og sige tingene i et sprog, de forstår. Det gør dit budskab stærkere, og mangedobler sandsynligheden for, at de køber noget af dig.

MEN…

Du skal stadig sørge for, at dit budskab er iøjnefaldende. For annoncerne vises i strømmen hos den enkelte bruger i målgruppen – og som du sikkert udmærket ved, går det stærkt i strømmen på de sociale medier, og der er hele tiden nye opslag at tage stilling til.

Så du skal være skarp, præcis og evne at skille dig ud for netop dem, der er mest sandsynlige købere af dine produkter.

SHUP - Webshop

Hvilke sociale medier er bedst til netop mine kunder

Men rent faktisk starter din rejse mod at annoncere på de sociale medier med at udvælge det eller de sociale medier, som det er mest relevant for dig at annoncere på. For det er forskelligt, hvem der bruger de forskellige sociale medier, og hvilke annonceformater hvert enkelt medie tilbyder.

SoMe-annoncer til den almindelige forbruger

Herhjemme er det især Facebook, Instagram, SnapChat og Tiktok, der er populære hos den almindelige B2C-forbruger. Her er der så igen forskel på, hvilke mål- og aldersgrupper hver af de fire sociale medier rammer bedst.

Generelt forholder det sig sådan her:

Facebook

Facebook er velegnet til en bred vifte af målgrupper, da platformen har et enormt antal brugere fra sotrt set alle tænkelige aldersgrupper og interesseområder. Platformen er dog især populær blandt folk over de 40 år. Men stort set alle har en Facebook konto – uanset alder. Det er mere et spørgsmål om, hvor tit de besøger den.

Facebook tilbyder en bred vifte af annoncetyper, herunder billedeannoncer, videoannoncer, karusselannoncer, katalogannoncer og lead-annoncer. Sidstnævnte er en smart måde at indhente leads på til f.eks. en e-bog, et webinar, e-mail marketing eller lignende, fordi folk kan tilmelde sig uden at behøve udfylde noget som helst. Det klarer Facebook for dem helt automatisk.

Karrusel- og katalogannoncer er velegnede til at annoncere for flere produkter i en bestemt produktkategori på en gang. Video- og billedeannoncer kan bruge til at promovere specifikke produkter.

Instagram

Instagram er populært blandt de yngre, men også mere kreative målgrupper, og har en tendens til at appellere mere til kvinder end mænd. Samtidig er Instagram et mere visuelt båret medie end f.eks. Facebook og LinkedIn.

Altså kan du også sagtens ramme de lidt ældre, kreative kunder via Instagram. Men husk: Folk er meget kræsne mht. det visuelle. Så du skal være stærk på at lave ”Instagram-værdige” billeder i dine annoncer. Og spare på teksten.

Af samme grund er Instagram bedst kendt for sine visuelle annoncetyper, herunder billeder, videoer, historier, karruselannoncer og lead-annoncer. Annoncer kan også vises i Instagram Reels og IGTV.

Alle annoncetyper oprettes via Facebook Business Manager, da Instagram ligesom Facebook ejes af Meta. Herom senere.

Snapchat

Snapchat er meget populært blandt den yngre målgruppe, især blandt teenagere og unge voksne under 30. Brugerne på Snapchat er også kendt for at være meget engagerede og bruger platformen til at dele deres hverdag. For mange er det ikke sket, hvis det ikke er blevet delt på Snapchat

Snapchat-annoncer kan målrettes baseret på geografisk placering, alder og køn, og omfatter bl.a. Snap Ads, Sponserede linser, sponserede Geofilters og Commercials:

  • Snap Ads kan indeholde billeder, videoer og interaktive elementer, som vises i Snapchats Discover-fane og mellem Snapchats Stories.
  • Sponcerede linser og Geofilters er mere fokuseret på brand awareness og opbygning af følgeskab.
  • Commercials er længere formater, der kan være op til 10 sekunder, og vises mellem Snapchats Shows.

TikTok

TikTok er meget populært blandt den yngre målgruppe fra 13 år og op til omkring 20-25 år. Men platformen tiltrækker også alle andre, som fanges ind af den særlige form for poster, der anvendes på TikTok.

TikTok tilbyder annoncer i flere forskellige formater, hvor in-feed videoannoncer, brand takeovers og brandede hashtags er de mest populære. Her er videoannoncerne nok de nemmeste at forstå, mens de andre to annoncetyper nok kræver en nærmere forklaring.

Brandede hashtags

Branded hashtags gør det muligt at øge synligheden af interaktionen med din webshop på TikTok. Hashtaget kan være navnet på din webshop, navnet på en bestemt kampagne, et slogan eller en bestemt kategori af produkter, som du sælger i din webshop.

Det brandede hashtag kan bruges på tværs af TikTok til at opbygge følgere, som får besked, så snart du udgiver en ny video med det brandede hashtag. Også selv om de ikke følger dig eller din webshop.

Du kan også bruge brandede hashtags på indhold på webshoppen eller i annoncer på andre platforme – og på den måde få fat i flere TikTok-brugere. Det er også en god ide at promovere det brandede hashtag på tværs af de sociale medier og andre kanaler, hvor du er til stede.

Har du investeret i brandede hashtags, bør du sætte god tid af til at overvåge brugen af ​​de enkelte hashtags, så du kan være hurtig til at engagere dig med dem, som bruger det i deres poster. Det er med til at opbygge en stærk skare af følgere på TikTok.

Brand takeover

Brand takeover er et relativt dyrt, men også effektivt annonceformat på TikTok. Annonceformatet giver dig kontrol over hele skærmen hos den enkelte bruger i et begrænset tidsrum, når de åbner TikTok-appen.

Altså er folk tvunget til at se din annonce, før de kan noget som helt andet på TikTok. Annoncen kan være en video eller et billede, der promoverer din webshop eller et bestemt produkt i 3-5 sekunder.

Brand takeover-annoncer kan også indeholde en klikbar knap, der sender TikTok-brugeren hen til f.eks. en produktside, en produktkategori eller en speciel landingsside, som er skabt til formålet. Det sidste er langt det smarteste, da du så kan skræddersy budskabet 100 % til den besøgende.

Brand takeover-annoncer har det dog med at pisse TikTok-brugerne af. Så de bør bruges med omhu og indgå i et miks med andre af TikToks annonceformater.

SoMe-annoncer til B2B-markedet

Henvender du dig til B2B markedet er LinkedIn det oplagte førstevalg. Men du skal heller ikke glemme, at mange B2B-mennesker også er ivrige brugere af f.eks. Instagram og Facebook. Så disse sociale medier kan også være relevante for dig, alt efter hvilken B2B-målgruppe du vil ramme.

LinkedIn

LinkedIn er et socialt netværk med fokus på folks arbejdsliv. Så sælger du mere erhvervsrelaterede produkter som f.eks. kontormateriel, computere eller erhvervsbeklædning i din webshop, er LinkedIn et oplagt valg. Ja, faktisk kan du ligefrem målrette dine annoncer direkte mod specifikke virksomheder eller personer med bestemte roller i erhvervslivet.

LinkedIn-annoncer omfatter sponseret indhold (poster, som vises i strømmen hos udvalgte målgrupper), mulighed for at sende sponserede ”InMail” (meddelelser” til specifikke personer eller specifikke jobroller), samt traditionelle display- og tekstannoncer.

Twitter – en blandet landhandel

Skal du sælge noget til folk, som interesserer sig for nyheder, politik, teknologi og i nogen grad også sport, kan Twitter være en mulighed. Aldersmæssigt strækker brugerne sig bredt, og er oftest mere teknologisk kyndige end dem, som bruger andre sociale medier.

Twitter tilbyder promoverede tweets, promoverede konti og promoverede trends. Her kan promoverede tweets indeholde tekst, billeder, videoer og interaktive elementer, mens promoverede accounts og trends er mere fokuseret på brand awareness og opbygning af følger på Twitter. Twitter-annoncer kan også målrettes baseret på hashtags, emner og geografisk placering.

Sådan opretter du en annonce for din webshop på de sociale medier

For at oprette en annonce for din webshop på et af de sociale medier, skal du som udgangspunkt have en brugerkonto, der har adgang til mediets annonceplatform.

Hvordan det foregår, er en smule forskelligt fra SoMe-platform til SoMe-platform:

  • Facebook: For at oprette annoncer på Facebook skal du oprette en annoncekonto på Facebook Business Manager. For hver annonce skal du vælge et annonceformat, og definere målgruppe, budget og hvor annoncen skal placeres.
  • Instagram: Du kan oprette annoncer på Instagram ved hjælp af Facebook Business Manager. Til hver annonce kan du så vælge annoncetype, målgruppe, budget og placering.
  • Snapchat: For at oprette annoncer på Snapchat skal du oprette en annoncekonto på Snapchat Ads Manager og vælge en annonceform. Til hver annonce angiver du målgrupper, budget og placering.
  • TikTok: For at oprette annoncer på TikTok skal du oprette en annoncekonto på TikTok Ads Manager. Vælg derefter en af de annoncetyper, der er gennemgået ovenfor, og angiv målgruppe, budget og placering for annoncen.
  • LinkedIn: Du kan oprette annoncer på LinkedIn ved hjælp af LinkedIn Campaign Manager. Til hver annonce kan du – ligesom på de andre sociale netværk – vælge annoncetype, målgruppe, budget og hvor annoncen skal vises.
  • Twitter: Vil du sætte annoncer på Twitter, skal du oprette en annoncekonto på Twitter Ads Manager. Vælg en af Twitters annonceformater, og tilpas målgruppe, budget og placering efter dit behov.

Senere udvider jeg gennemgangen her med en konkret opstartsguide til hver enkelt annonceplatform.

Similar Posts

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *