|

E-mail marketing til din webshop

Nyhedsbreve med knaldtilbud på varerne i din webshop er direkte skadeligt for salget. I stedet skal du bruge e-mailmarketing til skabe værdi for dine kunder, og målrettet uddanne nye besøgende til kunder. Det øger troværdigheden af din butik, og knytter et stærkere bånd til dem, som allerede har købt af dig. Samt redder de ordrer hjem, som folk har efterladt i kurven. Læs med her, og få masser af tips og tricks til markedsføring med e-mails for webshopejere.

Uanset, hvad folk siger, så er e-mail markedsføring stadig den bedst sælgende online marketingkanal.

Det gælder også dig, som har en webshop.

Men kun, hvis du gør det rigtigt.

Hold op med kun at sende tilbudsmails

For alt for mange webshops ender med at bruge deres nyhedsbrev til udelukkende at sende tilbudsmails.

Det er legitimt nok, hvis du skal promovere dine tilbud på restpartier eller til f.eks. Black Friday, til Valentines eller en af årets andre Shopping-helligdage. Eller hvis du skal skyde dit årlige eller halvårlige udsalg i gang.

Men sender du uge efter uge mails ud med det ene fantastiske tilbud efter det anden, smitter det af på omsætningen. For så ved folk, at det produkt som de ønsker sig, men måske ikke har akut brug for, før eller siden kommer på tilbud. Og så kan de jo lige så godt vente med at købe til da.

Eller – især hvis du tit har tilbud på de samme produkter eller produktkategorier – også venter de med at købe, for at se, om de kan få en endnu billigere pris, næste gang du har produktet på tilbud igen.

Ikke godt for leveringssikkerheden

Har folk først vænnet sig til, at du kun sender tilbud ud, holder de enten op med at åbne nyhedsbrevene. Eller markerer dem som spam. Det sidste er 1.000 gange nemmere for dem end framelde sig din webshops nyhedsbrev. Og 1.000.000 gange farligere for leveringssikkerheden for dine nyhedsbreve.

For de store mailudbydere spotter de nyhedsbreve, som ikke bliver åbnet, eller tit bliver markeret som spam. Og sorterer dem så fra på forhånd til dem, som stadig modtager dem. For hvorfor give dem en dårlig oplevelse med et nyhedsbrev, der er mange, som ikke gider læse.

Så stop det der evindelige tilbudshejs – NU!

Webshopakademiet - Sælg digitale produkter på Autopilot

Skab mere variation i dit nyhedsbrev

Men med måde er altid godt.

Så har du et fast nyhedsbrev, du har vænnet folk til, kommer hver uge, skal du frem for en evig strøm af tilbud, skabe noget mere variation i, hvad nyhedsbrevet handler om.

Her er det vigtigt, at de emner du skriver om i nyhedsbrevet, skaber værdi for dine kunder. Ellers melder de sig også fra nyhedsbrevet igen.

Så brug hovedparten af nyhedsbrevene til at give folk tips og tricks til de problemer, som dine produkter løser. Eller ny viden om det område eller den branche, produkterne hører til.

Eller brug dem til at generere trafik til de artikler du har på webshoppens blog eller indholdsunivers.

Gør hvad som helst, så længe du bliver ved med at skabe værdi for modtagerne af dit nyhedsbrev. Så bliver folk ved med at åbne dem, og lader være med at markere dem som spam.

Det sikrer samtidig, at dit nyhedsbrev ikke bliver sorteret fra at mailtjenesterne.

Og så kan du ellers sende – måske en gang om måneden – en mail med f.eks. kundetestimonials, bagom-fortællinger om webshoppens aktiviteter og medarbejdere og lignende, der måske samtidig indeholder et godt ”månedens tilbud”. Eller en enkelt dedikeret tilbudsmail lige som dem, du sender i dag.

Uden risiko for nogen problemer.

Velkomstserier til nye kunder

Er du klar over, hvor mange penge du går glip af, hvis du ikke sender en velkomstserie til nye folk, som tilmelder sig webshoppens nyhedsbrev.

Er du smart kan du måske ligefrem øge antallet af tilmeldinger, ved at lokke folk med en gratis freebee, som har relevans for den slags produkter, som du sælger. Det behøver ikke nødvendigvis være den fortærskede gratis e-bog. Det kan også være en tjekliste, et webinar, en podcastepisode eller måske en invitation til en Facebook-gruppe.

Det skal bare give værdi for de besøgende, så skal de nok tilmelde sig – selv om de godt, ved at de begynder at få mails fra dig.

Hvordan opbygger du en god velkomstserie

Alt efter om folk bare tilmelder sig webshoppens nyhedsbrev eller takker ”Ja” til en freebie, begynder din mailserie med enten at sende en mail, som bekræfter deres tilmelding. Eller sender dem et link din freebie. Og takker dem for tilmeldingen.

Emnerne for de opfølgende mails kunne f.eks. være:

Mail 2: Problem og løsning

Efter en dags tid eller to kan du så sende dem en ny mail. Det er lidt nemmere, hvis du har fået folk til at hente en freebie. For så kan du spørge ind til, om de har haft tid til at læse, se, høre eller tilmelde sig freebien. Og så komme med endnu et budskab, som du igen kan sende opfølgende mails på.

Forsæt f.eks. mail 2 med at identificere eller spille på det problem, som forhindrer folk i at opnå det, de ønsker sig. Anerkend og udvis empati for deres problem, og introducér så den løsning, du har på problemet i form af et produkt fra webshoppen.

Det skal ikke være et hvilket som helst produkt, du introducerer. Det skal helst være et af de mest populære produkter i din webshop, som der findes en del tilbehør til. Og der må gerne være et af disse stykker tilbehør, som ikke koster mere i indkøb for dig, end du kan give det gratis væk. Hvorfor, kommer jeg tilbage til om lidt.

Og hold dig til et produkt. Ellers forvirrer du folk.

Mail 3: En kundecase eller kundetestimonials

Vent nu yderligere et par dage, og send så en mail med en kundecase eller et portræt af en kunde, som har købt det produkt – og gerne også tilbehøret – som du introducerede i mail 2. Har du ikke tid til at få udviklet sådan en mail, kan du fylde mailen med de kundeanmeldelser, som produktet har fået på webshoppen. Hvis de siger lidt mere end bare, at du har hurtig levering, var den billigste på markedet, eller at pakken kom til aftalt tid.

Allerhelst skal den case, det portræt eller de kundeudsagn du bruger, fortælle noget om den værdi, kunderne har fået ud af at købe produktet – og allerhelst nævne en fordel, som måske er knapt så indlysende, at folk får ved at købe produktet.

Mail 4: Fjern deres indvendinger

Efter endnu 2-3 dage, sender du så mail 4.

Kender du dine produkter og dine kunder godt nok, kender du også de indvendinger, som folk kan have mod at købe produktet – og købe det af dig.

Dem tager du fat på i mail 4 – og tilbageviser dem så én efter én.

Mail 5: Paradigmeskiftet

Så går der et par dage til. Og værsgo. Så lander mail 5 i folks indbakke.

Et er indvendinger. Noget helt andet er fordomme – både imod det produkt, du sælger og imod din webshop. F.eks. at elcykler kun er for folk, der er dovne, og ikke har kondition nok til at træde i pedalerne selv.

Kender du til den slags fordomme, kan det være en god ide at dedikere en mail til at skabe et paradigmeskift hos folk. Altså hvordan folk meget hellere skulle se på dit produkt. Eller din webshop.

Kan du ikke få en ide til sådan en mail, kan du enten bruge den på noget andet eller skippe den helt.

Mail 6: Det gode tilbud

Dagen efter sender du så en mail med et tidsbegrænset tilbud på det produkt, du har omtalt i de tidligere mails.

Men lad nu være med at give dem en hurtig rabat på 10-15 %, hvis de køber nu. For det første fordi mange ikke kan regne ud, hvor mange penge i kroner og øre, som de konkret sparer. Og for det andet, fordi du underminerer produktets værdi

Giv meget hellere folk det der billige stykke tilbehør, som jeg nævnte før, med helt gratis som en ekstra bonus. Derved får folk en ”rabat”, som har en konkret pris. Og de føler, de får noget, som har en meget større værdi for dem i praksis, end tilbehøret koster.

Men husk: Tilbuddet gælder kun til midnat, den dag folk modtager mailen. Eller til f.eks. middag dagen efter.

Mail 7: Luk salget med reminder-mailen

Et par timer før tilbuddet udløber, sender du så en mail, der minder folk om fristen – og gentager tilbuddet, hvis nogen skulle have overset mail 6.

Og vær så konsekvent – og lad være med at give efter, hvis folk henvender sig efter fristens udløb.

PLUS: Brug ikke dette tilbud andre steder end i velkomstserien.

Det øger din troværdighed, og får flere til at reagere på de andre tidsbegrænsede tilbud, du sender dem sidenhen. For så ved folk, at du mener, hvad du skriver.

Dandomain - Webshop

Andre mails og mailserier, som giver penge i kassen

Det ugentlige nyhedsbrev og en velkomstserie er ikke den eneste form for e-mail marketing, du kan bruge i din webshop.

En klassiker er, f.eks. at sende en mail til de brugere, du kan identificere en mailadresse på, som har efterladt en vare i kurven. Og måske sætte trumf på ved at lokke med gratis fragt

Eller at sende e-mails ud til eksisterende kunde, når der kommer nyt tilbehør eller du får andre produktnyheder, som relaterer sig til de produkter, de allerede har købt i din webshop.

En tredje mulighed er at sende mails ud til eksisterende kunder, som minder dem om at købe forbrugsstoffer til de varer, de har købt i din webshop. Eller når der kommer nye versioner af f.eks. et stykke software, de har købt.

Endelig kan du prøve at vinde gamle kunder tilbage ved at give dem en rabatkode eller et gratis bonus-produkt, hvis de kommer tilbage og handler i din webshop inden for en uge.

Der er kort sagt lige så mange muligheder for at bruge e-mail marketing til at styrke salget i din webshop, som du har fantasi til at forestille dig.

Eller som du har mulighed for at hente data ud om fra din webshop.

Klaviyo – e-mailsystemet til webshops

Her kan du med fordel bruge e-mail marketingplatformen Klaviyo som e-mailsystem. Den er skræddersyet til webshops, og kan hente en masse handlingsbaserede informationer ud fra de fleste webshopsystemer. Disse ”handlinger” kan trigge en foruddefineret e-mail eller e-mail serie i Klaviyo.

Det giver dig endnu flere muligheder for at generere ekstra omsætning i din onlineforretning. Og har du brug for hjælp til selve opsætningen, kan jeg lave den for dig.

Similar Posts

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *