Se din webshop som en mobilwebshop

Mobilhandel kommer kun til at fylde mere og mere af online handel, og alle nye webshops har også allerede indset dette, og de er derfor responsive. Det betyder, at webshoppens design virker på alle typer platforme. Ofte bliver webshopdesign dog lavet med tanke på computeroplevelsen og så kommer mobiloplevelsen i anden række. Sådan bør det ikke være.

I de første seks måneder af 2016 blev der solgt for 50 mia. kr. på nettet i Danmark. Heraf var hver tiende handel på mobil, og det tal kommer til at vokse markant i fremtiden.

Her kommer jeg med nogle af de problemer, som jeg har set på webshops, selvom de var responsive.

Plugins til WooCommerce virkede ikke

lavenwebshop-on-mobile

Et af de helt store problemer med WooCommerce er i mine øjne, at plugins ofte skaber problemer med ens tema. Hvis du har et plugin til sociale medier, oplever du tit, at det ser grimt ud på din mobil.

Det skyldes, at rigtig mange der udvikler plugins, stadigvæk har mest fokus på computer, og det virker ofte til, at de glemmer at have fokus på mobile enheder. Et andet problem er, at et ekstern plugin skal spille sammen med dit tema, og her kan der ofte opstå problemer. Især på mobile enheder.

Hver gang du opdaterer plugins, WordPress eller WooCommerce vil jeg anbefale, at du sørger for at gennemgå din webshop på alle platforme (computer, tablet og mobil.)

Apps til Shopify

Jeg ser ikke ligeså tit samme problem med webshops, der benytter Shopify. Hos Shopify bruger man apps. Stort set alle apps koster penge hver måned, så hvis de ikke hele tiden opdaterer, stopper deres kunder med at betale for app’en. Det gør, at apps hurtigt bliver opdateret, når der opdages problemer.

Du bør stadigvæk holde løbende øje med, om dine apps virker på alle platforme. På den måde kan du hurtigt kontakte appudvikler, hvis der er noget, som ikke virker.

Det kan f.eks. være, at du har en app, som hjælper dig med at indsamle nyhedsbreve. Den vil stort set altid virke korrekt på din computer, da der er masser af plads til den form, som dine besøgende skal udfylde.

På mobil er der begrænset plads, og derfor kan tilmeldning til dit nyhedsbrev ødelægge webshoppens brugervenlighed. Du kan vælge at slå sådan en app fra på mobile enheder, men så mister du også rigtig mange potentielle tilmeldninger til dit nyhedsbrev.

Jeg anbefaler, at du hele tiden tjekker din Shopify webshop på alle enheder. I det mindste hver uge.

Test på flere typer af mobiler

Det er vigtigt, at du tester din webshop på flere forskellige mobile enheder, da alle kunder ikke har samme mobil som dig. Hvis du har en mobil med en stor skærm, kan du teste, hvordan brugeroplevelsen er for kunder med mindre skærme.

Her kan du overveje en service som Crossbrowsertesting.com, hvor du kan teste din webshop på flere forskellige platforme. Det koster 39 USD for en bruger om måneden (348 USD hvis du betaler for et år), og det er klart pengene værd. For det er vigtigt, at du ved, at din webshop virker på alle enheder.

Ellers kan du hyre en virksomhed til at sørge for, at din webshops hele tiden er opdateret og virker.

For 1.000 kr. om måneden sørger jeg for, at din hjemmeside er opdateret, og at den virker på alle platforme. På den måde kan du være sikker på, at du ikke har nogle problemer med din webshop.

Hvordan ser din mobilwebshop ud?

Hvis du skal i gang med at få designet en ny webshop, skal du gå længere end at få en responsiv webshop. I dag er det standard, at webbureauer designer responsive webshops og hjemmesider. Derfor er det vigtigt, at du tænker skridtet videre. Du skal ikke have en seperat mobilwebshop, men du skal tænke mobileenheder ind i din strategi.

Dine kunder fortjener en god oplevelse, uanset om de besøger din webshop på mobil eller computer. Det gavner din omsætning.

Fra starten af skal du tænke over, hvordan brugeroplevelsen skal være på mobilen. Du skal tænke over, hvordan du gerne vil have, at din webshop skal se ud på mobilen.

Ofte tænker vi kun på, hvordan vores webshop ser ud på computer, og så tilpasses den til mobile enheder. Det er vigtigt, at du tænker ligeså meget over brugeroplevelsen på mobil som på computer.

Mobilen er kommet for at blive, og dine kunder har den altid med sig. Det betyder, at du altid kan sælge til dem.

Hvad koster en webshop?

Det er meget forskelligt, hvad det koster at komme i gang med sin webshop. I dette indlæg beskriver jeg de mest almindelige måder at få en webshop på, og hvad det koster dig. På den måde kan du afgøre, hvad du helst vil. Du har sikkert fundet dette indlæg, da du har undret dig over, hvad det koster at starte en webshop.

I indlægget beskriver jeg fordele og ulemper med et unikt design, open source temawebshop og temawebshop baseret på månedsabonnement. I hvert afsnit kommer jeg med et priseksempel på, hvad det koster at starte en webshop.

Designet webshop

Det er den dyreste løsning, du kan vælge. Her får du lavet en unik webshop, som tilhører dig. Det betyder, at ingen andre har samme webshop. Denne løsning går typisk igennem et webbureau, da det er besværligt at designe og kode sin egen webshop.

Du kan få en designet webshop i en række forskellige webshopløsninger. De mest typiske er open source webshopløsninger som Joomla, Magento og WooCommerce.

Med alle webshopløsninger kan du få en designet webshop. Alt fra Dandomain til Shopify. Hvis jeg skulle have designet en webshop, ville jeg vælge en webshopløsning, som du kan stole på.

Personligt ville jeg vælge WooCommerce eller Magento, hvis du vil have en open source løsning. Hvis du vælger en hosted løsning, ville jeg vælge ShopOrama eller Shopify.

Fordel

Du får en webshop, som 100 pct. ser ud og kan det, som du ønsker. Med temawebshops risikerer du tit, at der er mange ting, som du ikke kan gøre, da du her har et tema, som er designet til, at flere kan bruge det.

Hvis du har nogle meget specifikke ønsker til din webshop, skal du have en designet webshop.

Ulempe

Det er en meget dyr løsning.

Hvis du er en nystartet webshop, kan det være overkill med dit eget unikke design.

I en temawebshop kan du sagtens tilpasse den, så den ikke ligner andres webshop. Ofte kan det være en idé at begynde småt, indtil du ved, hvad du egentlig vil have, at din webshop skal kunne.

Pris

Det er svært, da det kommer helt an på, hvad du skal have lavet. Men det er meget almindeligt at betale mellem 30-100.000 kr. for en designet weneshop hos et webbureau.

Du kan evt. finde et nystartet webbureau, som du kan presse på prisen, men de vil ofte ikke have en track record, og det kan derfor være svært at vide, om de er dygtige til deres job.

Temawebshop – Open source

Med en temawebshop mener jeg et webshopdesign, som flere kan købe. I de guides som jeg har skrevet her på siden, er det denne form for webshop, som jeg skriver om. Jeg skriver om dem, fordi de er billige at komme i gang med, og hvis du gerne vil i gang med at sælge produkter, er der ingen grund til at starte med at bruge alt din kapital på selve webshoppen.

I sidste ende handler det om, hvilken type webshop du skal starte, og hvad den skal sælge. Kunder går generelt mest op i, om du beskriver dine produkter, og at du altid leverer det, som du har lovet dem. I dette tilfælde er en temaløsning en rigtig god løsning for dig.

Især fordi det er billigt at komme i gang. De fleste temaer koster omkring 500 kr, og du kan købe temaløsninger til de fleste webshopplatforme.

Med WooCommerce (WordPress webshop) har du mange temaer, du kan vælge i mellem. Når du køber et tema til WooCommerce, er det dit eget ansvar at købe hosting og webshoppen skal stadigvæk opsættes.

Når du køber et webshoptema i WooCommerce, er det sjældent sat op på den måde, som de har vist i demoen, og det er et stort arbejde at opsætte den.

Fordel

Det er en ufattelig billig løsning og med et open source tema, ejer du altid hele din webshop. Dvs. du kan let skifte til en anden webshopløsning, hvis du får lyst til det.

Ulempe

Hvis din webshop er langsom, er det din egen skyld, da du selv står for hosting. Selvfølgelig køber du det hos et ekstern firma, men de kan ikke garantere din webshops hastighed, hvis du får mange besøgende. Medmindre du betaler mange penge for hosting.

Når noget går galt i din open source webshop, er det dit ansvar at fikse det. For de fleste betyder det, at de bliver nødt til at have et webbureu tilknyttet, som ved, hvad de laver.

Pris

Startomkostningerne er lave. Et tema koster ca. 500 kr. Herudover skal du betale for hosting. Hos UnoEuro koster det 270 kr. for første år. Fremover koster det kun 90 kr. for hosting hos dem pr. år og 45 kr. for domæneforlængelse. Jeg har skrevet om, hvordan du kommer i gang hos UnoEuro.

Startomkostninger = Ca. 500 + 270 = 770 kr.

Fremover uden support = 45 + 90 = 135 kr.

Som du kan se, at det er virkeligt billigt. Men i denne pris er det ikke medregnet, at du nok kommer til at bruge en del penge på support, og hvis det går godt med din webshop, vil jeg anbefale dig, at du skifter hostingudbyder. Men UnoEuro kan være et fint sted at starte.

Hos WP-Engine (de har specialiseret sig i WordPress hjemmeside/webshops/blogs) koster hosting 249 USD om måneden for deres forretningsløsning. Hvis du skal op på sådan en hostingløsning, er der pludselig ikke mange at spare i forhold til de hostet løsninger.

Hosted løsning med temawebshop

På det seneste er det blevet en af mine favoritløsninger, da det er let at komme i gang. Du betaler et beløb hver måned, men til gengæld står en anden virksomhed for din hosting. Det betyder, at din webshop ofte er hurtigere end dine konkurrenter, og din webshop går ikke ned, når du får flere besøgende.

Det skyldes, at de fleste hosted løsninger sørger for, at din webshop hele tiden fungerer. Hvis din webshop pludselig skal bruge mere plads eller kunne håndtere mere trafik, sætter de det normalt op og skriver til dig, at du skal opgradere.

Med den danske løsning ShopOrama har de dog ingen billige løsninger, men til gengæld bliver din løsning heller aldrig dyr, da de kun har en pris. Du kan se mere om deres priser her.

Hvis du skal vælge en hosted løsning, ville jeg vælge Shopify eller ShopOrama. Så lad os kigge nærmere på fordele, ulemper og pris hos dem.

Fordele

De står for hosting, og det fungerer bare på begge webshopplatforme. Både Shopify og ShopOrama sørger for, at deres webshopplatform virker, så de står for den tekniske del. De hjælper ikke med html osv., og her skal du have fat i hjælp udefra.

Hastigheden er flere gange blevet målt til at være hurtigere på ShopOrama webshops i forhold til mange open source webshop. Men dette kan nu også skyldes, at open source webshop sparer på hosting, og det har kæmpe betydning for hastigheden.

En anden fordel ved både Shopify og ShopOrama er, at hvis du køber bedre hosting til din open source webshop, så er en hosted løsning billigere eller ligeså billig.

Du har heller ikke en masse tekniske problemer med din webshop, da dette ikke er dit ansvar.

Du kan opsige din Shopify webshop, når du har lyst.

Ulemper

Det kan være besværligt at skifte væk fra en hosted løsning, hvis du pludselig beslutter dig for at skifte til en open source løsning. Det er især besværligt med Shopify, da du her skal sidde og flytte alle dine sider og blogindlæg manuelt.

Du kan heller ikke bruge dit design mere, da det er lavet til ShopOrama eller Shopify.

Pris

ShopOrama koster 750 kr. ekskl. moms pr. måned. Herudover skal du betale penge for at få designet et tema, da de vist ikke har det store udbud af standardtemaer. Du skal ikke hænge mig op på det, da jeg normalt bruger Shopify eller WooCommerce.

Shopify har tre løsninger. Den billigste koster 29 usd og den dyreste koster 179 usd. I starten kan du starte med den billigste løsning, da du altid kan opgradere. Herudover skal du købe et tema til din webshop, som koster et sted mellem 500-800 kr.

Du kan selvfølgelig vælge at få designet dit helt eget tema i Shopify, og så er det selvfølgelig langt dyrere. Men Shopify har vildt mange temaer, du kan vælge i mellem, og der kommer hele tiden flere til. ShopOrama har ikke de samme muligheder for at komme i gang med et tema.

Shopifys startomkostninger = Ca. 200 kr pr måned + 500-800 = Mellem 700-1.000 kr.

Pris for et år fremover = 200 x 12 måneder = 2.400 kr.

Hvad koster en webshop? Konklusion

Som du kan se, er det billigt at komme i gang med en open source løsning som WooCommerce. Men du kommer nok til at bruge en del penge på support. Med en webshopløsning som Shopify får du ikke ekstraudgifter, når det kommer til tekniske problemer.

Da du betaler pr. måned hos Shopify, ville jeg vælge den webshopløsning, hvis du ikke ønsker at bruge tid på det tekniske. Din webshop skulle gerne tjene de 200 kr., som du betaler for deres webshopløsning.

På den måde er en Shopify webshopløsning en fed måde at teste et marked på, da du altid kan opsige din aftale med dem, hvis du ikke mener, at der er et marked for dit produkt.

Jeg håber, at dette indlæg har hjulpet dig med at vælge din næste webshopløsning. Hvis du har brug for hjælp, kan du skrive en kommentar til dette indlæg. Ellers kan du tjekke, hvad jeg kan hjælpe dig med.